Osmanlı Türkçesi 2 Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangisi انشراح fiilinin köküdür?
نشر |
شرح |
اشر |
نرح |
انشا |
Soruda geçen “inşirâh” kelimesinin kökü B seçeneğinde verilen “şerh” kelimesidir.
2.Soru
Osmanlıcada sık kullanılan Farsça دانستن “bilmek” fiilinin emir kökü hangisidir?
دانيس |
دانيسته |
دانا |
دان |
داننده |
Farsça دانستن “bilmek” fiilinin emir kökü دان dân biçimindedir. Dolayısıyla D doğru seçenektir.
3.Soru
Aşağıdaki fiillerden hangisinin Türkçe anlamı doğrudur?
خواندن Hânden=Okumak |
فرمودن Fermûden= Atmak |
دادن Dâden= Almak |
افزودن Efzûden= Satmak |
غنودن Gunûden= Sıçramak |
خواندن Hânden=Okumak anlamındadır. Doğru cevap A'dır.
4.Soru
bu parçanın doğru okunuşu aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Buluşdı birbirine iki sultân |
Buluştu birbirine iki sultân |
Buluştı birbirine iki sultân |
Buluşdı birbiriyle iki sultân |
Buluşdı birbirine iki sultân |
Buluşdı birbirine iki sultân
5.Soru
"Rusyalu’nun Anadolu hudûdı hakkında ber-vech-i bâlâ der-miyân eylediği şürût-ı şâkkaya karşu bu vak‘anın zuhûrı Devlet-i aliyye’ye bâdî-i inşirâh oldı."
Yukarıdaki metnin günümüz Türkçesi aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Rusların Anadolu sınırı hakkında daha önce bahsedilmiş olan kabul edilmesi zor şartlarına karşın bu olayın gerçekleşmesi Osmanlı Devletinin zorlanmasına sebep oldu. |
Rusların Anadolu sınırı hakkında daha evvel bahsedilmiş olan kabul edilmesi zor şartlarına karşın bu olayın gerçekleşmesi Osmanlı Devletinin rahatlamasına sebep oldu. |
Rusların Anadolu sınırı hakkında daha evvel bahsedilmiş olan kabul edilmesi zor şartlara karşın bu olayın gerçekleştirmesi Osmanlı Devletinin rahatlamasına sebep oldu. |
Rusların Anadolu sınırı hakkında daha evvel bahsedilmiş olan kabul edilmesi zor şartlarına karşın bu olayın meydana gelmesi Osmanlı Devletinin gerilemesine sebep oldu. |
Rusların Anadolu sınırı hakkında daha evvel bahsedilmiş olan kabul edilmesi zor şartlarına karşın bu olayın gerçekleşmesi Osmanlı Devletinin düşüşüne sebep oldu. |
Rusların Anadolu sınırı hakkında daha evvel bahsedilmiş olan kabul edilmesi zor şartlarına karşın bu olayın gerçekleşmesi Osmanlı Devletinin rahatlamasına sebep oldu.
6.Soru
Verilen metnin konusu nedir?
Tramvayın gelişi ve yaygınlaşması |
Matbaanın gelişi ve yaygınlaşması |
Fesin ortaya çıkışı ve yayılması |
Çiçek salgınının ortaya çıkışı ve yayılması |
Veba salgınının ortaya çıkışı ve yayılması |
Metnin konusu "Veba salgınının ortaya çıkışı ve yayılması"dır. Dolayısıyla E doğru seçenektir.
7.Soru
parçanın okunuşu aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Hemân matlûb olan şeylerin gönderilmesi isti‘kâl buyuruldı. |
Hemân matlab olan şeylerin gönderilmesi isti‘câl buyuruldı. |
Hemân matlûp olan şeylerin gönderilmesi isti‘câl buyuruldu. |
Hemen matlûp olan şeylerin gönderilmesi isti‘câl buyuruldı. |
Hemân matlûb olan şeylerin gönderilmesi isti‘câl buyuruldı. |
Hemân matlûb olan şeylerin gönderilmesi isti‘câl buyuruldı.
8.Soru
Transkripsiyon alfabesinde و harfi kaç farklı şekilde gösterilmektedir?
