Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Ara 29. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Programa konu olan olay ya da olgunun derinlemesine araştırılması gereken program türü aşağıdakilerden hangisidir?
Haber belgeselleri
|
Magazin programları
|
Haber röportaj programları
|
Tartışma ve yorum programları
|
Haber ve haber programları
|
2.Soru
Sabahın erken saatlerinin ifadesi olarak öten horoz sesi kullanmak, kalabalık bir ortamı anlatabilmek için hafif gürültülü bir kalabalık grubun sesini kullanmak gibi örnekler hangi tür efektlerde kullanılabilir?
Yer belirleme efektleri |
Sözün etkisini güçlendirme efektleri |
Atmosferi belirleme efektleri |
Geçişleri belirleme efektleri |
Zaman belirleme efektleri |
Yer belirleme efektleri, dinleyicinin hayal gücünü harekete geçirerek, olayın geçtiği yeri belirlerler.
Olay, kalabalık bir mekânda geçiyorsa, gürültü efektleri, mekanı, dinleyicinin hayal edebilmesini sağlar. Sözün etkisini güçlendirme efektleri, sözlerle belirtilen durumu daha da güçlendirmek için kullanılır. Örneğin, odaya birinin girdiğini belirten sözler yanında, kapı açılması ile ilgili efektin kullanılması, sözün etkisini artırır.Atmosferi belirleme efektleri, olayın geçtiği yeri ve içinde bulunduğu havayı belirlemek için kullanılır. Vapur sesi, tren sesi ya da korno sesi atmosferi belirlemek için kullanılan seslerdir. Program giriş ve çıkışlarını belirleme efektleri, programın tanıtılması için başlangıcında ve bitişinde kullanılır. Örneğin ekonomi ile ilgili bir program hazırlanırken programın başlangıcında ve bitiminde kullanılan, yazar kasa sesleri ya da para sesleri kullanılabilir. Geçişleri belirleme efektleri, daha çok drama yapımlarında sözler ilgili efektlerle ayrılabilir. Konunun, zamanın ve yerin değiştiğini belirlemek için tıpkı müzik gibi efektler de kullanılırlar.Zaman belirleme efektleri, olayın geçtiği zamanı belirtmek için kullanılan efektlerdir. Zamanı belirlemeye yardımcı olur. Sabahın erken saatlerinin ifadesi olarak öten horoz sesi kullanmak, kalabalık bir ortamı anlatabilmek için hafif gürültülü bir kalabalık grubun sesini kullanmak gibi. Doğru cevap E seçeneğidir
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel radyo kanallarında radyo yayınlarında görev alan kişilerden biridir?
Genel müdür |
Yayın müdürü |
Yayın yönetim şefi |
Muhasebe birimi |
Pazarlama müdürü |
Özel radyolarda görev alan kişiler şunlardır: Radyo Müdürü, Program Müdürü, Müzik Müdürü, Haber Müdürü, Pazarlama Müdürü, Muhabir, S¸ef Mühendis, Programcı, Sunucu ve Teknik İşletmen. Seçeneklerde yer alan pazarlama müdürü özel radyolarda görev alırken diğerleri devlet radyo kanallarında radyo yayınlarında görev alan kişilerdir.
4.Soru
I.Yaratım, iletim
II.İzlerkitle, etki/tepki, yaratım
III.Kaynak,yaratım,iletim,geri besleme,etki/tepki
IV.İletim, yaratım,izlerkitle,kaynak
V.Kaynak, yaratım, iletim, izlerkitle, etki/tepki, geri besleme
Yukarıdakilerden hangisinde televizyonun iletişim süreci içerisinde yer alan kavramlar bir arada verilmiştir?
I |
II |
III |
IV |
V |
Televizyonun iletişim süreci içerisinde yer alan kavramlar; Kaynak, yaratım, iletim, izlerkitle, etki/tepki ve geri beslemedir.Yapım; televizyon yapım sürci aşamasından bir tanesidir.
5.Soru
Senaryonun görselleştirilmiş haline ne ad verilir?
Treatman |
Çekim senaryosu |
Sinopsis |
Program |
İleti |
Yapım öncesi aşamada senaryo görselleştirilerek çekim senaryosu haline getirilir. Dekor, kostüm, çekim ölçekleri vb görsel detaylar bu aşamada belirlenir.
