Ortaçağ Felsefesi 2 Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Gazzâlî’ye göre seçeneklerden hangisinde metafiziği anlamak için başvurulması gereken doğru olarak verilmiştir?
Akıl
|
Mantık
|
Vahiy
|
Sezgi |
Tabiat bilimleri |
Aklın otoritesini kabul ettiğini açıkça ortaya koyan düşünür, aklın yetkisinin mantık, matematik ve tabiat bilimlerinin deneysel alanlarında geçerli olduğunu, fakat metafizik problemlerin çözümünde yetersiz olup bu konuda vahyin desteğine ihtiyaç bulunduğunu ısrarla belirtmiştir.
2.Soru
Kelâm-felsefe ve tasavvuf-felsefe kaynaşmasını tamamladıkları kabul edilen iki düşünür aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
İbn Sînâ-Fahreddin Râzî
|
İbn Sînâ-ibnü’l-Arabî
|
Fahreddin Râzî-İbnü’l-Arabî
|
İbn Rüşd-Gazzâlî |
Gazzâlî-Fahreddin Râzî |
Kelâm-felsefe ve tasavvuf-felsefe kaynaşmasını tamamladıkları kabul edilen iki düşünürümüz Fahreddin Razi ve İbnü’l Arabi’dir.
3.Soru
Gazzâlî’nin Kur’an’daki bir ifadeyi kullanarak doğru ölçü adını verdiği mantık yöntemini anlattığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
El-kıstâsü’l müstakim
|
Şifâü’l-galîl
|
Tehâfütü’l-felâsife
|
Miflkâtü’l-envâr
|
Mîzânü’l-amel
|
4.Soru
İbn Rüşd kozmolojisindeki varlık ilkeleri aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?
Tanrı- Suret- Akıl
|
Heyula-Tanrı-Zaman
|
İlk İlke-İlk Madde-Suret
|
Zaman-Mekan-Akıl |
Atom-Boşluk-Tanrı |
İbn Rüşd kozmolojisindeki varlık ilkeleri şöyle sıralanmalıdır. İlk İlke-İlk Madde-Suret.
5.Soru
İbn Sînâ’ya göre varlık ve bilgi nedir?
Mantıki kanıtlara dayalıdır.
|
Dolaylı bir bilgidir.
|
Salt biçimseldir.
|
Akıl yoluyla kavranan bir bilgidir. |
Hiçbiri |
İbn Sînâ’ya göre varlık ve genel olarak metafizik alana ilişkin bilgi, mantıki kanıtlara dayalı ve dolaylı bir bilgi olmayıp doğrudan doğruya akıl yoluyla (sarih irfânî akıl) kavranan bilgidir. Ayrıca varlık ve metafizik alana ilişkin bilgi ve kavramlar salt biçimsel değil içeriği ve fiilî gerçekliği olan kavramlardır.
6.Soru
İbn Sina'ya göre insan bilge olmak için Tanrı'yı bilmelidir. Fakat öte yandan hiçbir insan Tanrı'yı bilemez. İbn Sina bu çelişkiden nasıl kurtulmuştur?
Felsefe yerine ilahiyatı tercih ederek
|
İnsanın Tanrı ile bütünleştiğinde Tanrı gibi olacağını söyleyerek
|
Tanrı bilgisini felsefenin gerek şartı olmaktan çıkartarak
|
Bilgeliği mecazi anlamda kullanarak
|
Tanrı'yı bilmeyi peygamberlere bırakıp peygamberleri ayrıksı insanlar olarak görerek
|
7.Soru
Gazzali'nin nur üstüne nur ifadesiyle andığı bilgi türü aşağıdakilerden hangisidir?
Mantıksal
|
Deneysel
|
Yöntemsel
|
Sezgisel
|
Deneyimsel
|
8.Soru
Kelâm-tasavvuf-felsefe ilişkilerinde yeni bir anlayışın yolunu açarak İslam düşüncesi tarihinde bir dönüm noktası sayılmayı hak eden düşünür kimdir?
Fârâbî
|
İbn Rüfld
|
İbn Sînâ
|
Gazzâlî |
İbn Tufeyl |
Tanımı yapılan ünlü düşünürümüz Gazzali’dir.
9.Soru
Fatih Sultan Mehmed’in kelâmcı, sûfî ve felsefecilerin görüşlerinin karşılaştırılması şeklindeki talebi üzerine ed-Dürretü’l-fâhire adlı kitabı kaleme alan kimdir?
Molla Fenârî
|
Molla Hüsrev
|
Molla Abdurrahman Câmî
|
Taşköprülü-zâde |
Alâeddin Tûsî |
Verilen eseri Fatih Sultan Mehmed’in talebi üzerine kaleme alan yazar Molla Abdurrahman Cami’dir.
10.Soru
Gazzâlî’ye göre filozofların dinî ilkelerle çeliştikleri ve hataya düştükleri alan hangisidir?
