Ortaçağdan Günümüze Anadolu Uygarlıkları Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Geç Bizans Döneminde yapıların dış cephelerinde görülen unsurlardan biri değildir?
testere dişi motifli silmeler |
Payeler |
Nişler |
Mukarnas |
Kademeli Kemerler |
Geç Bizans Dönem yapıların dış cephelerin geometrik motifli tuğlalarla süslenmiş, kubbe kasnaklarının kıvrımlı, yüksek bir görünüş almalarına çnem verilmiştir. Dış cepheler renkli, payeler, nişler, kademeli kemerler, testere dişi motifli silmeler ile hareketlendirilmiştir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisnin ilk kurulan beylik olduğu kabul edilmektedir?
Aydınoğulları |
Çobanoğulları |
Karakoyunoğulları |
Menteşeoğulları |
Saruhanoğulları |
Kurucu beylerinin soy adlarıyla anılan ve genel olarak beylikler adı altında toplanan bu küçük devletlerden ilkinin, I. Ala^eddin Keykubad’ın Kırım seferini başarıyla yerine getiren ve Suğdak’ı fetheden Melikü’lümera Hüsameddin C¸oban’a, 1227 yılında ıkta^ olarak verdiği Kastamonu ve çevresinde, Selçuklu hakimiyetinde kurulan C¸obanoğulları Beyliği (1227-1309) olduğu kabul edilmektedir.
Doğru cevap B seçeneğidir.
3.Soru
Beylikler Dönemi sanatı aşağıdakilerden hangisi aracılığıyla tanınabilmektedir?
Mimari eserler |
Yazılı eserler |
Kültürel eserler |
Edebi eserler |
Siyasi belgeler |
Beylikler Dönemi sanatı beyliklerin bıraktıkları mimari eserler yoluyla tanınabilmektedir.
Doğru cevap A seçeneğidir.
4.Soru
İçinde kullanılan eşsiz çinilerin renginden hareketle yabancı turistlerce "Blue Mosque" olarak anılan cami aşağıdakilerden hangisidir?
Sultan Ahmet Cami |
Eminönü Yeni Cami (Valide Cami) |
Selimiye Cami |
Süleymaniye Cami |
Bursa Ulu Cami |
İstanbul Sultan Ahmet Külliyesi (1609-1617)
Sultan I. Ahmed’in inşa ettirdiği yapı topluluğu hem camisinin görkemi, hem de inşa alanının önemi açısından dikkat çeker. Mimarı Sedefkâr Mehmed Ağa’dır. 16091617 arasında tamamlanmıştır. Cami planı Eminönü Yeni Cami’ye benzer. Fil ayağı denilen dört mermer payeye oturan ana kubbe dört yarım kubbe ile mihrap yönünde iki, diğer yönlerde üçer eksedra ile dengeli bir düzenleme göstermektedir. Yüksek sivri kemerlerle caminin içine ferah aydınlık mekan anlayışı yansıtılır. Caminin üst kat mahfilleri çinileri ile eşsizdir. Hünkar mahfili renkli kalemişi süsleri ve altın yaldızlı ayet yazılı firuze çinileri ile çok önemlidir. Yazılar Hattat Ahmed Gubarî’nin eseridir. Sedef işlemeli kapı ve pencere kanatlarının mimarın eski mesleği olan sedefkârlığı camide yaşattığının örneğidir. Doğru cevap A'dır.
5.Soru
Aşağıdaki beyliklerden hangisi maddi bir eser bırakmıştır?
Pervaneoğulları |
Karamanoğulları |
Karasioğulları |
Candaroğulları |
Karakoyunlar |
Beylikler Dönemi sanatı beyliklerin bıraktıkları mimari eserler yoluyla tanınabilmektedir. Karasioğulları ile İnançoğullarının sikkelerinden başka maddi eserleri bilinmemektedir. Çobanoğullarından bir cami ve türbe yapısı günümüze gelebilmiştir. Doğru cevap C’dir.
6.Soru
17. yüzyılda görülen üsluplarla ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Barok üslup İtalyan menşelidir |
Rokoko üslup Fransız menşelidir |
Ampir üslupta düşey ve yatay öğeler dengelidir |
17. yüzyılın sonunda Barok ve Rokoko'nn yerini Ampir akımı alır |
Barok, Rokoko'ya göre daha sadeleşmiş bir akımdır |
Rokoko, Avrupa sanatında Barok’tan sonra gelişen üslup daha çok dekoratif sanatlarda egemen olmuş, Barok’a göre daha sadeleşmiş bir sanat akımıdır. Doğru cevap E'dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi/hangileri Birinci Ulusal Mimarlık dönemi eserlerindendir?
