Ortaçağ Felsefesi 2 Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Gazzâlî’ye göre filozofların dinî ilkelerle çeliştikleri ve hataya düştükleri alan aşağıdakilerden hangisidir?
Metafizik
|
Matematik
|
Mantık
|
Siyaset |
Ahlak |
Gazzali’ye gore filozofların dini ilkelerle çeliştikleri ve hataya düştükleri alan Metafizik alanıdır.
2.Soru
Mantık, fizik ve metafizik olmak üzere üç kısımdan oluşan Esîrüddin Ebherî tarafından yazılan eser hangisidir?
el-Mevâkıf
|
el-Makâsıd
|
el-Mevâkıffî ilmi’l-kelâm
|
Şerhü’l-Makâsıd |
Hidâyetü’l-hikme |
Felsefe, matematik ve astronomi başta olmak üzere birçok alanda eser veren Esîrüddin Ebherî tarafından kaleme alınan Hidâyetü’l-hikme esas itibariyle mantık, fizik ve metafizik olmak üzere üç kısımdan oluşmaktadır.
3.Soru
Bir öğrencisinin ““... O reşit olduğu dönemden itibaren biri evlendiği, diğeri babasının vefat ettiği olmak üzere iki gece dışında, okumayı ve düşünmeyi asla bırakmış değildir. Düzenleme (tasnîf), düzeltme (tashîh), telif, özetleme (telhîs) ve açıklayıcı not düşme (tahşiye) şeklinde yazdıkları, yaklaşık on bin sayfayı bulmuştur...”
İbn Rüşd ile ilgili maddelerden hangisi veya hangilerini açıkça ifade eder?
I. İbn Rüşd ilme çok önem veren bir alimdir.
II. İbn Rüşd üretken bir alimdir.
III. İbn Rüşd çok yönlü bir alimdir.
Yalnız I
|
Yalnız II
|
Yalnız III
|
II ve III |
I, II ve III |
Burada görmekteyiz ki öğrencisinin anlattığı ışığında filozofumuzun pek çok farklı disiplinde pek çok eser bıraktığı göz önüne alındığında ne kadar üretken ve çok yönlü olduğu aşikardır. Bununla birlikte sorgulamayı ve okumayı, bilime ve ilime olan merakını hayatı boyunca devam ettirdiğini anlıyoruz.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gazzâlî’nin eserlerinden biridir?
İşaretler ve Tembihler
|
Mantığa Giriş
|
Yorum Üzerine
|
Filozofça Yaşama
|
Filozofların Tutarsızlığı
|
5.Soru
İbn Sînâ’da göre psikolojinin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
İnsanın davranışlarının nedenleri
|
Nefsin yapısı, niteliği ve güçleri
|
Evren içinde insanın konumu
|
İnsanın davranışlarının etkileri |
İnsan aklının faal akılla ilişkisi |
İbn Sina’ya gore psikolojinin konusu nefsin yapısı, niteliği ve güçleridir.
6.Soru
Zorunlu varlık ile zorunsuz varlık arasındaki ayrımı ilk kez belirgin şekilde ortaya koyan İslam düşünürü hangisidir?
Farabi
|
Gazzali
|
İbn Sina
|
İbn Rüşd
|
Razi
|
7.Soru
Ibn Sînâ ile ilgili aşağıda belirtilen maddelerle ilgili saçeneklerden hangisi savunulamaz?
I. On yaşında Kur’ân’ı ezberlemiştir.
II. Edebiyat ve dini ilimler dersleri almıştır.
III. Geometri, aritmetik, astronomi, mantık ve felsefe dersleri almıştır.
IV. Tıp tahsiline başladıktan sonra on sekiz yaşında iken saray hekimliğine getirilmiştir.
İyi bir hafıza ve zekaya sahiptir.
|
İnsani bilimler ile ilgilenmiştir.
|
Pozitif bilimlerden uzak durmuştur.
