Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Ticari radyolarla ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Ticari radyoların başarılı örneklerinden biri BBC'dir. |
Bu radyo modeli ilk Amerika Birleşik Devletleri’ nde geliştirilmiştir. |
Kamu yararına yönelik eğitici yayın yapmakla yükümlüdürler. |
Bu tür radyolarda yayın kurumunun geliri devlet tarafından karşılanır. |
Birincil amaç kâr elde etmektense toplumun her kesimine seslenmektir. |
Ticari radyolar: Ticari radyo modeli, ilk olarak Amerika Birleşik Devletleri’nde geliştirilmiştir. Özel girişim tarafından kurulan ve yönetilen radyolardır. Birer işletme olan, özel radyoların öncelikli amacı, kâr elde etmektir. Ticari radyolar, gelirini reklam ve sponsorluktan elde ederler. Temelde bu iki ayrım radyoların yayın amaçlarını belirlemek üzere kullanılmaktadır. Bu iki temel ayrımın dışında görev alan mesleki kişilikler ve görevlerinin tanımlanması radyo programlarının anlaşılmasını kolaylaştıracaktır.
2.Soru
1970'li yılların sonunda gelişen ekonomik değişikliklerin Türkiye'ye yansıması olmuş mudur?
Medyada özel yayıncılık başlamıştır. |
İletişim teknolojileri gerilemiştir. |
Medyada tekelleşme olmuştur. |
Medyada çok seslilik gerçekleşmiştir. |
İnternet toplum yaşamına girmemiştir. |
ABD ve İngiltere'de 1970'lerin sonunda gerçekleşen deregülasyon, liberalleşme, serbest piyasa ekonomisini benimseme sürecidir. Bu süreçte Türkiye ile birlikte, medya da yapısal değişikliklere uğrayarak yeniden biçimlenmeye başlamıştır. Dünyada ve ülkede yaygınlaşan sağ politikalar ve ekonomik alandaki değişiklikler yeni iletişim teknolojilerinin de önünü açmış, sayısal teknolojiler iletişim etkinliklerinde ve küresel medya şirketlerinde bir bütünleşmeye/tekelleşmeye neden olmuştur. Türkiye bu dönemde ortaya çıkan uluslararası medya kartellerinin ilgi alanı içine girmiştir. Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmelerden Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere gibi büyük
devletlerle aynı dönemde etkilenen Türk medyası, devlet tekelinde bulunan tek kanallı radyo- televizyon yayıncılığından özel yayıncılığa adım atmıştır. Bu dönem medyadaki yapısal tekellerin kırılıp radyo ve televizyon kanallarının çoğaldığı, İnternet gibi yeni bir kitle iletişim aracının toplum yaşamına girdiği bir zaman dilimidir.
3.Soru
Yayınlanması kanunen zorunlu olan ve reklam gibi, kısa, dikkat çekici radyo yapımlarına ne ad verilmektedir?
Radyo oyunları |
Reklam spotları |
Eğitim spotları |
Cıngıllar |
Jenerik |
Eğitim spotlarının yayınlanması kanunen zorunludur. Reklam gibi, kısa ve dikkat çekici yapımlardır. Çevre, sağlık, organ bağışı, trafik kuralları gibi farklı toplumsal alanlara ilişkin sorunlar, bu spotların konularını oluşturmaktadır.
4.Soru
Televizyon yayınlarının birbirinden farklı türdeki programlarla sistematik bir şekilde ardı ardına dizilmesinden ortaya çıkan duruma ne ad verilir?