I-) Gazi Eğitim Enstitüsü
II-) St. Antoine Kilisesi
III-) Bursa Çelik Palas
IV-) Ulus Merkez Bankası
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
Yalnız IV |
Ulus Merkez Bankası modern mimari örneği bir eserdir. Dolayısıyla cevap E şıkkıdır.
8.Soru
Ciltli kitapların arka kapaklarının uzantısı olan, katlanarak diğer kapağın altına sokulabilen, kitabın sayfalarını korumaya yarayan parçalara ne ad verilir?
Hat |
Mikleb |
Kufî |
Sertâb |
Sülüs |
Ciltli kitapların arka kapaklarının uzantısı olan, katlanarak diğer kapağın altına sokulabilen, kitabın sayfalarını korumaya yarayan parçalara mikleb adı verilir.
9.Soru
Hadi Bara Barbaros Heykeli aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir?
Krippel |
Zühtü Müridoğlu |
Fuller |
Canonica |
Nusret Suman |
Zühtü Müridoğlu-Hadi Bara Barbaros Heykeli
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Eretna Bey tarafından ölen oğlu Şeyh Hasan Bey için yaptırmış olduğu türbenin ismidir?
Sivas Güdük Minare Türbesi |
Van Gevaş Halime Hatun Kümbeti |
Hasankeyf Zeynel Bey Türbesi |
Ahlat Erzen Hatun Kümbeti |
Kırşehir Aşık Paşa Türbesi |
Sivas Güdük Minare Türbesi, Eretna Bey tarafından ölen oğlu Şeyh Hasan Bey için 1347-1348 yıllarında yaptırılmıştır. Adını biçiminden almaktadır.
Kırşehir Aşık Paşa Türbesi, İlhanlı Dönemi’ne tarihlenir. Van Gevaş Halime Hatun ve Ahlat Erzen Hatun Kümbetleri Karakoyunlulara aittir. Hasankeyf Zeynel Bey Türbesi ise Akkoyunlulara aittir.
11.Soru
Beylikler döneminde, Hoylu Hasan bin Abdülmümin’in, Muzaffereddin Yavlak Arslan, adına yazdığı inşaat kitabının adı aşağıdaki hangi şıkta belirtilmiştir ?
Fusulü’l-Eşrefiyye |
Yusuf u Züleyha |
Nüzhetü’l küttâb |
Kavâ’idü’rrisâil |
Hurşîd-nâme |
Hoylu Hasan bin Abdülmümin’in, Muzaffereddin Yavlak Arslan, adına yazdığı Nüzhetü’l küttâb adlı bir inşaat kitabı ile Yavlak Arslan’ın oğlu Emir Mahmud adına yazdığı Kavâ’idü’rrisâil adlı bir başka inşaat kitabı daha bulunmaktadır. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
12.Soru
Erken Dönem Osmanlı çini sanatında hakim renkler aşağıdaki hangi seçeneklerde belirtilmiştir ?
I-) Firuze
II-) Kırmızı
III-) Mavi
IV-) Yeşilin tonları
V-) Beyaz
I, II, III ve IV |
I, II, IV ve V |
I, II, III ve V |
II, III, IV ve V |
I, III, IV ve V |
Erken Dönem Osmanlı çini sanatında renkli sır tekniği ile üretilen, sarı ve yeşil renklerin bitkisel motiflerle ön plana çıktığı örnekler mevcuttur. Firuze, mavi, yeşilin tonları ve beyaz hakim renklerdir. Dolayısıyla cevap E şıkkıdır.
13.Soru
I. İnceve zarif bir üretim grubudur.
II. Sarı ve hardal sarısı renklerde daha geç örneklerinde yeşil renkte sır kullanılmıştır.
III. Karakteristik olarak kabın iç yüzeyinde merkezde iç içe konsantrik dairelerden oluşan bezeme yer alır.
Yukarıdaki özellikler hangi seramik tekniğine aittir?
Champleve |
Slip Boyalı |
Zeuxippus Seramikler |
Tek Renk Sırlı |
Yeşil Lekeli Seramikler |
Zeuxippus Seramikler: İnce ve zarif bir üretim grubudur. Sarı ve hardal sarısı renklerde daha geç örneklerinde yeşil renkte sır kullanılmıştır. Karakteristik olarak kabın iç yüzeyinde merkezde iç içe konsantrik dairelerden oluşan bezeme yer alır.