Siyaset
|
Mantık
|
Ahlak
|
Matematik |
Metafizik |
Gazzâlî’ye göre filozoflar bir aldatmaca içindedirler. Çünkü onlar, özellikle metafizik konulara ilişkin görüşlerini temellendirmede zora girdiklerinde muhataplarını ikna etmek üzere bu disiplinin, zeki kimselerin dahi anlamakta güçlük çektikleri karmaşıklık, kapalı ve içinden çıkılmaz bir ilim olduğunu; dolayısıyla matematik ve mantık bilmeyenlerin bu konuları anlayamayacağını ileri sürerler. Oysa Gazzâlî’ye göre matematiğin metafizikle hiçbir ilgisi yoktur. Birinin çıkıp “metafiziği anlamak için matematik gereklidir” demesi, bir başkasının “aritmetik için tıp gereklidir” demesinden farksızdır. Filozoflar metafizik konuları incelerken, yöntemleri olduğunu söyledikleri mantığın ilke ve kurallarına bağlı kalmamışlardır. Onlar, matematik ve mantık alanındaki başarılarının arkasına sığınarak metafizik alanında zan ve tahmine dayalı olarak ortaya koydukları görüşlerin doğru olduğunu ileri sü- rerler ki bu aldatmacadan ibarettir.
11.Soru
İbn Sînâ’ın önemle üzerinde durduğu nelik-varlık ayrımı aşağıdakilerden hangisi için söz konusu değildir?
Tanrı
|
Değişebilen varlıklar
|
Değişmeyen varlıklar
|
Tanrı dışındaki tüm varlıklar |
Zihinsel varlıklar |
İbn Sina nelik-varlık ayrımında Tanrı’dan söz etmemiştir.
12.Soru
Felsefenin kelâm ve tasavvuf ile iç içe geçtiği süreçte hikmet adı altında bağımsız felsefe geleneğini sürdürmeye çalışan iki düşünür aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
Molla Fenârî / İbn Kemâl
|
Hocazâde / Necmeddin Kâtibî
|
İbnü’l-Arabî / Fahreddin Râzî
|
Esîrüddin Ebherî / Necmeddin Kâtibî |
Davud-i Kayserî / Taftazânî |
Verilen tanıma göre aklımıza gelmesi gereken düşünürler Esirüddin Ebheri ve Necmeddin Katibi olmalıdır.
13.Soru
Filozofa göre nesneler fikir aşamasına dönüşürken sırasıyla hangi aşamalardan geçer?
Tasavvur- zihin- tasdik
|
Zihin-tasavvur-tasdik
|
Tasdik-tasavvur |
Tasavvur-tasdik |
Zihin-tasdik |
Bilme,zihnin soyutlama yoluyla nesnenin suretini alıp kavram ve bilgiye dönüştürmesinden ibarettir. Filozofun yaklaşımına göre nesneler dünyasına ilişkin veriler çeşitli aşamalardan geçerek zihne ulaşır, zihin bunları kendine özgü işlemlerden geçirerek bir kavram (tasavvur) veya bir yargı (tasdik) elde eder ki bu sürece düşünme (fikir) denilmektedir.
14.Soru
Osmanlı Döneminde Gazzali’nin İhyâu ulûmi’d-dîn eserinin özetini yapan kimdir?
Necmeddin Katibi
|
İbnül Efkani
|
Sadreddin Konevi
|
Molla Fenari |
Taşköprülü-zade |
“İhyau Ulumiddin” Taşköprülü-zade’nin eseridir.
15.Soru
Kindî’nin Bağdat’ta kurarak telif ve tercüme eserleri topladığı kütüphane aşağıdakilerden hangisidir?
Bağdat kütüphanesi
|
Kindi Kütüphanesi
|
Beytülkütüp
|
Darülhikme |
Beytül Hikmet |
Kindi’nin kurduğu kütüphane Kindi Kütüphanesidir.
16.Soru
“Alemin ezelî olduğunu, dolayısıyla bir yaratıcısının bulunmadığını” ileri süren felsefe ekolü aşağıdakilerden hangisidir?
Tabiiyye
|
Tasavvuf
|
Dehriyye
|
Meşşaiyye |
İhvan-ı Safa |
Âlemin ezelî olduğunu, dolayısıyla bir yaratıcısının bulunmadığını ileri süren dehriyye, adını “başlangıcı ve sonu olmayan zaman” anlamındaki “dehr” kelimesinden alan materyalist ve ateist bir felsefe ekolüdür.
17.Soru
Farabi’ye göre var olmak ve varlığını devam ettirmek için hiçbir sebebe muhtaç olmayan varlık aşağıdakilerden hangisidir?
Zorunsuz varlık
|
Zorunlu varlık
|
İmkansız varlık
|
Ruhani varlık |
Maddi varlık |
Varlığını devam ettirmek için sebebe muhtaç olmayan varlıklar zorunlu varıklardır.
18.Soru
Hangileri İbn Sînâ’nın üzerinde en fazla durduğu problemlerdir? i.terminoloji ii.onkoloji iii.islam iv.psikoloji v.bilgi
iii, iv,v
|
I, ii, iii
|
ii, iii, iv
|
ii, iv, v
|
i, iv, v
|
19.Soru
Necmeddin Katibi’nin eseri hangisidir?
Hikmetü’l-ayn
|
Hidâyetü’l-hikme
|
Îsâgûcî
|
El-Makâsıd |
Şerhü’l-Makâsıd |
Tutarsızlığın tutarsızlığı İbn Rüşd’ün kitabıdır.
20.Soru
İbn Sînâ aşağıdakilerden hangisini “felsefe” ile eş anlamlı olarak kullanır?
İzzet
|
İffet
|
Hikmet
|
Keflif |
İlim |
İbn Sina felsefeyi hikmet ile eş anlamlı görmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