Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Program için gereken görsel malzemelerin belirlendiği, nerelerde kimlerle çekim yapılacağı, kaydedilecek röportajlara ve belgelere karar verilen aşama aşağıdakilerden hangisidir?
Tasarım |
Taslak hazırlama |
Araştırma |
Planlama |
Uzmanlar |
Tasarım aşamasında araştırma ve taslak hazırlama aşamaları programcının eline pek çok veri sunmuştur. Bu verilerin televizyon diline uygun biçimde bir program haline getirilmesi gerekir. Bu aşamada program için gereken görsel malzeme belirlenir. Nerelerde, kimlerle çekim yapılacağına, kaydedilecek röportajlara ve belgelere karar verilir. Ana ve alt başlıklar halinde sıralanmış düşüncelerin programda hangi sırayla yer alacağı ve bunları aktarmak için hangi görsel malzemeden yararlanılacağı tasarlanır.
2.Soru
Radyo programlarında spiker tarafından uzmanlık gerektiren program türü aşağıdakilerden hangisidir?
Haber Programları |
Spor Programları |
Magazin Programları |
Drama Programı |
Müzik Programı |
Spor programları, radyo ve televizyon yayıncılığının çok geniş kitleler tarafından izlenen program türlerinden biridir.Spor programlarını hazırlamak ve sunmak, uzmanlık düzeyinde bir ilgiyi ve çalışmayı da gerektirmektedir. Spor programları, sporun çeşitli, alanları ile ilgili önemli olayların dinleyiciye duyurulduğu, haberler ve olayların derinlemesine ele alındığı programlardır. Spor programları da kendi içinde alt türlere ayrılmaktadır. Spor bülteni, spor karşılaşmaları, spor haber programları, bu sınıflandırma içinde yer almaktadır.
Spor programlarının bir alt türüdür. Spor karşılaşmalarının temel amacı spor karşılaşmalarını dinleyiciye aktarmaktadır. Spor karşılaşmalarında, karşılaşma sürecince kayıt ya da canlı olarak yayın yapılır. Kimi zaman yayınlar karşılaşma başlamadan önce başlar, spor yorumcularının, taraftarların ve sporcuların gerçekleşecek karşılaşma hakkındaki görüşlerini alırlar. Radyo yayınlarında canlı olarak spor spikeri tarafından dinleyiciye anlatılan ve dinleyicinin hayalinde canlandırdığı futbol karşılaşmalarını sunmak özel bir uzmanlığı gerektirir. Radyoda futbol karşılaşmasını canlı olarak sunan bir spiker ile televizyonda karşılaşmayı anlatan spiker arasında fark vardır. Televizyonda spiker, görüntünün de desteği ile çok az sözcükle karşılaşmayı anlatabilir. Oysa radyoda spiker olayın her ayrıntısını çok seri bir biçimde anlatmalı ve dinleyicinin olay zihninde canlandırabilmesini sağlamalıdır.
3.Soru
İkiden fazla sesin kullanıldığı, açık oturumlar, forumlar ve yuvarlak masa söyleşileri gibi örnekleri bulunan program biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Çok sesli programlar |
Müzikli programlar |
Karma programlar |
Düz programlar |
Bant programları |
Çok Sesli Programlar; bu program biçiminde ikiden fazla ses kullanılır. Açık oturumlar, forumlar ve yuvarlak masa söyleşileri bu türün örnekleridir. Bu programlarda genel olarak gündemle ilgili bir konu seçilerek, farklı boyutları ile uzmanlar tarafından tartışılır. Bu programların süresi 30 dakikadan başlayıp 60 dakikaya kadar çıkabilir. Bu tür çok sesli program türleri daha çok haber radyoları tarafından tercih edilmektedir. Doğru cevap A'dır.
4.Soru
İzleyicinin dikkatini toplama süresi kaç dakikadır?
40 |
35 |
30 |
25 |
20 |
Bir televizyon programı ne uzunlukta olmalıdır? Bu sorunun bir tek doğru yanıtı yoktur. İzleyicinin dikkatini toplama süresi göz önünde bulundurularak 20 dakikanın ideal olduğu düşünülür. Doğru cevap E'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ciğerlerden gelen nefesi kaliteli bir sese dönüştürmek için kullanılan organlardan biri değildir?