6.Soru
Moda, sanat, spor, bilim vb. çok çeşitli konuların aynı program içerisinde ele alınabildiği, eğlendirici programlara ne ad verilmektedir?
Yorum programları |
Haber programları |
Spor programları |
Magazin programları |
Müzik programları |
Magazin programlarında birbirinden farklı konular programın içeriğini oluşturmaktadır.
7.Soru
“Kesintiler yaratarak bölümleme ve sıralama” olarak tanımlanan ve ilk kez konusu kuramcı Raymond Williams tarafından gündeme getirilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Akış |
Televizyonda akış |
Televizyon yayınlarında akış |
Romanda akış |
Sinemada akış |
Televizyonda akış, kesintiler yaratarak bölümleme ve sıralama olarak tanımlanır; televizyon yayınlarında akış, kesintiye uğrayan programların ardada sıralanarak bölümlemeler oluşturmasıdır.Romanın, öykünün, gazete yazısı veya haberin, sinema filminin kendi içinde bütünlük yapısına karşın, televizyon bu tür görünürde bütünlüklü yapılar toplamından oluşan bir sürekliliğe sahiptir. Bu süreklilik de akış olarak nitelendirilir.Televizyonda akış konusunu ilk kez gündeme getiren kuramcı Raymond Williams’dır. O’na göre akış kavramı farklı programların sadece ardı ardına getirilmesi değildir, aksine “bizzat televizyona ait planlı bir yapı”dır.
8.Soru
Radyo yayınında kullanılan çok fazla sesin düzenlendiği teknik bir alan var mıdır?
Çeşitli Mikrofonlar, |
Kayıt Masası, |
Ses Masası, |
Yayın Masası, |
Alıcı, |
Ses masası, radyo yayıncılığının en temel teknik araçlarından biridir. Programın birbirinden farklı tüm parçaların harmanlanması için ses masası kullanılır. Ses masası, birden fazla ses kaynağının, yayın akışı içerisinde radyo vericisine gönderen elektronik bir cihazdır. Ses masasındaki düğmeler, sayısı kadar farklı
araca kumanda edebildiğinin göstergesidir. Yükseltim, yönlendirim ve karıştırma devreleri olmak üzere ses masası ortalama üç çeşit devre fonksiyonuna sahiptir.
Yükseltim; sinyalin, kullanılabilir seviyeye yükseltilmesidir. Bir CD çalıcı ya da mikrofondan gelen voltaj, yayına vermek için yeterince yüksek değildir. Yükseltim kanal serisidir; ses düzeyleri ayrı ayrı portlar ve yuvarlak ses alçaltıcılarla belirlenir. Ses masası, sinyalin gideceği yönün belirlemesini,
yönlendirilmesini sağlar. Sesleri tek tek ya da karıştırılmış olarak dinlemeyi sağlar. Buna; Yönlendirim denir. Karıştırma, ses masasında birden fazla sinyal, aynı anda yönlendirilebilir. Böylece sinyallerin her birinin seviyesi ayrı ayrı kontrol edilerek karıştırılır. Ses masası sayesinde arka planda çok yüksek
olmayan bir müzik çalarken konuşmacının sesi duyurulabilmekte veya telefondan gelen ses ile konuşmacı aynı anda çıkış kanalına bağlanabilmektedir. Programcı ya da sunucu programın yapısına göre istenilen kaynaktaki müzik veya sesi o kanala ait ses çubukları ile çıkış kanalına gönderebilmektedir. Ses masası, program bölümlerini ve programları birbiri ardına ekleyerek yayının aralıksız akmasını sağladığı için, radyo yayıncılığının kalbidir. Ses masası, ancak bozulunca ya da kapatılınca durur. Bu da yayının durduğu anlamına gelmektedir. Bu nedenle; ses masasının durması yayının da durması demektir.
9.Soru
I. Yaratım, iletim
II. İzlerkitle, etki/tepki, yaratım
III. Kaynak,yaratım,iletim,geri besleme,etki/tepki
IV. İletim, yaratım,izlerkitle,kaynak
V. Kaynak, yaratım, iletim, izlerkitle, etki/tepki, geri besleme
Yukarıdakilerden hangisinde televizyonun iletişim süreci içerisinde yer alan kavramlar bir arada verilmiştir?
I |
II |
III |
IV |
V |
Televizyonun iletişim süreci içerisinde yer alan kavramlar; Kaynak, yaratım, iletim, izlerkitle, etki/tepki ve geri beslemedir.Yapım; televizyon yapım süreci aşamasından bir tanesidir.
