Ortaçağdan Günümüze Anadolu Uygarlıkları Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bizans’ın siyasal çöküşü ve dolayısıyla resim sanatında ortaya konan çarpıcı üslubun daha fazla ilerlemesinin engellenmesi hangi yüzyılda gerçekleşmiştir ?
14. yüzyıl |
12. yüzyıl |
15. yüzyıl |
13. yüzyıl |
16. yüzyıl |
14. yüzyılda Bizans’ın siyasal çöküşü, resim sanatında ortaya konan çarpıcı üslubun daha fazla ilerlemesine engel olmuştur. Dolayısıyla cevap A şıkkıdır.
2.Soru
I. Şemseddin Muhammed Tusteri tarafından Eşrefoğlu Mehmed Bey adına yazılmıştır,
II. Arapça'dır
III. Sekiz bölümlük bir eserdir.
Yukarıda sıralanan özellikler hangi eseri tanımlamaktadır?
Fusulü’l-Eşrefiyye |
Bezm u Rezm |
Müsâmeretü’l-ahbâr |
Karaman Şahnâmesi |
Tekarirü’l-Menasıb |
Şemseddin Muhammed Tusteri, Eşrefoğlu Mehmed Bey adına Arapça Fusulü’l-Eşrefiyye isimli sekiz bölümlük bir eser yazmıştır.
3.Soru
İstanbul’un fethinden sonra Fatih Sultan Mehmet’in inşa ettirdiği ilk önemli yapı
grubu aşağıdaki hangi şıkta belirtilmiştir ?
İstanbul Aksaray Murat Paşa Külliyesi |
İstanbul Üsküdar Rum Mehmet Paşa Külliyesi |
İnegöl İshak Paşa Külliyesi |
İstanbul Fatih Külliyesi |
İstanbul Mahmut Paşa Külliyesi |
İstanbul’un fethinden sonra Fatih Sultan Mehmet’in inşa ettirdiği ilk önemli yapı
grubu İstanbul Fatih Külliyesi'dir. Dolayısıyla cevap D şıkkıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Birinci Ulusal Mimarlık döneminin sembolü olmuş yapılardan değildir?
St.Antoine Kilisesi |
Çelik Palas |
Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü |
Türkiye İş Bankası |
Anıtkabir |
İstanbul Beyoğlu’ndaki St.Antoine Kilisesi (1906-12), Ankara Ulus’taki Osmanlı Bankası(1926), İnhisarlar (Tekel) BaŞmüdürlüğü (1928), Ziraat Bankası Genel Müdürlüğü (1926-29), Türkiye İş Bankası (1929); Bursa’daki Çelik Palas (1930-32) Mongeri’nin
en önemli eserleridir.
5.Soru
Osmanlı Devleti’nin tüm dünyada hakimiyetini kabul ettirdiği, kültür-sanat ortamında en güçlü üslubunu (Klasik Dönem Üslubu) ortaya koyduğu çağı başlatan padişah kimdir?
Fatih Sultan Mehmed |
II. Bayezid |
Yavuz Sultan Selim |
Kanuni Sultan Süleyman |
Sultan II. Murad |
Osmanlı Devleti’nin tüm dünyada hakimiyetini kabul ettirdiği, kültür-sanat ortamında en güçlü üslubunu (Klasik Dönem Üslubu) ortaya koyduğu çağı başlatan padişah Kanuni Sultan Süleyman'dır. Doğru cevap D'dir.
6.Soru
Beylikler Dönemi’nde ahşap tekniklerine aşağıdaki seçeneklerde belirtilen hangi teknik yada teknikler eklenmiştir ?
I-) Kakma
II-) Kündekari
III-) Tarsi
IV-) Ajur
I ve II |
I, II ve III |
II ve III |
I ve III |
II, III ve IV |
Beylikler Dönemi’nde ahşap tekniklerine kakma ve tarsî adıyla anılan iki yeni teknik eklenmiştir. Dolayısıyla cevap D şıkkıdır.
