Radyo ve Televizyon Stüdyoları Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Radyo istasyonları için üretilen kurmaca program türü aşağıdakilerden hangisidir?
Belgeseller |
Spor programları |
Dramalar |
Eğitim programları |
Magazin programları |
Dramalar öncelikle radyo istasyonları için üretilen kurmaca ürünlerdir.
2.Soru
Sanal stüdyo uygulamalarında yeşil ya da mavi fon(perde, sunta vb.) tercih edilmesinin nedeni nedir?
Ekrandaki estetik nedenlerle |
İzleyicinin alımlamasını kolaylaştırmak için |
Doğallık hissi oluşturmak için |
İnsan teninde bu renkler baskın olmadığı için |
Kamera açısından ışık değerleri yüksek olduğu için |
Sanal stüdyo uygulamalarında, genellikle yeşil ya da mavi renkten tasarlanan bir fon (perde,
sunta vb.) yerleştirilir. Fon renginin yeşil ya da mavi seçilmesinin nedeni ise insan teninde
bu renklerin baskın olmamasıdır.
3.Soru
Sanal stüdyo uygulamalarında stüdyo içine gerçek dekor yerine genellikle ........ ya da ....... renkten tasarlanan bir fon yerleştirilir.
Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi yazılabilir?
Yeşil-Sarı |
Sarı-Mavi |
Yeşil-Kırmızı |
Yeşil-Mavi |
Mavi-Beyaz |
Sanal stüdyo uygulamalarında, stüdyo içine gerçek dekor yerine genellikle yeşil ya da mavi renkten tasarlanan bir fon (perde, sunta vb.) yerleştirilir. Fon renginin yeşil ya da mavi seçilmesinin nedeni ise insan teninde bu renklerin baskın olmamasıdır.
4.Soru
Ses sinyaline herhangi bir etkide bulunmadan, sinyali, ses kaynağından üretildiği biçimde sunabilen araç hangisidir?
Ses mikseri |
Kulaklık dağıtım cihazı |
Referans monitör |
Daw sistemleri |
Hibrit cihazı |
Referans hoparlör; bir ses kaynağından gelen ses sinyaline herhangi bir
etkide bulunmadan, sinyali, ses kaynağından üretildiği biçimde sunabilen araçlardır.
5.Soru
Programın içerik tasarımın nasıl oluşturulduğu, program akışının nasıl planlandığı, program mekânın (stüdyo, dış mekân vb.) neresi olduğu ve programın kim, kimlerle gerçekleştirileceğine ilişkin bilgilerin yer aldığı başlık aşağıdakilerden hangisidir?
Program Formatı |
Program Adı |
Konu Dökümü |
Tahmini Bütçe |
Yayın Periodu |
Program Formatı: Programın içerik tasarımın nasıl oluşturulduğu, program akışının nasıl planlandığı, program mekânın (stüdyo, dış mekân vb.) neresi olduğu ve programın kim, kimlerle (sunucu, konuk, seyirci) gerçekleştirileceğine ilişkin bilgilere yer verilir.
6.Soru
I. Hedef kitle
II. Sponsor
III. Yayın dönemi
IV. Reklam
V. Sunucu özellikleri
Yukarıdakilerden hangileri bir radyo program önerisinde bulunması gereken başlıklar arasında yer almaktadır?
I ve II |
I, II, III |
II, III, IV |
II, IV, V |
III, IV, V |
Bir program önerisinde bulunması gereken başlıklar şunlardır; programın adı, programın türü, programın konusu, programın amacı, programın gerekçesi, hedef kitle, yayın dönemi, yayın saati, yayın süresi ve yayın periyodu, yapım özellikleri, yapım biçimi, tahmini bütçe, sponsor. Görüldüğü üzere reklam ve sunucu özellikleri bu başlıklar arasında bulunmamaktadır. Doğru cevap B’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dış çekimde yaşanabilecek sorunlardan biri değildir?
Ulaşım planlamasında aksama |
Hava muhalefeti |
Çekim mekanı sakinlerinin rahatsızlık duyması |
Ekip üyelerinin ihtiyaçlarının anında karşılanamaması |
Çevrenin her anlamda kontrol edilebilir olması |
Dış çekimlerde çevreyi bütün unsurlarıyla kontrol etmek imkansıza yakındır. Bu da muhtemel sorunları ortaya çıkarır.
8.Soru
Stüdyo ve kontrol odası arasındaki duvarda yer alan pencerenin sahip olması gereken özelliklerden biri değildir?
Mekanın özelliklerine göre, pencere camları ses ve görüntü yansımasını engellemek için birbirine paralel olmayabilir 127 |
Pencere camları arasındaki boşlukta yer alan çerçeve yüzeyleri akustik yalıtımlı olmalıdır |
Pencere camları ses yalıtımlı olmalıdır |
Pencereler çift kat olmalıdır |
Pencere, aralarında hava boşluğu olan iki camdan oluşmalıdır |
Pencerelerin çift katlı olması, stüdyo ve kontrol odası arasındaki duvarda yer alan pencerenin sahip olması gereken özelliklerden biri değildir. Doğru cevap D'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi radyo yayını sayısal verilere çevirip İnternet istemcisine ulaştırmakta kullanılır?
