Ortaçağ Felsefesi 1 Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Cusanus'a göre insanlarda akıldan başka var olan diğer yeti nedir?
İnanç |
Sevgi |
Uyum |
Zihin |
Bağlılık |
İnsanlarda akıl dışında başka bir yeti daha bulunmaktadır. Bu yetiye Cusanus zihin adını vermiştir.
2.Soru
Francisco Suarez’e göre yasa’nın insana yüklediği şey aşağıdakilerden hangisidir?
İman |
Akıl |
Sorumluluk |
Haysiyet |
Dürüstlük |
Francisco Suarez’e göre yasa’nın insana yüklediği şey sorumluluktur.
3.Soru
Francisco Suarez’e göre yasanın tanımı nedir?
Yasa, adil ve düzgün bir irade eylemidir |
İradenin ve belli bir ölçüde aklın işidir |
Tanrı’nın idaresi altındaki evren |
Yükümlülük veya sorumluluk |
Belli bir amaca yönelik olarak araçların yönetimi |
Francisco Suarez’e göre yasa, adil ve düzgün bir irade eylemidir ve bunun aracılığıyla,
insandan daha yüksek bir iradeyi sergileyen Tanrı, daha aşağıdakileri şöyle
veya böyle eylemde bulunmaya mecbur kılmaktadır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dacus'a ait dünya görüşü değildir?
Varolmayan şeyler hakkında doğru önermeler kurmak olanaksızdır |
Dünyaya ilişkin bilimsel önerme ve yasalar kesin bir zorunluluk içerirler |
Fizik bilimi yaratılış hakkında herhangi bir önerme ortaya koyamaz |
Aklın ilkeleri vahyin hakikatlerinden daha önemlidir |
Bilim akılsal ilkeler bağlamında biçimlenmelidir |
Dacus'a göre dünyaya ilişkin olarak ortaya konulacak bilimsel önerme ve yasalar, kesin bir zorunluluk içermezler. Bunun nedeni de dünyadaki “şey durumları”nın zorunlu bir şekilde ortaya çıkmamalarıdır.
5.Soru
Hangisi 13. yy' da "Çevirmenlerin Prensi" lakabıyla anılır?
Guilelmus de Moerbeka |
İbn Rüşd |
Albertus Magnus |
Thomas Aquinas |
Boethius Dacus |
On üçüncü yüzyılda kendisine “Çevirmenlerin Prensi” lakabı takılan Guilelmus de Moerbeka’nın Yunanca’dan Latince’ye çevirdiği yapıtların ardından, bu yapıtları en iyi şekilde yorumladığı düşünülen İbn Rüşd’ün düşüncelerinin de Latin dünyasına girmesi kaçınılmazdı.
6.Soru
Aristoteles’in en iyi yorumcusu olarak kabul edilen ve “Commentator” yani Yorumcu unvanına layık görülen düşünür kimdir?
Aristoteles’in en iyi yorumcusu olarak kabul edilen ve “Commentator” yani Yorumcu unvanına layık görülen düşünür kimdir?
Guilelmus de Moerbeka |
İbn Rüşd |
Albertus Magnus |
Thomas Aquinas |
Sigerus de Brabant |
Thomas Aquinas, hiç kuşkusuz bu dönemin en büyük filozoflarındandır. Ancak, onunla birlikte bir isim daha vardır ki, on üçüncü yüzyıldaki önemli sorunlardan biri varoluşunu ona borçludur. Bu ünlü isim İbn Rüşd’ten başkası değildir. Ortaçağ onu, Aristoteles’in en iyi yorumcusu olarak kabul etmiş ve kendisine“Commentator” yani Yorumcu unvanını layık görmüştür. Doğru cevap B' dir.
7.Soru
Ortaçağ felsefesi kimin ile başladığı kabul edilir?