Yanaklar
|
Dil
|
Damak
|
Yüz
|
Ağız içi
|
6.Soru
Bir programcının, kafasında oluşturduğu taslağı program haline getirirken aşağıdakilerden hangisine dikkat etmesi beklenmez?
Program ile ilgili temel kavramlar |
Hazırlayacağı programın hangi kanalda yayınlanacağı |
Programda hangi oyuncularla çalışacağı |
Hazırlayacağı programın hangi zaman diliminde yayınlanacağı |
Hazırlayacağı programın hangi koşullarda yayınlanacağı |
Bir programcının kafasında oluşturduğu taslakları bir program haline getirirken bazı temel kavramların, hazırlayacağı programın hangi kanalda, hangi zaman diliminde, hangi koşullarda yayınlanacağının da farkında olması gerekir. Bu farkındalık, program yapımcısının tasarlayacağı programın hedef kitlesine ulaşması açısından doğru bir tasarımın gerçekleştirmesi için önemlidir. Programda oyuncu ya da sunucu olarak kimlerle çalışılacağı program taslağı aşamasında dikkat edilmesi gereken konulardan biri değildir. doğru cevap C'dir.
7.Soru
Bir radyo programının sinyali ve müzikleri, hangi yapım aşamasında belirlenmelidir?
Konu Bulma
|
Ön araştırma
|
Öneri Formu Hazırlama Aşaması
|
Araştırma ve Planlama
|
Deneme Aşaması
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi başlıca program türlerinin tasarımında dikkat edilmesi gereken hususlardan biri değildir?
Haber bültenlerinde ve programlarında metin açık, kolay anlaşılır ve kısa olmalıdır. |
Çocuk programlarının konuları hedef kitlenin ilgisini çekecek, onların hayat bilgileriyle örtüşen konulardan seçilir. |
Spor programlarının tasarımında spor olayının görüntü kayıtları, sonuçlara ve sporcuların durumlarına ilişkin bilgiler, yorumlanır. |
Kültür programları belli bir hedef kitleye hitap eden tek bir formattan oluşmaktadır. |
Eğlence programlarının hedef kitlesi çoğunlukla genel izleyicidir. |
Kültür programları belli bir hedef kitleye hitap eden tek bir formattan oluşmamaktadır. Kültür programlarında bir tek formattan ve hedef kitleden söz etmek mümkün değildir.
9.Soru
Programla elde edilmek istenen sonuç, programın temel öğelerinden hangisini ifade etmektedir?
Programın konusu |
Programın amacı |
Programın gerekçesi |
Programın hedef kitlesi |
Programın süresi |
Programın amacı, programla elde edilmek istenen sonuçtur. Doğru cevap, B'dir.
10.Soru
Kültür programları ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kültür programlarında bir tek formattan ve hedef kitleden söz edilir. |
Kültür programlarının amaçları, bilgilendirmek, dikkat çekmek ve ilgi yaratmaktır. |
Kültür programlarının tasarımında seçilen format her hafta ayrı bir konu, mekan ya da kişinin ele alındığı bir tarzda olabilir. |
Kültür programları iyi bir araştırmaya dayalıdır. |
Kültür programlarının tasarımı sırasında uzmanlardan ve konuyla ilgili yazılı kaynaklardan yararlanılır |
Kültür programlarında bir tek formattan ve hedef kitleden söz etmek mümkün değildir. Değişik hedef kitleler için, farklı konularda, değişik biçimlerde tasarlanmış kültür programları vardır. Bilgilendirmek, dikkat çekmek, ilgi yaratmak başlıca amaçlarıdır. Kültür programlarının tasarımında seçilen format her hafta ayrı bir konu, mekan ya da kişinin ele alındığı bir format da olabilir, yarışma, sohbet ya da belgesel tarzında bir format da oluşturulabilir. Kültür programları iyi bir araştırmaya dayalıdır. Ne tür bir konu ele alınırsa alınsın programcının başlıca sorumluluğu iyi bir araştırma yapmak, seyirciye doğru bilgi
aktarmaktır. Bu nedenle programın tasarımı sırasında ve metin yazılırken uzmanlardan ve konuyla ilgili yazılı kaynaklardan yararlanmak gerekir.
