Ortaçağ Felsefesi 2 Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fârâbî’ye göre, insan aklının ulaşabildiği en genel ve tanımlanamaz olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Suret
|
Madde
|
Nefis
|
Varlık |
Cisim |
Fârâbî’ye göre “varlık” insan aklının ulaşabildiği en genel kavram olup tanımlanamaz. Çünkü tanım, cins ile fasıldan oluşur; oysa varlığı kuşatan ve onun cinsi konumunda bulunan daha külli bir kavram bulunmamaktadır.
2.Soru
Aşağıdaki isim ve ünvanlardan hangileri Râzî’ye aittir?
I. Rhazes
II. Arapların Galeni
III. Muhammed
IV. Bilgin
I ve II
|
III ve IV
|
I, II ve IV |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
İslam düşünce tarihinde hekim-filozof tipinin olduğu kadar tabiatçı/natüralist felsefenin de en başarılı temsilcisi olan Ebû Bekr Muhammed b. Zekeriyyâ er-Râzî, 865 yılında Tahran yakınlarında bulunan Rey şehrinde doğdu. Batılıların Rhazes diye andıkları Râzî’nin hayatı hakkında bilinenler gençlik yıllarında edebiyat ve musiki ile ilgilendiği ve geçimini kuyumculuk yaparak sağladığı ile sınırlıdır. Kuyumculuk mesleği dolayısıyla kimyaya ilgi duymaya başlamış, yaptığı deneyler sırasında ortaya çıkan buhar ve gazlar gözlerinin rahatsızlanmasına yol açmış, hayatı boyunca süren bu rahatsızlık onu tıbba yöneltmiştir. Tıp tarihinin önemli simaları olan Hipokrat ve Galen ‘den (Câlînûs) sonra tıp ilmine yaptığı önemli katkılar Râzî’ye “Arapların Galeni” unvanını kazandırmıştır.
3.Soru
Fârâbî’ye göre, aşağıdakilerden hangisi ay-altı alemi oluşturan cisimlerin ana maddelerinden biri değildir?
Esir
|
Ateş
|
Hava
|
Su |
Toprak |
Aktif ve şekil verici olan suret ile pasif ve verilen şekli kabul edici konumdaki maddenin birleşmesiyle, ay-altı âlemde öncelikle her biri ikişer nitelik taşıyan toprak, su, hava ve ateşten ibaret dört unsur (element) oluşur. Dört unsurdan ikisinin karışımı sonucunda ise ilk somut madde yani cisim meydana gelir. Bunu da ilk aşamada cansız varlıkların, sonra canlı varlıkların oluşumu takip eder. Ay-altı âlemi oluşturan cisimlerin ana maddesi dört unsur iken ay-üstü âlemdeki gök cisimlerinin ana maddesi havadan da hafif olan “esîr”dir.
4.Soru
Beytülhikme ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Ekonomik kaynakları toplamaktadır.
|
Felsefe evi olarak da bilinir.
|
Halife mehdi’ nin döneminde açılmıştır.
|
Sadece nadir görülen çalışmalar alınmıştır. |
Sadece halifeler yararlanmaktadır. |
Artarak devam eden verimli çalışmaların ürünü olan eserlerin sığmaması üzerine sürekli genişletilen Hizânetü’l-hikme, nihayet halife Me’mûn (809-833) döneminde Beytülhikme (Felsefe Evi) adıyla anılan bağımsız bir kuruma dönüştürülür (830).
5.Soru
Fârâbî’ye göre, gerçeğe ulaşabilmek için aşağıdakilerden hangileri gereklidir?
I. Haz ve şehvet duygusunu yenerek ahlakını düzeltmek
II. Sağlam bir iradeye sahip olabilmek için zihnî melekelerini geliştirip güçlendirmek
III. Hırs derecesinde bir istekle sürekli çalışmak
IV. Başlıca meşguliyet alanının ilim olması
I ve II
|
III ve IV
|
I, II ve III
|
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Filozofa göre gerçeğe ulaşabilmek için her şeyden önce haz ve şehvet duygusunu yenerek ahlakını düzeltmek, sağlam bir iradeye sahip olabilmek için zihnî melekelerini geliştirip güçlendirmek, hırs derecesinde bir istekle sürekli çalışmak, başlıca meşguliyet alanının ilim olması gerekir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Râzî’nin ezelî saydığı beş ilkeden biri değildir?
Hâlâ
|
Heyûlâ
|
Dehr
|
Nefis |
Sûret |
Râzî’nin varlık anlayışına göre sûret beş ilke arasında yer almaz.
