Osmanlı Merkez ve Taşra Teşkilatı Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Düsturü’l-amel adlı eser aşağıdakilerden hangisine aittir?
Hasan Kâfî |
Aziz Efendi |
Kâtip Çelebi |
Defterdar Mehmed Paşa |
Koçi Bey |
XVI. YÜZYIL SONLARINDAN XVIII. YÜZYIL BAŞLARINA ISLAHAT ÖNERİLERİ
XVII. yüzyılda ana hatlarıyla gelenekçi bir söyleme sahip ıslahatçılar arasında Kâtip Çelebi’nin ayrı ve önemli bir mevki işgal ettiği bilinen bir husustur. Genel olarak eski Doğu-İslam telâkkilerini benimsemekle beraber Kâtip Çelebi’de İbn Haldun’dan gelen farklı bir taraf da bulunmaktadır. Düsturü’l-amel adlı eserinde, toplum görüşünü ortaya koyduktan sonra, Celâlîlerin çıkışıyla birlikte vergi veren köylü halkın yoksullaşması meselesini ele alan yazar, tarımdaki çöküntüyü vergilerin fazlaca arttırılmasına bağlar.
2.Soru
Katip Çelebiye göre tarımdaki çöküntünün sebebi nedir?
Timarın bozulması
|
Vergilerin arttırılması
|
Doğa olayları
|
Ekonominin bozulması
|
Ülke sınırlarının genişlemesi
|
3.Soru
Vakıf mülkü için verilen bilgilerden hangisi doğru değildir?
Alınıp satılamaz. |
Başkasına devredilebilir. |
Kanun dışı müdahelelerden korunmuştur. |
Han, hamam, bağ, bahçe gibi gelir kaynaklarıda vakıf olarak adlandırılır. |
Tekrar kişilerin mülkü haline getirilemez. |
Vakıf mülkü, alınıp satılamaz; bir başkasına devredilemez; tekrar kişilerin mülkü hâline getirilemez; faydalananlar bulunduğu ve vakıf hukukunca çerçevesi çizilen şartlara tecavüz edilmediği sürece, tahsis edildiği cihetten başka bir cihete yönlendirilemez. Diğer bir deyişle, vakıf, ne tür hizmetlerin ve kimlerin faydalanması için gerçekleştirilmiş ise, ancak onlar için kullanılabilir vakfa konu olan mülk, vakfedenin mülkiyetinden çıkarak Allah’ın mülkü hâline gelmiş ve kanun dışı müdahalelerden korunmuş sayılır.
4.Soru
Durdurmak, alıkoymak, hapsetmek mânâlarına gelen sözcük aşağıdakilerden hangisidir?
Vakıf |
Külliye |
Akar |
Hayrat |
İmarethane |
Vakıf (vakf), Arapça bir kelimedir. Sözlükte durdurmak, alıkoymak, hapsetmek mânâlarına gelir. Terim olarak, İslâm’ın ilk dönemlerinden XX. yüzyılın başlarına kadar İslâm ülkelerinin sosyal ve ekonomik hayâtında önemli roller oynayan dînî ve hayrî müesseselerin adı olarak kullanılmıştır.
5.Soru
I. Tahrir emini
II. Mübaşir
III. Kadı
IV. Katip
Bir bölgenin tahririne karar verildiği zaman yukarıdaki görevlilerden hangisi ya da hangileri görev almaktaydı?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve IV |
Bir bölgenin tahririne karar verildiği zaman tahrir işlemini yürütecek bir tahrir emîni tayin edilirdi. Mübâşir, il yazıcısı, muharrir gibi isimlerle de zikr edilen eminin yanına bir de kâtip atanırdı. Kadı görev almazdı.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi vakfeden kişide bulunması gereken şartlardan biri değildir?
Vakıf yapan kişi, yaptığı işi, her hangi bir zorlama ile değil, kendi rızâsıyla yapmalıdır |
Vakıf yapan kişi vakıf aracığıyla elde edeceği gelirin esasları iyi hesaplamalıdır |
Vakıf yapanın kişinin, her hangi bir borç veyâ müsriflik yüzünden, kendi malını kullanma yetkisi hâkim tarafından elinden alınmış olmamalıdır |
Vakıf yapan kişi, vakfettiği malı, mülkü, parayı sâdece hayır ve sevap kazanma düşüncesiyle yapmalıdır |
Vakı yapan kişinin akıl sâhibi, erginlik çağına erişmiş ve hür olması lâzımdır |
B şıkkındaki önerme yanlıştır. Vakıf yalnızca hayır için kurulur; gelir beklentisi olmaz.
7.Soru
Osmanlı'da Hıristiyanlardan feth olunmuş ve çıplak mülkiyeti devlete ait olan topraklar aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ifade edilmektedir?
