Osmanlı Türkçesi 2 Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangisi Arapça sıfat tamlamasıdır?
شمس الشطا |
شيح الاسلام
|
فخرالنسا |
رمضان المبارك |
دارالسعاده |
D seçeneğinde verilen “Ramazânü’l-mübârek” bir sıfat tamlaması olup “mübarek ramazan” anlamındadır. Diğer seçeneklerdekilerin tamamı isim tamlamasıdır.
2.Soru
Metinde altı çizilerek işaretlenen terkibin anlamı nedir?
garibanların mahsulleri |
değersiz mahsuller |
Arapların ürettikleri mahsuller |
tuhaf mahsuller |
sıradan mahsuller |
Metinde altı çizilerek işaretlenen محصولات غريبه “mahsûlât-ı garîbe” tamlamasının anlamı “tuhaf mahsulleri” demektir.
3.Soru
امور hangi kelimenin çoğuludur?
emir (< emr) |
emîr |
ömür |
imâr |
mürûr |
امور “umûr” A seçeneğinde verilen emir (<emr) kelimesinin çoğuludur. “Emirler, işler, hususlar, maddeler” anlamındadır.
4.Soru
علم ilm (bilmek) kelimesinden türetilen استعلام “isti’lâm” kelimesinin anlamı nedir?
öğrenmek |
öğretmeyi istemek |
bilgi talep etmek |
bilgilendirilmek |
bilgili |
علم ilm (bilmek) kelimesinden türetilen استعلام “isti’lâm” kelimesi “bilgi talep etmek” anlamındadır.
5.Soru
Aşağıda verilen kelimelerden hangisi Türkçe, “yeni ve kullanılmamış” anlamlarını ifade etmektedir?
Bâlâ |
Celb |
Cedîd |
Cenûb |
Cesîm |
A seçeneğindeki Bâlâ’nın Türkçe anlamı yüksek, yukarı, yüce ve yüksek hattır. B seçeneğindeki Celb’in Türkçe anlamı, kendi tarafına çekmek, çekmek ve götürmektir. D seçeneğindeki Cenûb’un Türkçe anlamı güneydir. E seçeneğindeki Cesîm’in Türkçe anlamı, iri vücutlu, kebir, ehemmiyetli ve büyüktür.
6.Soru
Fiilin ifade ettiği niteliğin bir varlıkta, bir nesnede, öteki varlık veya nesnelere göre daha fazla ya da en fazla bulunduğunu ifade eden sıfatlara ne ad verilir?
ism-i mensûb |
ism-i tasgîr |
ism-i tafdîl |
ism-i fâ’il |
ism-i mef’ûl |
Fiilin ifade ettiği niteliğin bir varlıkta, bir nesnede, öteki varlık veya nesnelere göre daha fazla ya da en fazla bulunduğunu ifade eden sıfatlara ism-i tafdîl adı verilir.
7.Soru
Arapça isim tamlamalarından bir olan dârü’s-sa‘âde’nin Türkçe anlamı nedir?
Fenler evi |
Mutluluk evi |
Kış güneşi |
Tarihlerin aynası |
Katiplerin reisi |
Fenler evi, dârü’l-fünûn’dur. Kış güneşi, şemsü’s-sitâ’dır. Tarihlerin aynası, mir’âtü’t-tevârîh’tir. Katiplerin reisi, re’îsü’l-küttâb’dır. Dârü’s-sa‘âde, mutluluk evi anlamına gelmektedir.
8.Soru
Hangisi حيرت hayret (şaşkınlık) kelimesinin sıfat-ı müşebbehesidir?
حيران |
متحيير |
حيرين |
احيران |
تحران |
حيرت hayret (şaşkınlık) kelimesinin sıfat-ı müşebbehesi حيران hayran biçimindedir.
9.Soru
İnfi‘âl bâbının hangi vezni yoktur?
ism-i mekân |
ism-i mef’ûl |
ism-i fâ’il |
ism-i âlet |
ism-i zaman |
Arapçada infi‘âl bâbının ism-i mef ‘ûlü yoktur.
10.Soru
Arapçada harf-i cer denilen ön edatlardan olan “ ?” “ke”, Türkçede hangi anlam veya anlamlarda kullanılmaktadır?
Gibi ve sanki anlamlarında |
den/dan, dolayı ve sebebinden anlamlarında |
de/da ve içinde anlamlarında |
e/a, de/da ve ile anlamlarında |
İçin, dolayı ve yüzünden anlamlarında |
Harf-i cerlerden biri olan “ ?” “ke”, Türkçede gibi ve sanki anlamlarında kullanılıp benzerlik ifade eder.
11.Soru
“sâ‘ika (سائقه)" kelimesinin Türkçe anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Yıldırım |
Sekizinci |
Birinin yanına katma |
İsimlendirme. Ad verme |
Uğurlamak |
Yıldırım
12.Soru
Aşağıda verilen kelimelerden hangisi Türkçede “kılavuz, doğru yolu gösteren” anlamlarını ifade etmektedir?
