COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ UYGULAMALARI II - Ünite 6: Vektör Tabanlı Coğrafi Analizler Özeti :

PAYLAŞ:

Ünite 6: Vektör Tabanlı Coğrafi Analizler

Nesne Araçları

Çizilen objeler üzerinde gerçekleştirilecek düzenlemeler Nesneler menüsünden veya MapCAD araçları içerisindeki Objects araç çubuğu kullanılarak yapılabilir (S:141, Şekil 6.1). Bu araçların bir kısmını kullanmadan önce işlem yapılacak katmanın düzenlenebilirliğinin açık olmasına dikkat edilmelidir.

Hedef Belirle: Nesneleri birleştirme, silme, bölme vb. işlemlere hazır hâle getirmek için hedef belirle aracı kullanılır. Bir nesneyi hedef olarak belirlemek için öncelikle harita penceresi aktif olmalıdır. Daha sonra nesnenin bulunduğu katman düzenlenebilir olmalı ve nesne seçilmelidir. Hedef belirlenen nesne MapInfonun varsayılan renk ve deseniyle işaretlenir (S:141, Şekil 6.2). Eğer bu stil değiştirilmek istenirse Seçenekler > Tercihler > Stil&Renkler adımları izlenir.

Hedefi İptal Et: Nesneler üzerinde düzenleme yapmak için hedef belirlenen nesneyi hâlâ hedef konumundayken temizlemek, eski hâline getirmek için kullanılır. Yine harita penceresi aktif olmalı ve en az bir nesne hedef olarak belirlenmiş olmalıdır.

Birleştir: Birbirinden ayrı nesneleri birleştirip tek bir nesne hâline getirmek için Birleştir komutu kullanılır. Birleştir işleminin yapılabilmesi için harita penceresi aktif, nesnelerin bulunduğu katman düzenlenebilir ve birleştirilmek istenen nesneler seçili olmalıdır. Nesneler menüsünden Birleştir ’e tıklandıktan sonra Data Birleştirme penceresi açılır (S:142, Şekil 6.3). Bu pencerede birleştirme metodu her kolon için farklı ayarlanabilir.

Nesneleri Ayır: Birleştirilmiş nesne içerisindeki nesneler birbirinden ayrılmak isteniyorsa, Nesneler menüsünde yer alan Nesneleri Ayır komutunu kullanılır. İşlemi yapabilmek için harita penceresinin aktif, katmanın düzenlenebilir ve nesnenin seçili olduğuna dikkat edilmelidir. Komuta tıklandığında Data Ayrıştır penceresi açılır (S:142, Şekil 6.4).

Tampon: Bu komut sayesinde nokta, çizgi ve alan nesnelerinin etrafına istenilen mesafede tampon bölge oluşturulabilir. Tampon bölge mesafe, yakınlık, etki alanı gibi analizler yapmayı kolaylaştırır. İçerisinde kalan nesnelerin sayısı ve niteliklerine ulaşılabilir. Tampon bölge oluşturulurken tek bir tampon nesne seçeneği veya her nesneye ayrı ayrı tampon oluştur seçenekleri mevcuttur. Etrafında tampon oluşturulmak istenen seçili objelerin her biri ayrı ayrı değerlendirilecekse ikinci seçenek, tüm tampon kesişimler birleştirilerek tek bölge üzerinde işlem yapılacaksa birinci seçenek seçilebilir. Nesneler menüsündeki Tampon seçeneği gibi bir de Tablo menüsünün altında Tampon seçeneği bulunur. Tablo menüsündekinin farkı tamponun oluşturulacağı katmanın ilk adımda seçilebiliyor ve yeni bir tablo oluşturularak oraya kaydedilebiliyor olmasıdır.

Dışbükey Alan Oluştur: Bu komut ile seçilen belirli nesneler etrafına bir alan çizilebilir, fiziksel sınırlar oluşturulabilir. İstenen objeler seçildikten sonra Nesneler > Dışbükey Kapat- Convex Hull seçeneği ile yeni bir pencere açılır (S:144, Şekil 6.6). Açılan Dışbükey Alan Oluştur penceresinde Tek bir nesne oluştur ve Ayrı nesneler oluştur olmak üzere iki seçenek mevcuttur. Amaca göre iki seçenek de kullanılabilir (S:144, Şekil 6.7).