11.Soru
I. Roman
II. Müzikal
III. Haber
IV. Pembe dizi
V. Belgesel
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri kendi içinde belirli formülleri paylaşan biçimler olarak televizyon türleri içerisinde yer almaktadır?
I,II |
I, II, III |
Yalnızca IV |
II, III, IV |
III, IV, V |
Tür kavramı, edebiyatta roman, öykü, şiir, deneme gibi kendi aralarında biçim ve içerik açısından benzerlikler içeren belirli ürünleri dile getirmek için kullanılmış, zamanla sinemada western, müzikal, korku vb., televizyonda ise; haber, pembe dizi (soap opera), belgesel gibi kendi içinde belirli formülleri paylaşan biçimler için kullanılmıştır.
12.Soru
Başarılı bir yönetmen olmanın en temel koşulu aşağıdakilerden hangisidir?
Farklı türlerde ya da formatlarda projeler üretmek için denemelerde bulunmak |
Daha önce yapılmış usta yönetmenlerin farklı yapımlarını izlemek |
Mümkün olduğunca fazla projenin yönetimini gerçekleştirmek |
Yaratıcı olmak |
Farklı öykülerle karşılaşmak ve kurmaca ya da gerçek karakterlerin öykü içindeki işlevlerini keşfetmek için okumak |
Mümkün olduğunca fazla projenin yönetimini gerçekleştirmek
13.Soru
Televizyon için çekilmiş birkaç bölüm devam eden ve biten diziler aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılmaktadır?
Dizi |
Serial |
Süren serial |
Seri |
Dizi türü |
Serial, televizyon için çekilmiş birkaç bölüm devam eden ve biten dizilerdir. Televizyon programlarının kayda değer bir bölümü haftalık ya da günlük yayınlanır.Bu durum bir televizyon programından her hafta ya da her gün yapılması anlamına gelir. İşte haftalık olarak yayınlanan bu programların özgün yapısı, o programın formatını oluşturur. Format kavramının serial kurallarıyla derinlemesine bir bağ oluşturduğu söylenebilir. Seri, serial, süren serial kavramlarını pekiştirmek gerekir. Bu üç kavramda yaygın olarak kullanılan dizi kavramı ile örtüşür. Seri, her hafta başlayıp biten bir öykü içeren televizyon dizileridir. Serial, televizyon için çekilmiş birkaç bölüm devam eden ve biten dizilerdir. Süren serial ise, başlayan ve bitmeyen ve başı unutulan ve sonu beklenemeyen yüzlerce bölüm sürebilen televizyon dizileridir.
14.Soru
“Program için yapılacak harcamaları kapsar. Bunlar araştırma için yapılacak harcamalar, teknik donanım, ekip, kostüm, dekor, ulaşım, konaklama, yiyecek için gereken paradır.”Yukarıda tanımı verilen program tasarımının temel öğesi aşağıdakilerden hangisidir?
Programın konusu |
Programın süresi |
Programın bütçesi |
Programın hedef kitlesi |
Programın amacı |
Bütçe, program için yapılacak harcamaları kapsar. Bunlar, araştırma için yapılacak harcamalar, teknik donanım, ekip, kostüm, dekor, ulaşım, konaklama, yiyecek için gereken paradır. Tasarım aşamasındaki bütçe tahmini bir bütçedir. Programcıların program önerilerini yayın kuruluşuna ya da yapımcıya kabul ettirmeleri için konuya ve işleme biçimine uygun bir bütçe hazırlamaları gerekir. Doğru cevap C' dir.
15.Soru
Yapımcı ve yönetmen arasında imzalanan yapım sözleşmelerinde bütçe sınırlılıkları en fazla hangi oranda aşılabilir?
