Radyo ve Televizyon Programcılığının Temel Kavramları Final 33. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Haber “yeni, ilginç ve doğru” olandır. Aşağıdakilerden hangisi bir olayın haber değeri olduğunu gösteren unsurlardan biri değildir?


Yakınlık
Anilik
Sıradanlık
Etkililik
Anlaşmazlık

2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi kurmaca olmayan televizyon programlarının tasarımları için yapılan araştırma sürecinin bir parçası değildir?


Yazılı kaynaklar

Konuyla ilgili kişiler

Neden-Sonuç ilişkisi

Konuyla ilgili mekânlar

Uzmanlar


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi seslendirme aşamasında sunucunun dikkat etmesi gereken hususlardan biri değildir?


Sunucu, sunduğu metnin ne anlama geldiğini bilmelidir.

Konuşur gibi sunması gerekir.

Açık ve yalın bir anlatıma sahip olmalıdır.

Rahatlıkla anlaşılabilir bir Türkçe’ye sahip olmalıdır.

Özel olarak hazırlanmış kurgu programlarından yararlanması gerekir.


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi başlıca program türleri arasında yer almaz?


Haber programları

Gezi programları

Spor programları

Çocuk programları

 Kültür programları


5.Soru

Programın sonunda ortaya çıkan ve konuyla ilgili temel düşünce ya da söze ne denir?


Senaryo

Ana fikir

Tasarım

Araştırma

Taslak


6.Soru

Aşağıdaki gruplardan hangisinin tamamı yönetmene karşı sorumludur?


Senarist – Resim seçici – Stüdyo şefi

Kostüm görevlisi – Kayıt Operatörü – Işık şefi

İkinci Kamera Asistanı – Sanat Yönetmeni – Teknik Yönetmen

Kamera Operatörü – Birinci Kamera Asistanı – Makyaj Görevlisi

Ses operatörü - Yapım yardımcısı – Elektrik teknisyeni


7.Soru

Programcı, programın ana fikrini belirledikten sonra ne yapmalıdır?


Programı çekmelidir.

Metini yazmalıdır.

Röportajlar yapmalıdır.

İzlenebilir ve anlaşılır olan bir program tasarlamalıdır.

Programı kabul ettirmelidir.


8.Soru

Görselleştirme kağıdının (storyboard) amacı nedir?


Programın görsel anlatı öğelerinin çizilerek görselleştirilmesiyle planlanan çekimin nasıl görünebileceğini örneklendirmek.
Senaryoda yer alan en ufak detayların çizilmesi ile gerçekleştirilecek olan her çekimin en ufak ayrıntısına kadar görselleştirilmesi.
Gerçekleştirilecek çekimler bir görsel şablonun oluşturulması ile çekimlerde bu görüntülerin birebir yakalanmaya çalışılmasını sağlar.
Yapımdaki kilit kişilerin (yapımcı, yönetmen vb.) bir kağıt üzerinde programı hayal edebilmelerini ve böylelikle ortak hareket etmelerini sağlar.
Programdaki öykünün görselleştirilerek çekim esnasında hata yapılmasının önüne geçilmesini sağlar.

9.Soru

Bir radyo programında kullanılan kalabalık bir caddeye ait gürültülü ses efekti, aşağıdakilerden hangi efekt çeşidine örnek oluşturmaktadır?


Geçiş efekti

Yer belirleme efekti

Sözün etkisini güçlendirme efekti

Zaman belirleme efekti

Atmosferi belirleme efekti


10.Soru

Konunun geçmiş zamandan başlayarak anlatıldığı ve günümüze getirildiği; bazı durumlarda da tam tersi durumun söz konusu olduğu tasarım yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir?


Neden-sonuç yaklaşımı

Zaman dizimsel yaklaşım

Kategori yaklaşımı

Sorun-çözüm yaklaşımı

Sav-karşıt sav yaklaşımı


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bir radyo programcısının sahip olması gereken özelliklerden biridir?