|
Saray hekimliğine getirilmesi, zengin bir tıp ve felsefe literatürünün de bulunduğu saray kütüphanesinden yararlanması için önemli bir imkan sağlamıştır. |
Çok yönlü bir ilim insanıdır. |
Madde I ile başlayıp diğerleriyle devam eden maddeler göstermektedir ki bütün bu farklı bilimlerle ilgilenmesi keskin bir zeka ve hafıza gerektirir. Aynı şekilde belirtildiği üzere pek çok farklı ilim dalında tahsil görmesi ve onlara ilgi duyması çok yönlü bir ilim insanı olduğunun göstergesidir. Madde II’de belirtildiği gibi insani ilimlerle ilgilenmiş ve bir yandan da Madde III’te belirtildiği gibi pozitif bilimlerle de ilgili olmuştur. Madde IV’te görüyoruz ki saray hekimliğine getirilmesi onun saray kütüphanesindeki değerli bilimsel koleksiyonlara daha rahat ulaşabilmesini sağlamıştır.
8.Soru
İbn Rüşd’ün varlık anlayışında bir varolanı belirleyen ve onu başka varolanlardan ayıran şey hangisidir?
Gaye sebebi
|
Etkin sebebi
|
Madde sebebi
|
Nitelikleri |
Görünüşü |
Bir bütün olarak bakıldığında İbn Rüşd’ün kendi düşünce sistemini “insan gerçeği” ekseninde temellendirdiği görülür. Ona göre her varolanın (mevcûd) mahiyetini belirleyip onu başka varolanlardan ayıran bir özel işlevi (fiil) ile gaye-sebebi bulunmaktadır.
9.Soru
İbn Sînâ’ya göre nefsin varlığını ortaya koyup onun yapısı, güçleri ve niteliklerini inceleyen disiplin aşağıdakilerden hangisidir?
Pratik felsefe
|
Psikoloji
|
Bilgi teorisi
|
Aristo
|
İbn Sînâ’nın tartıştığı konular arasında böyle bir başlık yoktur.
|
10.Soru
Tehafüt el Tehafüt isimli eserinde Gazzali'nin Tehafüt el Felasife isimli eserindeki tezlerine karşı çıkan düşünür hangisidir?
İbn Sina
|
Farabi
|
İbn Rüşd
|
Kindi
|
Razi
|
11.Soru
Şerhü’l Akaid kimin eseridir?
Muhammed Nesefi
|
Saadettin Taftazani
|
Seyid Şerif Cürcani
|
Molla Fenari |
Davud_i Kayseri |
Gazzali teorik olarak bilgi edinmeye de çok fazla önem vermektedir.
12.Soru
Osmanlı’da düşünce hareketi hangi alanlarda başlamıştır?
Felsefe-Sufilik-Batinilik
|
Felsefe-Kelam-Batinilik
|
Felsefe-Kelam-Sufilik
|
Kelam-Tasvvuf-Felsefe |
Tasavvuf-Kelam-Sufilik |
“Kelam-tasavvuf-felsefe” Osmanlıdaki düşünce hareketinin doğduğu alanlardır.
13.Soru
İbni Sina’ya göre hangisi dış idrak duyusudur?
Görme
|
Tasarlama
|
Hayal etme
|
Hatırlama |
Ezberleme |
Görme dış idrak duyusudur.
14.Soru
I. Din ilimleri
II. Metafizik
III. Mantık
IV. Tabiat ilimleri
İbn Rüşd eserlerinde hangi konuları ele almıştır?
I ve II
|
I ve IV
|
III ve IV
|
I,II ve III |
Hepsi |
İbn Rüşd’ün din ilimleri, metafizik, mantık, tabiat ilimleri, zooloji, psikoloji, astronomi, tıp, siyaset ve ahlak gibi ilgilendiği her alanda kaleme aldığı ve çoğu Latince ve İbranîceye de tercüme edilen ölümsüz eserlerinin sayısı tam olarak bilinmemektedir.
15.Soru
İbn Rüşd’ün din-felsefe ilişkisine bakışı bağlamında aşağıdaki ifadelerden hangisi kullanılamaz?