Kapalı Alan Oluştur: Polyline aracı ile oluşturulmuş kapalı çizgilerden Nesneler menüsünde bulunan Kapalı Alan Oluştur – Enclose komutu ile alan objesi oluşturulabilir. Kapalı çizgiler alana dönüştürülmek isteniyorsa Nesneler menüsünde bulunan Kapalı alana çevir seçeneği kullanılmalıdır.

Voronoi-Eş Uzaklık Alanları Oluştur: Voronoi-Eş uzaklık alanları yalnızca nokta objeleri için en az 3 nokta seçilerek oluşturulabilir. Düzenlenebilir bir katman olduğuna dikkat ederek nokta objeleri seçilir ve noktaların birbirlerine olan eş uzaklıkları göz önüne alınarak alanlar oluşturulur (S:145, Şekil 6.8). Voronoi oluşturmak için Nesneler menüsünde bulunan Voronoi-Eş uzaklık alanları seçilebilir. Eğer voronoi alanları farklı bir tabloya kaydedilmek isteniyorsa T ablo menüsünden Voronoi seçeneği kullanılabilir.

Böl: Bu araç alan ile obje bölme işlemleri için kullanılır. Bölünmek istenen alan ya da çizgi seçilir ve hedef belirlenir. Ardından objenin/objelerin bölüneceği objeler seçilir ve Nesneler> Böl seçeneğine tıklanır. Data Ayrımı penceresi açılır. Bu pencerede ayırma metodu her kolon için farklı ayarlanabilir.

Ortak Alanı Sil: Bu komut iki alan nesnesinin ortak alanları silinmek istendiğinde kullanılır. Öncelikle nesnelerden biri hedef olarak belirlenir. Diğer nesne ise seçilir. Hedef nesne ile seçilen nesnenin ortak alanları silinir (S:145,Şekil 6.9).

Dışını Sil: Dışını sil komutu hedef nesnenin veya nesnelerin, seçilen objeye göre dışarıda kalan kısımlarını silmek için kullanılır. Nesnelerden silinmek istenen hedef olarak belirlenir, diğer obje ise seçilir. Nesneler menüsünde bulunan Dışını Sil işlemi uygulandıktan sonra seçilen nesnenin dışında kalan hedef nesne silinir (S:146, Şekil 6.10).

Çizgi ile Böl: Düzenlenebilirliği açık olan katmanda bulunan ve bölünmek istenen alan veya çizgi nesnesi hedef olarak belirlendikten sonra neye göre bölüneceğini belirleyen çizgi nesnesi seçilir. Nesneler menüsü altında Çizgi ile Böl açılan uyarı penceresinde İleri butonuna tıklanır (S:146, Şekil 6.11).

Çizgiyi Seçilen Noddan Böl: Tek bir çizgi nesnesi seçilen noddan bölünmek isteniyorsa öncelikle katman düzenlenebilir hale getirilmelidir. Çizgi nesnesi seçildikten sonra çizim araç çubuğunda bulunan Değiştir aracına tıklanmalıdır. Görüntülenen nodlardan biri seçilerek Nesneler menüsünden Çizgiyi Seçilen Noddan Böl komutuna tıklanır. Böylece çizgi o nodun olduğu yerden ikiye bölünmüş olur (S:147, Şekil 6.12).

Kesişimlere Nod Ekle: Bu seçenek çizgi nesnelerinin kesişim noktalarına düğüm noktası (nod) eklemek için kullanılır. Hangi çizgi nesnesi/nesneleri ile kesişimlerine nod eklenmek isteniyorsa o nesneler de seçilir. Nesneler menüsünden Kesisimlere Nod Ekle komutu kullanılır. Hedef nesneye eklenen nodlar çizim araçları içerisindeki Değiştir aracı ile görüntülenebilir (S:148, Şekil 6.13).