Kaynak bir televizyon programı olarak tasarlanan iletiyi kodlayan kişi ya da kurumdur.
Yaratım, bir fikrin, konunun, görüşün, olayın, gerçeğin televizyonu anlatım olanaklarını kullanarak bir televizyon metnine dönüştürülmesidir.
İletim, kaynaktan çıkan ses ve görüntü sinyallerinin elektronik olarak izlerkitleye ulaştırılmasıdır.
İzlerkitle televizyon programının ulaştığı izleyici topluluğu olarak bilinir.
Etki/Tepki, izlerkitlenin televizyon programına beklentileri, ihtiyaçları doğrultusunda tepki vermesidir.
Geri Besleme, Televizyon programcılığında geri besleme dolaylı gerçekleşir. İzlerkitle, karşılaştığı televizyon içeriklerine ait duygu ve düşüncelerini iki yönlü iletişim ortamlarında olduğu gibi doğrudan aktarabilme olanağına sahip değildir. Televizyonun tek yönlü bir iletişim aracı olmasından kaynaklanır. Ancak izlerkitle farklı yöntemlerle geri bildirimde bulunabilir. İzleyici anketleri, reyting ölçümleri,izleyici yorumları ve kamıoyu bilgileri genel geri bildirim seçeneklerini oluşturur. Internet yorumları, mobil telefon mesajları da geri bildirim yollarıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rick Altman’ın ortaya koyduğu film türlerinin genel karakteristik özelliklerinden biridir?
Türlerin açık, sabit kimlikleri ve sınırları vardır. |
Türler, tek yönlü ilişkileri bir araya getirir. |
Türler arasında ortak özellikler görülmez. |
Türler, gelişim göstermez, sabittir. |
Türlerin temelleri güncel olaylardır. |
Rick Altman, film türleri üzerine temel kaynak haline gelmiş Film/Genre adlı kitabında, film türlerini genel karakteristik özelliklerini dokuz ayrı madde içinde ele alır: Türler, çok yönlü ilişkileri bir araya getirir. Türler, yapıtları oluşturanlar tarafından tanımlanır fakat izler kitle tarafından da onaylanma ?ihtiyacı duyar. Türlerin açık, sabit kimlikleri ve sınırları vardır. Her bir yapıt daimi olarak bütünüyle tek bir türe aittir. Türlerin tarihsel temelleri vardır. Türler tahmin edilebilir bir gelişim sergiler. Türler belirli bir konu, yapı ve külliyat içinde yer alır. Türler belirli temel, ortak özellikleri paylaşır. Türlerin ritüel ya da ideolojik işlevleri vardır.
11.Soru
Televizyon yayınlarının birbirinden farklı türdeki programlarla sistematik bir şekilde ardı ardına dizilmesini ifade eden kavram hangisidir?
Akış |
Tür |
Anlatı yapısı |
Geleneksel anlatı |
Biçem |
Akış televizyon yayınlarının birbirinden farklı türdeki programlarla sistematik bir şekilde ardı ardına dizilmesinden ortaya çıkar. Televizyonda akış, kesintiler yaratarak bölümleme ve sıralama olarak tanımlanır; televizyon yayınlarında akış, kesintiye uğrayan programların ardada sıralanarak bölümlemeler oluşturmasıdır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel radyo kanallarında radyo yayınlarında görev alan kişilerden biridir?
Genel müdür |
Yayın müdürü |
Yayın yönetim şefi |
Muhasebe birimi |
Pazarlama müdürü |
Özel radyolarda görev alan kişiler şunlardır: Radyo Müdürü, Program Müdürü, Müzik Müdürü, Haber Müdürü, Pazarlama Müdürü, Muhabir, S¸ef Mühendis, Programcı, Sunucu ve Teknik İşletmen. Seçeneklerde yer alan pazarlama müdürü özel radyolarda görev alırken diğerleri devlet radyo kanallarında radyo yayınlarında görev alan kişilerdir.
13.Soru
Karşılıklı konuşmalara dayalı, radyo ve televizyon diline uygun bir biçimde ya orijinal bir metne ya da edebi bir esere dayalı olarak hazırlanmış seri, dizi, tek oyun ya da dramatik belgesel biçimleri ile oluşturulmuş programlara ne ad verilir?
