Ortaçağ Felsefesi 1 Final 17. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Ockham, dönemindeki bilimin gereksinimine uygun bir bilgi anlayışı geliştirmiştir, ona göre bu bilgiler nelerdir?


Bileşik bilgi ve bileşik olmayan bilgi

Anlaşılır ve araştırılır bilgi

Varolan ve varolmayan bilgi

Bilinen ve bilinmeyen bilgi

Kısa ve uzun bilgi


2.Soru

Eriugena’nın Periphyseon’a göre Antikçağ felsefesinde olmayıp Ortaçağ felsefesinde Tanrı’nın en dikkat çekici özelliği olarak adlandırılan durumu hangisidir?


Yaratma
Varolma
Gelişme
Değişme
Büyüme

3.Soru

Francisco Suarez’in yasa anlayışı ile ilgili düşüncelerinden hangisi doğrudur?


Sorumluluk, yasanın en önemli özelliğidir.
Yasa, sadece insanın eylemlerinin ölçüsü ve kuralıdır.
Yasa akıl ile bir buyruk ilişkisine girmektedir.
Yasa sadece insanlarla ilgilidir.
Yönetim işinde buyruksuz olunamaz; buyruk da aklın bir ürünüdür.

4.Soru

Aşağıdaki şıklardan hangisinde Cusanus'un ifade ettiği çelişmezlik ilkesini açıklanmaktadır?


Birbiriyle çelişik olan iki şey aynı anda doğru olamaz

Çelişki şüpheyi doğurduğu için zararlı bir durumdur

Çelişki zihnin yanılsamasıdır

Tanrı ile doğa birbirleriyle çelişmez

Akıl ile duygular birbirleriyle çelişmemelidir


5.Soru

I. Paris Üniversitesinde Aristoteles dersleri vermiştir. 

II. Felsefesinde İslam filozofu İbnü’l Heysem'den etkilenmiştir. 

III.  De Multiplicatione Specierum (Türlerin Çokluğu Hakk›nda) adlı eseri eseri doğa felsefesi alanında önemli bir yapıttır. 

Rogerus Baco ile ilgili olarak yukarıdakilerden hangileri doğrurur?


Yalnız II

I ve II

I ve III

II ve III

I, II ve III


6.Soru

Bonaventura'nın De Reductione Artium ad Theologiam başlığını taşıyan yapıtında,
özellikle Robertus Grossetesta ve Rogerus Baco’nun etkisi altında geliştirdiği ışık
teorisinin dördüncüsü hangisidir?


Mekanik yeti

Işık aşağı ışık

Hakikatleri saklama görevi

İçsel ışık

Dışsal ışık


7.Soru

Guillelmus Ockham ’a göre aşağıdakilerden hangisi ilahi özü işaret eden sıfatlara örnek olamaz?


Akıl
Yaratıcı
İrade
Ölümsüz
Ölümlü

8.Soru

Augustinus’a göre memoria aşağıdakilerden hangisi olamaz?


Bilme ve düşünme sonucu ortaya çıkan edinimlerin bulunduğu yerdir.
Aklın kendi nesnelerinin toparlandığı bir yerdir.
Aklın Tanrı’yla bire bir olduğu içsel bir mekandır.
Tanrı’nın sadece insana bahşettiği bir özelliktir.
Duyu organlarımızla algıladığımız içsel bir mekandır.

9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Rogerus Baco'nun çalışmalarından biri değildir?


Türlerin Çokluğu Hakkında

Büyük Eser

Matematiğin Ortaklığı

Doğaya İlişkin Sorular

Felsefe Çalışmaları Hakkında Özlü Bilgiler


10.Soru

Francisco Suarez varlık terimini kaça ayırarak anlamaya çalışır?


İki

Dört

Beş

Yedi

On


11.Soru

Guillelmus de Ockham’a göre Tanrı bilgisine ulaşmak için akıl neden soyutlama yapamaz?