4 |
5 |
5 |
6 |
7 |
Transkripsiyon alfabesinde و harfi v, o,ö,ō,u,ü,ū olmak üzere 7 farklı şekilde gösterilebilmektedir. Doğru yanıt “D” şıkkıdır.
9.Soru
Metnin doğru okunuşu hangi seçenekte verilmiştir?
Bu mâcer, anın târîh-i hicretin sekizyüz altmışüçünde vâkı‘ oldı. Sultân-ı Mehmed Gâzî zamanında. |
Bu mâcerâlarının târîh-i hicretin sekizyüz altmışüçünde vâkıa oldı. Sultân-ı Mehmed Gâzî zamanında. |
Bu mâcerâların târîhî hicretinin sekizyüz altmışüçünde vâkıa oldı. Sultân-ı Mehmed Gâzî zamanında. |
Bu mâcerâların târîhi hicretin sekizyüz altmışüçünde vâkı‘ oldı. Sultân Mehmed Gâzî zamanında. |
Bu mâcerâlarının târîhî hicretin sekizyüz altmışüçünde vâkıa oldı. Sultân Mehmed Gâzî zamanında. |
Metnin doğru okunuşu D seçeneğinde verildiği gibi "Bu mâcerâların târîhi hicretin sekizyüz altmışüçünde vâkı‘ oldı. Sultân Mehmed Gâzî zamanında." şeklindedir. Dolayısıyla D doğru seçenektir.
10.Soru
Metindeki altı çizili kelimenin anlamı nedir?
asker |
komutan |
şeker |
din adamı |
elçi |
Metinde altı çizili olarak işaretlenen leşker kelimesi "asker" anlamındadır. A doğru seçenektir.
11.Soru
“İsmin sonuna konularak, bir iş yapmayı adet edinmiş veya meslek edinmiş kişileri ifade ederler”. Tanımı verilen Farsça isim yapma eki aşağıdakilerden hangisidir?
زار |
ی |
کاه |
دان |
کار |
Farsça isim yapma eklerinden -kâr کار , -gâr گار , -ger کر : İsmin sonuna konularak, bir iş yapmayı adet edinmiş veya meslek edinmiş kişileri ifade ederler. Doğru yanıt “E” şıkkıdır.
12.Soru
bu parçanın okunuşu aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Mereten ba‘de uhrâ icmâl ü tamsîl kılındığı vechile devşirme çocuklarının güzîde |
Merreten ba‘de uhrâ itmâl ü tafsîl kılındığı vechile devşirme çocukların güzîde |
Merreten ba‘de uhrâ icmâl ü tasfîl kılındığı vechle devşirme çocuklarının güzîde |
Merreten ba‘de buhrâ itmâl ü tafsîl kılındığı vechile devşirme çocuklarının güzîde |
Merreten ba‘de uhrâ icmâl ü tafsîl kılındığı vechile devşirme çocuklarının güzîde |
Merreten ba‘de uhrâ icmâl ü tafsîl kılındığı vechile devşirme çocuklarının güzîde
13.Soru
Metnin doğru okunuşu hangi seçenekte verilmiştir?
Hakk-ı te‘âlâ müyesser itdi. Her vilâyetin hutbesi, sikkesi kendinin oldu, devletle yine tahtına tevcih itdi. |
Hakk te‘âlâ müyesser itdi. Her vilâyetin hutbesi, sikkesi kendinin oldu, devletle yine tahtına teveccüh itdi. |
Hakk te‘âlâ müsîrr itdi. Her vilâyetinin hutbesi, sikkesi kendinin oldu, devletle yine tahtına tevcih itdi. |
Hakk te‘âlâ müsir itdi. Her vilâyetinin hutbesi, senâsı kendinin oldu, devletle yine tahtına tevcih itdi. |
Hakk te‘âlâ müyesser itdi. Her vilâyetin hutbesi, senâsı kendisinin oldu, devletle yine tahtına tevcih itdi. |
Metnin doğru okunuşu B seçeneğinde verildiği gibi “Hakk te‘âlâ müyesser itdi. Her vilâyetin hutbesi, sikkesi kendinin oldu, devletle yine tahtına teveccüh itdi.” şeklindedir. Dolayısıyla B doğru seçenektir.