Mîrî Arazi |
Mülk Arazi |
Vakıf Arazi |
Mezraa |
Zemin |
Bu araziler, Hıristiyanlardan feth olunmuş ve rakabesi yani çıplak mülkiyeti devlete ait olan topraklardır. Fakat bunların tasarruf hakkı tapu resmi denilen peşin
bir kira bedeli alındıktan sonra, daimî ve irsî bir nevi kiracılık sözleşmesiyle onları
işleyecek olan köylülere (reâyâ) bırakılmıştır.
8.Soru
Osmanlı sultanları içerisinde ilk kez vakıf kuran aşağıdakilerden hangisi olmuştur?
Osman Bey |
Orhan Bey |
I. Murad |
I. Bayezid |
I. Mehmed |
Osmanlı döneminde vakıf kurma geleneği, devlet henüz bir beylik durumunda iken başlamıştı. Beyliğin sınırlarının genişleyip bir devlet hâline dönüşmesi
sürecinde, imkânların da genişlemesiyle, Osmanlı topraklarına katılan şehirlerde
peşpeşe vakıf müesseseler kurulmaya başlandı. Osmanlı sultanlarından ilk defa
vakıf kuran Orhan Bey (öl. 1362) olmuştur.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini hizmetlerin yerine getirilmesi için kurulan vakıflardan biri değildir?
Camiler
|
Medreseler
|
Namazgahlar
|
Tekkeler
|
Zaviyeler
|
10.Soru
- Mülhaka^t Gedikler Ka^tipliği
- Zimmet Hali^feliği
- Ru^zna^mecilik
- Ki^seda^rlık
- Sergi Hali^feliği
Hangisi/hangileri 1831 yılında Evka^f Neza^reti bünyesine eklenen birimlerdendir?
II ve V |
I, II, III |
I ve III |
II, III, V |
III ve IV |
Evka^f Neza^reti ilk kurulduğu sırada Ki^seda^rlık, Zimmet Hali^feliği ve Sergi Hali^feliği adlı üç birimden oluşmaktaydı. Evka^f Neza^reti’ne bağlanan vakıf kuruluşlarının sayılarının çokluğu ve işlerin zamanında ve gereği gibi görülememesi üzerine, Neza^ret bünyesinde 1831’de Tahri^ra^t Başka^tibliği, Mülhaka^t Gedikler Ka^tipliği ve Ru^zna^mecilik adıyla üç yeni birim daha kuruldu.
11.Soru
Fatih Sultan Mehmed’in şahsında Osmanlı hükümdarı sultan, hakan ve kayser unvanlarını birleştirmişti. Bu üç meşruiyet kaynağının yanında Osmanlıların XVI. yüzyılda evrensel hâkimiyet iddialarının somut bir temele dayanmasını sağlayan gelişme neydi?
Sünnî İslâm dünyasının lideri konumuna gelmeleri, |
Devletden İmparatorluk haline gelmeleri, |
Balkanlarda Türk ve İslam hakimiyeti kurmaları, |
Orta Doğu ve Asya nın en büyük devleti olmaları, |
Doğu Roma İmparatorluğuna son vererek Anadolu ya hakim olmaları. |
XV.yy.da Osmanlılar da Oğuz geleneğini canlandırdılar; bir yandan gazi ön-derler olarak dini yayma misyonunu meşruiyetlerinin temel vasıtası olarak kullanırken öte yandan da Türkiye Selçuklularının meşru varisleri olduklarını öne sür-düler. Fatih Sultan Mehmed’in şahsında Osmanlı hükümdarı sultan, hakan ve kayser unvanlarını birleştirmişti. Bu üç meşruiyet kaynağının yanında Osmanlıların sünnî İslâm dünyasının lideri konumuna gelmeleriyle XVI. yüzyılda evrensel hâkimiyet iddiaları somut bir temele dayandı.
12.Soru
Aşağıda sancakbeyi ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Sancağındaki timarlı sipâhilerin ve zâimlerin tabii komutanıdır |
Kendi kapu halkı ve sancağındaki zâim, sipâhi ve cebelüler ile birlikte emredilen seferlere katılmak zorundadır |
Kanuna aykırı durumları önlemek hususunda daima kadı ile birlikte hareket etmektedir |
Sancak merkezi olan şehrin asayişini temin etmek, adaletin uygulanmasını gözetmek de onun görevleri arasındadır |
Mukataa gelirlerinin toplanması diğer bir asli görevidir |
Sancakbeyi, sancağındaki timarlı sipâhilerin ve zâimlerin tabii komutanıdır. Kendi kapu halkı ve sancağındaki zâim, sipâhi ve cebelüler ile birlikte emredilen seferlere katılmak zorundadır. Bu onun asli görevidir. İdârî görevi ise, reâyâ’nın rahat ve huzur içerisinde yaşaması için sancağın düzenini ve emniyetini sağlamak, bunun için tedbirler almaktır. Ayrıca sancak merkezi olan şehrin asayişini temin etmek, adaletin uygulanmasını gözetmek de onun görevleri arasındadır. O, kanuna aykırı durumları önlemek hususunda daima kadı ile birlikte hareket etmektedir. Sancakbeyinin diğer bir görevi de, mukataa gelirlerinin toplanmasıdır. Bu onun asli görevi olmayıp, zaman zaman ortaya çıkan arızî bir durum olmakla beraber, bazı dönemlerde asıl görevi olan sefere gitmenin önüne geçtiği, yani temel vazifesi haline geldiği görülmektedir. Mukataa gelirlerini toplamak sancakbeyinin asli görevi olmadığından doğru cevap E’dir.