7.Soru
Râzî’nin tıp alanına yönelmesinin nedeni seçeneklerden hangisidir?
Yaşadığı sağlık sorunları
|
İnsanlara yararlı olma duygusu
|
Yaşadığı yoksulluk ve para kazanma arzusu |
Kimya alanındaki birikimini tıbba uygulama tutkusu |
Toplumda itibarlı ve etkili biri olma arzusu |
Filozofun ömür boyu devam eden göz rahatsızlığı nedeniyle tıbba yöneldiğini görüyoruz.
8.Soru
İslam felsefesine göre dış dünyadaki nesnel gerçekliğe ne ad verilir?
Marifet
|
Tarikat
|
Hakikat
|
Mahiyet |
Hüviyyet |
İslam felsefesi terminolojisinde dış dünyadaki nesnel gerçekliğe “hakikat” denir.
9.Soru
“Kelam”ın doğuşunda aşağıdakilerden hangisinin ilgisi olduğu savunulamaz?
İslam toplumunun inanç ve düşünce bütünlüğünü koruma isteği
|
Başka inanç sistemleri ve kültürler karşısında İslam’ın üstünlüğünü gösterme isteği
|
İnsanların atalarından öğrendikleri için herhangi bir inceleme, değerlendirme ya da temellendirme yapmaksızın taklit edilen bilgilerle hak inanç ve doğru davranışa ulaşılabileceği düşüncesi
|
İslam coğrafyasının genişlemesi neticesinde dini düşüncede derinleşme ihtiyacı |
Müslüman nüfusunun artması sonucunda dini düşüncede derinleşme ihtiyacı |
Kur’an’ın pek çok ayetinde insanlar hem kendi beden ve ruhları üzerinde hem diğer varlık ve olaylar üzerinde gözlem yapmaya, olup biteni anlayıp anlamlandırmaya, düşünüp yorumlamaya insanin sahip olduğu duyu, duygu ve akıl gücünü kullanarak doğru bilgilere ulaşabileceğini vurgulayan İslam dini, buna karşılık sırf atalarından öğrenildiği için herhangi bir inceleme, değerlendirme ve temellendirme yapmaksızın taklit edilen bilgilerle hak inanç ve doğru davranışla ulaşılamayacağını ısrarla vurgular.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yoktan varolma tezine göre, yani “sonsuz bir niceliğin bulunmasının imkânsız olduğu” ilkesini destekleyici bir unsur değilidir?
Birbirinden büyük olmayan aynı cinsten nicelikler eşittir
|
Eşitlerden birinin miktarı artırılınca hem diğer eşitlerinden hem de artırılmadan önceki durumundan daha büyük olur
|
Kendisinden bir miktar eksilen her şeyin geriye kalan kısmı, önceki durumundan daha azdır
|
Nicelik bakımından sonlu/sınırlı olan iki cismin toplamları sonsuz olabilir |
Aynı cinsten olan iki şeyden küçüğü büyüğünü veya onun bir kısmını oluşturur |
Nicelik bakımından sonlu/sınırlı olan iki cismin toplamları da “sonsuz” değil “sonlu” olur.
11.Soru
Dinî hassasiyetlere bağlı olarak ortaya çıkan ve Ebû Zerri’l-Gıfârî ile Hasan el-Basrî tarafından temsil edilen zühd ve ahlak hareketi hangi isimle anılmıştır?
Tasavvuf
|
Mürcie
|
Ehl-i Sünnet
|
Tercüme |
Beytülhikme |
Dinî hassasiyetlere bağlı olarak ortaya çıkan ahlak hareketi VIII. Yüzyılın ortalarından itibaren tasavvuf adıyla anılmıştır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam düşüncesinin Grek felsefesi arasından ilk tanıştığı ekollerinden biridir?
İman
|
İnanç birliği
|
Tasavvuf
|
sosyolojik din felsefesi |
Yeni pisagorculuk |
İslam düşüncesinin Grek felsefe ekolleri arasından ilk tanıştığı ekol ve akımlar Yeni Eflâtunculuk, Yeni Pisagorculuk ve Hermetik din felsefesi olmuştur.
13.Soru
Razi ile ilgili aşağidakilerden hangisi doğrudur?
