Ortaçağ Felsefesi 2 Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Taşköprülü-zâde’nin ilimler tasnifini konu alan eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Hidâyetü’l-hikme
|
Miftâhu’s-sa’âde
|
Makâsıdü’l-felâsife
|
Tehâfütü’l-felâsife |
Mîzânü’l-ilm |
Taşköprülü’nün ilimler tasnifini konu alan eseri Miftahu’s sa’ade isimli eserdir.
2.Soru
Gazzali aşağıdakilerden hangisini "gerçek bilgi" anlamında kullanır?
Teslim
|
Sünne
|
Yakin
|
Havas
|
Südur
|
3.Soru
İbn Rüşd’ün varlık anlayışına göre aşağıdakilerden hangisinde insanın mahiyetini belirleyen ve onu diğer varolanlardan ayıran özellik doğru verilmiştir?
Sebep-sonuç ilişkileri araması
|
Akıl
|
İnanma ve korunma içgüdüsü
|
Üretme ve koruma içgüdüsü |
Haz |
İnsanın mahiyetini belirleyen ve onu diğer varolanlardan ayıran da ona özgü aklî fiilleridir. Akıl sahibi oluşu insanı yalnızca diğer varolanlardan ayırmakla kalmaz, aynı zamanda onu ayrıcalıklı bir konuma yerleştirir. İbn Rüşd’ün deyimiyle “insan özüyle (zât) değil, ancak özüyle birlikte bulunan akıl sebebiyle insandır ve varlık sahnesindeki her şeyden daha değerlidir.”
4.Soru
İbn Rüşd’e göre Tanrı-âlem ilişkisini açıklamada aşağıdaki yaklaşımlardan hangisi daha işlevseldir?
Sudur teorisi
|
Kadîm (öncesiz) anlayışı
|
İlk Muharrik anlayışı
|
Sonradan yaratma |
Sürekli yaratma |
İbn Rüşd’e göre Tanrı-Alem ilişkisini açıklamada Sürekli Yaratma yaklaşımı daha işlevseldir.
5.Soru
İbn Sînâ varlıkları kaç sınıfa ayırır?
İki
|
Üç
|
Dört
|
Beş |
Altı |
Varlıkların “duyularla idrak edilebilen varlıklar” ve “sadece akıl yoluyla idrak edilebilen varlıklar” şeklinde iki sınıf oluşundan hareketle de ulaşır.
6.Soru
Gazzali Tanrı'nın alemdeki bütün olayları önceden bildiği, irade ettiği ve gerçekleştirdiğini savunarak hangi batı düşünürünü öncelemiştir?
Descartes
|
Hegel
|
Malebrance
|
Locke
|
Hume
|
7.Soru
Kindî’nin “Ruhu ve zihni arınmış olan kişilerin gördüğü rüyalar genellikle doğru çıkar” yorumu aşağıdakilarden hangisi ile ilişkilidir?
Duyu |
Akıl
|
Sezgi
|
Vahiy |
Nefis |
Kindî, duyu ve akıl dışında sezginin de bir bilgi kaynağı olduğunu savunur. Ona göre arınıp saflaşan nefis (ruh-zihin) doğrudan bilgi edinme imkânına kavuşur ki varlığa ait tüm bilgi formları onda belirmeye başlar. Filozof, nefsin arınmışlık ve saflığı ile doğrudan ve daha net bilgi edinmesi arasında bir doğru orantının bulunduğundan söz ediyorsa da onun işaret ettiği arınmada, mistik sezgiden farklı olarak arınan nefsin bilgiyle aydınlanması boyutu vardır. Dolayısıyla bir rasyonel sezgiden söz ettiği anlaşılan filozofa göre ruhu ve zihni arınmış olan kişilerin gördüğü rüyalar genellikle doğru çıkar.
8.Soru
İbn Rüşd’ün varlık anlayışında bir varolanı belirleyen ve onu başka varolanlardan ayıran şey aşağıdakilerden hangisidir?
