Ortaçağ Felsefesi 1 Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sigerus De Brabant'ın metafizik anlayışını nasıl tanımlayabiliriz?
Platon anlayışı |
Sokrates ve Platon tarzı düşünce |
Aristoteles anlayışı, yeniplatoncu unsurlar |
Sokrates unsurları ama Yeniplatoncu anlayış |
Yeniplatonculuk |
Sigerus’un metafizik anlayışı, Aristoteles’ten kaynaklanan bir anlayış üzerine inşa
edilmiş olmasına karşın, gene de Yeniplatoncu bazı unsurlar içermektedir.
2.Soru
Eriugena, Periphyseon’da insanın tanımını şöyle yapmaktadır: “İnsan Tanrı’nın Zihninde ezeli ebedi bir şekilde biçimlenmiş belli bir zihinsel kavramdır.”
Eriugena'nın düşüncesinde bu ifadeye göre insan için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Duyularına karşılık gelenin bilgisini edinebilir. |
İşlediği günahtan dolayı Tanrı’ya belli bir anlamda yabancılaşmıştır. |
Bilginin içine doğmuştur. |
Tanrı'nın zihnindekileri kavrayabilir. |
Tanrı’nın zihninde belirlenmiş olan bir kavrayıştır. |
Eriugena'ya göre insanın hayvanlar dair bedensel özellikleri kazanmasıyla birlikte ortaya çıkan bir ayrım olarak İlahi Bilgi ve İnsani Bilgi olarak iki tür bilgi vardır. İnsan Tanrı'nın zihnindeki bir kavrayış olarak bilginin içine doğmuş olsa da, hayvani özelikleri kszanmasıyla Tanrı'ya bir anlamda yabancılaştığından dolayı, yalnızca duyularına karşılık gelen insani bilgiyi bilebilir ve Tanrı'nın zihnindekileri kavrayamaz. Doğru yanıt D seçeneğidir.
3.Soru
Cusanus'un insan anlayışı dikkate alındığında, insan için hangisi en doğru tabirdir?
Melek |
Tanrının yansıması |
Akılsallık |
Hayvanilik |
Mikrokosmos |
İnsanın en önemli özelliği, aynı anda hem maddeyi, hem organik ve hayvani hayatı, hem de akılsallığı kendinde barındırabilmesidir. Bundan dolayı Cusanus’a göre insana mikrokosmos demek doğru olacaktır.
4.Soru
Rogerus Baco’ya göre dünya üzerinde bilinmesi gereken ve diğer tüm bilimlere kapı açan en temel bilim aşağıdakilerden hangisidir?
Felsefe
|
Tıp
|
Fizik
|
Astroloji
|
Matematik
|
5.Soru
Duns Scotus’a göre görme dediğimiz etkinlik neden sezgisel bir özellik sergiler?
Doğası itibariyle soyutlayıcı olması nedeniyle
|
İmgelem tarafından canlandırılan şeyleri de görebilmesi nedeniyle
|
Nesnesine şimdi ve burada (hic et nunc) ulaşabilmesi nedeniyle
|
Aktüel varoluş dünyasında bulunmayan şeylerle ilgili olması nedeniyle
|
Ruhun güçleri arasındaki formel ayrıma dayanması nedeniyle
|
6.Soru
“Ockham’ın Usturası” ne demektir?
Ockham'ın dil'e getirilebilecek bir başka düşüncesi |
Kategorematik terimler ve sünkategorematik terimler |
Ockham, tümellerin adlar veya terimlerle özdeş olduklarını savunusu |
Daima yalın açıklamaları yeğlememiz gerektiğini savunusu |
Cinsler ve türler zihnin dışında bulunmamaktadır; onlar sadece zihindedir;öngörüsü |
Ockham, aynı konuda yalın ve karmaşık açıklamalarla karşı karşıya kaldığımızda, bunlar aynı açıklama düzeyine sahip oldukları sürece, daima yalın açıklamaları yeğlememiz gerektiğini savunmaktadır. Bu tarzda bir davranış aracılığıyla Ockham, sahte açıklamaların önünü kesmekte ve açıklamaya gerçekten katkı sağlama yeteneği olmayan unsurları eleme yolunu tercih etmektedir. Bu yaklaşıma felsefe tarihinde “Ockham’ın Usturası” adı verilmiştir.
7.Soru
I - Eğer dünyanın zamansal bir başlangıcı olmasaydı sonsuzca bir zaman geçip gitmiş olurdu. Gene de her bir gün dünyanın zamansal süresine bir ünite eklemektedir. Bununla birlikte sonsuz olan bir şeye bir şey eklemek imkansızdır. Dolayısıyla dünyanın ezeli-ebediliği artırılabilen bir sonsuzluğu varsaymaktadır, bu da
saçmadır.
