Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi bir televizyon yapımının yerine getirmesi gereken işlevlerden birisi değildir?
Eğlendirme |
Algı yönetimi |
Eğitme |
Mal ve hizmetlerin tanıtımı |
Haber verme |
Bir televizyon yapımı, televizyonun farklı işlevlerini yerine getirmekle yükümlüdür. Eğlendirme, eğitme, haber verme, mal ve hizmetlerin tanıtımı ya da farkındalık yaratma gibi başlıklarla ifade edilebilen bu öğeler bir televizyon yapımının temel işlevleri olarak sıralanabilir. Cevap B'dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyo programları hazırlanırken üzerinde durulan temel öğelerden biri değildir?
Süre |
Hedef kitle |
Yayın zamanı |
Bütçe |
Biçim |
Radyo programının hazırlanması sırasında üzerinde önemle durulması gereken altı temel öge vardır. Bunlar:
Programın konusu (özü)
Programın biçimi
Programın dili
Programın süresi
Programın yayın zamanı
Programın bütçesi
Programın hedef kitlesine ulaşabilmesi için bu temel unsurlara dikkat edilmelidir. Bu unsurlardan birine özen gösterilmemesi durumunda programın başarısı azalır ya da tam olarak hedefe ulaşamaz. Doğru cevap B’dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir olayın hangi durumlarda haber değeri kazanacağını gösteren unsurlardan biri değildir?
Yakınlık |
Anilik |
Etkililik |
Anlaşmazlık |
Ritüellik |
En kısa tanımı ile haber “yeni, ilginç ve doğru” olandır. Bir olayın hangi durumlarda haber değeri kazanacağını gösteren unsurlar şunlardır:
Olay dinleyiciye yakın olduğunda (Yakınlık): İnsanlar ilgilendikleri, sonuçlarından etkilendikleri olaylarla yakınlık duyarlar. Bu nedenle olayın yakınlığını önemli bir haber değeri olarak kabul etmek gerekir. Yakınlık genellikle fiziksel ya da coğrafi olarak yakınlığı ifade eder.
Olay dinleyiciye zamanında aktarıldığında (Anilik): Haberde zaman öğesini belirleyen üç bileşke bulunmaktadır. Bu bileşkelerin tümü habere zamanındalık değerini kazandırmaktadır. Bu üç bileşke yenilik, anilik ve geçerliliktir. Yeni olayın aniden ortaya çıkması ona haber niteliği kazandırırken, zamanında verilmesi haber değerini korumasını sağlamaktadır.
Olay, önemi açısından etkili olduğunda (Etkililik): Haberin etkileyiciliğinden söz edildiğinde akla söz konusu olayın önemi ve toplum için anlamı gelmelidir. Bir olay karşısında yapılacak değerlendirmede, olayın ne gibi sonuçlar doğuracağı, kimleri ya da neleri etkileyeceği sorularına yanıt arandığında haber ortaya çıkacaktır. Haberin etkililiği olayın toplumda bir değişiklik ve tartışma ortamı yaratıp yaratmayacağına bağlıdır.
Olay, anlaşmazlık yarattığında (Anlaşmazlık): Toplum içinde farklı görüşlerden, farklı inançlardan, farklı kültürlerden insanları barındırır. Bu farklı özellikleri taşıyan gruplar her zaman uyum içinde değildir. Farklılıklar çatışmalara neden olabilir. Ortaya çıkan her çatışma doğrudan ya da dolaylı, toplumu ilgilendirir.
Doğru cevap E’dir.
4.Soru
Aşağıda yer alan bilgilerden hangisi haber programları için söylenemez?
Haber değeri taşıyan olayların ve gelişmelerin izleyiciye aktarılması gerekir. |
Doğru ve tarafsız olması gerekmektedir. |
Haber programın tasarımında en önemli aşamayı konuyla ilgili araştırma oluşturur. |
Haber programlarında genellikle toplumda güvenilir bir imajı olan bir sunucu yer alır. |
Haber programlarında hedef kitlenin özelliklerini, beğenilerini ve eğilimlerini bilmek gerekir. |
Haber programlarında hedef kitlenin özelliklerini, beğenilerini ve eğilimlerini bilmek gerekmemektedir. Bu bilgi eğlence programlarının konusudur.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çocuk programlarının tasarımında dikkat edilmesi gereken faktörlerden biri değildir?
Sosyo-ekonomik durum |
Hedef kitlenin yaş grubundaki algılama |
Dikkat yoğunlaştırma |
Hedef kitlenin bilgi ve beceri düzeyleri |
Pedagog veya eğitimcilerin görüşleri |
Çocuk programlarının tasarımı, pedagogların ve eğitimcilerin görüşlerinden yararlanılarak, hedef kitlenin yaş grubundaki algılama, dikkat yoğunlaştırma, bilgi, beceri düzeylerine göre yapılır. Bu nedenlerle araştırma ve taslak hazırlama çocuk programlarının tasarımında daha da önemli hale gelmektedir. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Bir radyo programcısı, ekonomi konulu programında enflasyon konusunu işlemiştir. Programında yeni açıklanan enflasyon rakamlarının günlük yaşama etkileri konusunda, pazarda alışveriş yapan altı kişiyle yaptığı kısa röportajlara da yer vermiştir. Bu programda yapılan röportaj türü, aşağıdakilerden hangisidir?
