Ortaçağ Felsefesi 2 Final 1. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

İbn Sînâ’nın aklın bilgi üretme sürecindeki aşamaları konusunda Kindî ve Fârâbî’den farklı olarak gündeme getirdiği kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Maddi akıl

 

Güç halindeki akıl

 

Zahirî akıl

 

Kutsal akıl

Beyânî akıl


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbn Sînâ’nın psikolojik akıllar hiyerarşisindekilerden biri değildir?


Güç halinde akıl

 

Kutsal akıl

 

Fiil halinde akıl

 

Kazanılmış akıl

Beyânî akıl


3.Soru

İbn Sînâ’nın erken yaşlarda saray hekimliğine getirilmesinin kendi hayatına nasıl bir katkısı olmuştur?


Erken yaşlarından itibaren felsefi konularla tanışma imkanı sağlamıştır.
İyi ve kültürlü bir çevreyle kaynaşmasını sağlamıştır.
Saray kütüphanesinden yararlanması için önemli bir imkân sağlamıştır.
Daha sonra çıkacağı seyehatler için bağlantılar sağlamştır.
Felsefe, geometri ve Hint matematiğiyle ilgili konuların tartışıldığı bir ortamda bulunma imkanı sağlamıştır.

4.Soru

Gazzâlî Filozofların Amaçları (Makâsıdü’l-felâsife) isimli kitabını kaleme almadan önce daha çok hangi filozofun eserlerini incelemiştir?


Kindî

 

İbn Tufeyl

 

İbn Miskeveyh

 

İbn Rüfld

İbn Sîn


5.Soru

Üslup bakımından bir kelâm ve felsefe terimleri sözlüğü eseriyle felsefe sorunlarının kelâmın yapısına dahil edildiği Adudüddin Îcî ‘nin hangi eseridir?


el-Mevâkıffî ilmi’l-kelâm

 

el-Mebâhisü’l-meşrıkiyye

 

el-Muhassal

 

el-Makâsıd

el-Akâidü’l-Adûdiyye


6.Soru

Ibn Sînâ seçeneklerden hangisini “felsefe” ile eş anlamlı olarak kullanır?


Hikmet

 

Keşif

 

İlim

 

İzzet

İffet


7.Soru

Seçeneklerden hangisi Gazzâlî’nin felsefi ilimleri kendi içinde ayırdığı alt ilimlerin dışındadır?


Psikoloji

 

Matematik

 

Metafizik

 

Siyasi

Ahlaki


8.Soru

İbn Rüşd din ve felsefeyi hangi açılardan karşılaştırmaz?


Amaç

 

İşlev

 

Konu

 

Yöntem

Kaynak


9.Soru

Gazzali'nin eşyanın gerçek mahiyetinin ne olduğunu sorması ve bu konuda kesin bilgiye ulaşmak istemesi hangi eserinde görülmektedir?


Bilginin Ölçütü
İtikadda orta yol
Filozofların amaçları
Delaletten kurtuluş
Nurlar feneri

10.Soru

Seçeneklerden hangisi Gazzâlî’nin “hakikati arayanlar” olarak nitelendirdiği sınıfların dışındadır?


Kelamcılar

 

Fıkıhçılar

 

Filozoflar

 

Batınîler

Sûfiler


11.Soru

İbn Rüşd “varlık”ı ifade etmek için aşağıdaki terimlerlerden hangisini özellikle tercih etmiştir?


Vücûd

 

Vacib

 

Zât

 

Mevcûd

Cevher


12.Soru

İbn Sina'ya göre bir şeyin, teorik felsefenin mi yoksa pratik felsefenin mi konusu olduğu aşağıdakilerden hangisine bakılarak belirlenir?