Poligonları Kontrol Et: Nesneler menüsünde bulunan bu seçenek nesnelerdeki sorunlu alanların tespit edilmesini sağlar. Poligonları Kontrol Et’ e tıklandığında Alan nesnelerini kontrol et penceresi açılır (S:148, Şekil 6.14). Bu penceredeki Kendi kendini kesenleri kontrol et seçeneği bir alan nesnesinin içerisindeki kesişimleri bularak kırmızı ataç sembolüyle onları işaretler. Üst üste çizimleri bul seçeneği ile konumsal olarak birbirleriyle çakışan üst üste gelen objeler seçilerek kesişim alanları sarıya boyanır. Boş alanları bul seçeneği ile alan nesnelerindeki boş alanlar bulunarak mavi renge boyanır. İşlemler sonucunda bulunan hatalar renklerine göre ayrılarak ekranda görüntülenir (S:149, Şekil 6.15).

Temizle: Bu seçenek ile Poligonları Kontrol Et komutu ile bulunan hatalar temizlenerek düzeltilebilir. Katman düzenlenebilirliği açıkken alanlar seçilerek Nesneler menüsünde bulunan Temizle seçeneğine tıklanır. Ekrana gelen Nesneleri temizle penceresinde Üst üste çizilen alanlar silinsin ve Boşlukları bul ve kaldır olmak üzere iki seçenek mevcuttur (S:149, Şekil 6.16). İlki işaretlenirse konumsal olarak çakışan alan nesnelerinin kesişen kısımları işlem sonunda silinir. İkinci seçenekte ise alanlar içerisinde bulunan boşluklar girilen maksimum alan ve birime göre bulunarak doldurulur.

Yakala/Genelleştir: Bu seçenek objelerde düğüm noktalarını yakalamak, nodları genelleştirmek ve istenen mesafeden daha küçük alanları silmek için kullanılır. Katman düzenlenebilir durumda ve objeler seçiliyken Nesneler menüsü altında bulunan Yakala/Genelleştir seçeneğine tıklandığında Nod Yakalama ve Genelleştirme için Değer Girin penceresi açılır (S:150, Şekil 6.17). Pencerede yakalama, genelleştirme ve silme seçenekleri açıklamalarıyla birlikte görülür. Üç işlem için de mesafe değeri ve birimi girilmesi gerekir. İstenen mesafeye göre sonuç elde edilir (S:150, Şekil 6.18).

Ofset: Ofset bir veya birden fazla objeyi taşıma ve/veya mesafe belirterek kopyalama işlemlerine olanak sağlar. Taşıma işlemi orijinal objeyi yeni bir konuma taşıyarak günceller. Katman mutlaka düzenlenebilir olmalıdır. Nesneler menüsünde bulunan Offset’e tıklandığında açılan pencerede yön bilgisi için girilecek açı değeri, mesafe bilgisi için değer ve birim, kopyasını oluştur ve taşı durumları bulunur (S:151, Şekil 6.19).

Döndür: Döndür seçeneği döndürme açısı girilerek, bir veya daha fazla objenin döndürülmesine olanak sağlar. X ve y koordinatları girilerek bir döndürme merkez noktası belirlenebilir. Birden fazla obje seçiliyse, tüm objeler merkez noktasının etrafında belirlenen açıyla döndürülür. Düzenlenebilir katmandaki obje/objeler seçildikten sonra Nesneler menüsünden Döndür seçeneğine tıklandığında açılan pencerede açı ve merkez koordinatları görülmektedir (S:151, Şekil 6.20).

Eğrilterek Çiz: Bir çizgi objesini keskin hatlardan kurtarmak ve yumuşatmak için bu seçenek kullanılır. Çizgi seçildikten sonra Nesneler menüsünden Eğrilterek Çiz ’e tıklandığında çizgi nesnesi üzerindeki değişim görüntülenir (S:152, Şekil 6.21).

Normal Çizgiye Çevir: Eğrilterek Çiz seçeneği kullanılarak yumuşatılan çizgi nesnesi/nesneleri eski hâline döndürülmek isteniyorsa seçilerek Normal Çizgiye Çevir komutu kullanılır.

Kapalı Alana Çevir: Bu seçenekle çizgi objeleri alan objelerine dönüştürülebilir. Çizgilerin ilk ve son nodlarının birleşik olmasına gerek yoktur. Ayrı yerlerde olsalar da bu işlemle birleştirilerek alana dönüştürülür. Düzenlenebilir katmandaki çizgi/çizgiler seçilerek Nesneler menüsünden Kapalı Alana Çevir komutu uygulanır.