Kod çözücü ünite |
Referans ses monitörü |
Yayın otomasyon yazılımı |
Tüner |
Dijital internet yayın işlemci kartı |
Kod C¸özücü U¨nite (Encoder): İnternet yayını için kontrol ünitesidir. Radyo yayını sayısal verilere çevirip İnternet istemcisine ulaştırmakta kullanılır. Mobil ve masaüstü yayıncılık için yayını sayısal veriye dönüştürür.
10.Soru
Televizyonda yayınlanacak bir programın yaratım ve yönetim kısmını üstlenerek ortaya çıkarılmasında katkılarını sunan kişilerdir. Yapım ve yönetim ekibi televizyon programının tasarlanması aşamasından başlayarak çekim öncesi, çekim esnası ve sonrasına kadar olan süreçte işin planlandığı ölçüde yürütülmesi ve sürecin yönetilmesinden sorumludurlar. Aşağıdakilerden hangisi bu kişilerden biri değildir?
Program yapımcısı |
Program yönetmeni |
Sanat yönetmeni |
Kostümcü |
Sahne düzenleyicisi |
Yapım Yönetim Ekibi; Televizyonda yayınlanacak bir programın yaratım ve yönetim kısmını üstlenerek ortaya çıkarılmasında katkılarını sunan kişilerdir. Yapım ve yönetim ekibi televizyon programının tasarlanması aşamasından başlayarak çekim öncesi, çekim esnası ve sonrasına kadar olan süreçte işin planlandığı ölçüde yürütülmesi ve sürecin yönetilmesinden sorumludurlar. Program Yapımcısı, Program Yönetmeni, Yönetmen Yardımcısı, Stüdyo Şefi, Yapım Amiri,Yapım Yardımcısı, Sanat Yönetmeni, Dekoratör, Kostümcü, Makyaj ve Kuaför
11.Soru
Ses dalgaları arasındaki zamansal gecikmenin ham sese verdiği tekrar etkisine ne ad verilir?
Reverb |
Desibel (Db) |
Echo |
Sound Pressure Level (dB-SPL) |
Hertz (Hz) |
Ses dalgaları arasındaki zamansal gecikmenin ham sese verdiği tekrar etkisine echo adı verilir. Doğru cevap C'dir.
12.Soru
Günlük yaşamda bir kişinin konuşmasına ait ses şiddeti ortalama kaç desibeldir?
20-25dB |
30-35dB |
40-45dB |
50-55dB |
60-65dB |
Günlük yaşamda bir kişinin konuşmasına ait ses şiddeti ortalama 60dB-65dB aralığındadır.
13.Soru
Çekimleri tamamlanmış bir televizyon reklamının seslendirilmesi için aşağıdaki stüdyo türlerinden hangisi kullanılır?
Commentary stüdyo |
Foley stüdyo |
On-air stüdyosu |
Drama stüdyosu |
Müzik stüdyosu |
Radyo ve televizyon programları için ses kayıtlarına ihtiyaç duyulur. Bu ses kayıtları canlı olarak yayınlanmayan ya da canlı yayın sırasında kullanılabilecek ses kayıtlarıdır. Örneğin, çekimleri tamamlanmış bir televizyon reklamının seslendirilmesi ya da bir futbol maçının özet görüntüleri üzerine yapılan yorum seslendirmesi gibi. Bu tür stüdyolar “off tube” stüdyo ya da “commentary” stüdyo olarak da tanımlanır.
14.Soru
Yapımın verimli ve sorumsuz yürümesi için görevlilerinin işe alınması, ekip ve ekipmanların alımı, çekim için yasal/mekânsal izinlerin alınması gibi konularda yapımcının bütçeleme ve planlamaları çerçevesinde kararlar alan ekip üyesi kimdir?
Program Yönetmeni |
Yapım Amiri |
Yapım Yardımcısı |
Sanat Yönetmeni |
Stüdyo Şefi |
Yapım amiri, yapımın verimli ve sorumsuz yürümesi için görevlilerinin işe alınması, ekip ve ekipmanların alımı, çekim için yasal/mekânsal izinlerin alınması gibi konularda yapımcının bütçeleme ve planlamaları çerçevesinde kararlar alır. Programın niteliği, yayın kuşağı, hedef kitlesi, yapım hazırlık süreçleri konularında araştırma yapar. Ekibin lojistik ihtiyaçları, çekim takviminin düzenlenmesi ve çekimlerin düzenli ve kaliteli bir şekilde yürütülmesinden de sorumludur.
15.Soru
Sağlık programları hangi program türünün alt türlerindendir?
