Ortaçağ Felsefesi 2 Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 17 Soru1.Soru
Ibn Sînâ’ya göre psikolojinin konusu seçeneklerden hangisidir?
Nefsin yapısı, niteliği ve güçleri
|
İnsanın davranışlarının nedenleri
|
Evren içinde insanın konumu
|
İnsan aklının faal akılla ilişkisi |
İnsanın davranışlarının etkisi |
Aristo geleneğine uyarak doğa felsefesinin bir bölümü olarak işlemekle birlikte Ibn Sînâ, psikolojiyi (ilmü’n-nefs) düşünce sisteminde merkezi bir konuma oturtarak onu bilgi teorisi, mantık, metafizik, ahlâk ve din felsefesiyle ilişkilendirmiştir. Filozofa göre bu disiplinin konusu nefsin varlığını ortaya koyup onun yapısı, güçleri ve niteliklerini incelemektir. Ibn Sînâ varolanların en değerlisi (eşref-i mevcûdât) saydığı ve beden-nefis ikiliği içinde değerlendirdiği insanın asıl değerinin nefisten ileri geldiği görüşündedir.
2.Soru
Seçeneklerden hangisi İbn Rüşd’e göre insanın varlık gayesidir?
İnsan türünün devamlılığını sağlamaya çalışmak
|
Biyolojik varlığını korumak
|
Aklını kullanarak nazari ve ameli yetkinliğe ulaşmak
|
Evrenin sırlarını keşfetmek |
Güvenli ve refah içinde yaşamak |
Filozofa göre aklın, biri nazarî (teorik), diğeri amelî (pratik) olmak üzere iki işlevi bulunduğu hatırlandığında insanın varlık gayesinin, nazarî ve amelî yetkinliğe ulaşmak olduğu kendiliğinden anlaşılır. Bunlardan ilki “gerçek/doğru bilgi”, diğeri ise “gerçek/iyi amel” ile gerçekleşir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristocu Meşşâilere karşı Eflâtuncu bir sistem geliştirmiş, aynı zamanda hermetik ve gnostik geleneklerden de beslenmiş felsefe ekolünün kurucu düşünürüdür?
Celâleddin Devvânî
|
Şehâbeddin Sühreverdî
|
Molla Sadra
|
Şehrezûrî |
Kutbüddîn-i fiîrâzî |
İşrâkiyye felsefe ekolünün kurucu düşünürü Şehâbeddin Sühreverdî’dir.
4.Soru
Fahreddin Râzî’nin kelâm-felsefe kaynaşmasını oluşturduğu eserleri aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?
el-Makasıd / en-Necât
|
el-İflârât ve’t-tenbîhât / Akâidü’n-Nesefî
|
el-Akâidü’l-Adûdiyye / Hidâyetü’l-hikme
|
Hikmetü’l-ayn / el-Muhassal |
el-Mebâhisü’l-meşrıkiyye / el-Muhassal |
Fahreddin Razi’nin kelam-felsefe kaynaşmasını oluşturduğu eserleri şunlardır; el-Mebâhisü’l-meşrıkiyye / el-Muhassal
5.Soru
Aşağıdakilerden Hangisi İbn Rüşd’ün ün kazandığı çalışma alanlarından değildir?
Matematik
|
Felsefe
|
Tıp
|
Kelam |
Hukuk |
“Kelam” İbn Rüşd’ün çalşma alanlarından biri değildir.
6.Soru
Taşköprülü-zâde en ünlü eserinde hangi önemli konulardan bahsetmiştir?
Din-felsefe
|
Metafizik
|
Mutluluk
|
Maddiyat |
Manevi mutluluk- yücelme |
Taşköprülü-zâde’nin ilim ve felsefeye bakışına gelince; hemen belirtilmelidir ki müellifin eserine koyduğu Miftâhu’s-sa’âde ve misbâhu’s-siyâde fî mevzû’âti’lulûm yani “İlimlerin Konuları Bağlamında Mutluluğun Anahtarı ve Yücelmenin Işık Kaynağı” şeklindeki isim dahi, başlı başına onun “ilim”den ne anladığı veya ne beklediği sorusuna cevap teşkil edecek niteliktedir. Eserin dibacesindeki ifadelerinden anlaşıldığına göre müellifin “mutluluk” ve “yücelme” derken öncelikle kastettiği, manevî-uhrevî mutluluk ve yücelmedir.
7.Soru
Gazzali'nin doğru ölçü olarak gördüğü disiplin hangisidir?
Felsefe
|
İlahiyat
|
Ahlak
|
Metafizik
|
Mantık
|
8.Soru
İbni Sina peygamberlerin sahip olduğu akla ne ad vermektedir?