Çizgiye Çevir: Alan objelerinin yalnızca sınırları çizgi objesine çevrilmek isteniyorsa alan/alanlar seçildikten sonra Nesneler menüsü altındaki Çizgiye Çevir seçeneği kullanılır.

Dikdörtgene Çevir: MapCAD araçlarının içerisinde bulunan Objects araç çubuğundaki Dikdörtgene Çevir aracı alan objesi olarak çizilen ve kaydedilen ancak dikdörtgen gibi görünen objeleri dikdörtgen objesine dönüştürmek için kullanılır. Bu işlemi yapabilmek için objenin kenarları mutlaka paralel olmalıdır.

Çizgileri Kırık Çizgiye Çevir: Objects araç çubuğunda bulunan Çizgileri Kırık Çizgiye Çevir aracı iki tane nodu olan kırık çizgileri çizgi objesine dönüştürmek için kullanılır. Tek segment kırık çizgi objeleri için geçerlidir.

Farklı Katmanlardaki Tekrarlanan Nodları Taşı: Bu araç farklı katmanlarda bulunan komşu objelerin düğüm noktalarını birlikte taşımak için kullanılır. Obje seçildikten sonra çizim araçlarında bulunan Değiştir aracı aktif hâle getirilmelidir. Taşıma işlemi için nodlardan taşınmak istenene tıklanarak farenin sol tuşuna basılı tutmak gerekir. Nod başka bir nodun üzerine taşındığında obje şekil değiştirir ve diğer katmanda bulunan komşu objenin nodu da taşınmış olur.

Çizgilere Ayır: Çizgi, kırık çizgi, alan, dikdörtgen, yay ve elips objeleri için geçerlidir. Seçilen objeleri çizgilere böler ve kaynak objenin öznitelik bilgilerini yeni oluşan çizgi objesine kopyalar.

Bölgelere Ayır: Birleştirilmiş çizgi, kırık çizgi, alan, dikdörtgen, yay ve elips objelerini yeniden tek objeye dönüştürmek için Bölgelere Ayır aracı kullanılır. Seçilen objeleri böler ve kaynak objenin öznitelik bilgilerini yeni oluşan çizgi objesine kopyalar.

Çizgi Yönüne Çevir: Seçilen çizgi, kırık çizgi, alan ve dikdörtgen objelerinin çizgi yönünü tersine çevirmek için kullanılır (S:153, Şekil. 6.22). Çizgi yönünü çizgiler üzerinde görmek için çizgi objesinin bulunduğu katmana çift tıklayarak Katman Özellikleri penceresi açılır. Açılan pencerede ilk sekmede bulunan Çizgi Yönünü Göster işaretlenir.

Kıvrım Çiz: Çizgi ve alan objeleri düzenlenebilir haldeyken seçilir. Objects araç çubuğunda bulunan Kıvrım Çiz aracına tıklanır. Açılan pencerede Max. Tolerans iki nod arasındaki maksimum aralığı belirler. Delete Source Objects işaretlenirse kıvrım oluştuktan sonra orijinal obje silinir. Tamam butonuna tıklanarak kıvrım görüntülenir (S:154, Şekil 6.23).

Ölçek : Nokta ve yazı objeleri hariç tüm obje tipleri için kullanılabilir. Düzenlenebilir durumda objeler seçildikten sonra Objects araç çubuğunda bulunan Ölçek’ e tıklanır. Açılan pencerede objeleri ölçeklendirmek için dayanak noktası seçilir. Bunun için obje merkezi, koordinatları girilerek seçilen bir nokta, koordinatların bulunduğu kolon bilgisi olmak üzere üç seçenek bulunur. Scale by factor örneğin 0.5 ise obje boyut ve bağlantı noktası arasındaki mesafe ikiye bölünür. Objeler şekli değişmeden kalır.

Ortogonal Alan: Object araç çubuğunda bulunan Ortogonal alan aracına tıklanır. Düzenlenebilir katmanda alan çizimine başlandığında Snap modunu kapattıktan sonra CTRL tuşuna basılı tutulursa doğru açılarla çizim yapılabilir.