Programcı didaktik ve öğüt veren bir dil kullanmalıdır.

Programcının zamanını iyi ayarlaması ve takım arkadaşları ile yaptığı zaman ile ilgili planlamalara kesin olarak uyması gerekir.

Programcı kendi düşüncelerini hiçbir biçimde değiştirmemelidir.

Programcı yarışmacı olmamalıdır.

Doğuştan gelen özelliklere sahip olmalı ve bunları geliştirmelidir.


12.Soru

Programla elde edilmek istenen sonuç, program tasarımının hangi ögesini kapsamaktadır?


Programın konusu

Programın amacı

Programın süresi

Programın bütçesi

Programın gerekçesi


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, bir yapımın izleyicisinde belirli duygular uyandırabilmek için oluşturulan atmosferi niteleyen sinematografik işlevdir?


Gerçekçi işlev.

Dramatik işlev.

Tematik işlev.

Lirik işlev.

Tasarlanmamış işlev.


14.Soru

Bir kişi ile gündemde olan bir olay ya da katıldığı bir toplantıyla ilgili yorumlarını ve fikirlerini almak için yapılan röportaj türüne ne ad verilir?


Açıklama röportajı
Portre röportajı
Tanık röportajı
Sokak röportajı
Açıklayıcı röportaj

15.Soru

Televizyon yapımlarında 90 derecelik konumlandırmanın 180 dereceye göre daha çok kullanılmasının sebebi nedir?


Stüdyo mekanlarının tam kontrollü olması sebebiyle kameraların dış koşullardan etkilenmemesi

Kamera önündeki kişilerin yapım süresince arada izleyiciler ile iletişime geçtiği, kameraya doğru konuştuğu öznel kamera kullanımlarını olanaklı kılması

İki kişi arasından geçtiği tasarlanan aksiyon çizgisinin bir tarafına yerleştirilecek kameralar sayesinde görselleştirmenin daha etkili sağlanması

Yönetmenin proje içeriğini, kamera önünde kimlerin olacağını, oyuncu ya da konukların kamera önündeki yerlerini tasarlamasını kolaylaştırması

Çekim mekanları konusunda olabilecek olası değişimlere karşı yeni yaratıcı çözümler üretilmesi


16.Soru

Yasaya göre RTÜK; dokuz kişiden oluşan özerk bir kuruldur. Bu üyelerden kaçı iktidar kaçı muhalefet partilerdendir?


3-4

4-5

6-4

5-4

7-5


17.Soru

Programcı, program konusunu metne dökerken aşağıdakilerden hangisinden yararlanır?


Teknik terimlere yer vermek

Merak uyandırmak

Sıkıcı konuları seçmek

Resmi bir dil kullanmak

Uzun, karmaşık ifadelere yer vermek


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, medya sektöründe yönetmenin ideal ve yaratıcı süreci işletmesinde karşılaştığı engel olarak değerlendirilir?


Televizyon yapımlarının eğitme, bilgilendirme işlevleri
Televizyon yapımlarının eğlendirme, tanıtım işlevleri
Televizyon yapımlarının sürdürülebilir olma niteliği
Televizyon yapımları için fikir bulma
Televizyon yapımlarının süresi

19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bir yönetmenin kendisini diğer yönetmenlerden ayırt edebilecek özelliklerden biri değildir?


Mümkün olduğunca fazla yazılı metinleri okuması

Daha önce yapılmış ya da güncel örnekleri izlemesi

Mümkün olduğunca fazla proje yönetmesi

Farklı örneklerle anlatım tekniklerini deneme olanağını elde edebilmesi

Küçük bütçelerle yaratıcı işler yapması


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi veya hangileri stüdyo planında hareketlerinin de ifade edilmesi gereken öğe veya öğelerdir?
I. Dekorun basit görünümü ve konumu.
II. Kamera önündeki kişilerin konumları.
III. Kamera konumları.
IV. Işık konumları.
V.Mikrofon konumları.


I, II ve III.

II ve III.

II, III ve V.

III.

II.