13.Soru
Daimî elçiliklerin kurulmasından sonra elçilere ait raporları kaydetmek, şifreleri çözmek ve elçilerle yazışmaları sağlayan makam aşağıdakilerden hangisidir?
Âmedî kalemi |
Çavuşbaşı |
Mektubî-i sadr-ı âlî |
Nişancı |
Reisülküttap |
Divan-ı Hümâyun kalemlerinden birisi olan Âmedî kalemi XVIII. yüzyılda kurulmuş, sadrazam birçok yazışmasını bu kalem aracılığıyla yapmıştır. Daimî elçiliklerin kurulmasından sonra elçilere ait raporları kaydetmek, şifreleri çözmek ve elçilerle yazışmaları sağlamak bu kalem tarafından yürütülmüştür. XVIII. yüzyıl başlarında teşkil edilen bir başka divan kalemi de vakanüvislik olmuştur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devlet'inde halkın ürettiği mahsüllerden alınan vergidir?
Öşür |
Çift-Bozan |
Cizye |
Haraç |
Zekat |
Osmanlı devletinde genellikle halkın ürettiği mahsûllerden, bilhassa hubûbâttan alınan vergiye verilen isimdir.
Buna göre doğru cevap A (Öşür) şıkkıdır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devleti'nin Klasik Dönemden sonra girdiği değişim sürecinin sebeplerinden biridir ?
Ateşli silahların üstünlük kazanması |
Hepsi |
Amerikan gümüşünün etkisi ve fiyat yükselmeleri |
Ticaret yolları mücadelesi |
Fetihlerin yavaşlaması |
Hepsi Osmanlı Devleti'nin Klasik Dönemden sonra girdiği değişim sürecinin sebeplerinden biridir.
16.Soru
Divan-ı Hümâyun kalemlerinden birisi olan Âmedî kalemi hangi yüzyılda kurulmuştur?
XV. Yüzyıl |
XVI. Yüzyıl |
XVII. Yüzyıl |
XVIII. Yüzyıl |
XIX. Yüzyıl |
Divan-ı Hümâyun kalemlerinden birisi olan Âmedî kalemi XVIII. yüzyılda kurulmuş, sadrazam birçok yazışmasını bu kalem aracılığıyla yapmıştır.
17.Soru
Nizam-ı Cedit reformu hangi padişah zamanında yapılmıştır?
II. Mahmut |
III. Murat |
IV. Murat |
III. Selim |
II. Osman |
III. Selim zamanında
18.Soru
Orhan Bey tarafından vakıf sistemi çerçevesinde yaptırılan ilk Osmanlı medresesi nerede bulunmaktadır?
İznik |
Adapazarı |
Kandıra |
Bursa |
Pamukova |
Orhan Bey, ayrıca vakıf sistemi çerçevesinde İznik’te bir medrese kurmuş, bu ilk Osmanlı medresesinin giderlerinin karşılanması için yeterli miktarda gayr-i menkul vakfetmişti. Doğru cevap A'dır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devlet'inde bekarlardan alınan vergidir?
Bennâk Resmi |
Mücerred Resmi |
Resm-i Çift |
Resm-i Dönüm |
İspenç Resmi |
Mücerred, bekâr fakat başkasına muhtaç olmadan kendi geçimini temin edebilen Müslüman erkeklere denilmektedir. Kısaca mücerred kabul edilen kişinin Müslüman olması ve “atalarına hidmet ider olmayup... kendü kârlarında...” olması temel şarttır.
Buna göre doğru cevap B (Mücerred Resmi) şıkkıdır.
20.Soru
İslâm’In ilk dönemlerinden XX. yüzyIlIn başlarIna kadar İslâm ülkelerinin sosyal ve ekonomik hayatında önemli roller oynayan dînî ve hayrî müesseselere ne ad verilir?
Zaviye |
Kervansaray |
Dernek |
Vakıf |
Tekke |
İslâm’In ilk dönemlerinden XX. yüzyIlIn başlarIna kadar İslâm ülkelerinin sosyal ve ekonomik hayatında önemli roller oynayan dînî ve hayrî müesseselere Vakıf adı verilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