7.Soru
14. yüzyılda Azeri Türkçesi ile yazdığı şiirleriyle, Anadolu ile Rumeli’de yetişen şairleri etkileyen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Yunus Emre |
Tebrizli Hatayi |
Kadı Dârir |
Kadı Burhaneddin Ahmed |
Seyyid Nesimî |
14. yüzyılda eser veren Erzurumlu Kadı Dârir, Azeri Türkçesine yakın olmakla birlikte Mısır Memlüklü Sultanlarına ithaf ettiği eserlerinde Memlük Oğuzcasının temsilcisi olarak görülmüştür. Seyyid Nesimî, 14. yüzyılda Azeri Türkçesi ile yazdığı şiirleriyle, Anadolu ile Rumeli’de yetişen şairleri etkilemiştir. Doğru cevap E'dir.
8.Soru
Erken Dönem Osmanlı mimarisinin "en anıtsal" yapısı aşağıdakilerden hangisidir?
Bursa Ulu Camii |
İznik Yeşil Camii |
Edirne Eski Camii |
Edirne Üç Şerefeli Camii |
Bursa Yeşil Camii |
Bahsedilen yapı A şıkkında yer aldığı için cevap A şıkkıdır..
9.Soru
Kaplumbağa Terbiyecisi'ni resmeden ressam aşağıdakilerden hangisidir?
Osman Hamdi Bey |
Şeker Ahmet Paşa |
Avni Lifij |
İbrahim Çallı |
Mihri Müşvik |
Osman Hamdi Bey- Kaplumbağa Terbiyecisi
10.Soru
Aşağıdaki sanatsal uygulamalardan hangisi ilk kez İslamiyetin kabulünden sonra ortaya çıkmıştır?
Halı ve tekstil uygulamaları |
Hat sanatı |
Minyatür sanatı |
Ahşap işçiliği |
Maden sanatı |
Hat sanatı İslami güzel yazı sanatı olup ilk kez İslamiyetin kabulü sonrasında ortaya çıkmıştır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anadolu Selçuklularının bilinen ilk maristanıdır?
Mardin Şehidiye |
Kayseri Gevher Nesibe |
Tokat Yağıbasan |
Kastamonu Pervaneoğlu Ali |
Tokat Müineddin Pervane |
Selçuklu Sultanı II. Kılıç Arslan’ın kızı Gevher Nesibe’nin vasiyeti üzerine, II. Kılıç Arslan ve I. Gıyaseddin Keyhüsrev’in ortak saltanatları sırasında 1205-1206 yılında inşa edilen Kayseri Gevher Nesibe maristanı Selçukluların bilinen ilk şifahanesidir.
12.Soru
Geç Osmanlı Dönemi sanatında mimari bezeme unsuru olarak en çok tercih edilen sanat dalı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahşap süsleme |
Mozaik |
Heykel |
Duvar resmi |
Dokuma |
Batılılaşma Döneminde mimarîde iç dekorasyonun çok renkli, hareketli figüratif özellikler gösteren duvar resimleri, tasvirler özellikle duvar üzeri boyama tekniği ile göze çarpar. Anadolu’daki bu dönem camilerinde Kâbe, İstanbul camileri tasviri tercih edilen kompozisyonlardır. Başkent yapılarında ise, Natüralist çiçek demetlerinin vazoda tasviri, perde, püskül gibi motifler, kıvrımlı, renk tonlamalarıyla hacim kazandırılmış kompozisyonlar uygulanır. Doğru cevap D'dir.
13.Soru
Beylikler Dönemi mimarisi ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Bu dönemde, kare ya da dikdörtgen planlı, son cemaat yerleri bulunan cami ve mescitlerin inşası artmıştır. |
Bu dönemde, zaviyeli camiler çoğalmıştır. |
Beylikler Dönemi’nin en erken tarihli cami yapılarını ahşap direkli camiler oluşturmuştur. |
Beyşehir Eşrefoğlu Camii, ahşap direkli camilerden biridir. |
Beylikler döneminde medreselerin inşasına bir süre ara verilmiştir. |
Beylikler döneminde medreselerin inşasına ara verildiği doğru değildir. yani cevap E şıkkıdır.
14.Soru
14. yüzyılın ortalarından 15. yüzyılın ortalarına kadar Kütahya seramik ve çinilerinde hangi renk hamur kullanılmıştır?
Beyaz |
Mavi |
Kahverengi |
Kırmızı |
Yeşil |
14. yüzyılın ortalarından 15. yüzyılın ortalarına kadar Kütahya seramik ve çinilerinde kırmızı hamur kullanmıştır.
15.Soru
Padişah kaftanları hangi kumaştan dokunur?