Açıklayıcı röportaj
|
Tanık röportajı
|
Portre Röportajı
|
Açıklama röportajı
|
Sokak röportajı
|
7.Soru
I- Dekorun basitçe görünümü
II- Kamera önündeki kişilerin konumları ve olası hareketleri
III- Işık konumları
IV- Kamera arkası kişilerin konumları
Yukarıdaki maddelerden hangisi veya hangileri bir stüdyo planında görsel karşılığı olması gereken unsurlardandır?
Yalnız I |
I ve II |
I-II ve III |
I-II ve III |
I-III ve IV |
Bir stüdyo planında aşağıdaki maddelerin görsel karşılıkları olmalıdır:
• Dekorun basitçe görünümü
• Kamera önündeki kişilerin konumları ve olası hareketleri
• Kamera konumları ve kamera hareketleri
• Işık konumları
• Mikrofon konumları.
8.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde “tematik kanal” kavramının tanımlamasına yer verilmiştir?
Reklam yayınlarının arka arkaya dizildiği bölümdür |
Türdeş programları yayınlayan kanaldır |
Eğitim konusunda yayın yapan kanaldır |
Televizyon metinlerinin belli tekniklerle sunulmasıdır |
İzleyicinin yoğun olduğu saatlerde yapılan yayındır |
Reklam yayınlarının arka arkaya dizildiği bölüme reklam kuşağı denir. Televizyon metinlerinin belli tekniklerle sunulması, televizyon programı olarak tanımlanabilir. İzleyicinin yoğun olduğu saatlerde yapılan yayına ise prime-time yayın denilmektedir. Türdeş programları yayınlayan kanala tematik kanal denir, bunun bir örneği de eğitim konusunda yayın yapılması olabilecekken; soruda örnek değil, tanım sorulmaktadır
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyo yayıncılığındaki program türlerinden değildir?
Çocuk programları |
Müzik programları |
Eğitim programları |
Spor programları |
“Bizi arayın” programları |
Radyo yayıncılığında program türleri aşağıdaki gibi sınıflandırılabilir.
-
Haber ve haber programları
-
Magazin programları
-
Müzik programları
-
Drama programları
-
Eğitim programları
-
Spor programları
-
Tanıtım ve reklamlar
-
“Bizi arayın” programları
Doğru cevap A' dır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’de yayınlanan ilk yarışma programıdır?
Doğru mu Yanlış Mı? |
Bir Kelime Bir İşlem |
Passaparola |
Talih Kuşu |
Kim Milyoner Olmak İster? |
Talih Kuşu
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir olayın haber değeri kazanacağını gösteren unsurlardan değildir?
Yeni bir olayın gerçekleştiği zaman sunulması
|
Olayın toplum üzerindeki etkisinin yüksek olması
|
Olayın dinleyiciye fiziksel veya coğrafi olarak yakın olması
|
Olayın maddi boyutunun yüksek olması
|
Olayın farklı görüşlerdeki insanlarda anlaşmazlık yaratması
|
12.Soru
Televizyon program yapım sürecinde kameranın bakış açısı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Görsel anlatımın kurulmasına yardımcı olur. |
Programda süreklilik sağlar. |
Kişilerin bakış açılarına göre karşılıklı diyalogların görsel karşılıkları kurulmasını sağlar. |
Çatışmaların yaratılmasını sağlar. |
Bütçe çıkarılmasına yardımcı olur. |
Kişilerin hareketleri kadar bakış açıları da önem taşır. Bakış açısı, görsel anlatımı kurmak için kullanılan en önemli süreklilik öğelerinden biridir. Kişilerin bakış açılarına göre karşılıklı diyalogların görsel karşılıkları kurulur, çatışmalar yaratılır, atmosfer yaratılır. Kişilerin bakış açıları, kamera açıları ile birlikte çalışılacak temel görsel veriler arasındadır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi içeriklerine göre radyo program türlerinden biri değildir?
Haber programları |
Müzik eğlence programları |
Kültür sanat programları |
Reklam ve tanıtım programları |
Cıngıl programları |
Radyo programları içerikleri bakımından beş ana türde incelenmektedir. Bunlar haber ve haber programları, müzik ve eğlence programları, kültür ve sanat programları, eğitim programları, reklam ve tanıtım programlarıdır. Özel radyolar, bu program türleri içerisinde ağırlıklı olarak müzik, eğlence, reklam ve tanıtım içerikli programlar yapmakla eleştirilmektedirler. Eğlence programları kültür ve sanat kaygısı taşımayan kitlelerin ortak zevk ve kültürüdür. Birçok eğlence programı, kültür ve sanat kaygısı taşımayan yapımlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu tip içeriği özenle oluşturulmamış, üzerinde yeterli araştırma yapılmadan gerekli emek verilmeden gerçekleştirilen programlar, düzeylerini en küçük ortak paydada birleştiren basit programlar olarak eleştirilmektedir.