Görünüşü
|
Madde sebebi
|
Nitelikleri |
Gaye sebebi |
Etkin sebebi |
İbn Rüşd’e göre varolanı belirleyen ve onu başka varolanlardan ayıran şey Gaye Sebebidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gazzâlî’nin eserlerinden biri değildir?
Filozofların Amaçları
|
Nurlar Feneri
|
Filozofların Tutarsızlığının Tutarsızlığı
|
Bilginin Ölçütü |
İtikadda Orta Yol |
Filozofların Tutarsızlığının Tutarsızlığı isimli eser Gazzali’nin eserlerinde biri değildir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün ilim zihniyeti ve yöntem ilkeleri bağlamında dikkat çektiği hususların dışındadır?
Her tür zihinsel faaliyetin amacı yalnızca gerçeğe ulaşma isteği olmalıdır.
|
Bir insanın gerçek anlamda bilgin olması için gerçeği elde etmesi kafi değildir.
|
Gerçek aranırken yöntem, görüş ve düşüncelerinden yararlanılabilecek olan kimselerin hangi inanca sahip oldukları, hangi din ve mezhebe mensup bulunduklarının azami önemi vardır.
|
Gerçek anlamda bilgin demek elde ettiği gerçeği başklarıyla paylaşıp onları da aydınlatması demektir.
|
İnsanlığın, hakikati arama adına felsefe ve bilim alanında bugüne kadar ortaya koyduğu yöntem, bilgi ve tecrübe birikimi asla göz ardı edilmemelidir. |
Bunun tam aksine filozofumuz gerçek aranırken yöntem, görüş ve düşüncelerinden yararlanılabilecek olan kimselerin hangi inanca sahip oldukları, hangi din ve mezhebe mensup bulunduklarının hiçbir öneminin olmadığını savunmuştur.
11.Soru
Biriken/saklanan tikel suretler ile belleme/hatırlama gücünde depolanmış olan tikel anlamları, tikel özelliklerden soyutlayıp tümel kavramlara dönüştürme, bunları birleştirme ve ayrıştırma işlemlerini hangi güç gerçekleştirir?
Tasarlama
|
Ortak duyu
|
Vehim
|
Tahayyül/tefekkür |
Belleme/hatırlama |
Tasarlama gücünde biriken/saklanan tikel suretler ile belleme/hatırlama gücünde depolanmış olan tikel anlamları, tikel özelliklerden soyutlayıp tümel kavramlara dönüştürme, bunları birleştirme ve ayrıştırma işlemlerini tahayyül/tefekkür gücü gerçekleştirir. Bu güç, sözgelimi iki ayrı anlam olan “altın” ve “dağ”ı birleştirip altındağ” şeklinde yeni bir imge üretebilir.
12.Soru
Gazzâlî felsefi ilimleri kendi amacı ve yöntem anlayışı doğrultusunda kaça ayırır?
İki
|
Üç
|
Altı
|
Beş |
Dört |
Gazzâlî öncelikle felsefi ilimleri kendi amacı ve yöntem anlayışı doğrultusunda matematik (riyâzî), mantık, fizik (tabîî), metafizik (ilâhî), siyâsî ve ahlakî ilimler olmak üzere altı gruba ayırır. Bunlardan matematik, mantık ve fizik, kanıta dayalı (burhânî) olmaları itibariyle epistemolojik açıdan güvenilir ilimlerdir ve bunların dinî meselelerle olumlu yahut olumsuz hiçbir ilişkileri yoktur. Dolayısıyla bu ilimlerin özellikle din adına reddedilmesi ve eleştirilmesi faydadan çok zarar getirir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ibn Rüşd’e göre insanın varlık gayesidir?