Uzat/Kes: Uzatılabilir veya kesilebilir çizgiler seçilir. Uzatmak yada kesilmek istenen nesneler hedef olarak belirlenir. Hangi obje referans alınıyorsa o seçilir. Objects araç çubuğunda bulunan Uzat/Kes aracına tıklanır. Açılan pencerede maksimum mesafe (Tolerans) girilir (S:155, Şekil 6.24).

MapCAD Araçları

MapCAD araçları çizim yapılırken kolaylık sağlayacak birçok aracı içinde barındırır. Araçları Araçlar > Araç Yöneticisi > MapCad seçeneğini hem Çalışıyor hem de Otomatik olarak işaretleyiniz. Tamam butonuna tıklayınız. MapCAD araçları araç çubuğunda ekrana gelecektir (S:155, Şekil 6.25).

Nesneleri Hafızaya Al: Çizim esnasında bu fonksiyon, kopyalama amacı ile kullanılır. Kopyalanmak istenen obje seçilir daha sonra Nesneleri Hafızaya Al aracına tıklanır (S:155, Şekil 6.26). Bu araç sadece objenin stili kopyalar, veri sayfasını kopyalamaz.

Hafızadaki Nesneyi Yapıştır: Nesneleri Hafızaya Al aracı ile kopyalanan obje stili ile istenilen yere yeni objeler yapıştırılır (S:156, Şekil 6.27). Bu işlem için önce bir obje seçilerek Nesneleri Hafızaya Al aracına tıklanır ve nesneler hafızaya alınır. Daha sonra Hafızadaki Nesneyi Yapıştır aracına tıklanır ve istenilen yere hafızadaki objeler yapıştırılır. Nesneleri Hafızaya Al aracı sadece objenin stilini kopyalayıp veri sayfasını kopyalamadığı için sadece objeyi stili ile yapıştırır.

Hafizadaki ile Değiştir: Daha önce çizilmiş bir objenin şeklini ve stilini başka objenin stili ve şekli ile değiştirir. Bu işlem için önce stili ve şekli kopyalanmak istenen obje seçilerek Nesneleri Hafızaya Al aracına tıklanır ve nesneler hafızaya alınır. Daha sonra kopyalanan objenin şekli ve stili kopyalanmak istenen obje/objeler seçilir ve Hafızadaki ile Değiştir aracına tıklanır (S: 157, Şekil 6.28) ve istenilen seçenekler seçilerek işlem yapılır (S: 157, Şekil 6.29).

Stil Kopyala: Bir objenin stilini kopyalamak için kullanılır. Kopyalanmak istenen obje seçilir ve Stil Kopyala aracına tıklanır. Stil Kopyala aracı sadece objenin stili kopyalayıp veri sayfasını kopyalamadığı için sadece objeyi stili ile yapıştırır. Yeni oluşan objelerin veri sayfasındaki kayıtları boş gelir. Veri sayfası üzerinden ya da Bilgi aracı ile üzerine tıklanarak objenin öznitelik bilgileri girilebilir.

Stil Yapıştır: Seçilen objenin stilini ve şeklini, Stili kopyala aracı ile kopyalanan objenin stili ile değiştirir. Önce stili değiştirilmek istenen obje/objeler seçilir daha sonra Stil Yapıştır aracına tıklanır. Değiştir aracı ile benzer şekilde çalışır ancak bu araç stili yapıştırırken stili değişen objenin merkezini korur.

Stil ile Seç: Bu araç objeleri stilleri ile aramak için kullanılır. Stili aranmak istenilen obje seçilir ve Stil ile Seç aracına tıklanır. Select objects by Symbol penceresi açılacaktır (S:158, Şekil 6.30).

Açı Hesapla: İki düz çizgi arasındaki açıyı hesaplamak için kullanılan araçtır. İlk önce Açı Hesapla aracına tıklanır. Daha sonra sırayla açısı hesaplanacak iki çizgi seçilir ve Açı Hesapla penceresi açılır (S:158, Şekil 6.31).

Paralel Çiz: Seçilen nesneye paralel çizgi oluşturmak için kullanılan araçtır. Paralel çizgi oluşturulmasını istediğiniz objeyi seçin ve Paralel Çiz aracını seçin. Draw Parallel penceresi açılacaktır (S:159, Şekil 6.32).