Seraser |
Şahbenk |
Çuha |
Kutnu |
Kemhâ |
Padişah kaftanlarının kumaşı “Kemhâ” dır.
16.Soru
Geç Bizans Döneminde, Palaiologos Hanedanı dönemi sikkelerinde imparator tiplerinin betimlenmesinde kaç farklı dönem vardır ?
4 |
5 |
3 |
6 |
2 |
Geç Bizans Döneminde, Palaiologos Hanedanı dönemi sikkelerinde imparator tiplerinin betimlenmesinde iki farklı dönem vardır. Dolayısıyla cevap E şıkkıdır.
17.Soru
Ahmed Yese-vî, Hacı Bektaş-ı Velî gibi sufilerin bulunduğu Yesevilik, Vefailik, Kalenderilik, Haydarilik gibi tasavvuf tarikatlerine mensup olanların zamanla, evliya hikayelerine ve efsanelere dayanan bir çeşit halk İslâmlığı oluşturmalarında ki etkenler nelerdir?
Orta asya Türk kültürü ve inançlarından etkilenmeleri |
Anadolu’nun yerel gelenekleri ve eski putperest inançlar ve Hıristiyanlık anlayışından etkilenmeleri |
Kafkas kültürü,göcebelik yaşamı ve musevilikten etkilenmeleri |
Anadolunun çok kültürlü yaşamı ile islami yaşamın kaynaşmasından etkilenmeleri |
Orta doğunun zengin ticari hayatı ile ortaya çıkan çeşitli efsane ve hikayelerden etkilenmeleri |
Öte yandan, kırsal kesimde doğmuş ve bu yerlerde kabul görmüş tasavvuf çevrelerinde yetişenlerin aralarında Ahmed Yese-vî, Hacı Bektaş-ı Velî gibi suŞlerin bulunduğu Yesevilik, Vefailik, Kalenderilik, Haydarilik gibi tasavvuf tarikatlerine mensup olanlar, Anadolu’nun yerel gelenek-leri ve eski putperest inançlarla sarmalanmış Hıristiyanlık anlayışıyla uyuşarak, hi-kaye ve rivayetlerin ağırlık kazandığı evliya hikayelerine ve efsanelere dayanan bir çeşit halk İslâmlığı oluşturmuşlardır
18.Soru
Erken Dönem Osmanlı mimarisinde ilk mermer mihrap hangi camide görülür?
İznik Yeşil Camii |
Bursa Ulu Camii |
Edirne Eski Camii |
Edirne Üç Şerefeli Camii |
Bursa Yeşil Camii |
İlk mermer mihrap İznik Yeşil Camii'de görülür cevap A şıkkıdır.
19.Soru
Anıt heykel alanında ilk etkinlik gösteren Türk Heykelci aşağıdakilerden hangisidir?
İhsan Özsoy |
Ratip Aşir Acudoğlu |
Arif Hikmet Koyunoğlu |
Hüseyin Anka |
Nijad Sirel |
Anıt heykel alanında ilk etkinlik gösteren Türk Heykelci Nijad Sirel’dir. Dolayısıyla cevap E şıkkıdır.
20.Soru
Mimar Sinan'ın "çıraklık eseri" olarak nitelendirdiği yapı aşağıdakilerden hangisidir?
İstanbul Haseki Hürrem Sultan Külliyesi |
İstanbul Şehzade Mehmet Külliyesi |
İstanbul Süleymaniye Külliyesi |
Edirne Selimiye Külliyesi |
İstanbul Sultan Ahmet Külliyesi |
İstanbul Şehzade Mehmet Külliyesi (1544-1548) için Mimar Sinan “Çıraklık Eserim” der. Külliyenin camisinde uygulanan plan, merkezi kubbe ve dört yarım kubbe uygulamasıdır. Ayrıca merkezi kubbe dört iri paye üzerine oturtuluştur. Cami, medrese tabhane, kervansaray, imaret, mektep, türbe olarak inşa edilen külliye yapıları simetrik düzenleme ile yerleştirilmiştir. Kesişen iki yolun köşe arasına paralel iki eksen üzerine yapıları oturtmuştur. Külliye Bizans döneminden günü müze gelen önemli bir su tesisi (Valens) Bozdoğan su kemeri ile bitişiktir. Doğru cevap B'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