Pratik akıl
|
Teorik akıl
|
Etkin akıl
|
Kazanılmış akıl |
Kutsal akıl |
İbni Sina’ya göre peygamberlerin sahip olduğu akla “kutsal akıl” denmektedir
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbni Sinanınnefsin istek gücü ile birleşmesinden oluşan ameli (pratik) akılın getirdiği davranış sonuçlarından biri değildir?
Bilme
|
Gülme
|
Heyecanlanma |
Utanma |
Ağlama |
İbni Sina’ya göre, “Bilme” pratik değil, teorik akıl ürünüdür.
10.Soru
Fatih Sultan Mehmed’in kelâmcı ve sûfîler ile felsefecilerin görüşlerinin karşılaştırılması yönündeki talebi üzerine Molla Abdurrahman Câmî’nin genellikle sûfîler lehine değerlendirmeler içeren eseri aşağıdakilerden hangisidir?
ed-Dürretü’l-fâhire
|
Akâidü’n-Nesefî,
|
el-Akâidü’l-Adûdiyye,
|
Hidâyetu’l-hikme |
Hikmetü’l-ayn |
Tanımlanan eser ed-Dürretü’l-fâhire’dir.
11.Soru
İbnül Arabi’nin Füsusul –hikem eserine şerh yazan kimdir?
Molla Fenari
|
Davud-i Kayseri
|
Kutbiddin İzniki
|
Abdürrezzak Keşani |
Sadreddin Konevi |
İbnül Arabi’nin Füsusul –hikem adlı eserine “Davud-I Kayseri” şerh yazmıştır.
12.Soru
İbn Rüşd hangi filozofun eserlerini yorumlamıştır?
Platon
|
Farabi
|
Aristoteles
|
Kindi |
İbni Sina |
İbn Rüşd “Aristoteles” in eserlerini yorumlamıştır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı medreselerinde okutulan kitaplardan biri değildir?
Tehâfüt’üt-tehâfüt
|
el-Akâidü’l-Adûdiyye
|
el-Mevâkıf fi’l-kelâm
|
Hidâyetu’l-hikme |
Akâidü’n-Nesefî |
Tehafüt’üt-tehafüt isimli eser Osmanlı medreselerinde okutulan kitaplardan biri değildir.
14.Soru
İbn Rüşd ‘e göre kaç tane varlık türü vardır?
İki
|
Üç
|
Dört |
Beş |
Altı |
İbn Rüşd’e göre üç ayrı varlık ilkesinden söz edilebilir: Bunlar her türlü değişimi, çokluk ve etkiyi kabul eden, özüne ilişkin yegâne niteliği kuvve yahut imkân hali olan ve varolanların duyulur/somut olmasını sağlayan ilk madde (heyûlâ); fiil halinde olduğu varsayılmakla birlikte ancak maddeyle birleşerek gerçek anlamda varlık alanına çıkabilen, sayısal çokluğa rağmen varolanlardaki birlik, bütünlük, etkinlik ve akledilirliği sağlayan suret ile kendisi sürekli fiil halinde, etkin, sebepsiz ve zorunlu olup madde ile sureti birleştirerek varlık alanına çıkaran/yaratan İlk İlke yani Tanrı’dır.
15.Soru
Aşağıdaki isim ve unvanlardan hangisi İbn Rüşd’e ait değildir?
Aben Rofld
|
Averroys
|
Avicenna
|
Averroes |
Commentator |
Avicenna unvanı İbn Rüşd’e ait değildir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘Zorunsuz varolan için doğru değildir?
Sebeplidir.
|
Kendi özünde “yok” sayılır.
|
Sebepten sonra gelmesi mantıkî bir zorunluluktur.
|
Sebep varsa o var, sebep yoksa o da yoktur. |
Basit varolandır. |
Basit varolan Zorunlu varolandır (Tanrı, varlık ile neliği asla ayrı düşünülemeyen, özü gereği zorunlu; sebebi, faili, cinsi ve faslı bulunmadığı için tanımlanamayan, mutlak anlamda “basit” (salt, yalın) varolandır).
17.Soru
Hangisi Filozofların Tutarsızlığı kitabında Gazzâlî’nin filozoflara ait olup da dînî ilkeler açısından tamamen geçersiz olduğunu düşündüğü görüşlerden biri değildir?
Tanrı-âlem ilişkisi
|
Sebep-sonuç ilişkisi
|
Allah’ın tikellere ilişkin bilgisi
|
Ölümden sonraki hayatın bedensiz olacağı |
Âlemin ezelîliği |
Sebep-Sonuç ilişkisi dini ilkeler açısından tamamen geçersiz olduğunu düşündüğü görüşlerden değildir.