II - Eğer dünyanın bir başlangıcı yoksa gök cisimlerinin sonsuz sayıdaki
devinimleri çoktan olup bitmiş demektir. Oysa bu açıkça imkansızdır; çünkü sonsuz bir dizi (olay) yol katedemez. Zamanda başlangıcı olmayan bir dünya kabulünde “şimdi” erişilmemiş olan bir zamandır.
III - Eğer dünya ezeli-ebedi olsaydı, insanların her zaman varolmuş olmaları, dolayısıyla sonsuz sayıda ölümsüz ruhun
olması gerekirdi. Fakat aynı anda sonsuz sayıda şeyin tümünün birden varolması
imkansızdır.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Bonaventura'nın evrenin ezeli-ebediliği, dolayısıyla da yoktan varolmadığı düşüncesine karşı ileri sürdüğü argümanlardandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve III |
I, II, III |
Evrenin ezeli-ebediliği, dolayısıyla da yoktan varolmadığı düşüncesine karşı şu argümanları ileri sürmüştür: “1- Eğer dünyanın zamansal bir başlangıcı olmasaydı sonsuzca bir zaman geçip gitmiş olurdu. Gene de her bir gün dünyanın zamansal süresine bir ünite eklemektedir. Bununla birlikte sonsuz olan bir şeye bir şey eklemek imkansızdır. Dolayısıyla dünyanın ezeli-ebediliği artırılabilen bir sonsuzluğu varsaymaktadır, bu da saçmadır. 2- Eğer dünyanın bir başlangıcı yoksa gök cisimlerinin sonsuz sayıdaki devinimleri çoktan olup bitmiş demektir. Oysa bu açıkça imkansızdır; çünkü sonsuz bir dizi (olay) yol katedemez. Zamanda başlangıcı olmayan bir dünya kabulünde “şimdi” erişilmemiş olan bir zamandır. 3- Eğer dünya ezeli-ebedi olsaydı, insanların her zaman varolmuş olmaları, dolayısıyla sonsuz sayıda ölümsüz ruhun olması gerekirdi. Fakat aynı anda sonsuz sayıda şeyin tümünün birden varolması imkansızdır”
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Duns Scotus'un tanrı kanıtlamasının özünde yatan düşüncedir?
Yaratılanlardan hareketle tanrıya ulaşılabilir |
Evren tanrının yansımasıdır |
Tanrı gözlemlenebilen dünyanın her yerinde vardır |
Tanrıya akıl ile ulaşılır |
İlk etkin neden Tanrıdır |
Scotus'a göre varolan, bizzat kendisi üretici olan bir başka şey tarafından üretilebilir olmalıdır. Buradan hareketle denilebilir ki, bir ilk etkin neden vardır ve O da Tanrı’nın kendisidir.
9.Soru
Dünyanın insan için yaratılmış olduğunu ve evrenin köken itibarıyla insanda yaratıldığını söyleyerek insanın ve evrenin kaderinin birbiriyle bağlantılı ve ayrılmaz olduğunu savunan orta çağ filozofu aşağıdakilerden hangisidir?
Augustinus
|
Eriugena
|
Anselmus
|
Platon
|
Roscelinus
|
10.Soru
Hangisi Abelardus'un bizza kendi görüşlerini içeren eseridir?
İntroductiones Parvulorum |
Dialectica |
Categoriae |
Periermeneias |
İngredientibus |
Dialectica
11.Soru
Ockham'ın ölümünden sonra dünyaya gelen en çarpıcı düşünce insanı kimdir?
Ockham'ın ölümünden sonra dünyaya gelen en çarpıcı düşünce insanı kimdir?
Sokrates |
Aristotales |
Platon |
Nicolaus Cusanus |
Brixen |
Guilelmus de Ockham’ın ölümünden sonra dünya, artık yeni bir dönemin başlamasına hazırlanmaktaydı. Bu hazırlıklar sırasında, Ockham’ın ölümünden yaklaşık olarak yarım yüzyıl sonra, belki de on beşinci yüzyılın en çarpıcı düşünce insanı olan Nicolaus Cusanus dünyaya geldi. Doğru cevap D' dir.
12.Soru
Ioannes Duns Scotus ’a göre insanın sahip olduğu en büyük güç aşağıdakilerden hangisidir?
İman
|
Akıl ve irade
|
Bilgi
|
Duygu
|
Cesaret
|
13.Soru
Hangi ifade Cusanus’un insan anlayışına uygun değildir ?