Arkadaş
|
Dost
|
Sütkardeş
|
Hakikat |
Özdeş |
İbn Rüşd’ün ‘’sütkardeş’’ ‘’arkadaş’’ ve ‘’hakikat’’ olarak nitelediği felsefe ile dini hiçbir şekilde birbiriyle ‘’özdeş’’ saymadığını söyleyebiliriz.
16.Soru
Gazzâlî’nin düşünsel sistemine göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Mantık ilmi din ve dinî ilkeler açısından zararlıdır.
|
Matematik epistemolojik açıdan güvenilir olmayan bir ilimdir.
|
Gazzâlî bilim ve felsefe arasında bir ayrıma gitmiş değildir.
|
Filozoflar ahlak ve siyasete dair görüşlerinde peygamberler ile sufîlerin öğretilerinden yararlanmışlardır. |
Gazzâlî filozofları eleştirirken yalnızca dînî gerekçelere dayanır. |
"Filozoflar ahlak ve siyasete dair görüşlerinde peygamberler ile sufîlerin öğretilerinden yararlanmışlardır." önermesinin doğru bir önerme olduğunu göreceksiniz.
17.Soru
Gazzâlî’nin, metafizik alanda aklın yetersiz ve yetkisiz olup, bu konuda sözün neye bırakılması gerektiğine ilişkin tezi savunur?
Sosyolojiye
|
Epistomolojiye
|
Dine
|
Psikolojiye |
Hiçbiri |
Gazzâlî’nin, metafizik alanda aklın yetersiz ve yetkisiz olup bu konuda sözün vahye/dine bırakılması gerektiğine ilişkin teziyle felsefe-kelâm-tasavvuf ilişki ve etkileşiminde köklü dönüşümlere yol açması ikinci önemli sonuç olmuştur. Bu bağlamda dikkate değer bir başka husus da Gazzâlî’nin din açısından felsefeyi değerlendirip kritik ederken, Batılı filozoflardan birkaç yüz yıl önce felsefe ile bilim arasında çok net bir ayırıma gitmiş olmasıdır.
18.Soru
İbn Rüşd ‘ neliği’ nerede görür?
Zihinde
|
Tümel olanda
|
Dış dünyada
|
İç dünyada |
Özde |
İbn Rüşd, neliği, İbn Sînâ gibi zihinde ve tümel olanda değil, Aristoteles gibi dış dünyada ve tikel olanda görür; varlık-nelik ayırımının ontolojik değil, sadece epistemolojik ve mantıkî bir değeri bulunduğunu savunur.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbn Rüşd’ün sebeblilik ilkesinin incelerken kullandığı maddelerden biri değildir?
Madde
|
Form
|
Boşluk
|
Etkin (Fail) |
Amaç |
Gazzali teorik olarak bilgi edinmeye de çok fazla önem vermektedir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gazzâlî’ nin doğal varlık ve olaylarla ilgili determinizm eleştirisiyle bağdaşmaz?
Mantıki değerlerden yoksun olması
|
İlmi değerlerden yoksun olması
|
Allah’ın mutlak iradesini dışlayıcı olması
|
Mucizenin var oluşunu inkarı |
Mucizenin varlığını kabul etme |
Bütün doğal varlık ve olaylar arasındaki kurulan sebep-sonuç ilişkisi, doğal varlık ve olayların kendi özündeki bir özelliğin zorunlu neticesi olmayıp Allah’ın irade, takdir ve yaratmasının bir sonucudur. Çünkü ateş,su, ilaç gibi doğal şeylerin hiçbiri gerçek anlamda sebep ve fail olamaz. Mucize denilen olaylarda görüldüğü üzere ateş gibi bir sebep bulunduğu ve etkisini göstermesi için bütün şartlar hazır olduğu halde Allah istemedikçe beklenen sonuç doğmayabildiği gibi hiç beklenmeyen ve tahmin bile edilemeyen neticeler de ortaya çıkabilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