14.Soru
Hangisinde Farsça küçültme eki bulunmaktadır?
ديوانکی |
کلشن |
چشمه سار |
فتنه کار |
ديوانچه |
A seçeneğindeki ديوانکی dîvânegî “divânelik, delilik”, B’deki کلشن gül-şen “gül bahçesi”, C’deki سار چشمه çeşme-sâr “sulak yer, çeşmelik”, D’deki کار فتنه fitne-kâr “fitne çıkaran” kelimelerinde küçültme yoktur. Ancak E seçeneğindeki ديوانچه dîvân-çe “küçük şiir mecmuası” kelimesi dîvân kelimesine Farsça -çe küçültme eki getirilerek türetilmiştir. Dolayısıyla E doğru seçenektir.
15.Soru
Hangisi Farsça کشيدن fiilinden türemiş bir ism-i mef’ûl anlamlı bir sıfattır?
کش |
كشيد |
كشا |
کشيدان |
کشيده |
Farsada -e, / ه eki, fiilin geçmiş zaman gövdesine getirilmek suretiyle ism-i mef ‘ûl (edilgen) anlamlı sıfat-fiiller yapar: کشيدن masdarından کشيده keşîde “çekilmiş”.
16.Soru
"...Lâkin îd-ı fıtr takrîbiyle halkın birbiriyle kesret-i ihtilâtından nâşî illet-i sâriye-i
mezbûre bi-iznillâhi te‘âlâ evâsıt-ı Şevvâl’e doğru..." ifadesinde bahsi geçen bayram hangisidir?
Nevruz |
Bahar |
Kurban |
Şabat |
Ramazan |
îd-ı fıtr ifadesi ramazan bayramını ifade etmektedir. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
"Temizlik, paklık, pakizelik” anlamında olan kelime aşağıdakilerden hangisidir?
te’kîd (تأكيد) |
tedârük (تدارك) |
nigerân (نگران) |
nezâfet (نظافت) |
temâşâ (متاشا) |
nezâfet (نظافت)
18.Soru
Hangisi Farsça شمردن “saymak” masdarının emir veya hâlihazır gövdesidir?
شمر |
شمرا |
شمراى |
شمره |
شمار |
Sonu ر r ile biten fiillerden emir veya hâlihazır gövdesi elde etmek için masdardaki -den دن çıkarıldıktan sonra bazılarında /آر âr olur, bazılarında ise yine /ر r kalır: Şümür-den = شمردن saymak masdarındaki –den / دن eki düştüğünde şümür/ شمر yerine şümâr / شمار olur. Dolayısıyla E doğru seçenektir.
19.Soru
Hangi seçenekte atıf vav’ı kullanılmıştır?
خواجۀ فاضل و کامل |
خدام والا مقام دولت |
کفرۀ ملاعين خاسرين |
دولت آل عثمان |
باران احسان بيکران |
Sıfat tamlamalarında bazen ismin ardına birkaç sıfat peşpeşe getirilerek nitemele yapılabilir. Bunlar yine izafet kesresi dediğimiz –i ile veya zaman zaman aralarına atıf vav’ı denilen ( / و u, ü ) sesleri getirilerek birbirine bağlanır; Hâce-i fâzıl u kâmil خواجۀ فاضل و کامل gibi. Burada hâce-i fâzıl خواجۀ فاضل ve hâce-i kâmil خواجۀ کامل şeklinde her iki sıfatla ayrı ayrı sıfat tamlaması yapmak yerine arada bir atıf vav'ı و ile iki sıfatlı tek tamlama yapılmıştır. Bu durum yalnızca A seçeneğinde bulunmaktadır. Dolayısıyla A doğru seçenektir.
20.Soru
Farsçada آراميدن fiilinin ârâmîden = dinlenmek fiilinin emir gövdesi nedir?
آرام |
آرامى |
آرامه |
آراما |
آراميده |
Farsçada آراميدن fiilinin ârâmîden = dinlenmek fiilinin emir gövdesi آرام ârâm biçimindedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