İnsan türün devamlılığını sağlamaya çalışmak
|
Biyolojik varlığını korumak
|
Aklını kullanarak nazari ve ameli yetkinliğe ulaşmak
|
Evrenin sırlarını çözmek |
Konforlu yaşamak |
İbn Rüşd’ e göre insanın varlık gayesi aklını kullanarak nazari ve ameli yetkinliğe ulaşmaktır.
14.Soru
İlim ve felsefeye bakışında “Miftâhu’s-sa’âde ve misbâhu’s-siyâde fî mevzû’âti’lulûm”, yani “İlimlerin Konuları Bağlamında Mutluluğun Anahtarı ve Yücelmenin Işık Kaynağı” adlı eseriyle, “ilim”den ne anladığı veya ne beklediği sorusuna cevap niteliğindeki dikkat çekici kaynak kime aittir?
Taşköprülü – zâde
|
Esîrüddin Ebherî
|
Necmeddin Kâtibî
|
Fahreddin Râzî |
İbnü’l- Arabî |
Önemli eseri ve ilime bakış açısı açıklanan düşünür Taşköprülü-zâde’dir.
15.Soru
İbn Sina’ya göre felsefenin amacı ve işlevi aşağıdakilerden hangisi ile açıklanabilir?
İnsanın kendini tanıması
|
İnsanın fıtratı gereği var olan merakını tatmin etmesi
|
Bilimin gelişmesi
|
İnsanın yetkinleşmesi |
Dini öğretinin anlaşılabilmesi |
İbn Sina’ya gore felsefenin amacı insanın yetkinleşmesidir.
16.Soru
Gazzâlî Filozofların Tutarsızlığı isimli kitabını kaleme alırken hangi akıma mensup ekollerin görüşlerinden yararlanmıştır?
Hadisçiler
|
Kelamcılar
|
Sûfîler
|
Batınîler |
Dilbilimciler |
Gazzali kitabını kaleme alırken Kelamcıların görüşlerinden yararlanmıştır.
17.Soru
Sadeddin Taftazânî’ nin yazdığı şerh ve haşiyelerin en fazla dikkat çekmiş olanı hangisidir?
Şerhü’l-Akâid
|
Akâidü’n-Nesefî
|
el-Akâidü’l-Adûdiyye
|
el-Mevâkıf fi’l-kelâm |
el-Makâsıd |
Şerh ve haşiyelerin en fazla dikkat çekmiş olanı ünlü Eş’arî kelâmcısı Sadeddin Taftazânî’nin yazdığı Şerhü’l-Akâid’dir.
18.Soru
Osmanlı medreselerinde okutulan Hikmetü’l-ayn isimli kitabın yazarı kimdir?
Ebherî
|
Taftazânî
|
Cürcânî
|
Davud-i Kayserî |
Necmeddin Kâtîbî |
Hikmetü’l-ayn isimli eserin yazarı Necmeddin Katibi’dir.
19.Soru
I. Tasarlama/hayal
II. İşitme ve görme
III. Belleme/ hatırlama
IV. Tatma
V. Dokunma
Hangileri idrak gücü kapsamında beş dış duyu yetilerindendir?
I ve II
|
Yalnızca II
|
III
|
II, IV ve V |
I ve III |
İdrak gücü kapsamında beşi dış, beşi de iç olmak üzere toplam on ayrı duyu yetisi bulunur. Bunlardan dokunma, tatma, koklama, işitme ve görme “dış idrak gücü” yahut “dış duyular” olarak adlandırılırken ortak duyu, tasarlama/ hayal, tahayyül/tefekkür, vehim, belleme/hatırlama yetileri de “iç idrak gücü” yahut “iç duyular” şeklinde isimlendirilir.
20.Soru
İbn Sina'ya göre varlık aşağıdaki anlam çiftlerinden hangi ikisini bir arada taşıyamaz?
Zorunlu-zorunsuz
|
Hakikat-ispat
|
Zorunlu-hakikat
|
Hakikat-mahiyet
|
Varlık-hakikat
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