Ortaçağ Felsefesi 1 Final 6. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Suarez’e göre, doğa felsefesi içinde kalarak ve hareketi başlangıca koyarak Tanrı’nın varlığının kanıtlanması nasıl mümkündür?


Deneyimleyerek

Araştırarak

Arayarak

Olanak yoktur 

Üretilmişi kabul ederek


2.Soru

Ockham'a göre tanrının varlığına, şeylerin yaratıcısı olduğunu düşünerek, neden kesin olarak ulaşamayız?


Her şeyin yaratılmamış olduğundan

Yaratma eyleminin en başa giderek kendini de yaratma paradoksu doğurmasından

Evrendeki bu kadar düzenin yaratılamayacak olmasından

Bir şey yaratılınca yaratıcısının var olmaya devam etme zorunda olmamasından

Her şeyin sürekli değişmesinden


3.Soru

Francisco Suarez’e göre insan eylemlerinin biricik ölçütü ve kuralı aşağıdakilerden hangisidir? 


İrade 
Akıl 
 Ruh 
Doğa
Yasa 

4.Soru

"Metafizik veya ilk felsefe, ilk Varlık olarak Tanrı ile ilgiliyken, ilahiyat, iman yoluyla bilinen Tanrı hakkında söz söylemektedir.”

Albertus Magnus'un yukarıdaki ifadeyle aşağıdakilerden hangisini savunduğu söylenebilir?


Felsefenin ilahiyata çok şey borçlu olduğunu. 

İlahiyat olmadan felsefenin anlamsız olduğunu. 

Felsefenin ilahiyattan bağımsız bir disiplin olduğunu. 

İlahiyat ile felsefenin aynı bilim alanında yer aldığını. 

Felsefenin ilahiyattan üstün olduğunu. 


5.Soru

Ockham , aklın ve başka zihinsel koşullarınn dikte etmesi sonucunda belirlenen iradenin gücüne uygun düşen insani eylem biçimi olarak aşağıda verilen kavramların hangisini açıklamıştır?


Ahlak

İrade

Sezgisel bilgi

 Soyutlayıcı bilgi

Norm


6.Soru

Cusanus'a göre düşüncenin önündeki en büyük engel olan filozof kimdir?


Sokrates

Platon

Aristoteles

Heraklit

Thomas


7.Soru

Petrus Abelardus, hangi ülkede dünyaya gelmiştir?


İtalya

Fransa

İspanya

Almanya

Hollanda  


8.Soru

Ockham’a göre bireysel şeylerin tecrübeye dayalı ilk bilgisi aşağıdakilerden hangisidir?


Duyum 
Soyutlayıcı bilgi 
Algı 
Akıl bilgisi
Sezgisel bilgi 

9.Soru

Cusanus’a göre cehaletimizin farkına varmak bize ne kazandırır?


Alçak gönüllü olmayı

Öğrenecek daha çok şeyin olduğu bilgisini

Haddimizi aşmamayı

Kendimizi kabullenmeyi

Diğer insanları yargılamamayı


10.Soru

Nicolaus Cusanus’un insan anlayışı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


İnsan bir mikrokosmostur.
İnsan Tanrı’nn imgesinde yaratılmıştır.
İnsan, evrenin bir yansımasından başka bir şey değildir.
İnsan aynı anda hem maddilik, hem organiklik, hem akılsallık taşır.
Tüm insanlar varoluş katmanında mutlak sınırsızla birleşebilecek noktadadır.

11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Scotus'un yapıtlarından birisidir?


De Summo Bono

De Aeternitate Mundi

Collationes

Quaestiones Logicales

De Anima Intellectiva


12.Soru

Abelardus’un günahı insanın bireysel niyetiyle ilişkili bir şey olarak görmesi hangi önemli Hıristiyan öğretisini geçersiz hale getirir? 


Teslis öğretisi 
Ahiret hesabı 
Cezai yaptırım 
Ortak günah öğretisi 
Özgür irade 

13.Soru

Bonaventura’ya göre ahlaki eylemlerimizin oluşturduğu ahlaki yaşantının merkezinde yer alan erdem aşağıdakilerden hangisidir?


Basiret

Metanet

Adalet

İtidal

Dürüstlük


14.Soru

Ockham ’a göre terimler üç farklı biçimde olabilirler .Aşağıdakilerden hangisinde bu ayrım doğru biçimde verilmiştir?


Zihinsel- Sözlü- Yazılı
Zihinsel- Deneysel- Duygusal
Sözlü- Yazılı- Bileşik
Soyut- Somut- Zihinsel
Zihinsel- Duygusal- Sözlü

15.Soru

I. Varlığı, ister yaratılmış olsun ister yaratılmamış; ister tözsel olsun ister ilineksel, gerçek varlık olarak belirler.

II. Varlık belirlenimin içine kavramsal varolan da dahildir.

III. Varlık kavrayışı hiçbir zaman hem gerçek hem de kavramsal varlığı içine alacak bir yetenek göstermez.

IV. Maddi olan varlıktan hareketle maddi olmayan varlığa, yani Tanrı'nın bilgisine ulaşılabilir.

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Francisco Suarez'in varlık anlayışı ile ilgili olarak doğrudur?


Yalnız I

Yalnız II

I, II ve IV

I, III ve IV

II, III ve IV


16.Soru

 Aşağıda isimi verilen hangi filozoftan  itibaren Metafizik’in konusu varlık olarak varlık şeklinde değerlendirilmiştir?


Aristoteles

I. Kant

F. Schiller

F. Nietzsche

A. Schopenhauer


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ockham’ın mantık üzerine yapıtlarından biri değildir?


Pophyrios’un Kitabı Üzerine Açıklama

Yüklemler Kitabı Üzerine Açıklama

Bütün Mantığın Summası

Mantık Hakkında Özlü Bilgiler Kitabı

Aklın Yönetimi İçin Kurallar


18.Soru

Bonaventura'nın insan anlayışına göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Her bir bireysel insanın diğerinden ayrılmasının nedeni aklıdır.
Her bir bireysel insanın diğerinden ayrılmasının nedeni Tanrı sevgisidir.
Her bir bireysel insanın diğerinden ayrılmasının nedeni ruhudur.
Her bir bireysel insanın diğerinden ayrılmasının nedeni bilgi anlayışıdır.
Her bir bireysel insanın diğerinden ayrılmasının nedeni ahlak anlayışıdır.

19.Soru

I. Maksimus Tanrıdır ve Maksimus her şey olduğundan onu aşabilecek, onun sınırlarının ötesinde varolma imkanı bulabilecek herhangi bir varoluştan söz etmek mümkün değildir. II. Tanrı, bütün insanlara bilmeyi arzulamak gibi bir duygu yerleştirmiştir. III. Sıradan akıl, bilinmeyenden bilinene doğru hareket etmektedir. IV. İnsanın mikrokozmoz özelliğinden dolayı herhangi bir insanın Tanrı'ya dönmesi, yaratılışın bizzat kendisinin Tanrı'ya dönmesi anlamına gelmektedir. Yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri Cusanus'un Tanrı ve insan anlayışını yansıtmaktadır?


Yalnız I

II ve III

Yalnız III

I, II ve IV

II, III ve IV


20.Soru

Boethius, pagan filozofların düşüncelerini bir araya getirmeye çalışırken neyi anlamayı hedeflemiştir?


Aklı

Maddeyi

Ruhu

Evreni

Bilgiyi