Ortaçağ Felsefesi 2 Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kindî, Farâbî, İbn Sînâ ve İbn Rüşd gibi ünlü filozoflar tarafından temsil edilen felsefe ekolü aşağıdakilerden hangisidir?
Meşşâiyye
|
Tabîiyye
|
Dehriyye
|
İhvân-ı Safâ |
İşrâkiyye |
Kindî, Farâbî, İbn Sînâ ve İbn Rüşd gibi çok tanınan filozofların temsil ettiği bu ekol Meşşâiyye’dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin ameli (pratik) akıl için verdiği beşeri başarı örneklerinden biri değildir ?
Fizik
|
Tarım
|
Hekimlik
|
Sanat |
Denizcilik |
Farabiye göre, Denizcilik, çiftçilik, hekimlik, marongozluk gibi sanat ve teknik içeren meslekler beşeri başarı örnekleridir ve Pratik akılla mümkündür.
3.Soru
I. mahiyet gerçeklik demektir.
II. hakikat nelik demektir.
III. hüviyyet o olmaklık demektir.
Yukarıdaki eşleştirmelerden hangileri doğrudur?
Yalnız II
|
I ve II
|
II ve III
|
I ve III |
Yalnız III |
İslam felsefesi terminolojisinde bir şeyin dış dünyadaki nesnel gerçekliğine genellikle “hakikat” (gerçeklik), onun zihindeki tümel kavramına “mahiyet” (nelik), nesnel gerçekliklerin belli niteliklerle birbirinden ayrılmasına “hüviyyet” (o’luk/o olmaklık) denilir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fetihlerle İslam coğrafyasının gelişmesinin sonuçlarından biri değildir?
Hz. Peygamberin yerine kimin halife olacağının tartışılması
|
Kelâmın doğuşu
|
Zühd hareketinin başlaması
|
Tercüme hareketinin başlaması |
Müslümanların farklı inanç ve kültürlerle tanışması |
Mısır’ı da içine alan geniş bir coğrafyaya yayılması, Müslümanların çok farklı inanç ve kültür çevreleriyle tanışmalarını sağlamış, bu da bazı önemli gelişmeleri beraberinde getirmişti. Bu gelişmeler, Kelâmın doğuşu, Zühd hareketinin başlaması, Tercüme hareketinin başlaması, Müslümanların farklı inanç ve kültürlerle tanışması olarak sıralanabilir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Razî’nin varlık konusunda ezeli saydığı beş ilke arasında sayılamaz?
Yaratıcı
|
Nefis
|
Suret
|
Mutlak mekan |
Mutlak zaman |
“Bir, değişmeyen, ezelî” olan ile “çok, değişen ve sonradan” olan varlık arasında- ki ilişkinin tutarlı ve anlaşılabilir bir yaklaşımla temellendirilmesi hususu, düşünce tarihi boyunca varlık sorunun önemli bir boyutu olarak daima filozofların gündeminde yer almıştır. Râzî bu meseleyi, onun felsefesini de karakterize eden beş ezelî ilke (el-kudemâû’l-hamse) adını verdiği bir sistemle açıklamaya çalışır. Harranlı Sâbiî ve Antik Yunan düşünürlerinden yararlanarak ortaya koyduğu iddialarına karşı Râzî, ısrarla kendisine ait olduğunu savunduğu sistemin temel unsurları Yaratıcı (el-bâri), nefis (küllî nefis), heyûlâ (şekilsiz ilk madde), hâlâ (boşluk, mutlak mekân) ve dehr (mutlak zaman) olarak belirlemiştir.
6.Soru
Âlemin atomlara yahut mutlak maddeye dönüşeceği şeklindeki yaklaşımı ile Razî hangi filozofun görüşü ile çatışmıştır?
Aristoteles
|
İbn Rüşd
|
İbn Sinâ
|
Eflâtun |
Farabi |
Râzî’nin atomlara yahut mutlak maddeye dönmek üzere âlemin çözülüp dağılacağı şeklindeki yaklaşımıyla âlemin yaratılmış olduğunu kabul etmekle birlikte onun ebedî olduğunu söyleyen Efâtun’dan ayrıldığı belirtilmelidir.