Drama oyunları |
Müzikal |
Radyo oyunları |
Piyes |
Sinema |
Radyo oyunları, karşılıklı konuşmalara dayalı, radyo ve televizyon diline uygun bir biçimde ya orijinal bir metne ya da edebi bir esere dayalı olarak hazırlanmış seri, dizi, tek oyun ya da dramatik belgesel biçimleri ile oluşturulmuş programlar olarak tanımlanmaktadır. Radyo program türleri içerisinde özel bir yeri olan dramalar, ifade gücü yüksek ve radyonun özelliklerini iyi bilen kişiler tarafından yazılmaktadır.
14.Soru
Polis dizileri aşağıdakilerden hangisine bir örnektir?
Tür |
Format |
Anlatı yapısı |
Karasal yayın |
Taksonomi |
Tür
15.Soru
"Eser sahibinin manevi ve mali haklarına zarar vermemek kaydıyla ve eser sahibinin izni ile, bir eseri özgün bir biçimde yorumlayan, tanıtan, anlatan, söyleyen, çalan ve çeşitli biçimlerde icra eden sanatçıların icra ürünlerini veya sair sesleri ve görüntüleri ilk defa tespit eden fonogram ve program yapımcıları ile radyo ve televizyon kuruluşlarını niteleyen" hak sahibi aşağıdakilerden hangisidir?
Komşu hak sahibi |
Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu |
Bağlantılı hak sahibi |
Anlatıcı |
Telif hakkı sahibi |
Öncelikli olarak her yapımcı daha önce üretilmiş medya metinlerinin telifleri konusunda temel duyarlılığa sahip olmalı ve yürürlükte olan telif yasası olarak da bilinen “Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu”na uygun davranmak durumundadır. Böylelikle her yapımcı daha kendi programını tamamladıktan sonra kendisinin de bir “telif hakkı sahibi” olacağının bilincinde olacaktır. Telif hakkı sahibi; yazar, besteci, düzenlemeci gibi düşünsel alanda eser yaratan gerçek kişidir. Kimi durumlarda ise yürürlükte olan mevzuata dayanarak daha önce üretilmiş medya metinlerinin bir bölümünü ya da kimi durumlarda ise tamamını telif hakkı sahibinin izni ile kullanmak mümkün olabilir. Bunun için ise bağlantılı hak sahibi ya da komşu hak sahibi kavramalarının da bilinmesi gerekir. Bağlantılı hak sahibi; eser sahibinin manevi ve mali haklarına zarar vermemek kaydıyla komşu hak sahipleri ile filmlerin ilk tespitini gerçekleştiren film yapımcılarının sahip oldukları haklara sahip olan kişi ya da kurumları; komşu hak sahibi ise; eser sahibinin manevi ve mali haklarına zarar vermemek kaydıyla ve eser sahibinin izni ile, bir eseri özgün bir biçimde yorumlayan, tanıtan, anlatan, söyleyen, çalan ve çeşitli biçimlerde icra eden sanatçıların icra ürünlerini veya sair sesleri ve görüntüleri ilk defa tespit eden fonogram ve program yapımcıları ile radyo ve televizyon kuruluşlarını niteler.
16.Soru
Televizyon programcılığında ‘‘geri besleme’’ kavramı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Televizyon programcılığında geri besleme dolaylı gerçekleşir.
|
2000’li yılların yeni iletişim ortamlarıyla birlikte geri bildirim süreci İnternet yorumları, mobil telefon mesajları gibi farklılıklar gösterebilmektedir.
|
Televizyonun çift yönlü bir kitle iletişim aracı olmasından dolayı izlerkitle geri beslemeyi doğrudan gerçekleştirebilir.
|
Yeni kitle iletişim araçlarından önce izleyici anketleri, reyting ölçümleri izleyici yorumları ve kamuoyu bilgileri genel geri bildirim seçeneklerini oluştururdu.
|
Televizyon programcılığında izlerkitle, karşılaştığı televizyon içeriklerine dair duygu ve görüşlerini iki yönlü iletişim ortamlarında olduğu gibi doğrudan aktarabilme olanağına sahip değildir.
|
17.Soru
Televizyon haberler bültenlerinin ve haber programlarının ....., ..... ve ..... ilkelerine bağlı olması gerekliliği yönetmelik tarafından belirtilmiştir, cümlesindeki boş alanları aşağıdakilerden hangisi tamamlar?
tarafsızlık, gerçeklik, doğruluk |
taraflılık, gerçeklik, doğruluk |
tarafsızlık, gerçeklik, yalanlama |
tarafsızlık, kurmaca, doğruluk |
ilginç, gerçeklik, doğruluk |
Televizyon haberler bültenlerinin ve haber programlarının tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk ilkelerine bağlı olması gerekliliği yönetmelik tarafından belirtilmiştir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, kamusal hizmeti yayıncılığı anlayışı içinde radyo yayını yapmaktadır?