14.Soru
Klasik Osmanlı Mimarisinin öncü yapısı olarak kabul edilen camii aşağıdakilerden hangisidir?
Edirne Üç Şerefeli Camii |
Bursa Ulu Camii |
Bursa Yeşil Camii |
Edirne Eski Camii |
İznik Yeşil Camii |
Edirne Üç Şerefeli Camii Klasik Osmanlı mimarisinin öncü yapısı olarak kabul edilir. Cevap A şıkkıdır.
15.Soru
Medreselerin hemen hemen hepsinde bulunan , cephelerinden birinin yüksek bir kemerle doğrudan dışarıya açıldığı, diğer üç cephesi dışarıya kapalı olan genellikle tonoz örtülü mekanlara ne ad verilir?
Sahın |
Paye |
Kargir |
Maristan |
Eyvan |
Medreselerin hemen hemen hepsinde bulunan , cephelerinden birinin yüksek bir kemerle doğrudan
dışarıya açıldığı, diğer üç cephesi dışarıya kapalı olan genellikle tonoz örtülü mekanlara Eyvan ad verilir. Eyvanlar bu yapıların en önemli mekanlarını oluştururlar.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Orta Bizans Döneminde kilise mimarisinde yaygın olarak kullanılan plan tiplerinden biridir?
Homilye |
Sekiz Destekli Tip |
Balık Motifi |
Kapalı Yunan Haçı |
Haç Motifi |
Orta Bizans Döneminde kilise mimarisinde yaygın olarak kullanılan plan tipi Kapalı Yunan Haçı'dır. Diğer şıklarda bulunan 'Homilye' el yazması, 'Sekiz Destekli Tip' Makedonya Sülalesi Dönemi'ne ait plan tipidir. 'Balık ve Haç Motifi' ise sanatta kullanılan Hıristiyanlık sembolleridir. Doğru cevap D şıkkıdır.
17.Soru
Klasik Osmanlı Dönemi Mimarisine ait Mimar Sinan’ın İstanbul’da planladığı ve inşa ettiği ilk külliye aşağıdaki hangi şıkta belirtilmiştir ?
İstanbul Şehzade Mehmet Külliyesi |
İstanbul Sultan Beyazıt Külliyesi |
İstanbul Haseki Hürrem Sultan Külliyesi |
İstanbul Süleymaniye Külliyesi |
İstanbul Sultan Ahmet Külliyesi |
Klasik Osmanlı Dönemi Mimarisine ait Mimar Sinan’ın İstanbul’da planladığı ve inşa ettiği ilk külliye İstanbul Haseki Hürrem Sultan Külliyesi'dir. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Germiyanoğullarının yaptırmış olduğu hamamlardan biri değildir?
Selçuk İsa Bey Hamamı |
Kütahya Saray Hamamı |
Kula Sungur Bey Hamamı |
Sandıklı Küçük Hamam |
Simav Babuk Bey Hamamı |
Selçuk İsa Bey Hamamı Aydınoğullarının yaptırmış olduğu bir hamamdır.
Kütahya Saray Hamamı, Simav Babuk Bey Hamamı, Sandıklı Küçük Hamam, Kula Sungur Bey Hamamı Germiyanoğullarına aittir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devleti'nin ilk anayasasıdır?
Tanzimat Fermanı |
Nizamname |
Mecelle |
Kanun-i Esasi |
Kanunname |
1876 yılında Osmanlı devletinin ilk anayasası olan Kanun-i Esasi’yi ve Meşrutiyet’i ilan eden II. Abdülhamit, böylece yetkilerini bir Meclis ile paylaşmıştır.
Doğru cevap D seçeneğidir.
20.Soru
Geç Osmanlı Dönemi sanatı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Asker ressamlar Türk resminde öncülük edecek bir ekol başlatmışlardır |
Mimaride yerel unsurların yoğun görüldüğü bir dönemdir |
Sebil ve çeşmeler kent merkezinde önem kazanmaya başlamıştır |
Sultan yapıları kadar devlet ileri gelenlerinin yapıları da görülür |
Külliyelerde caminin merkez yapı olma geleneği terk edilmiştir |
Geç Osmanlı dönemi Batı etkisinin mimariye yansıması ve yabancı ve gayrimüslim sanatçıların ilgi görmesi ile karakterize bir dönemdir; dolayısıyla doğru cevap B'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