Ortaçağ Felsefesi 2 Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kindî kütüphanesi nerede kurulmuştur?
Kûfe
|
Bağdat
|
Basra
|
Kahire
|
Şam
|
2.Soru
Razi'ye göre aşağıdaki ikililerden hangisi aktif-pasif olma durumu açısından birbirine benzer?
Yaratıcı-nefis
|
nefis-heyula
|
nefis-dehr
|
hâlâ-yaratıcı
|
dehr-yaratıcı
|
3.Soru
I. Yöntemlice İşletilen Akıl
II. Akıl
III. Sağlıklı çalışan için duyurular
Yukarıdakilerden hangisi kelam için güvenilir bilgi kaynaklarındandır?
Yalnız II
|
I ve II
|
II ve III
|
I ve III |
Yalnız III |
Kelamcılar için (i) sağlıklı çalışan duyular, (ii) yöntemlice işletilen akıl, ve (iii) nesnesiyle örtüşen/uyumlu doğru haber olmak üzere üç güvenilir bilgi kaynağı vardır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi RAZİ’nin eserlerinden biri değildir?
Ruh Sağlığı |
Filozofça Yaşama |
İkbal ve Devlete Kavuşmanın Belirtileri |
İlk Felsefe Üzerine |
Hekimlik ahlakı |
İlk Felsefe Üzerine kitabı Kindi’ye ait bir kitaptır diğer şıklardaki kitaplar ise Razi’ye aittir.
5.Soru
Fârâbî’nin “Muallim-i Sânî” (İkinci Hoca) ünvanıyla anılması aşağıdaki alanlardan hangisindeki üstün başarılarının sonucunda olmuştur?
Mantık
|
Fizik
|
Tıp
|
Astronomi |
Edebiyat |
Özellikle mantık alanındaki üstün başarılarından ötürü, “Muallim-i Evvel” (İlk Hoca) Aristoteles’ten sonra “Muallim-i Sânî” (İkinci Hoca) unvanıyla anılan Fârâbî, geriye 43’ü günümüze ulaşan 100’e yakın eser bırakmıştır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Razî’ye göre insanın mutlu olmasını engelleyen faktörler arasında değildir?
Aşk
|
Mal ve Makam hırsı
|
Her koşulda doğruyu söylemek
|
Zevk ve eğlenceye düşkünlük |
Yalan söylemek |
Râzî aşk, kendini beğenme, çekememezlik, öfke, yalan, cimrilik, açgözlülük, sefâhet, içki ve cinselliğe düşkünlük, mal ve makam hırsı gibi bayağı duyguların yanı sıra üzüntü ve ölüm korkusunu da insanı karamsarlığa düşürüp mutlu olmasını engelleyen etkenler olarak değerlendirir. Ona göre insan doğasından kaynaklanan üzüntü ve tasanın tümüyle yok edilmesi mümkün olmasa da etkisini azaltmak mümkündür.
7.Soru
Kindi 'nin bilgi anlayışına göre aşağıdakilerden hangisi sezginin bir özelliği değildir?
Bir bilgi kaynağıdır.
|
Nefsin arınması ile artar
|
Nefsin bir yanılsamasıdır.
|
Zihnin arınması ile artar.
|
Rasyonel bir kavramdır.
|
8.Soru
Kindî'nin de benimsediği ve eski Yunanca da oldukça kabul görmüş anlayışa göre ilk sayı aşağıdakilerden hangisidir?
Bir
|
Sıfır
|
Sonsuz
|
Dokuz
|
İki
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam dünyasında ortaya çıkan felsefe ekollerinden biri değildir?
Dehriyye
|
Tabîiyye
|
Heyûlâ
|
İhvan-ı Safâ |
İşrâkiyye |
İslam dünyasında ortaya çıkan felsefe ekolleri şunlardır:
- Dehriyye
- Tabîiyye
- Meşşaîiyye
- İhvan-ı Safâ
- İşrâkiyye
Detaylı bilgi için bkz. 8-11 arası sayfalar.
10.Soru
Râzî’ye göre insana akılla birlikte verilen en önemli yetenek hangisidir?
Öfke
|
Cesaret
|
İrade
|
İşitme |
Görme |
İnsanın fiil ve davranışlarının ahlaki sayılması için onun akıllı olmasının tek başına yetmeyeceğini söyleyen Râzî, aklın önündeki engelleri kaldırmada iradenin önem taşıdığına dikkat çeker. Ona göre akıl gibi irade de Allah’ın diğer canlı varlıklar içinde sadece insan türüne verdiği özel bir yetenektir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Raziye göre insanları bir dine bağlanmaya yönelten şeylerden biri değildir?
Taklit duygusu |
Adalet ihtiyacı |
Atalara saygı |
Geleneğe saygı |
Din bilginleri |
Razi’ye göre adalet ihtiyacı akılla birlikte doğabilir. Ahlak dinden bağımsızdır
12.Soru
Bilgiyi ifade ederken “el-ma’rife” terimini Kindî hangi anlamda kullanmıştır?
Sarsılmayan görüş
|
Şüpheli görüş
|
Sonsuz
|
Varlığın hakikati
|
Akıl bütünlüğü
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Razi’ nin eserlerinden biri değildir?
