Ortaçağ Felsefesi 2 Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fârâbî varlığı, en yetkin olandan yetkinliğin en alt düzeyinde bulunana doğru inen bir sıradüzeni içinde yorumlar. Buna göre aşağıdakilerden hangisi bu varlık düzeylerinden birisi değildir?
İlk madde
|
Element |
Maddeden ayrık akıllar
|
Nefis |
Suret |
Fârâbî varlığı, en yetkin olandan yetkinliğin en alt düzeyinde bulunana doğru inen bir sıradüzeni içinde yorumlar. Buna göre en üstte en mükemmel olan “İlk Sebep” (Tanrı) en altta ise “ilk madde” (heyûlâ) bulunmaktadır. İlk Sebep’ten sonra filozofun “ikinciler” (es- sevânî) ve “maddeden ayrık akıllar” (el-ukûlü’l-müfârıka) adını verdiği, ayrıca ruhanîler ve melekler mertebesinde gördüğü akıllar gelir ki sayıları dokuz gökküresinin (felek) sayısına denk düşer. Varlıklarını Tanrı’dan alan bu dokuz akıl hem gökkürelerinin hem de üçüncü varlık mertebesini oluşturan “faal akıl”ın varlık sebebi olmaktadır. Dördüncü varlık düzeyinde “nefis” bulunmakta olup gök cisimlerinde dairevî hareketi; insan, hayvan ve bitkilerde ise her türlü biyolojik, fizyolojik ve psikolojik aktiviteyi ifade eder. Beşinci düzeyde yer alan “suret” (form) ile altıncı varlık mertebesini oluşturan “madde” yalın (basît) birer varlık olmakla birlikte yetkinlikten uzak olup birbirinden ayrı olarak bulunamazlar.
2.Soru
Deist dünya görüşü dolayısıyla İslam düşüncesi tarihinde tenkit ve eleştirilere maruz kalan Râzî’nin ahlak ile ilgili düşünceleri aşağıdakilerden hangisinde yanlış olarak verilmiştir?
Dine ve peygamberlik kurumuna inanmaz
|
Ahlak kavramı dinden bağımsız ve tümüyle felsefi bir sorundur
|
Allah’ın verdiği akıl gücü ve adalet duygusu sayesinde insan bir peygamber veya ruhani bir liderin öncülüğüne ihtiyaç duymadan iyi-kötü, doğru-yanlış, haklı-haksız gibi kavramları birbirinden ayırt edebilir
|
İnsanları bir dine bağlanmaya yönelten şey acizlikleri ve güven duymaya eğilimleridir |
Tarih boyunca yaşanmış olan savaşların çoğunun arkasında din farklılıklarıdır |
Râzî’ye göre insanları bir dine bağlanmaya yönelten şey taklit duygusu, atalara ve geleneğe saygı, devletin bünyesinde yer alan din bilginleri ile dinî âyin ve törenlerin halk üzerindeki etkisidir.
3.Soru
“Kindı’ nin bilgiyi ifade etmek için kullanıdığı kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Zati
|
Tasavvuf
|
El-İlm
|
Meşşaiyye |
İhvan-ı Safa |
Bilgiyi ifade etmek üzere “el-’ilm” ve “el-ma’rife” terimlerini kullanan Kindî, birincisini “varlığın hakikatini bilme” ikincisini de “sarsılmayan görüş” yani şüpheye yer bırakmayan kesin güvenilir bilgi şeklinde tanımlar (Kindî, 2002: 188, 193).
4.Soru
Razi'ye göre "filozof"sanını almak için aşağıdakilerden hangisi yeterlidir?
Özellikle metafizikte orijinal eserler vermek
|
Teorik değil, pratik alanda yeterli beceriye sahip olmak
|
Eylemin değerini değil, düşüncenin değerini gözetmek
|
Bilinmesi gerekeni bilmek, yapılması gerekeni yapmak
|
Her türlü eleştiriye göğüs gerecek ölçüde bilge olmak
|
5.Soru
Hangisi Farabiye göre gerçeğe ulaşmak için gerekli değildir?
Her şeyden önce haz ve şehvet duygusunu yenerek ahlakını düzeltmek
|
Sağlam bir iradeye sahip olabilmek için zihnî melekelerini geliştirip güçlendirmek
|
Hırs derecesinde bir istekle sürekli çalışmak,
|
Başlıca meşguliyet alanının ilim olması |
Sağlıklı fiziksel bir bedene sahip olmak |
Farabiye göre gerçeğe ulaşmak için fiziki anlamda sağlıklı olmak gerekmez.