7.Soru
İlk İslam filozofu unvanını alan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Kindî
|
Farabi
|
İbn Sina
|
İbn Rüşd
|
Ebu Bekir Razi
|
8.Soru
Râzî hangi görüşüyle filozofların en büyüğü saydığı Platon (Eflatun)’dan ayrılmaktadır?
Âlemin sonluluğu
|
Âlemin yaratılmışlığı
|
Âlemin yaratılışını nefis-heyûlâ ilişkisine bağlaması
|
Âlemin yoktan yaratıldığı düşüncesi |
Mutlak ve izafi şeklinde iki farklı zamandan söz etmesi |
Âlemin sonluluğu açısından
9.Soru
I. Sürekli fiil halindeki akıldır.
II. Akıl için berlli duraklama dönemleri vardır.
III. İnsana dışarıdan etki eder.
Etkin akıl ile ilgili yukarıdakilerden hangisi doğrudur?
I ve III |
II ve III
|
I, II ve III
|
Yalnız III |
Yalnız I |
Kindî’nin “sürekli fiil halindeki akıl” (el-aklü’llezî bi’l-fi’l ebeden) adını verdiği etkin akıl, insana dışarıdan etki eden bir şey değildir. Maddeden bağımsız soyut bir cevher olan nefis, varlığın tür ve cinslerine ait tümel kavramları algılayıp onlarla özdeşleşir ki insan aklını güç halinden fiil alanına çıkaran işte bu tümeller olup etkin akıl (bilfiil akıl) işlevi görürler.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fârâbî’nin Mutluluğun Kazanılması adlı eserinde belirttiği yetkin bir filozofun nitelikleri arasında bulunmaz?
Üstün bir zeka ve anlayış sahibi olmak
|
İyi okullarda eğitim almak
|
Azimli olmak
|
Güçlü bir irade sahibi olmak |
Adaleti seven onurlu bir şahsiyet olmak |
Mutluluğun Kazanılması (Tahsîlü’s-sa’ade) adlı eserinde yetkin bir filozofun niteliklerini dile getiren şu ifadelerde o adeta kendisini anlatır: “ Öğrenim sırasında karşılaştığı güçlüklere katlanmalı, üstün bir zekâ ve kavrayış sahibi, doğruluğu ve doğruları, adaleti ve âdil olanları seven onurlu bir şahsiyet olmalı; altın, gümüş ve benzeri şeylere değer vermemeli, yeme içme konusunda aç gözlü ve nefsanî arzularına düşkün olmamalı, doğruya ulaşmak için azim ve iradesi güçlü bulunmalıdır.”
11.Soru
Felsefeyi “insan sanatlarının en üstünü ve en değerlisi”? olarak gören düşünür kimdir?
Platon
|
Pisagor
|
Kindı
|
Mevlana |
Aristotales |
Kindî, felsefeyi “insan sanatlarının en üstünü ve en değerlisi” olarak görür.
12.Soru
Kindî’nin, “varlığın hakikatini kavrayan basit [yalın] cevher” şeklinde tanımladığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Duyu
|
Akıl
|
Sezgi
|
Vahiy |
Nefis |
Kindî’nin, “varlığın hakikatini kavrayan basit [yalın] cevher” şeklinde tanımladığı akıl, insan nefsinin en önemli gücü ve işlevi olup duyu algısını aşan cins ve tür gibi tümeller ile önsel (a priori) bilgileri idrak eder.
13.Soru
Razi’ nin dünya görüşü ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Rasyonel
|
Deist
|
Duygu
|
Sezgici |
Ateist |
İslam düşüncesi tarihinde dini epistemoloji zemininde, ahlakı da bir felsefe problemi olarak ele alan ilk düşünür Kindî olmuştur. Deist dünya görüşü dolayısıyla bir dine ve peygamberlik kurumuna inanmayan Râzî’nin ahlakı dinden bağımsız ve tümüyle bir felsefe sorunu olarak ele alması doğaldır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Razi’ye göre varlık sorununun temel ilkelerinden biri değildir?
