Osmanlı Türkçesi Metinleri 1 Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Günümüz Türkçesinde "savaş meydanı" anlamına gelen sözcük aşağıdakilerden hangisidir ?
Ma‘reke |
Duhu^l |
Cebelü |
Ahar |
Şeca^‘at |
Günümüz Türkçesinde "savaş meydanı" anlamına gelen sözcük "ma‘reke"'dir.
Şecaat: Yiğitlik
Ahar : diğeri başkası
Cebelü : Timar ve zeamet sahiplerinin sefer zamanı, kendilerinden başka götürmeye mecbur oldukları savaşçılara verilen isim.
Duhu^l : giriş
anlamlarına gelmektedir.
2.Soru
Aşağıdaki kelimelerden hangisi fâ‘il vezninde değildir?
kâfir |
gâfil |
mâhir |
gâzî |
meşgûl |
“kâfir”, “gâfil”, “mâhir” ve “gâzî” kelimeleri fâ‘il veznindedir ancak “meşgûl” kelimesi mef’ûl veznindedir. Doğru cevap E’dir.
3.Soru
Seçenektekilerden hangisi bir Arapça tamlamadır?
Cevr ü cefâ |
Medeniyyü’t-tab‛ |
Vakt ü hâl |
Mahv ü munkariz |
Kesr ü taklîl |
Arapça tamlama örnekleri:
Kesîru’l-menâfi‛
Medeniyyü’t-tab‛
Dâru’l-hılâfe
li’llâhi’l-hamd
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Ra‘nâ” kelimesinin anlamı doğru olarak verilmiştir?
Güzel, latif, parlak |
Sevgi, sevmek |
Mutluluk, sevinç, kıvanç |
Özlem, hasret |
Endişe, tasa, kaygı |
Güzel, latif, parlak
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özellikle olarak değerlerinden farklıdır?
Maksûd |
Meşhûr |
Makbûl |
Mergub |
Maksad |
E seçeneği hariç hepsi ism-i mef'ul vezninde yazılmışken, Eseçeneğindeki yazılış ism-ı mef'aldir.
6.Soru
İzzÎ Süleyman Efendi’nin İzzî Tarihi adlı eserinde geçen Farsça tamlamalardan hangisi zincirleme tamlama değildir?
Teşrîf-i kudüm-ı cenâb-ı Âsafî |
İrsâl-i Mekâtîb-i Hazret-i ‘Asafî |
Âb-ı sâf tedbir-i dil-pezîr |
Cenâb-ı Hüdâvendigâr-ı Âlem |
Medda’l-lâhu zilâle |
Seçeneklerde yer alan ilk dördü Farsça Zincirleme Tamlamadır. E seçeneğinde verilen ise bir Arapça tamlamadır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi isim tamlamasıdır?
da‘vet-i hâss |
ahd ü peymân |
zâd ü zevâde |
cebe vü cevşen |
tabl ü sancak |
İsim Tamlaması:
hicret-i Nebeviyye (Peygamber’in hicreti)
da‘vet-i hâss (özel davet)
bi-takdîr-i Rabbanî (Allah’ın takdiriyle)
8.Soru
Aşağıdaki Osmanlı Türkçesi kelime ve günümüz anlamı eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
muti‘ - boyun eğmeyen |
nâgâh - yavaş yavaş |
zürriyet - kişilik |
havf - neşe, sevinç |
âşikâre - belli, açık |
mutî': itaat eden; nâgâh: birdenbire, ansızın; zürriyet: soy, sop, sülale; havf: korku, korkutmak demektir. âşikâre ise doğru karşılığıyla, belli, açık, meydanda olan demektir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Arapça tamlama değildir?
ale‘l-acele
|
bi’l-hâssa
|
berrü’ş-şâm
|
bi’z-zât
|
nazar-ı dikkat
|
10.Soru
Yukarıdaki Osmanlı Türkçesi ile yazılmış metnin günümüz Türkçesine aktarılmış hali aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Çün pâdişâh-ı âlem-penâh hazretlerinin bi’z-zât sefere azîmetleri makarar oldu. Sanevber-i kerîmü’l-asl-ı Osmânî Şehzâde Mehmed Hân def‘-i dağdağa-i fitne içün azâle olunmağı murâd itdiklerinde Rumili Kadıaskeri |
Çün pâdişâh-ı âlem-penâh hazretlerinin bi’z-zât sefere azîmetleri mukarrer oldu. Sanevber-i kerîmü’l-asl-ı Osmânî Şehzâde Mehmed Hân def‘-i dağdağa-i fitne içün izâle olunmağı murâd itdiklerinde Rumili Kadıaskeri |
Çin pâdişâh-ı âlem-penâh hazretlerinin bi-zât sefere azîmetleri mukarrer oldu. Sanevber-i kerîmü’l-asl-ı Osmânî Şehzâde Mehmed Hân def‘-i dağdağa-i fitne içün izâle olunmağı murâd itdiklerinde Rumili Kadıaskeri |
Çün pâdişâh-ı âlem-penâh hazretlerinin bi’z-zât sefere azîmetleri mukarrer oldu. Sanede bir kerîmü’l-asl-ı Osmânî Şehzâde Mehmed Hân def‘-i dağdağa-i fitne içün izâle olunmağı murâd itdiklerinde Rumili Kadıaskeri |
Çün pâdişâh-ı âlem-penâh hazretlerinin bi’z-zât sefere azîmetleri mukarrer oldu. Sanevber-i kerîmü’l-asl-ı Osmânî Şehzâde Mehmed Hân def‘ dağında fitne içün izâle olunmağı murâd itdiklerinde Rumili Kadıaskeri |
Çün pâdişâh-ı âlem-penâh hazretlerinin bi’z-zât sefere azîmetleri mukarrer oldu. Sanevber-i kerîmü’l-asl-ı Osmânî Şehzâde Mehmed Hân def‘-i dağdağa-i fitne içün izâle olunmağı murâd itdiklerinde Rumili Kadıaskeri
11.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde "tarafeyn" kelimesinin anlamı doğru olarak verilmiştir?