Boethius
|
Platon
|
Augustinus
|
Erasmus
|
Sokrates
|
8.Soru
Aquinas'a göre aşağıdaki ayrımlardan hangisi Varlık kavramının temel ayrımını verir?
Gerekli-gereksiz |
Zorunlu-zorunsuz |
Bağlamsal-özerk |
Kesintili-kesintisiz |
Ast-üst |
Zorunlu-zorunsuz
9.Soru
Rogerus Baco için felsefe, ………….. yolunda insanın bir araç gibi kullandığı aklıincelikli bir hale dönüştüren akademik bir uğraştır.Yukarıdaki tanımı en doğru tanımlayan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Otorite |
Bilgi |
Bilgelik |
Erdem |
Mutluluk |
Rogerus Baco için felsefe, bilgelik yolunda insanın bir araç gibi kullandığı aklı incelikli bir hale dönüştüren akademik bir uğraştır.
10.Soru
"Evrendeki ışık, aslında kendisi de saf ışık olan Tanrı’dan pay almış ışıktan başka bir şey değildir."
Bonaventura'nın bu düşüncesi aşağıdaki düşüncelerinden hangisini temellendirir?
Tanrı evreni biçimlendiren ve ona varoluşunu veren Varlık'tır. |
Aşağı ışık türü duyu formları ile ilgilidir. |
Mekanik yetinin ışığı olan dışsal ışık, sanat ve zanaatleri aydınlarır. |
İnsan aklının hakikatleri keşfetmek için en üstün ışığa ihtiyacı vardır. |
Evren ilahi güzelliğin aynadaki yansımasıdır. |
Bonaventura'ya göre evrendeki ışık, aslında kendisi de saf ışık olan Tanrı’dan pay almış ışıktan başka bir şey değildir. Bu durum, Bonaventura’ya bir tür analoji yapma imkanı verir; evren Tanrı’nIn, yani ilahi güzelliğin aynadaki yansımasıdır. Doğru yanıt E seçeneğidir.
11.Soru
Duns Scotus, hangi filozofun akıl ile irade arasında kurmuş olduğu nispeten dengeli ilişkiyi kabul etmez?
Duns Scotus, hangi filozofun akıl ile irade arasında kurmuş olduğu nispeten dengeli ilişkiyi kabul etmez?
Ganvado |
Aristoteles |
Thomas Aquinas |
Boethius Dacus |
Brabantlı siger |
Duns Scotus’un ahlak anlayışı, onun irade hakkındaki düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. Duns Scotus, Thomas Aquinas’ın akıl ile irade arasında kurmuş olduğu nispeten dengeli ilişkiyi kabul etmez. Doğru cevap C' dir.
12.Soru
Aşağıda isimleri verilen felsefecilerin hangisi varlığı, sadece gerçekten varolanları değil; fakat aynı zamanda, varolsunlar veya olmasınlar kendinde gerçek varlıkları da içerir şeklinde açıklar?
|
Aristoteles |
Scotus Eriugena |
Petrus Abelardus |
Francisco Suarez |
Francisco Suarez varlığı, sadece gerçekten varolanları değil; fakat aynı zamanda, varolsunlar veya olmasınlar kendinde gerçek varlıkları da içerir şeklinde açıklar.
13.Soru
Ockham'a göre tanrının varlığı, hangi nedenler altında düşünüldüğünde daha açık bir şekilde ortaya çıkabilmektedir?
Yaratıcı nedenler |
Savunucu nedenler |
Koruyucu nedenler |
Sorgulayıcı nedenler |
Etkileyici nedenler |
Üretici veya etkileyici nedenler yerine koruyucu, muhafaza edici nedenler belirlemek, Ockham’a göre insan düşüncesini Tanrının varlığı konsunda daha kolay ikna edecek bir yöntemdir.
14.Soru
Latin İbn Rüşdçülüğü olarak adlandırılan akım en çok nerede etkisini göstermiştir?