Yaratıcı
|
Külli Nefis
|
Mekansızlık |
Mutlak zaman |
Şekilsiz İlk madde |
İslam filozofu Raziye göre,yaradılış için “mekansızlık” değil “mutlak mekan” gerkeliydi.
15.Soru
Razi'ye göre aşağıdakilerden hangisi evrenin meydana gelmesinde rol oynayan temel sebeplerden biri değildir?
Peygamberin hatırı
|
Tanrı'nın acıması
|
Nefsin maddeye olan arzusu
|
Madde
|
Külli nefis
|
16.Soru
Fârâbî’nin vahiy meleği Cebrail’le özdeş saydığı seçeneklerden hangisinde doğru verilmiştir?
Nazari akıl
|
Fiil halindeki akıl
|
Faal akıl
|
Kazanılmış akıl |
İlk akıl |
Kozmolojik işlevi dolayısıyla “sûretlerin vericisi” (vâhibu’s-suver) olarak da adlandırılan “fa’âl akıl” olup Fârâbî’nin bilgi, ahlak ve vahiy anlayışında merkezî konuma sahiptir. Bu bakımdan filozof onu vahiy meleği Cebrâil ile özdeş sayar.
17.Soru
Fârâbî’nin ruh ve ahlak temizliğini ve bütünlüğünü her şeyden üstün tuttuğunu savunan bir kişi için Fârâbî’nin “Mutluluğun Kazanılması” eserinde belirttiği aşağıda verilen maddelerden hangisi veya hangileri referans olarak kabul edilebilir?
I. İyi bir filozof olmak için altın, gümüş ve benzer şeylere değer vermemek gerekir.
II. İyi bir filozof olmak için yeme içme konusunda aç gözlü ve nefsanî arzulara boyun eğmemek gerekir.
III. İyi bir filozof olmak için kişi doğruyu ve doğruluğu sevmeli ve adaleti seven ve adil olanlara yönelmelidir.
Yalnız III
|
I ve II
|
I ve III
|
II ve III |
I, II ve III |
Hiç evlenmeyen, mala mülke değer vermeyen, şöhret ve gösterişten nefret eden filozofun, ruh ve ahlak temizliğini her şeyin üstünde tutan bir kişiliği vardı. Dolayısıyla Madde I ve II filozofun kişiliğiyle örtüşen maddelerdir. Ayrıca Madde III ise eserinde belirttiği üzere ahlak değerleri ve kişinin kendi davranışları açısından da erdemli, bütüncül olması gerektiğini göstermektedir.
18.Soru
Razi'nin sisteminde yer alan hangi kavram, onun yoktan var etme tezinin uzağında olduğunu gösterir?
Külli nefis
|
Heyula
|
Dehr
|
Nübüvvet
|
Hâlâ
|
19.Soru
Aşağıdakilerde hangisi Kindi’nin akıl idraki incelerken akıl idrakini açıklarken ürettiği en orijinal görüştür.
Sürekli fiil halindeki akıl
|
Beyani veya zahir akıl
|
Fiil alanına çıkan müstefâd akıl
|
Güç halindeki akıl |
Aktif akıl |
Beyânî veya zâhir akıl Kindî’nin tasnifine özgü olup ne önceki yorumcular da ne de sonraki meşşâilerde görülür.
20.Soru
Kindî’nin varlığa ilişkin olarak yaptığı temel ayrımı aşağıdakilerden hangisi ifade etmektedir?
değişen-değişmeyen
|
değişen-dönüşen
|
var olan-var olmayan
|
insan-cansız |
oluşan-bozulan |
Filozofumuz kozmik varlığı değişen ve değişmeyen şeklinde ikiye ayırır. Ona göre, fizik değişen, metafizik ise değişmeyen varlıkları araştırır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