Ortaçağ Felsefesi 1 Final 5. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Hangisi Cusanus' un önemli eserlerinden biridir?


De Docta Ignorantia - Öğrenilmiş Cehalet

Expositio Super Librum Porphyrii - Porphyrios’un Kitabı Üzerine Açıklama

Expositio Super Librum Praedicamentorum - Yüklemler Kitabı Üzerine Açıklama

Summa Totius Logicae - Bütün Mantığın Özeti

Compendium Logicae - Mantık Hakkında Özlü Bilgiler Kitabı


2.Soru

Thomas Aquinas’a göre akıl bilgi bakımından potansiyel durumda olmakla birlikte doğuştan nasıldır?


öngörüye açıktır

A prioridir

herhangi bir bilgiye sahip değildir

bazı kısımlar türün veya formun kısımları iken bazıları da maddenin kısımlarıdır

kendi özsel doğası gereği herhangi bir duyulanabilir maddeye dayanmaz


3.Soru

I. Tanrı hakikatin kendisidir.

II. Tanrı'nın insan aklının ürettiği bir kavram olması imkansızdır.

III. Tanrı'nın değişmeyen bir varoluşa sahip olması, onun gerçek varlık olmamasından kaynaklanmaktadır.

IV. Yaratılmışların dünyası mutlak şekilde Tanrı'yı yansıtmakta ve onu ortaya koymaya çalışmaktadır.

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Augustinus'un Tanrı ve yaratılış anlayışına göre doğrudur?


I ve II

Yalnız II

I, II ve III

I, II ve IV

III ve IV


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisinde tanrının varlığını kanıtlamak amacıyla kullanılan yollardan birisi olan teleolojik kanıta bir örnek vardır?


Cansız nesnelerde amaca yönelik uygun davranma görülmesi

Gerçek bir nedenselliğin olmaması

Tanrıyı insanların kendilerine benzer algılamaları

Bilginin kaynağının tanrı olması

Vardan yok yoktan da var olmanın mükün olmaması


5.Soru

 Aşağıda verilen bilgilerin hangileri Francisco Suarez’in doğal yasa anlayışına göre doğrudur?

I- Bütün insani iradeye hakim olan, onların tümünü ve evreni idaresi altında tutan da Tanrı’nın iradesidir.

II- Nasıl ki ilahi yasa Tanrı’nın iradesi sonucunda ortaya çıkmaktaysa; aynı şekilde insani yasalar da insan yasa koyucular tarafından yapılır.

III-  Francisco Suarez'e  göre de doğal yasa akılsal özellikleri olan yaratılmış bir varlıkta ezeli-ebedi yasadan pay alma yoluyla ortaya çıkmaktadır.


I

I-II

I-II-III

II-III

I-III


6.Soru

I. Gerçeklik alanında bir karşılığı olmayanın varlığından söz edemeyiz.

II. Varlık şu anda gerçeklik alanında yer almayıp bir zaman sonra yer alma potansiyeline sahip olanları da kapsamaktadır.

III. Aktüel varlık, olası varlığın sadece belli bir durumunu ifade etmektedir.

IV. Gerçek varlık, mümkün varlığın aktüelleşmiş kısmından başka bir şey değildir.

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Francisco Suarez ile Thomas Aquinas'ın varlık kavrayışı arasındaki en temel farkı göstermektedir?


Yalnız I

Yalnız II

Yalnız III

II ve III

II, III ve IV


7.Soru

Hangisi Duns Scotus’un irade anlayışı bakımından yanlıştır


İrade özü gereği özgürdür

İrade doğanın genel işleyişine zıt bir yapıdadır

İrade, yapısı bakımından radikal biçimde akılsaldır

İrade akıldan daha yüksek bir yetidir

İrade biçimsel bakımdan akılla aynı yapıdadır


8.Soru

 Francisco Suarez'in  bütün “insan eylemlerinin biricik ölçütü ve kuralı” olarak tanımladığı olgu aşağıdakilerden hangisidir?


 Ruh

Akıl

Sorumluluk

İrade

Duyu


9.Soru

Rodoslu Andronikos’un sınıflandırması neticesinde Aristoteles' in ilk felsefe yapıtına ne ad verilmiştir?


Mutlak sınırsız

Metafizik

Öğrenilmiş cehalet

Tanrı'nın görünüşü hakkında

Katoliğin uyumu hakkında


10.Soru

Bonaventura için aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?


Fransizken tarikatının başında yedinci kişi olarak çalışmalar yapmış ve yazılar yazmıştır.
En önemli çalışması De Ente et Essentia’dır.
Petrus Lombardus’un Sententiae (Fetfalar) adlı eseri üzerine bir yorum yazmıştır.
Fransizken tarikatın ikinci kurucusu olmuştur.
1482’de aziz ilan edilmiştir.