14.Soru
Teknolojik yenilikler konulu bir radyo programı hazırlıyorsunuz. Konunuz nesnelerin interneti. Bu konudaki gelişmelerin neler olduğunu ve bunların kişilerin yaşamını ne ölçüde, nasıl etkileceğini, ne tür faydalar sağlayacağını örneklerle açıklayan bir yaklaşım benimsediniz. Bu durumda, radyo metni yazımındaki hangi özelliği kullanmış olursunuz?
İlgi çekmek
|
Merak uyandırmak
|
Canlılık sağlamak
|
Samimi olmak
|
Ortak ilgilere değinmek
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir olayın haber değerini belirleyen unsurlardan değildir?
Aşağıdakilerden hangisi bir olayın haber değerini belirleyen unsurlardan değildir?
Anilik |
Etkililik |
Anlaşmazlık |
Yakınlık |
Açıklık |
Açıklık bir olayın haber değerini belirleyen unsurlardan değildir. Doğru cevap E' dir.
16.Soru
Programın, yayın ilkelerine ve programcılık ilkelerine uygun olup olmadığının kontrol edildiği radyo program yapım aşaması aşağıdakilerden hangisidir?
Yayın sonrası değerlendirme aşaması |
Yayın aşaması |
Kurgu aşaması |
Deneme aşaması |
Denetleme aşaması |
Denetleme aşamasında, programın, yayın ilkelerine ve programcılık ilkelerine uygun olup olmadığının kontrol edilmesidir. Bu aşamada programcı kendisi programcılık ve yayın ilkeleri açısından programın ön denetimini kendisi yapar. Buna “oto kontrol” ya da “kendi kendine denetim” denir. Ancak, denetim aşaması, o kurumun denetim işleri ile ilgili denetçilere denetlenmesini kapsar. Denetim aşamasında programlar, önceden saptanan ilkelere göre denetçilerce denetlenebilir. İlkelere göre sakınca bulunduğu durumlarda programlar, düzeltilmesi için geri gönderilir. Programcı gerekli düzeltmeyi yaptıktan sonra program, yayınlama aşamasına gelir. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
“Belirli olaylar, olgular ya da durumlar karşısında yorum yapan, belirli bir bakış açısı getiren, ne gördüğümüzden çok ne anlatmak istediği üzerine yoğunlaşan işlevsel özellik.”
Yukarıda tanımı yapılan işlevsel özellik anlatımın işlevlerinden hangisine aittir?
İlgisiz işlev |
Tematik işlev |
Gerçekçi işlev |
Lirik işlev |
Dramatik işlev |
Tematik işlev
18.Soru
Bir kişi ile gündemde olan bir olay ya da katıldığı bir toplantıyla ilgili yorumlarını ve fikirlerini almak için yapılan röportajlar aşağıdakilerden hangisidir?
Açıklayıcı röportaj |
Tanık röportajı |
Sokak röportajı |
Portre röportajı |
Açıklama röportajı |
Röportaj amaçlarına göre beşe ayrılır. Açıklayıcı röportaj, portre röportaj, tanık röportaj, sokak röportajları ve açıklama röportaj. ?Açıklayıcı röportaj; görüşülen kişiden uzmanı olduğu konu hakkında bilgi almak için yapılan röportajlardır. ?Portre röportajı; görüşülen kişiyi daha iyi tanımayı amaçlayan röportajlardır. ?Tanık röportajı; bir olayın tanığı ile yapılan röportajlardır. ?Sokak röportajı; bir olayla ilgili kamuoyunun düşüncelerini yansıtmak için yapılan röportajlardır. ?Açıklama röportajı; bir kişi ile gündemde olan bir olay ya da katıldığı bir toplantıyla ilgili yorumlarını ve fikirlerini almak için yapılan röportajlardır. Doğru cevap E'dir.
19.Soru
I. Konuyla ilgili yeterli doküman var mı? II. Ses kaydı olarak yeterli bilgi ve belgeye ulaşılabilir mi? III. Konu nasıl sınırlandırılmalı? IV. Kullanılabilir durumda kaynaklara nasıl ulaşılabilir? V. Program metni kaç sayfa olmalı? VI. İşlenecek konu daha önce başkaları tarafından yapılmış mı? Yukarıdakilerden hangileri, radyoda program yapım aşamalarından biri olan “ön araştırma” aşamasında yanıtlanması gereken sorulardandır?
I,III ve VI
|
II, III, IV ve VI
|
I, II, IV ve V
|
I,II, IV ve VI
|
II, III ve VI
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyo stüdyodaki yayının dinleyiciye ulaşmasını sağlayan en temel araçtır?
Verici |
Anten |
Alıcı |
Mikrofon |
Ses masası |
Stüdyodaki yayının dinleyiciye ulaşmasını sağlayan en temel araç vericidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