%10 |
%15 |
%30 |
%5 |
%20 |
Her yönetmen yüksek bütçeler ile çalışmayı arzu eder. Bu durum çoğunlukla yapımcı ile yönetmeni karşı karşıya getirir. Yapımcı için başarı, filmin mümkün olduğunca düşük bütçelere üretilebilmesini sağlamaktır. Yönetmen ise; yüksek bütçeli bir yapımın olanakları doğrultusunda çalışmayı arzu eder. Yönetmen ve yapımcının bir noktada uzlaşması gerektiği bir durum ortaya çıkar. Bu noktada genellikle son sözü yapımcı söyler. Yönetmen var olan bütçe sınırlılıkları içinde çalışmayı çoğunlukla kabul eder. Yapılan sözleşmelerde de bu sınırlılıklar genel hatlarıyla belirlenir ve bu genel hatlar en fazla %10 oranında aşılabilir. Cevap A'dır.
16.Soru
Radyo istasyonları hedef dinleyicilerinin gün ve hafta içindeki dinleme alışkanlıklarını belirledikten sonra bütün programların günlük ve haftalık akış içindeki yerlerini planlar.
Yayın akışının bu şekilde planlanmasına ne ad verilir?
Kuşak programlama |
Meletron programlama |
Podcast programlama |
İntro programlama |
Ardışık programlama |
Radyo istasyonları hedef dinleyicilerinin gün ve hafta içindeki dinleme alışkanlıklarını belirledikten sonra bütün programların günlük ve haftalık akış içindeki yerlerini planlar. Yayın akışının bu şekilde planlanmasına “ardışık programlama” denir. Böylece dinleyiciler hangi programın ne zaman yayınlanacağını bilirler. Programların yayın saatlerinin sürekliliği dinleyicinin programı dinlemeyi bir alışkanlığa dönüştürmesi açısından önemlidir. Bu nedenle yayın saatleri olabildiğince süreklilik içermelidir.
17.Soru
Radyo ve televizyon yayınlarında bir ürün, hizmet veya kuruluşun tanıtımının yapılması amacıyla, hazırlanan programla birlikte sunulan reklamlara ne ad verilmektedir?
Bilinçaltı reklam |
Yanıltıcı reklam |
Tele-alışveriş |
Gizli reklam |
Programlı reklam |
Programlı reklam, radyo ve televizyon yayınlarında bir ürün, hizmet veya kuruluşun tanıtımının yapılması amacıyla, hazırlanan programla birlikte sunulan reklamlardır.
18.Soru
Radyoda haberciliği bilen, haberi yazan ve sunan kişilere ne ad verilmektedir?
Radyo programcısı |
DJ |
Editör spiker |
Editör |
Muhabir |
Radyo sunumları açısından bakıldığında sunuculukta da uzmanlaşma gerçekleşmiştir: Haber sunuculuğu, canlı yayın sunuculuğu, spor haberleri sunuculuğu gibi. Oysa özel radyolarla birlikte radyo sunucuları artık haberi hem yazmakta hem de sunmaktadırlar. Radyoda haberciliği bilen, haberi yazan ve sunan kişilere editör spiker denir. Doğru cevap C'dir.
19.Soru
Kamera önünde yer alacak kişilerin kim olduğu belirlendikten sonra cevaplanması gereken diğer soru aşağıdakilerden hangisidir?
Kamera önündeki kişilerin programdaki işlevlerinin ne olacağı. |
Kamera önündeki kişilerin nasıl konumlandırılacağı. |
Kamera arkasındaki kişilerin kamera önündekileri nasıl yönlendireceği. |
Kamera arkasındaki kişilerin programı nasıl çekecekleri. |
Kamera önündeki kişilerin yönetmenin istediklerini nasıl sağlayacağı. |
Kamera önündeki kişiler, program içeriğini izleyiciye sağlayan temel unsurlar olduğundan kamera önündeki kişilerin programdaki işlevlerinin ne olacağı ve nasıl yönetileceği, bu kişilerin seçilmesinin ardından sorulması gereken ilk sorudur.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyo programlarının içerikleri bakımından ayrıldığı türlerden biri değildir?
Haber ve haber programları |
Müzik ve eğlence programları |
Belgesel programları |
Eğitim programları |
Reklam ve tanıtım programlarıdır |
Doğru cevap C'dir. Belgesel programları radyo programlarının içerikleri bakımından ayrıldığı türlerden biri değildir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