Yayın akışı |
Canlı yayın |
Bant yayın |
Anlatı yapısı |
Yayın formatı |
Akış televizyon yayınlarının birbirinden farklı türdeki programlarla sistematik bir şekilde ardı ardına dizilmesinden ortaya çıkar. Televizyonda akış, kesintiler yaratarak bölümleme ve sıralama olarak tanımlanır; televizyon yayınlarında akış, kesintiye uğrayan programların ardada sıralanarak bölümlemeler oluşturmasıdır. Romanın, öykünün, gazete yazısı veya haberinin, sinema filminin kendi içinde bütünlüklü yapısına karşın, televizyon bu tür görünürde bütünlüklü yapılar toplamından oluşan bir sürekliliğe sahiptir. Bu süreklilik de akış olarak nitelendirilir. Televizyonda akış konusunu ilk kez gündeme getiren kuramcı Raymond Williams’dır. O’na göre akış kavramı farklı programların sadece ardı ardına getirilmesi değildir, aksine “bizzat televizyona ait planlı bir yapı”dır. İzleyicilerin de televizyon izlemeyi bırakıp yeniden başlamaları televizyon akışını bireysel anlamda değiştiren bir durumdur.
5.Soru
Televizyon programlarında format kavramı için, aşağıdakilerden hangisi yanlış bir ifadedir?
Televizyon programlarında format, kopya edilebildiği için endüstriyeldir.
|
Televizyon programlarında format, bir popüler kültür ürünüdür.
|
Televizyon programlarında format kavramının karşılığı, sinemada tür kavramıdır.
|
Televizyon programlarında format, serinin her bölümünde değişmeyen yapılar içerir.
|
Televizyon programlarında formatın telif hakkı, lisanslamayla sağlanır.
|
6.Soru
Sinema, müzik, heykel, edebiyat, sahne sanatları gibi, herhangi bir sanat türü ile ilgili izleyicileri bilgilendirmek amacıyla yapılan programlara ne ad verilir?
Sanat Programları |
Sohbet Programları |
Yorum programları |
Haber programları |
Haber bülteni |
Doğru cevap A'dır. Sanat programları adı verilir.
7.Soru
I.Çocuk Programları
II.Örgün Eğitim Programları
III.Spor Programları
IV.Bilgi ve Beceri Programları
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri radyolardaki Eğitim Programları içerisinde yer alır?
Yalnız I |
Yalnız IV |
I ve II |
III ve IV |
I-II ve IV |
TRT radyolarında yer alan eğitim programlarının alt program türleri şu şekilde sınıflanabilir: Çocuk programları, örgün eğitim programları, yaygın eğitim programları, eğitim spotları, sağlık programları, bilgi ve beceri programları ve gençlik programları.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel radyo kanallarında radyo yayınlarında görev alan kişilerden biridir?
Genel müdür |
Yayın müdürü |
Yayın yönetim şefi |
Muhasebe birimi |
Pazarlama müdürü |
Özel radyolarda görev alan kişiler şunlardır: Radyo Müdürü, Program Müdürü, Müzik Müdürü, Haber Müdürü, Pazarlama Müdürü, Muhabir, S¸ef Mühendis, Programcı, Sunucu ve Teknik İşletmen. Seçeneklerde yer alan pazarlama müdürü özel radyolarda görev alırken diğerleri devlet radyo kanallarında radyo yayınlarında görev alan kişilerdir.
9.Soru
Konu ile ilişkili uzman kişilerle ve sunucu ile birlikte sunulan haber programı aşağıdakilerden hangisidir?
Günlük Haber programları |
Haber Röportaj Programları |
Tartışma ve Yorum Programları |
Ana Haber Programı |
Haber Belgesel Programları |
Haber bültenleri genel olarak verilen bir haberin daha ayrıntılı bir biçimde işlendiği programlar tartışma ve yorum programlarıdır. Haber bültenlerinden bağımsız olarak, ele alınan konuya ilişkin uzman kişiler tarafından, bir sunucu eşliğinde konunun farklı boyutları ele alınır. Haber bültenlerinde sürenin kısıtlı olması nedeniyle ele alınan konular tartışma ve yorum programlarında ele alınır. Habere ilişkin bilgilerin toplanmasından, dinleyiciye aktarılmasına kadar geçen süreçte, muhabir, sunucu, haber spikeri, haber müdürü olmak üzere geniş bir ekipten söz edlebilir.