İnsanın irade ve fiiline bağlı olup olmadığına
Sezgi yoluyla kavranıp kavranmadığına
Doğasında aklın bulunup bulunmadığına
İlahiyatın alanına girip girmediğine
Felsefenin alanına girip girmediğine

13.Soru

İslam’a yöneltilen eleştirileri cevaplandırma işlevini de üstlenen düşünce hareketi aşağıdakilerden hangisidir?


Fakih

 

Müteşâbih

 

Cedel

 

Kelâm

Mütekaddimîn


14.Soru

İlimlerin, çok çeşitli disiplinleri ve alt dalları bulunmakla beraber dört ana grupta toplanabileceğini belirten, bunu, İbn Sînâ’yı izleyerek varlığın dış dünyada, zihinde, sözde ve yazıda olmak üzere dört mertebesinin bulunuşuna dayandıran düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


İbnü’l- Arabî

 

Razi

 

Molla Abdurrahman Câmî

 

Gazzali

Taşköprülü – zâde


15.Soru

I. Epistomolojik

II. Psikolojik

III. Metodolojik

IV. Sosyolojik  

Gazzâlî, filozofları eleştirirken hangi nitelikler taşıyan gerekçelere dayanır?


Yalnızca I

 

I ve II

 

Yalnızca III

 

II ve IV

Hepsi


16.Soru

Gazzâlî kelâmcılar, Bâtıniler, filozoflar ve sûfîleri hangi tanımla niteler?


“hakikati arayan beş grup”

 

“hakikati arayan iki grup’’

 

“hakikati arayan dört grup’’

 

“hakikati arayan üç grup’’

“hakikati arayan altı grup’’


17.Soru

İbn Rüşd varlık terimi yerine hangi terimi kullanır?


Hüviyet

 

Öz

 

Vahid

 

Varolan

Sadık


18.Soru

Gazzâlî’nin düşünsel sistemine göre verilen ifadelerden hangisi doğrudur?


Gazzâlî filozofları eleştirirken yalnızca dînî gerekçelere dayanır.

 

Filozoflar ahlak ve siyasete dair görüşlerinde peygamberler ile sufîlerin öğretilerinden yararlanmışlardır.

 

Matematik epistemolojik açıdan güvenilir olmayan bir ilimdir.

 

Mantık ilmi din ve dinî ilkeler açısından zararlıdır.

Gazzâlî bilim ve felsefe arasında bir ayrıma gitmiş değildir.


19.Soru

Hangisi İbn Rüşd’ün ilim zihniyeti ve yöntem ilkeleri bağlamında dikkat çektiği konulardan biri değildir?


Her tür zihinsel faaliyetin amacı, yalnızca “gerçeğe ulaşma isteği” nin olması

 

Bu yolda karşılaşılabilecek olan hiçbir engel, hakikat arayıcısını yolundan alıkoymamalı; o, kendine düşen görevi ilmî sorumluluk anlayışıyla yerine getirmesi

 

İnsanlığın, hakikati arama adına felsefe ve bilim alanında bugüne kadar ortaya koyduğu yöntem, bilgi ve tecrübe birikimi asla göz ardı etmemesi

 

Gerçek aranırken yöntem, görüş ve düşüncelerinden yararlanılabilecek olan kimselerin hangi inanca sahip oldukları, hangi din ve mezhebe mensup bulunduklarının hiçbir öneminin olmaması

Gerçeğin elde edilmesinin yeterli olması


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Gazzâlî’nin bilgi anlayışıyla örtüşmez?


Bilgiden şüphe etmez.

 

Aklın otoritesini kabul etmez.

 

Aklın yetkisini mantık, matematik ve tabiat bilimlerinin deneysel alanlarında geçerlidir.

 

Gazzâlî’ye göre doğruluğu ve güvenilirliği kesin olarak kavranamayan hiçbir bilgi kesinlik düzeyine ulaşamaz.

 

Bilgi edinme yetisinin olgu veolaylar arası bağlantıları kestirme ve duygulardan bağımsız olarak yargıda bulunabilir düzeye ulaşması.