Sol taraf |
Sağ taraf |
Ön taraf |
Arka taraf |
iki tarah |
Tarafeyn: İki taraf
12.Soru
Metinde altı çizilerek işaretlenen kelimenin anlamı nedir?
kesinleştirilmiş |
tartışılmış |
adı anılmış |
vazgeçilmiş |
tekrar edilmiş |
Metinde altı çizilen "mukarrer" kelimesi A seçeneğinde verildiği gibi “kararlaştırılmış, kesinleştirilmiş” anlamındadır.
13.Soru
''Tevekkül'' kelimesinin anlamı aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru verilmiştir?
Çıkmak, yükselmek |
Ulaşma, gelme, varma |
Açık, ortada, görünen |
Kadere razı olma |
Bir yere doğru hareket |
''Tevekkül'' kelimesinin anlamı, kadere razı olmaktır.
14.Soru
Aşağıdaki kelime-anlam eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
Cehd: Uyanık, akıllı |
Esbâb: Cümle, bütün |
Dem: Ganimet, bahşiş |
Atâ: Üstün, yüce |
Berr: Toprak, yer |
Verilen kelime-anlam eşleştirmelerinden doğru olanı "Berr: Toprak, yer" dir.
15.Soru
Metinde geçen “Birbirinden kesmek ve kesişmek. Muayyen bir kira karşılığında arazinin kesime verilmesi. Ekilen toprak için verilen muayyen vergi.” anlamındaki altı çizili kelimenin doğru okunuşu hangisidir?
mekâtib |
mukâta‘a |
mükâte’a |
yekâte’a |
mukâtteba’ |
Yukarıdaki metnin tam ve doğru okunuşu “yine mukâta‘a ilka itdirdi ve bu mahfî” biçimindedir. Altı çizili kelime ise “mukâta‘a”dır. Doğru cevap B’dir.
16.Soru
Latinizesi "sene sitte ve semânîn ve semâne mi’e yılı Rebî‘ü’l-evvelinin dördünci güni Penşenbih gün" olan tarih hangisidir?
889 yılı Rebiülevvelinin 4’ü Perşembe günü |
806 yılı Rebiülahirinin 4’ü Perşembe günü |
886 yılı Rebiülahirinin 4’ü Perşembe günü |
886 yılı Rebiülevvelinin 4’ü Perşembe günü |
888 yılı Rebiülevvelinin 4’ü Perşembe günü |
sene sitte ve semânîn ve semâne mi’e yılı Rebî‘ü’l-evvelinin dördünci güni Penşenbih gün: 886 yılı Rebiülevvelinin 4’ü Perşembe günüdür.
17.Soru
Aşağıda verilen kelimelerden hangisi anlayış, varış, akıl erdirme ve ferâset anlamlarında kullanılmaktadır?
ادبا |
ادراك |
افكار |
احتوا |
احوال |
İdrâk ادراك kelimesi anlayış, varış, akıl erdirme ve ferâset anlamlarında kullanılmaktadır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde "yenileme, yenilenme, tazelenme" anlamına gelen kelime doğru olarak verilmiştir?
Tecdîd |
Teşrîf |
Teşvik |
Tefrik |
Tekbir |
Tecdîd: Yenileme. Yenilenme. Tazelenme.
19.Soru
Eski harflerle verilen cümlede yer alan sülasi mezidünfih masdar veznine uygun kelimeyi ve hangi vezinde türetildiğini aşağıdaki şıklarda bulunuz.
Envâ'/Ef'âl |
İstikbâl/İstif'âl |
Duhûl/Fu'ûl |
Ümerâ/Fu'alâ |
Mekâtib/Mefâ'il |
Eski harflerle verilen cümlede yer alan sülasi mezidünfih masdar veznine uygun kelime istikbâl kelimesi olup, istif'âl vezninde türetilmiştir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde "a'zâr" kelimesinin anlamı doğru verilmiştir?
Azarlamak |
Azmak |
Azalmak |
Bahaneler |
Azımsamak |
A‘zâr: Özürler, bahaneler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