10.Soru
Hedeflenen izleyici grubu belirli, amaçlar doğrultusunda hazırlanan, belirlenmiş yayın kuşaklarında, çoğunlukla bedeli karşılığı yayınlanan, televizyon tekniklerine, diline ve anlatı yapısına uygun olarak, yasal, dürüst ve etik ilkelerle üretilen, televizyon metinlerine ne ad verilmektedir?
Televizyon yayınları |
Televizyon programı |
Televizyon yayın kuşağı |
Televizyon yayın dönemi |
Televizyon yayın planı |
Televizyon programı; hedeflenen izleyici grubu belirli, amaçlar doğrultusunda hazırlanan, belirlenmiş yayın kuşaklarında, çoğunlukla bedeli karşılığı yayınlanan, televizyon tekniklerine, diline ve anlatı yapısına uygun olarak, yasal, dürüst ve etik ilkelerle üretilen, televizyon metinleri olarak tanımlanabilmektedir.
11.Soru
Moda, sanat, spor ve eğlence dünyasında tanınmış kişilerle ilgili haber ve yorumları konu olarak işleyen program türüne ne ad verilir?
Dramatik programlar
|
Müzik sohbetleri
|
Blok eğlence programları
|
Magazin programları
|
Haber bülteni
|
12.Soru
“Üretilen serilerden bağımsız bir bölüm içindeki değişken öğeler sisteminden ortaya çıkan, fakat serinin tümünde değişmeyen öğeler sistemi” olarak adlandırılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Gazete formatı |
Dergi formatı |
Sinema formatı |
Televizyon formatı |
Radyo formatı |
Televizyon programlarının kayda değer bir bölümü haftalık ya da günlük yayınlanır. Bu durum bir televizyon programından her hafta ya da her gün yapılması anlamına gelir. İşte haftalık olarak yayınlanan bu programların özgün yapısı, o programın formatını oluşturur. Televizyon formatı, üretilen serilerden bağımsız bir bölüm içindeki değişken öğeler sisteminden ortaya çıkan, fakat serinin tümünde değişmeyen öğeler sistemidir. Serial olduklarından her birinin arasındaki benzerlikler ve farklılıklar daha kolay gözlemlenir.Her serinin bölümleri aralarında, konu, tema, konuklar ve diğer benzer ögeler değişebilir. Fakat serilerin her bölümünde değişen ögelerin yanında, bir de değişmeyen temel yapı taşları vardır. Her hafta aynı konuklar olmasa bile konuk sayısı sabittir. Bir programda her hafta dış çekim görüntülerinin olması programın genel yapısı içerisinde belirgin bir özellik olabilir. Dış çekimlerin yerleri her hafta değişebilir. Bu durumda, konuklar değişse de aynı sayıda konuk almak ya da aynı mekan kullanılmasa da, her hafta dış mekan kullanmak birer format özelliğidir.
13.Soru
Aşağıdaki şıklardan hangisinde “tele-alışveriş” tanımı doğru bir şekilde verilmiştir?