Tahran yakınlarında doğmuştur.
|
Sadece matematik ile ilgilenmiştir.
|
Sadece ilim tarihi ile ilgilidir.
|
Çocukluk ve ilk gençlik yılları Küfe ve Basra’ da geçmiştir. |
Asıl mesleği öğretmenliktir. |
İslam düşünce tarihinde hekim-filozof tipinin olduğu kadar tabiatçı/natüralist felsefenin de en başarılı temsilcisi olan Ebû Bekr Muhammed b. Zekeriyyâ er-Râzî, 865 yılında Tahran yakınlarında bulunan Rey şehrinde doğdu.
14.Soru
Fârâbî’ye göre ay-üstü âlemdeki gök cisimlerinin ana maddesi aşağıdakilerden hangisidir?
Ateş
|
Hava
|
Su
|
Toprak |
Esir |
İlk dört şıkta bilinen 4 elementi saymamıza ragmen Farabi’ye göre ay-üstü alemdeki gök cisimlerinin ana maddesi Esirdir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fârâbî’nin “beş sanat”ından biri değildir?
Fiiir
|
Cedel
|
Hitabet
|
Safsata |
Musiki |
Fiir, Cedel, Hitabet ve Safsata, Farabi’nin sanatlarındandır ama Musiki bu sanatlardan değildir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin insan topluluklarının bir arada yaşama ve devlet denilen örgütlenme fikrine nasıl ulaşıldığı ile ilgili teorilerinden biri değildir?
Ontolojik teori
|
Biyo-organik teori
|
Fıtrat teorisi
|
İhtiyaç teorisi |
Adalet teorisi |
Adalet, Fıtrat, Ontolojik, Biyo-organik teorileri Farabinin Teorisidir.
17.Soru
Sezgi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Kindı tarafından açıklanır.
|
Sadece duyu bilgi kaynağıdır.
|
Sadece akıl bilgi kaynağıdır.
|
Kındi’ye göre sezgi bilgi kaynağı değildir. |
Pisagor’ un düşünceleri doğrultusunda açıklanmaktadır. |
Kindî, duyu ve akıl dışında sezginin de bir bilgi kaynağı olduğunu savunur.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kindi’nin bilginin kaynağı ve çeşitleri sorununu incelemek için kullandığı yollardan biri değildir?
Vahiy
|
Sezgi
|
Akıl idraki
|
Duyu Algısı |
Din |
Kindi’nin bilginin kaynağı ve çeşitleri sorununu incelemek için başvurduğu kavramlar Akıl idraki, duyu algısı, sezgi ve vahiydir.
19.Soru
Sadece teorik yetkinliği önemseyip ruhunu ve ahlakını arındırma kaygısı taşımayan kimseleri “sahte filozof” olarak nitelendiren Fârâbî’ye göre aşağıdaki maddelerden hangisi veya hangileri bu nitelemeye uygun düşer?
I. Çocuğuna ısrarla kitap okumasını öğütleyen bir ebeveynin kendisinin hemen hiç kitap okumaması
II. ‘Öğretmenin dediğini yap, yaptığını yapma deyişi
III. II. Dünya Savaşı’nda tıbbi araştırmalar ve deneyler için savaş esirlerini ve toplama kampındaki tutsakları kullanan Nazi doktorları
Yalnız I
|
Yalnız II
|
Yalnız III
|
I ve III |
I, II ve III |
Fârâbî’ye göre, felsefe yapan kimsenin nihaî amacı kendi ahlakını düzeltmek, hatta bununla da yetinmeyip yakın çevresi ve toplumun da ahlaken iyileşmesine katkıda bulunmak olmalıdır. Dolayısıyla görmek istedikleri ahlaki değişimleri kendilerinde uygulamayan insanlar için örnek olarak Madde I ve II verilebilir. Madde III ise toplumun da ahlaken iyileşmesine katkıda bulunmak ve kendi ahlakını düzeltmek amacıyla zıt olan başkalarının yaşam ve beden bütünlüğü hakkını gasp eden, sadece tıp bilimi gelişimi yani teorik ilerleme mazereti arkasına saklanan insanlar örneğini görüyoruz.
20.Soru
Razi’ nin ahlak anlayışı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Bilgi ve adalet ile ilişkilidir.
|
Sadece irade ile açıklamaktadır
|
Sadece akıl ile açıklamaktadır
|
Aklın üstünlüğü en önemli ilkedi |
Sezgiler ile açıklamaktadır |
Râzî için ahlaki erdemlerle donanmanın esas yolu, akıl ve iradenin yerli yerinde kullanılması yani bilgiyle aydınlanmak ve adaleti ilke edinmekten geçer.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