İnsan, evrenin yetkin bir yansımasından başka bir şey değildir |
İnsan aynı anda hem maddilik, hem organiklik, hem akılsallık taşır |
İnsan varlık derecesi bakımından meleklerden üstündür |
İnsan bir mikrokozmozdur |
İnsan Tanrı’ nın imgesinde yaratılmıştır. |
Nicolaus Cusanus’a göre insanın evrendeki yeri biriciktir; zira insan melekler ile fizik dünya arasında yer almaktadır. Doğru cevap C'dir.
14.Soru
Nicolaus Cusanus' un İstanbul’daki görevinden dönüş yolculuğunda içine doğan bir düşünceden hareket ederek kaleme aldığı en ünlü yapıtı hangisidir?
Nicolaus Cusanus' un İstanbul’daki görevinden dönüş yolculuğunda içine doğan bir düşünceden hareket ederek kaleme aldığı en ünlü yapıtı hangisidir?
De Concordantia Catholica (Katolikliğin Uyumu Hakkında) |
De Docta Ignorantia (O¨ğrenilmiş Cehalet Hakkında) |
Maximum absolutus (Mutlak Sınırsız) |
De Visione Dei (Tanrı’nın Görünüşü Hakkında) |
Fizik U¨zerine Sorular (Quaestiones in Libros Physicorum) |
İstanbul’daki görevinden dönüş yolculuğunda içine doğan bir düşünceden hareket ederek kaleme aldığı en ünlü yapıtı De Docta Ignorantia (O¨ğrenilmiş Cehalet Hakkında)’da eğitim sonucunda elde edilen cehaletin en büyük erdem olduğunu ileri sürmektedir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bonaventura'nın ahlak anlayışına göre insan ruhunu güçlendiren en temel ilahi erdemlerden biri değildir?
Dürüstlük
|
Metanet
|
Basiret
|
Akılsal duygulanım
|
İtidal
|
16.Soru
Francisco Suarez’e göre Tanrı’nın tekliğinin a priori yolla kanıtlanması, Tanrı’nın hangi özelliğini esas alır?
İlk hareket ettirici olması
|
Evren düzeninin tek yöneticisi olması
|
Tek yaratıcı olması
|
Özüyle varoluşunun ayrı olması
|
Tek zorunlu varlık olması
|
17.Soru
Eriugena’nın imago dei olarak andığı şey aşağıdakilerden hangisine karşılık gelir?
Tanrı
|
Doğa Düzeni
|
İnsan Ruhu
|
İnsan bedeni
|
Yasa
|
18.Soru
Tanrı'nın ipsum esse olması ne anlama gelir?
Tüm yaratılanların üzerinde olması
|
Varlığı ile birliğinin ayrı olması
|
Varlığının özünden ayrı düşünülmesi
|
Varlığının oluşundan önce gelmesi
|
Varlığın bizzat kendisi olması
|
19.Soru
Ortaçağ'ın en iyi yorumcusu ünvanlı İbn Rüşd neden bazı çevreler tarafından zararlı adledilmiştir?
Müslüman bir filozofun kendi imanlarına zarar verme endişesi |
Müslüman dünyasının bu filozofla birlikte savaş başlatması |
Müslüman Hristiyan filozofların birlikte çalışarak din adamlarının vasıflarını azalacağı endişesi |
Toprak endişesi |
Din ve din elden gidiyor endişesi |
İbn Rüşd, yorumları ve kendi özgün yapıtlarıyla Ortaçağ üniversitelerine adeta bir bomba gibi düşmüştür. Bu etkinin hemen ardından Katolik otoriteler, müslüman kimliğine sahip bir filozofun düşüncelerinin kendi imanlarına zarar verebileceği endişesini dillendirmeye başlamış; başta Albertus Magnus ve Thomas Aquinas olmak üzere pek çok filozof İbn Rüşd’e karşı yazılar yazarak onun Aristoteles’e yönelik yorumları arasından Hıristiyan imanına uygun olmayanları çürütmeye çalışmışlardır.
20.Soru
Iohannes Duns Scotus hangi ülkede dünyaya gelmiştir?
Iohannes Duns Scotus hangi ülkede dünyaya gelmiştir?
Almanya' da |
İskoçya' da |
Afrika' da |
İtalya' da |
Belçika' da |
Hayatı hakkında bildiklerimiz pek azdır. Bununla birlikte, adındaki Scotus’tan da kolayca anlaşıldığı gibi, İskoçya’da dünyaya gelmiştir. 1265 dolaylarında İskoçya’daki Duns’ta doğmuştur. 1278’den itibaren Fransisken eğitimi almaya başlamış ve 1291 yılında rahip olarak Fransisken tarikatına katılmıştır. Doğru cevap B' dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