Joy FM |
Power FM |
Best FM |
TRT Radyo 3 |
Show Radyo |
Kamu radyolarında yayın kurumunun geliri devlet tarafından karşılanmaktadır.
19.Soru
İçinde gerilim, çatışma gibi olaylar bulunan, insan ilişkileri ile gelişen, coşku ve acıma duygularını kamçılayan olay örgüsüne sahip programlara ne ad verilir?
Sağlık programı
|
Çocuk programı
|
Dramatik program
|
Dini program
|
Sanat programı
|
20.Soru
Radyo program türleri içinde konu ve konuğun ilgi odağı olduğu program olabilir mi?
Gençlik Programları, |
Drama Programları, |
Örgün Eğitim Programları, |
Müzik Programları, |
Kültür Sanat Programları, |
Kültür Sanat Programları: Kültürel anlamda birikimli kişiler, uzman konuklar ile tarihin, sanatın, kültürün çeşitli alanlarında derinlemesine görüşüldüğü programlardır. Programda konu ve konuk ilgi odağı olmalıdır. Kültür
programlarının bir alt türü olan sohbet programlarında bilgilendirici bir söyleşinin gerçekleşmesi temel amaç kabul edilebilir.
Kültür ve sanat programları da özel radyolarda sıkça görülmeyen radyo program türlerinden biridir. RTÜK, kültür ve sanat programlarının amacını, “Kültürel değerleri aktarmak, tüm dünyadaki kültürlerin tanınmasını sağlamak, bireyi çağdaş kültürel birikimlerle donatmak” olarak tanımlamaktadır. Bu tür programlar, kamu hizmeti yayıncılık modelini benimseyen radyo istasyonlarının öncelik verdiği program türlerinden biridir. Kamusal yayıncılığın amacı, halkın her kesimine seslenebilmek, bilgi ve bilinç düzeyini arttırmaktır.TRT’de yer alan kültür sanat programları; Belgesel programlar, bilgi-kültür yarışmaları, sanat programları, sohbet
programları.
Belgesel Programlar; belgesel programlar, gerçek olaylar, kişiler ya da doğa konusunda kendi doğal çevresi ya da akışı içerisinde gerçekleştirilebileceği gibi, gerçeğe yakın ya da bu izlenimi veren yapımlardır.
Bilgi Kültür Yarışmaları: Eğitim ve bilgi aktarımı için de kullanılabilen yarışmalar, toplumun kültür seviyesinin artmasına yardımcı olurken dinleyicide merak duygusu uyandırarak programın dinamikliğini arttırabilmektedir. Yarışmalar, yarışmacının kazanıyor ya da kaybediyor olması, dinleyicinin sorunun
cevabını biliyor ya da bilmiyor olması fark etmeksizin ilgiyi üst seviyeye çıkartmaktadır. Özenle hazırlanan yarışma programları eğlendirirken eğiten programlardır.
Sanat Programları: Herhangi bir sanat türü ile ilgili olarak bilgilendirme, tanıtma ya da etkinlik veya gelişmelerden haberdar etmek için hazırlanan programlardır. Sinema, heykel, edebiyat, müzik, sahne sanatları vb. birçok sanat dalında faaliyetlerin duyurulmasını, çeşitli bilgilerin, güncel gelişmelerin izleyicilere aktarılmasını sağlayabilmektedir. Sanat programlarında bir sanat dalı tek başına ele alınabileceği gibi, birden fazla sanat dalı da programın konusu olabilir. Ayrıca günlük yayın akışı içerisinde yer alan her hangi başka bir program içerisinde bir bölüm olarak da bulunabilir.
Sohbet Programları: Tarihi ya da kültürel unsurları konu alabilen, söze dayalı programlardır. Kültürel olarak birikimli kişiler ya da uzman konuklar ile tarih, sanat, kültür vb. çeşitli alanlarda derinlemesine görüşüldüğü programlardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