11.Soru

Thomas Aquinas’ın Ahlak ve Toplum Anlayışın’da aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Thomas Aquinas ahlak anlayışında, Aristotelesçiliğin teleolojik yöntemi ile Hristiyanlığın ahlaki buyruklarını dikkate almamıştır.
Thomas Aquinas’a göre kendi yetkinliğine yönelen her şey İlahi modele doğru yol almaktadır.
Thomas Aquinas’a göre akıl ahlaki zorunluluğun köküdür. İrade doğal bir biçimde iyi olana yönelir ve akıl da bizim iyi olana doğru yönelmemizi sağlar.
Thomas Aquinas’a göre herhangi bir kişi yasaları yapamaz. Yasaları toplum veya toplumdan sorumlu biri yapmalıdır.
Thomas Aquinas’a göre İradeye bağlı bir eylem için aklın rehberliği gerekmektedir.

12.Soru

Aşağıda verilen bilgilerin hangileri Nicolaus Cusanus’un İnsan-Mikrokosmos Anlayışına göre doğru bilgilerdir?I.  Insanın evrendeki yeri biriciktir; zira insan melekler ile fizik dünya arasında yer almaktadır.II-  İnsanın en önemli özelliği, aynı anda hem maddeyi, hem organik ve hayvani hayatı, hem de akılsallığı kendinde barındırabilmesidir.III- İnsan, evrenin en yetkin bir şekilde yansımasından başka bir şey değildir. IV- Cusanus’a göre insanın Tanrı’yı tanıması ne zihinselleştirme,ne de felsefileştirme vasıtasıyla oluşmaktadır.


II-III-IV

I-II-III

I-II-III-IV

I-III-IV

I-II-IV


13.Soru

İbn Rüşd'ün etkin edilgin akıl ayrımı, hangisini imkansız kılar? 


Tanrı'nın varlığını

Bireysel ruhların ölümden sonra varlığını korumasını

İnsan ruhunun varlığını

İnsan ruhunun ölümlülüğünü

Tanrı'nın insanla ilişkisini


14.Soru

Ockham’ın, daha önceki filozofların yaptıkları gibi Tanrı’yı bir etkileyici neden
olarak görmemesi ne sebepledir?


Tanrı’nın, “kendisine ve di¤erlerine yüklenebilir bazı ortak kavramlar sayesinde bizim tarafımızdan algılanabileceği”ni kabul etmektedir.

Bir şeyin etkileyici neden olabilmesi için, onun başka bir şey tarafından izlenmesi gereklidir.

Ockham, kendisinden önce neredeyse geleneksel hale gelen Tanrı kanıtlamaları
ile Tanrı’nın nitelikleri konusunda Duns Scotus’un yaklaşımına karşıt bir tavır sergilemiştir.

“Tanrı vardır” önermesinin kendinden apaçık bir özellikte olduğunu dile getirmiştir.

Ockham’a göre, ilahiyata ilişkin önermeler ilahi gerçekliği işaret ediyor olmaları bakımından ancak nesneldirler.


15.Soru

Boethius Dacus, bazılarına göre, neden çağını aşan tarzda adcı (nominalist) bir anlayışa sahiptir?


Çünkü Tanrı inancı yoktur.

Çünkü kahinler gibi öngürüleri vardır.

Çünkü yazdıkları ile kısa zamanda ilgi odağı olmuştur.

Çünkü ondan sonraki filozoflara yol göstermiştir.

Çünkü O'na göre varolmayan şeyler hakkında doğru önermeler kurmak olanaksızdır.


16.Soru

Augustinus'un tüm felsefesine yayılan mutluluk kavramına ilham veren eser aşağıdakilerden hangisidir?


Enneades
Timaios
Hortensius
Peri Physeos
Ethika

17.Soru

İlk başlarda kaleme aldığı eserleri politik olmamasına rağmen, daha sonra pek çok politik yazı yazan ve İmparatora "Ey İmparator, sen beni kılıcınla savun; ben de seni kalemimle savunayım" sözlerini söylediği iddia edilen filozof kimdir?


Cusanus

Suarez

Descartes

Ockham

Scotus


18.Soru

Cusanus'un en ünlü yapıtı De Docta Ignorantia'da ileri sürülen düşünce aşağıdakilerden hangisidir?


Cehalet mutluluktur

Cahillerle bir arada olmak insana zarar verir

Eğitim sonucunda elde edilen cehalet en büyük erdemdir

Eğitim cehaletin ortadan kalkması için en önemli şeydir

Cehalet ile mücadele etmek devletin görevidir


19.Soru

Abelardus'un ahlak öğretisinin temelinde yer alan ölçüt aşağıdakilerden hangisidir?


İrade
Eylem
İnanç
Niyet
Akıl

20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Thomas Aquinas için söylenemez?


Pek çok farklı alanda eserleri bulunmaktadır.

Aristoteles'i en iyi yorumlamış filozof olduğu kabul edilmektedir

Yedi özgür sanat üzerine yoğunlaşan bir eğitim almıştır.

Çalışmalarında Platon'un kullandığı bazı terimlere de yer vermiştir.

Çalışmalarında matematik ve ilahiyat konuları iç içe geçmiştir.