Delîl |
Derûn |
Dûçâr |
Ashâb |
Avdet |
B seçeneğindeki Derûn’un anlamı, iç taraf, dâhil ve kalbdir. C seçeneğindeki Dûçâr, yakalanmış, çatmış, mübtelâ ve ulaşmış anlamlarına gelmektedir. D seçeneğindeki Ashâb’ın Türkçe karşılığı, arkadaş olanlar, sahip olanlar, kullanma yetkisine sahip kişiler ile halk ve ahalidir. E seçeneğindeki Avdet, dönüş ve geri gelme anlamlarında kullanılmaktadır.
13.Soru
Hangisi جلا masdarının dönüşlülük veznidir?
اينجالا |
اينجلا |
آنجلا |
انجلا |
اجلا |
جلا “cilâ” masdarının dönüşlülüğü D seçeneğinde verilen “incilâ” biçimidir.
14.Soru
Masdara işteşlik manası kazandıran masdarlar, aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak eşleştirilmiştir?
if ‘a^l – if ‘ila^l
|
ifti‘a^l – infi‘a^l
|
tefa‘‘ül – istif ‘a^l
|
müfa^‘ale – tefa^‘ül
|
tef ‘i^l – müfa^‘ale
|
15.Soru
وطن vatan kelimesinden türetilen استيطان “istîtân” kelimesinin anlamı nedir?
vatan edinmek |
vatandaşlığa almak |
sınır dışı etmek |
ülkeye sokmak |
vatan arayan |
وطن vatan kelimesinden türetilen استيطان “istîtân” kelimesi “vatan edinmek” anlamındadır.
16.Soru
Aşağıdaki kelime ve vezni eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
intiza^r – infi‘a^l
|
idra^k - if ‘a^l
|
tahayyül – tefa‘‘ül
|
iştira^k – ifti‘a^l
|
ibyiza^z – if ‘ila^l
|
17.Soru
Hangisi سوق kelimesinin edilgen biçimidir?
انسياق |
تقوى |
شمس |
فرصت |
صحرا |
Ecvef kelimelerde vezin ortadaki (و) harfi (ى)’ ye dönüşerek infiyâl olur. سوق “sevk” kelimesi de ecvef olduğu için edilgen biçimi A seçeneğinde verilen “insiyâk” olur.
18.Soru
Hangisi tekil isimdir?
سكنه |
تسميه |
نباتات |
متعلقات |
مواقع |
A seçeneğindeki سكنه sekene “Sâkin olanlar, oturanlar. Bir yerde devamlı oturanlar.”, C’deki نباتات nebâtât “nebâtlar, bitkiler”, D’deki متعلقات mute‘allikât “Yakın olanlar, müteallik olanlar. Akraba. Bir cümlenin mânasını açıklayan, tamamlayan kelimeler.”, E’deki مواقع mevâkı‘ ise “Mevkiler. Duracak yerler” anlamında çoğul kelimedir. Ancak B seçeneğindeki تسميه “İsimlendirme. Ad verme.” anlamında tekil isimdir.
19.Soru
Metnin doğru okunuşu hangisidir?
ve nâdîde hayvânları ve mahsûlât-ı gâribeyi gördüklerinde çanlar çaldırılup, toplar atdırılup hükümdârlar hakkında icrâsı mu‘tâd olan |
ve nâdîde hayvânları ve mahsûlât-ı garîbeyi gördükleri anda çanlar çaldırılup, toplar atdırılup hükümdârlar hakkında icrâsı mu‘tâd olan |
nâdîde hayvânları ve mahsûlât-ı arabiyeyi gördüklerinde çanlar çaldırılup, toplar atdırılup hükümdârlar hakkında icrâsı mu‘tâd olan |
nâdîde hayvânları ve mahsûlât-ı arabiyeyi gördükleri anda çanlar çaldırılup, toplar atdırılup hükümdârlar hakkında icrâsı mu‘attâd olan |
ve nâdîde hayvânları ve mahsûlât-ı gâribeyi gördükleri anda çanlar çaldırılup, toplar atdırılup hükümdârlar hakkında icrâsı mu ‘attâd olan |
Metnin doğru okunuşu B seçeneğinde verildiği gibi “nâdîde hayvânları ve mahsûlât-ı garîbeyi gördükleri anda çanlar çaldırılup, toplar atdırılup hükümdârlar hakkında icrâsı mu‘tâd olan” şeklindedir.
20.Soru
İfti‘âl bâbına giren sülâsî mücerred masdarların ilk harfine göre vezindeki (ت), seçeneklerdeki hangi harfle başlayan kelimelerde kalınlaşarak (ط) harfine dönüşür?
د |
ح |
غ |
ظ |
ن |
İfti‘âl bâbına giren sülâsî mücerred masdarların ilk harfine göre vezindeki (ت)’ de bazı değişiklikler meydana gelir. ط, ظ, ص, ض harfleri ile başlayan kelimelerde (ت) harfi kalınlaşarak (ط) harfine dönüşür.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