6.Soru
Hakikatin ancak mistik tecrübe yöntemiyle bilineceğini ileri süren görüş aşağıdakilerden hangisidir?
İşrâkiyye
|
Bilimsellik
|
Ihvân-ı Safâ
|
Meşşâiyye |
Dehriyye |
XII. yüzyılın sonlarına doğru Şehâbeddin Sühreverdî tarafından kurulan İşrâkiyye ekolü mantıki kanıtlama ve akıl yürütmenin gerçek bilgiye ulaştıramayacağı, hakikatin ancak mistik tecrübe yöntemiyle bilineceğini ileri sürmüştür.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fârâbî’nin Tanrı-âlem ilişkisini açıklamak üzere ortaya koyduğu teori ile ilgili değildir?
Taşma
|
Sudûr
|
Fa’âl akıl
|
Psikolojik akıllar |
Ayrık akıllar |
Farabi’nin tanrı-alem ilişkisini ortaya koymak için açıkladığı teoride psikolojik akıllardan söz etmemiştir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Farabi’ye göre bir devlet başkanında olması gereken özelliklerden biridir?
Ortalama bir zeka
|
Doğruluk ve dürütlükten yana olma
|
Her türlü hazza düşkünlük
|
Konuşma ve uslüp problemi |
Aç gözlülük |
Farabiye göre bir devlet başkanın keskin, güçlü bir zekası olması gerekir ve kendisine söylenen her şeyi doğru bir şekilde anlaması gerekir.
9.Soru
I. Akıl
II. Duyular
III. Uyumlu doğru haber
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri kelâmcılar için güvenilir bilgi kaynağıdır?
Yalnız I
|
I ve II
|
I ve III
|
II ve III |
I, II ve III |
Kelâmcılar için (I) sağlıklı çalışan duyular, (ii) yöntemlice işletilen akıl, ve (iii) nesnesiyle örtüşen/ uyumlu doru haber olmak üzere üç güvenilir bilgi kaynağı bulunmaktadır
10.Soru
Seçeneklerden hangisi Fârâbî’nin erdemsiz devlet saydıkları arasında yer almaz?
Değişmeyen devlet
|
Değişebilen devlet
|
Sapkın devlet
|
Cahil devlet |
Fâsık devlet |
Filozofa göre erdemli devletin bir tek şekli bulunurken onun zıtları konumundaki erdemsiz devletler “cahil devlet” , “sapkın devlet”, “fâsık devlet”,“değişebilen devlet” olmak üzere dörde ayrılır.
11.Soru
Kelam ve tasavvufun ortaya çıkışı ile paralelolik gösteren hareket aşağıdakilerden hangisidir?
Tercüme hareketi
|
Tefsir hareketi
|
Felsefi hareket
|
Marifet |
Tevhid |
Kelâm ve tasavvufun ortaya çıkışıyla paralellik gösteren bir diğer gelişme ise “tecüme hareketi”nin başlamasıdır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Razi’nin varlık sorunu ilkelerinde ele aldığı aktif-pasif ilişkisi doğru verilmiştir?
Yaratıcı ve Nefs aktif, ilk madde pasif, boşluk ve mutlak zaman ise ne aktif ne pasiftir.
|
Yaratıcı ve Nefs pasif, ilk madde ne aktif ne pasif, boşluk ve mutlak zaman ise aktiftir.
|
Yaratıcı aktif, ilk madde pasif, Nefs,boşluk ve mutlak zaman ne aktif ne pasiftir.
|
Yaratıcı ve Nefs aktif, ilk madde, boşluk ve mutlak zaman pasiftir. |
Yaratıcı ve Nefs aktif, ilk madde, boşluk ve mutlak zaman ise ne aktif ne pasiftir. |
Raziye göre, Yaratıcı ve Nefs aktif, ilk madde pasif, boşluk ve mutlak zaman ise ne aktif ne pasiftir.
13.Soru
Filozofça Yaşama (es-Sîretü’l-felsefiyye) eserinde Razi hangi konudan bahsetmektedir?
Ölümsüzlükten
|
Doğa sevgisinden
|
Dinler tarihinden
|
Ölümden |
İlme bilgiye olan tutkusundan |
O, ilme ve bilgiye olan tutkusunu Filozofça Yaşama (es-Sîretü’l-felsefiyye) eserinde anlatmaktadır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kindî’ye göre nefsin tanımlarındandır?