Alanı/Çizgiyi Böl: Bir alan ve ya çizginin istenen yerden bölünmesi için kullanılan araçtır. Bölünmek istenen obje seçilir ve Alanı Böl aracına tıklanır. Bölünmek istenen çizgi veya alan nereden bölünmek isteniyorsa çizilir ve çizimi bitirmek için çift tıklanır. Çizim bittiğinde alan/çizgi bölünecektir (S:160, Şekil 6.32).

Yön Hesapla: Bir çizginin yatay eksenle açısını hesaplar. Kırıklı çizgilerde tıklanan segmentin açısını verir. Yön Hesapla aracına tıklanır ve yönü hesaplanmak istenen çizgi seçilir. Yön Hesapla penceresi açılacaktır (S:160, Şekil 6.34). Direction çizginin yatay eksenle olan açısını verir.

Döndürülmüş Dikdörtgen: İstenilen genişlik ve yükseklikte dikdörtgen çizmek için kullanılan araçtır. (S:160, Şekil 6.35).

Nod Ekle: Bu araç iki nod arasına nod ekleme için kullanılır. Öncelikle Snap özelliğini açmak için klavyeden S butonuna basılır ve Nod ekle aracına tıklanır, iki nod arasında bir çizgi çizilir. Add Node penceresi açılır (S:161, Şekil 6.37). Split into bölümüne çizgi kaç segmente ayrılmak isteniyorsa sayı yazılır (S:162, Şekil 6.38).

Yatay-Dikey Aynala: Bu araç seçilen nesnelerin ağırlık merkezinden yatay aynala için yatay, dikey aynala için dikey bir şekilde yansıtılmasını sağlar. Yansıtılmak istenen nesneler seçilir, Yatay Aynala komutuyla nesneler yatay olarak döner (S:162, Şekil 6.39), Dikey Aynala komutuyla nesneler dikey olarak döner (S:162, Şekil 6.40).

Çizgi/Kırık Çizgi Çiz: Bu komut ölçülü çizim yapmak için kullanılır. Çizgi/Kırık Çizgi Çiz aracına tıklanır, çizime nereden başlanmak isteniyorsa oraya tıklanarak Çizgi/Kırıkçizgi Çiz penceresi açılır (S:163, Şekil 6.41).

Nesne Taşı: Bu araç objelerin istenilen mesafe ve açılarda istenilen yere taşınmasını sağlar. Taşınması istenen obje/objeler seçilir, Nesne Tası aracına tıklanır ve Move penceresi açılır (S:163, Şekil 6.42). Açı ve mesafe girilir, Tamam butonuna tıklanır ve nesne taşınır.

Nesne Döndür: Bu araç obje/objeleri döndürmek amacı ile kullanılır. Döndürülmek istenen objeler seçilir ve Nesne Döndür aracına tıklanır. Rotation Angle penceresi açılır. Seçilen obje/objeler yazılan açı değerinde sağa ya da sola merkez noktası korunarak döndürülür (S:164, Şekil 6.43).

Çizgi Ölçü: Bu araç çizilen çizgilerin uzunluğunu harita üzerine yazdırmak için kullanılır. Çizime başlandığında MapCADiDimensioning.tab adında bir katman açılır ve çizim bu katmana yapılır. Çizgi ölçü aracına tıklanır, çizime başlanacak yere tıklanır ve çizgi çizilir (S:164, Şekil 6.44).

Yatay-Dikey Hizalama: Objeleri yatay hizalama için yatay, (S:165, Şekil 6.45), dikey hizalama için dikey, (S:165, Şekil 6.46) bir konumda hizalamak için kullanılır.

Çizgileri Kesiştir: Bu araç iki çizginin kesişimlerini düzeltir. Kesiştirilmek istenen çizgilerin uçları birleştirilir. Düzenlemek istenen çizgilerden birincisine tıklanır daha sonra diğer çizgiye tıklanır ve çizgiler kesişir ( (S:166, Şekil 6.47).

Fillet, Chamfer (Yuvarlama, Kesme) Oluştur: Bu araç iki keskin ucu düz bir şekilde kesebilir ya da yuvarlayabilir. Açılan Fillet/Chamfer penceresindeki Radius bölümüne çizgilerin kaç birimde kesilecek/yuvarlatılacak olduğu girilir ve Tamam’a tıklanır. Seçilen çizgilerin değiştiği görülecektir (S:166, Şekil 6.48).