Televizyon yayın akışı içerisinde her türlü programın başında, arasında ya da sonunda yayınlanan reklamlar |
Taşınmaz mallar, hak ve yükümlülüklerin de dahil olduğu ürün ve hizmetlerin temini için, bir ücret karşılığında, doğrudan kamuya yönelik satış yayınları |
Radyo ve televizyon yayınlarında bir ürün, hizmet veya kuruluşun tanıtımının yapılması amacıyla, hazırlanan programla birlikte sunulan reklamlar |
Yayıncı tarafından reklam yapmak amacıyla, malların, hizmetlerin, ismin, ticari markanın veya üreticinin ya da hizmet sağlayıcının faaliyetlerinin, para karşılığı veya benzer nedenlerle, programlarda logo, ticari unvan, tescilli marka, görüntü, sözlü ifade veya bunları çağrıştırabilecek imalar yoluyla tanıtımını içeren reklamlar |
Bir ürün veya hizmetin teknik özellikleri, boyutları, değeri, dayanıklılığı, performansı hakkında abartılı, eksik ve/veya ilgisiz bilgiler içeren reklamlar |
Taşınmaz mallar, hak ve yükümlülüklerin de dahil olduğu ürün ve hizmetlerin temini için, bir ücret karşılığında, doğrudan kamuya yönelik satış yayınları
14.Soru
I. Tiyatro
II. Söz
III. Müzik
IV. Karma
V. Sinema
Yukarıda verilen ifadelerden hangisi ya da hangileri Türkiye’de radyo yayınlarının başladığı ilk yıllarda programların sınıflandırıldığı ana başlıklardandır?
I, III, V |
II, III, IV |
I,II,III,IV |
I,II,III |
III,IV,V |
Türkiye’de radyo yayınlarının başladığı ilk yıllarda programlar; söz, müzik ve karma olarak üç ana başlık altında sınıflanmıştır. Ancak günümüzde, çeşitlenen ve farklılaşan radyo yayıncılığı sonucunda, radyo programlarını bu üç başlık altında sınıflandırmak doğru olmayacaktır.
15.Soru
Karasal televizyon yayınları ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Karasal yayın, ses ve görüntünün elektromanyetik sinyallere dönüştürülerek belirli frekanslardan yine elektromanyetik dalgalar aracılığı ile alıcılara iletildiği yayındır. |
2000’li yıllara kadar hatta 90’lı yılların ortalarına kadar Türkiye’de gerçekleştirilen yayınların tamamı karasal yayınlardır. |
Halk arasında “anten yayını” olarak da tanımlanır çünkü yayınları alabilmek için televizyon alıcılarına anten bağlamak zorunluluğu vardır. |
Karasal televizyon yayınları devlet tarafından belirlenen frekanslar dahilinde yayın yapar ve bu frekanslar belirli süreler ile yayın kuruluşlarına ihale edilir. |
Karasal yayın ses ve görüntünün şifrelenmek suretiyle iletildiği ve belirli bir abonelik ücreti ödenerek izlenebilen yayınlar olarak adlandırılır. |
Televizyon yayınları karasal yayın, uydu yayınları ve kablolu yayınlar olarak farklı teknolojiler ile gerçekleştirilebilmektedir. Karasal yayın, ses ve görüntünün elektromanyetik sinyallere dönüştürülerek belirli frekanslardan yine elektromanyetik dalgalar aracılığı ile alıcılara iletildiği yayındır. 2000’li yıllara kadar hatta 90’lı yılların ortalarına kadar Türkiye’de gerçekleştirilen yayınların tamamı karasal yayınlardır ve halk arasında “anten yayını” olarak da tanımlanır. Bunun nedeni ise karasal yayınları alabilmek için televizyon alıcılarına anten bağlamak zorunluluğudur. Ardından gelen kablolu ve uydu yayınları teknolojileri ile birlikte karasal yayıncılık eski önemini yitirir. Karasal televizyon yayınları devlet tarafından belirlenen frekanslar dahilinde yayın yapar ve bu frekanslar belirli süreler ile yayın kuruluşlarına ihale edilir. Her ülkenin ulusal, bölgesel ve yerel yayınları için sınırlı düzeyde frekansları olduğu ve izleyicilerin karasal yayınları ücretsiz olarak izleyebildikleri için aslında 2000’li yıllarda da hala önemli olduğu yeni yeni fark edilmektedir.
16.Soru
Radyonun sınırları dinleyicinin hayal gücü ile belirlenir. Bu nedenle radyo ne olarak tanımlanır ?
Radyonun sınırları dinleyicinin hayal gücü ile belirlenir. Bu nedenle radyo ne olarak tanımlanır ?