I. Nefis, canlılık yeteneği bulunan ve organı olan doğal bir cismin tamamlanmış halidir.
II. Nefis, güç halinde canlı olan doğal bir cismin ilk yetkinliğidir.
III. Nefis, kendiliğinden hareket eden akli (manevi) bir cevher olup birçok güce sahiptir.
Yalnız I
|
I ve II
|
II ve III
|
I ve III |
I, II ve III |
Bu itibarla Kindî’nin nefis yahut ruh anlayışına kısaca bakmak yararlı olacaktır. O, Tarifler Üzerine adlı eserinde, nefsin üç ayrı tanımını verir. Buna göre nefis, (a) canlılık yeteneği bulunan ve organı olan doğal bir cismin tamamlanmış hali; (b) güç halinde canlı olan doğal bir cismin ilk yetkinliği; (c) kendiliğinden hareket eden akli (manevi) bir cevher olup birçok güce sahiptir (Kindî, 2002: 185-186). Bu tanımlardan ilk ikisi Aristoteles’in ruh anlayışını yansıtırken üçüncüsü Pisagor ve Eflâtun’dan bu yana spiritüalistlerin benimsediği bir görüşü ifade etmektedir.
15.Soru
Kindî’nin din-felsefe ilişkisine yaklaşımı bağlamında seçeneklerdeki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Ahlak, din ve felsefenin ortak konusudur.
|
Din ile felsefe aynı amaca hizmet eder.
|
Din kaynak, yöntem ve söylem bakımından daha üstündür.
|
Felsefenin yöntemi ve söylemi dininkine göre daha karmaşıktır. |
Din ile felsefe aynı kaynaktan doğmuştur. |
Filozofa göre felsefenin kaynağı aklın verileri, dinin kaynağı ise vahiydir.
16.Soru
Fârâbî’nin vahiy meleği Cebrail’le özdeş saydığı aşağıdakilerden hangisidir?
Nazari akıl
|
Kazanılmış akıl
|
İlk akıl
|
Faal akıl |
Fiil halindeki akıl |
Vahiy meleği Cebrail ile özdeş olan Farabi’ye göre Faal Akıldır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi süreksiz/kesintili nicelikleri ifade eder?
Muttasıl
|
İnanç birliği
|
Birlik
|
Bir |
Vahdet |
Bir, süreksiz/kesintili (munfasıl) nicelikleri ifade eder.
18.Soru
İslam felsefesi tarihinde saf Aristocu sayılabilecek olan filozof hangisidir?
Kindî
|
Râzî
|
Fârâbî
|
İbn Rüşd |
İbn Sînâ |
Aristo’nun Arapça’ya çevrilen kitaplarının yanı sıra onun Yeni Eflâtuncu yorumcuları tarafından yazılan şerhlerinden ve Aristo’ya maledilen sahte eserlerden de önemli ölçüde yararlanmıştır. Eflâtun’un Arapça’ya çevrilmiş olan yedi eserini de kullanan meşşâî filozoflar daima Eflâtun ile Aristo felsefelerini uzlaştırma çabası içinde olmuşlardır. Bunun tek istisnası en büyük Aristo yorumcusu olarak tanınan Ibn Rüşd’dür. Yöntem olarakAristo mantığını benimseyen bu filozoflar, Tanrı-âlem ilişkisini farklı şekillerde yorumlamışlardır.Kindî yoktan yaratmayı savunurken, Fârâbî ve Ibn Sînâ bu ilişkiyi Yeni Eflâtunculuktan esinlenerek sudûr teorisiyle açıklamışlar, Ibn Rüşd ise sürekli yaratma nazariyesini gündeme getirmiştir.
19.Soru
Razi'nin atomların bir hacme sahip olduklarını söylemesi, aşağıdaki kavramlardan hangisini kabul etmesini zorunlu hale getirir?
Zaman
|
Nefis
|
Yaratıcı
|
Mekan
|
İrade
|
20.Soru
Kindi' nin felsefe tanımına göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Felsefe insanın teorik ve pratik yönden yetkinleşmesini köreltir
|
Ahlak da felsefenin en temel konuları arasında yer alır.
|
Din bilgisi felsefe olarak tanımlanamaz.
|
Din ve felsefe amaç ve konu birliği yoktur.
|
Felsefi bilgi dini verilerden oluşur.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