Makâle fîmâ ba’de’t-tabî’a,
|
Ahlaku’t-tabîb
|
Tabib-i inanç |
es-Sîretü’l-felsefiyye |
et-Tıbbü’r-rûhânî. |
Bunlardan bazılarını şöylece sıralayabiliriz: et-Tıbbü’r-rûhânî. Hüseyin Karaman Ruh Sağlığı adıyla Türkçe’ye (istanbul 2004) çevirmiştir. 2. es-Sîretü’l-felsefiyye. Mahmut Kaya “Filozofça Yaşama” başlığıyla Türkçe’ye tercüme etmiştir (Felsefe Arkivi, sy. 27, istanbul 1991, s. 91-201), 3. Makâle fîmâ ba’de’t-tabî’a, 4. Makâle fî emârâti’ikbâl ve’d-devle. Mahmut Kaya “ikbâl ve Devlete Kavuşmanın Belirtileri” başlığı ile Türkçeye tercüme edip yayımlamıştır (islam Filozoflarından Felsefe Metinleri, istanbul 2003, s. 101103), 5
14.Soru
Kindî ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Hristiyanlik ile ilgilidir. |
Sadece islam tarihi ile ilgili önemli bir kişidir. |
Sadece ilim tarihi ile ilgilidir. |
Çocukluk ve ilk gençlik yılları Küfe ve Basra’ da geçmiştir. |
Kindî’ye göre duyu algısı tümelin bilgisini verir. |
Küçük yaşta babasını kaybeden Kindî’nin çocukluk ve ilk gençlik yılları Kûfe ve Basra’da geçti. Kindî felsefe tarihi bakımından olduğu kadar ilim tarihi bakımından da öncü bir isimdir.
15.Soru
Fârâbî’ye göre var olmak ve varlığını devam ettirebilmek için hiçbir sebebe muhtaç olmayan varlık aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Ruhani varlık
|
Maddi varlık
|
Zorunlu varlık
|
Zorunsuz varlık |
İmkansız varlık |
Zorunlu varlık var olması ve varlığını devam ettirmesi için hiçbir sebebe muhtaç olmayandır. Bir an için onun var olmadığı varsayılacak olsa bu durum mantıkî imkânsızlığa yol açar; yani onun yokluğu düşünülemez. Özü gereği (bizâtihî) var olan ve yokluğu düşünülemeyen bu varlık Tanrı’dır.
16.Soru
Raziye göre alemin yaratılması için neler gereklidir?
İki pasif ilke
|
Bir aktif ilkenin yanında iki pasif ilke
|
İki pasif ilkenin yanında bir aktif ilke
|
İki aktif ilkenin yanında bir pasif ilke |
İki aktif ilke |
Râzî’nin sisteminde âlemin yaratılması için iki aktif ilkenin yanında bir de pasif ilkenin bulunması kaçınılmazdır
17.Soru
Vahyin insan için mümkün, gerekli ve güvenilir bir bilgi kaynağı olduğunu temellendiren ilk filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Gazali
|
İbn Sina
|
Farabi
|
Kindi
|
Eflatun
|
18.Soru
Kelamcılar için güvenilir kabul edilen bilgi kaynağı veya kaynakları hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
I. Sağlıklı çalışan duyular
II. Yöntemlice işletilen akıl
III. Nesnesiyle örtüşen haber
IV. Uyumlu doğru haber
Yalnız II
|
I, II ve IV
|
III ve IV
|
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Asıl amaçları İslam inançlarını akli temellere ve açıklamalara kavuşturmak olan kelamcılar bilgi sorununa özel bir önem vermişlerdir. Çünkü onların ilk yapması gereken şey dinin kaynağı olan vahyin güvenilir bir bilgi kaynağı olduğunu göstermekti. Dolayısıyla verilen maddelerin hepsi vahiylerin güvenilir olduğunu irdelemede kullanılabilecek sağlıklı ve mantıklı, akılcı kaynaklardır.
19.Soru
Tıp tarihinin önemli simaları olan Hipokrat ve Galen(Calinus)’den sonra tıp ilmine yaptığı önemli katkıları dolasıyla “Arapların Galeni” unvanını kazanan ilim insanı aşağıdakilerden hangisidir?
Ebû Bekir Râzî
|
Ibn Sînâ
|
Hindî
|
Sühreverdî |
Ibn Arabî |
Kuyumculuk mesleği dolayısıyla kimyaya ilgi duymaya başlamış, yaptığı deneyler sırasında ortaya çıkan buhar ve gazlar gözlerinin rahatsızlanmasına yol açmış (Beyhaki, 1351: 8), hayatı boyunca süren bu rahatsızlık onu tıbba yöneltmiştir (Bîrûnî, 1366: 4). Tıp tarihinin önemli simaları olan Hipokrat ve Galen ‘den(Câlînûs) sonra tıp ilmine yaptığı önemli katkılar Râzî’ye “Arapların Galeni” unvanını kazandırmıştır.
20.Soru
Fârâbî’nin bilgi anlayışına göre, insanın ulaşabileceği en yüksek düzey aşağıdakilerden hangisidir?
Kazanılmış akıl
|
Güç halindeki akıl
|
Fiil halindeki akıl
|
Bekleme halindeki akıl |
Ebedî akıl |
Filozofun “kazanılmış akıl” (el-aklü’l-müstefâd) dediği üçüncü aşama insanın ulaşabileceği en yüksek düzeydir. Duyu algılarıyla hiçbir ilişkisi bulunmayan kazanılmış akıl, sezgi ve ilhama açık olduğu için artık faal akılla ilişki kurmaya (ittisâl) hazır durumdadır. İnsan, teorik düşünme ve akıl yürütme imkânına ancak kazanılmış akıl aşamasında kavuşur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