Radyo draması |
Zihin tiyatrosu |
Radyo dizisi |
Epik tiyatro |
Radyo şovu |
Radyonun sınırları dinleyicinin hayal gücü ile belirlenir. Bu nedenle radyo; “zihin tiyatrosu” olarak da tanımlanır. Doğru cevap B şıkkıdır.
17.Soru
Karşılıklı konuşmalara dayalı, radyo ve televizyon diline uygun bir biçimde ya orijinal bir metne ya da edebi bir esere dayalı olarak hazırlanmış seri, dizi, tek oyun ya da dramatik belgesel biçimleri ile oluşturulmuş programlara aşağıdakilerden hangisidir?
Müzikal programlar |
Kültür-sanat programları |
Eğitim spotları |
Program desteklemesi |
Radyo oyunları |
Radyo oyunları edebi bir metin türü olarak nitelendirilebilir. Radyo oyunları, dinleyicinin hayal gücüne seslenerek ve dinlediklerini zihninde canlandırmasına olanak sağlar. Radyonun bu özelliğini en iyi ortaya çıkaran program türü ise radyo oyunlarıdır. Radyo oyunları, karşılıklı konuşmalara dayalı, radyo ve televizyon diline uygun bir biçimde ya orijinal bir metne ya da edebi bir esere dayalı olarak hazırlanmış seri, dizi, tek oyun ya da dramatik belgesel biçimleri ile oluşturulmuş programlar olarak tanımlanmaktadır.
18.Soru
Türkiye’de özel radyo ve televizyon yayınları hangi yılların başında başlamıştır?
1960
|
1970
|
1980
|
1990
|
2000
|
19.Soru
Tasarlanacak programın hangi koşullarda ve hangi coğrafyaya, hangi ölçekte, ne kadar izleyiciye ulaşma ölçeği olabilir mi?
Olamaz, |
Karasal Yayın, |
Uydu Yayını, |
Yayının Ölçeği, |
Kablolu Yayın, |
Programcı kafasında oluşturduğu taslakları bir program haline getirirken bazı temel kavramların, hazırlayacağı programın hangi kanalda, hangi zaman diliminde, hangi koşullarda yayınlanacağının da farkında olması gerekir. Bu farkındalık, program yapımcısının tasarlayacağı programın hedef kitlesine ulaşması açısından doğru bir tasarımın gerçekleştirilmesi için önemlidir. Program yapımında dikkat edilecek unsurlardan ilki yayının ölçeği ile ilgilidir. Tasarımcı programın hangi koşullarda ve hangi coğrafyaya nasıl bir ölçekte, ne kadar izleyiciye yayınlanacağı konusu yayın ölçeği kavramı ile tanımlanır. Televizyon yayınları, ulusal, bölgesel ve yerel olarak üç ana başlıkta toplanır. Ulusal yayın, bütün ülkenin yerleşik alanının % 70'den az olmamak üzere gerçekleştirilen yayınlara verilen addır. Bölgesel yayın ise; birbirine komşu en az üç il veya en çok bir coğrafi bölge alanının % 70'ine yapılan yayındır. Mülki taksimat itibarıyla en az bir ilçe (merkez ilçe dahil) veya bir ilin alanının en az % 70'ine yapılan yayınlar ise yerel yayın olarak adlandırılır.
Seçeneklerdeki diğer şıklar, televizyonun yayın teknıği ile ilgilidir.
20.Soru
“Podcast yöntemi” kavramı aşağıda sunulan kavramlardan hangisi ile ilişkilidir?
Radyo efekti |
İnternet radyoculuğu |
Radyo istasyonu |
Ses frekansı |
Ses masası |
IPot ve broadcast sözcüklerinin birleşmesi sonucu türetilen podcast kavramının Türkçe karşılığı bulunmamaktadır. Podcast yöntemi ile basit bir biçimde herkes kendi radyo programını yaparak mp3 formatında kaydedebilir ve internet ortamında yayınlayabilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