Londra
|
Paris Üniversitesi
|
Papalık-Vatikan
|
Şam Üniversitesi
|
Roma
|
15.Soru
Ockham'ın Tanrı kanıtlamaları ile Tanrı'nın nitelikleri konusundaki görüşleri hangi düşünüre daha yakındır?
Scotus |
Aristoteles |
Anselmus |
Aquinas |
Cusanus |
Ockham, kendisinden önce neredeyse geleneksel hale gelen Tanrı kanıtlamaları ile Tanrı’nın nitelikleri konusunda Duns Scotus’un yaklaşımına karşıt bir tavır sergilemiştir. Aşağı yukarı Aristotelesçi bir çizgi üzerinde ilerleyen Ockham’a göre akıl, soyutlama yaparak Tanrı’nın bilgisine ulaşamaz. Zira, Aristoteles’te de olduğu gibi aklın birincil nesnesi maddi nesnelerin doğası, yani formudur.
16.Soru
Francisco Suarez’e göre, yasanın en merkezi özelliği nedir?
Tanrı |
Sorumluluk |
İnsan |
Doğa |
Metafizik |
Francisco Suarez’e göre, yasanın en merkezi özelliği olarak sorumluluğu gösterebiliriz.
17.Soru
On beşinci yüzyılın en çarpıcı düşünce insanı olan Nicolaus Cusanus kaç yılında dünyaya gelmiştir?
On beşinci yüzyılın en çarpıcı düşünce insanı olan Nicolaus Cusanus kaç yılında dünyaya gelmiştir?
1416 |
1420 |
1410 |
1389 |
1401 |
Ockham’ın ölümünden yaklaşık olarak yarım yüzyıl sonra, belki de on beşinci yüzyılın en çarpıcı düşünce insanı olan Nicolaus Cusanus 1401 yılında dünyaya geldi. Bazıları onu ortaçağın son filozofu olarak tanıtırken bazıları da adcılık ile Yeniplatonculuğu o güne kadar denenmemiş bir tarzda birbirine bağlayan, kaynaştıran bir dahi olarak kabul etmektedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ockham’a göre “insan bir türdür” ifadesindeki
“insan” teriminin niteliğidir?
Tinsel Suppositio |
Yalın Suppositio |
Maddi Suppositio |
Kişisel Suppositio |
Bileşik Suppositio |
Ockham' a göre “insan bir türdür” ifadesinde “insan” terimi basitçe kavramı işaret etmektedir ve bu da yalın suppositio (suppositio simplex) olur (suppositio (latince) = supposition (ngilizce) = varsayım (Türkçe)). Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Albertus Magnus'un edilgin akıl kavramıyla ilgilidir?
Tanrı'nın aklından türemiş olan akıldır |
Edilgin akıl anlama ediminde bulunduğumuz ilkeleri aydınlatan ışıklardır |
Edilgin akıl, ruhun maddi olanla içiçeliğinden dolayı bizde olan bir yapı değildir |
Edilgin akıl tüm insanlar için ortak değildir |
Edilgin akıl, Tanrıdan aldığı ışığı fizik nesnelerdeki maddi olanı soyutlamak için kullanır |
Ruhta aynı zamanda bir de edilgin akıl bulunmaktadır. Bu akıl, ruhun maddi
olanla içiçeliğinden dolayı bizde olan bir yapı değildir.
20.Soru
I. De Mystica Theologiae (İlahiyatın Gizemi Hakkında)
II. De Divisione Naturae (Doğanın Bölümlenmesi Hakkında)
III. De Divina Praedestinatione (İlahi Kader Hakkında)
Yukarıdaki eserlerden hangileri Ioannes Scotus Eriugena'ya aittir?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
II ve III. maddedeki eserler Ioannes Scotus Eriugena'ya aittir. I. maddedeki eser ise Atinalı filozof Dionysius Areopagita’nın olup, Eriugena bu esere yorum yazmıştır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