Kutupsal Ekleme: Bu araç, var olan bir çizginin devamına açı ve mesafe girilerek çizginin uzatılması için kullanılır (S:166, Şekil 6.49).

Sağ Açı: Bu araç, bir objeye yukarıya doğru dik çizmeye yarar. Dik çıkılacak yüzeyde bir nod olmalıdır. Snap yardımı ile nod yakalanır ve çizgi çizilir. Açılan pencerede varsayılanda gelen mesafe çizilen çizginin uzunluğudur ve istenen değerle değiştirilir. Böylece istenilen yere istenilen uzunlukta bir dik çizilecektir (Sekil 6.50).

Dik: Bu araç, bir objeye aşağı doğru dik inmeye yarar (S:167, Şekil 6.51).

Tablo Seklinde Yaz: Bu araç nesnelere ait yazı bilgilerini kolona yazdırmak amacı ile kullanılır (S:168, Şekil 6.52).

3 Noktadan Daire: Bu araç 3 noktadan daire/elips oluşturur. 3 Noktadan Daire aracına tıklanır ve daire çizilmek istenen yere 3 nokta tıklanır.

3 Noktada Yay, 2 Nokta ve Çap ile Yay: Bu araç yay çizmek için kullanılır. 2 farklı kullanımı vardır. Birincisi 3 ayrı noktaya tıklanır ve tıklanan noktalara göre yay çizilir. İkincisi ise iki noktaya tıklanır. 2. Noktaya tıklanırken çift tıklanır ve 2 Nokta ve Çap ile Yay penceresi açılır. Gerekli yerler doldurulur ve yay oluşacaktır.

Veri tabanından Çizgi Çiz: Bu araç koordinatlardan çizgi objesi oluşturmak için kullanılır. Bu işlem için veri sayfasında çizgilerin X1, Y1, X2, Y2 bilgilerinin yazılı olması gerekir. Aynı zamanda katmanın haritasının da olması gerekir.

Veri tabanından Kırıklı Çizgi Çiz: Bu araç, koordinatlardan kırıklı çizgi çizmek için kullanılır. Bu işlemi yapabilmek için çizgilerin her nodunun koordinatları veri sayfasına yazılmalıdır. Aynı zamanda her çizgi için bir numara verilmeli ve nod sırası da belirlenmelidir.

Merkez ve Çap/Yarıçap Girerek Daire Çiz: Bu araç, koordinatları bulunan dairelerin haritaya otomatik olarak islenmesi için kullanılır. MapInfo Professional’da bulunan Tablo > Koordinattan Nokta Oluştur seçeneğine bir alternatiftir. Bu işlemi yapabilmek için dairelerin koordinat bilgisine ve farklı çap/yarıçaplarda iseler çap/yarıçap bilgisine ihtiyaç vardır.

Veri tabanından Yazı Nesnesi Oluştur: Bu araç ile kolondaki bilgiler yazı nesnesine dönüştürülür.

Yan Nokta: Koordinatları bilinen iki noktayı birleştiren doğru üzerine belirli mesafelerde dik düşen noktaların koordinatlarının hesaplanması yöntemidir. Yan nokta hesabını, özellikle prizmatik olarak ölçülen detay noktalarının koordinatlarının hesaplanmasında kullanmak mümkündür. Bu araç ile yan nokta hesabı yapılabilir.

Dik Ayak, Dik Boy Mesafesi: Koordinatlarıyla bilinen noktaların, belirli bir doğruya göre dik ayak ve dik boylarının hesaplanmasıdır. Genellikle, koordinatlarıyla bilinen noktaların dik koordinat yöntemine göre aplikasyonunda kullanılır. Dik Ayak, Dik Boy Mesafesi aracına tıklanır. Ardından dik ayak dik boy hesaplanmak istenilen noktalara tıklanır. İşlemi bitirmek için son noktada çift tıklanır. Dik Ayak, Dik Boy Mesafesi penceresi açılacaktır. Target Layer açılır listesinden yapılacak hesabın nereye yazılacağı seçilir ve Tamam butonuna tıklanır. Dik Ayak, Dik Boy Mesafesi hesaplanmış olacaktır.