Eğlence |
Haber |
Spor |
Kültür |
Eğitim |
Eğitim programları toplumu oluşturan fertlerin sosyal ve kültürel olarak gelişmesine katkıda bulunmak ve sosyal, kültürel, ekonomik ve hukuki gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak amacıyla oluşturulan, konuları, sunuluşları, biçim, metot ve teknikleri bakımından eğitici öğeleri içeren programlardır. Eğitim programları alt türleri şunlardır:
• Çocuk Programları
• Örgün Eğitim Programları
• Yaygın Eğitim Programları
• Eğitim Spotları
• Bilgi-Beceri Programları
• Sağlık Programları
• Gençlik Programları
Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanal stüdyo uygulamalarında fon için kullanılan renklerden biridir?
Kırmızı |
Mor |
Sarı |
Yeşil |
Beyaz |
Sanal stüdyo uygulamalarında, stüdyo içine gerçek dekor yerine genellikle yeşil ya da mavi renkten tasarlanan bir fon (perde, sunta vb.) yerleştirilir.
17.Soru
Aşağıdaki radyo birimlerinden hangisi tüm teknik düzenlemeler ile ilgilenmektedir?
Akvaryum Yayın Stüdyosu |
Haber Stüdyosu |
Yazılım Tabanlı Yayın Stüdyosu |
Yayın Kontrol/Kumanda/Sistem Odası |
Drama Stüdyosu |
Yayın Kontrol/Kumanda/Sistem Odası: Stüdyo yönetim odası, stüdyo ile bağlantılı yazılımların, okuyucu teypler bulunan, stüdyodan gelen seslerin saptandığı, yönetmenin, yapımcının bulunduğu odadır. Yönetim odası stüdyodan ayrı olduğu gibi stüdyo ile iç içe olan türleri de vardır. Genellikle radyo programcıları isin performans ve içerik kısmı ile ilgilenirken, yayın kontrol/kumanda odası tüm teknik düzenlemeleri ve kontrolleri buradan gerçekleştirerek programcının isini daha iyi yapabilmesini sağlamaktadırlar. Tüm yayın kontrolleri ve donanımları burada bulunur. Radyo ile ilgili yayın otomasyon yazılımı, sunucular ve arşiv yazılımı bu odada tutulur. Radyo içerisindeki diğer odalar ve stüdyolara yer altından kablolar yoluyla iletişim ve veri hatları ulaştırılır. Burayı radyonun kalbi olarak ifade edebiliriz.
18.Soru
I.Belgesel programlar
II.Sanat programları
III.Sohbet programları
Yukarıda türleri verilen program türü aşağıdakilerden hangisidir?
Spor Programları |
Kültür Programları |
Eğitim Programları |
Bilgilendiren Programlar |
Moral Programları |
Belgesel, sanat, sohbet, gösterileri sanatları ile ilgili programlar, ve bilgi-kültür yarışmaları kültür programlarına örnektir. Doğru cevap B şıkkıdır.
19.Soru
Farklı görüntülerin, aralarındaki renk tonu farklılıklarına dayanılarak katmanlara ayrılıp birleştirilerek yeni görüntü elde edilmesini sağlayan yapım sonrası tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Kompozit anahtarı |
Kroma anahtarı |
Renk anahtarı |
Işık anahtarı |
Fon anahtarı |
Kroma Anahtarı: Farklı görüntülerin, aralarındaki renk tonu farklılıklarına dayanılarak katmanlara ayrılıp birleştirilerek yeni görüntü elde edilmesini sağlayan bir yapım sonrası tekniğidir. Örneğin, yeşil ya da mavi bir fon önünde çekimleri yapılan bir kişinin, yapım sonrası aşamada arkasındaki renkli fon bir bilgisayar yazılımı kullanılarak yok edilir ve bu boş kalan alana istenilen bir görsel yerleştirilir.
20.Soru
I. Yapımın kaç sete ihtiyacı olduğu
II. Kullanılacak kamera sayısı
III. Setin gerekli aydınlatmaya sahip olması
Yukarıdakilerden hangiSİ ya da hangileri stüdyo dekoru oluşturulurken senaryo ve yapım olanakları dikkate alınarak sorulması gereken temel sorulardandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Bir stüdyo dekoru oluşturulurken senaryo ve yapım olanakları dikkate alınarak sorulması gereken temel sorulardan bazılar şunlardır:
• Yapımın gerçekleşeceği kaç sete ihtiyaç vardır.
• Yapım için kaç kamera kullanılacaktır.
• Yapımda hangi mikrofon türleri yer alacaktır.
• Sahnelerin birbirini izleme sırası nedir? Bu sıralama içerisinde setler birbirleri ile ilişkisi nasıl ve hangi sıraya göre yerleştirilmelidir.
• Set, setler gerekli aydınlatma olanaklarına sahip mi? Ne gibi ek ışık kaynaklarına ihtiyaç duyuluyor?
• Set yapımın hareket ve akış yönüne (oyuncuların ve kameraların) uygun mu? Yayın, yapım esnasında bazı set değişiklikleri gerekiyor mu?
• Set yapımın akışı içerisinde yer alacak kamera konumlarına, açılarına göre düzenlenmiş mi?
• Setin, stüdyo içerisine sökülüp-takılması, yapımın zaman planlaması noktasında uygun mu?
Seçeneklerde verilenler dikkat edilmesi gereken unsurlardan olduğundan doğru cevap E'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