Çünkü Tanrı somut değildir 

Çünkü bu düşünce kabul görmez

Tanrı ile ilgili düşünceler kanıt gerektirmez

Tanrı tek olduğu için 

Din adamları karşı çıktığı için


12.Soru

Sigerus de Brabant ’a göre aşağıdakilerden hangisi ezeli- ebedi olarak düşünülemez?


Evren
İnsan
Tanrı
Hayvan
Eşya

13.Soru

Thomas Aquinas’a göre varlık neye göre ayrılabilir ?


sınırlı ve belirli
zorunlu ve zorunsuz
akıl ve ruh
sınırsız ve belirsiz
sınırsız ve zorunlu

14.Soru

Sigerus de Brabant De Aeternitate Mundi adlı yapıtında ne anlatılır?


Tanrı anlayışı

Evrim teorisi

Felsefenin doğuşu

Evrenin başı ve sonu olmayan bir yapı olduğu

Kadın ve erkek


15.Soru

Cins ve tür kavramları hakkında aşağıda dile getirilen yargılardan hangisi Ockham’a ait değildir? 


Zihin tarafından şekillendirilmiş kavramlardır. 
Zihnin dışında bulunmazlar. 
Şeylerin özlerini açıklarlar. 
Şeylerin özünü oluştururlar.
Şeylerin özlerini imlerler. 

16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Eriugena’ya göre bütün bir yaratılışın beş parçasından birisi değildir?


Akılsal varlık

Duyulanabilir varlık

Zihinsel varlık

Bir canlı varlık

Gözlemlenebilir varlık


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Thomas Aquinas’ın Tanrı kanıtlamalarındaki 1. Yol ile ilgili düşüncelerindendir?


İnsan, ancak etkilerden yola çıkarak Tanrı’nın bilgisine ulaşabilir.
Oluşa gelen şeyler, yokluktan hareketle değil, potansiyel durumdan oluşa gelirler.
Bütün zorunlu şeylerin varoluşsal nedenleri kendilerinde değildir.
Pratik bilgi ezeli-ebedi olanı değil, ancak göreli olanı inceler. Kuramsal bilginin amacı hakikattir. Nedeni bilinmeden hakikat bilinmez.
Kendinde kendi zorunluluğuna sahip olan, zorunluluğunu kendi dışından almayan, fakat her şeye zorunluluğunu veren bir varoluş vardır ki, Thomas Aquinas’a göre bu varoluş Tanrı’dır.

18.Soru

Bonaventura’nın düşünceleri hakkında aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


Eğer dünyanın zamansal bir başlangıcı olmasaydı sonsuzca bir zaman geçip giderdi demiştir.
Evrenin tümünün zaman içinde meydana getirildiğini, herşeyin yoktan varolduğunu ileri sürmüştür.
Eğer dünya ezeli-ebedi olsaydı, insanların herzaman varolmuş olmaları, dolayısıyla sonsuz sayıda ölümsüz ruhun olması gerekirdi demiştir.
Herşey Tanrı tarafından yaratıldı demiştir.
Maddenin başlangıcı yoktur demiştir.

19.Soru

Dokumacılık, zırh imalatı, tarım, avcılık, denizcilik, tıp ve drama adı verilen yedi sanat ve zanaat hangi eserde geçer?


Thomas Aquinas Varlık Anlayışı

Hugo Victoriensis Didascalion

Aristoteles De Anima

Aristoteles Metafizik

Thomas Aquinas Edilgen Akıl


20.Soru

Boethius Dacus’a göre aşağıdakilerden hangisi imkansızdır? 


Akılsal araçlar yardımıyla dünyadaki her şeyin olumsal olduğunu ortaya koymak 
Bir ilk Nedenin varlığını ortaya koymak 
Varolmayan şeyler hakkında doğru önermeler kurmak 
Bilime herhangi bir sınır belirlemek 
 Bilimi akılsal ilkeler bağlamında biçimlendirmek