Radyo ve Televizyon Stüdyoları Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Alınması gereken çekim izinleri
II. Ulaşımın nasıl sağlanacağı konusundaki ayrıntılar
III. Yemek ve buna dair ayrıntılar
IV. Uzun süreli bir dış çekim planı varsa barınacak yerleri bulmak
V. Hava durumuyla ilgili ayrıntılı bilgi edinmek
Yukarıdakilerden hangileri dış çekimlerde yapım ekibinin üzerinde durması gereken noktalar arasında bulunmaktadır?
I ve II |
III ve IV |
I, II, IV, V |
II, III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
Dış çekimlerde, stüdyoda üretilen televizyon programlarına oranla çok daha seri hareket edilmesi gerekmektedir. Bu gereklilikten hareketle, organizasyonu sağlayan yapım ekibi, bazı noktalar üzerinde özellikle durmalıdır. Bunlar: Alınması gereken çekim izinleri, ulaşımın nasıl sağlanacağı konusundaki ayrıntılar, yemek ve buna dair ayrıntılar, uzun süreli bir dış çekim planı varsa barınacak yerleri bulmak, iklim koşullarına uygun olarak ekibi yönlendirmek adına hava durumuyla ilgili ayrıntılı bilgi edinmek, çekim yapılacak yerde olası bir kalabalık oluşursa çekimin sorunsuz gerçekleşmesi adına girişimlerde bulunmak ve çekim için elverişli ortamı sağlamaktır. Görüldüğü üzere verilen maddelerin tamamı soruda istenen noktalar arasında yer almaktadır. Doğru cevap E’dir.
2.Soru
Program öneri formu, program dosyası ve bütçe ile birlikte yapımcı tarafından televizyon kanalına sunulur.Program öneri formunda programa ilişkin yer alması gereken başlıklar ve başlık içerikleri aşağıdakilerden hangisinden biri olamaz?
• Programın Adı |
• Programın Türü |
• Programın Konusu |
• Programın sunucusunun maddi durumu |
• Hedef Kitle |
Programın Adı, Programın Türü, Programın Konusu,Programın Amacı,Hedef Kitle,Yayın Dönemi, Yayın Saati
Yayın Süresi, Yayın Periyodu, Bölüm Sayısı, Program Formatı, Yapım Özellikleri, Konu Dökümü,Tahmini Bütçe
Sponsor bilgileri yazılmalıdır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi internet radyo yayıncılığının yarattığı değişikliklerden biri değildir?
Bir radyo alıcısına olan ihtiyacı ortadan kaldırmıştır |
Radyo istasyonlarının yeniden dinlenme oranlarını arttırmıştır |
Karasal radyo yayıncılığının büyük oranda ortadan kalkmasına neden olmuştur |
İnternet vasıtasıyla her türlü müzik, haber, drama, komedi, belgesel gibi materyallere ulaşımı sağlamıştır |
Radyocuların internette kendi sitelerinde yayınlarını sunmalarına vesile olmuştur |
Radyo yayınlarının ilk yıllarından günümüze kadar stüdyo uygulamaları önemli değişiklikler göstermiştir. Bu değişiklikleri göstermesinde gerek teknik gelişmeler gerekse anlayışların ve bakış açılarının değişmesi etkendir. Ancak 2000’li yıllarda radyoda değişen tek şey stüdyo uygulamaları ve üretim biçimleri değildir. Radyonun televizyon ve internete karşı güç kaybettiği dönemlerde trafikte ve iş yerlerinde yoğun olarak dinlendiği konusunda araştırmalar vardır. Günümüzde ise radyo alıcılarının özellikle evlerde giderek azaldığını söylemek mümkündür. Artık nostaljik bir görünüm kazanan radyo alıcılarının yerini ise ev ve işyerlerinde radyo dinlemeyi mümkün kılan internet radyoculuğu almıştır. Radyo yayınlarının internet üzerinden de dinlenebilir olması, radyo istasyonlarının yeniden dinlenme oranlarını arttırabildikleri bir mecra olmuştur. İnternette kendi sitelerinde yayınlarını sunan radyolar, böylelikle bir radyo alıcısına olan ihtiyacı da ortadan kaldırmıştır. Günümüzde internet vasıtasıyla her türlü müzik, haber, drama, komedi, belgesel, spor içeriği, tartışmalar gibi materyallere ulaşmak mümkündür. Ancak radyo istasyonları tüm bunları dinleyicileri için araştırır derler ve sunar. Bunun için günlük yaşamın yoğunluğu içindeki modern insan adına hala önemli bir içerik belirleyicisi olarak hem karasal yayında hem de internette radyolar varlıklarını sürdürmektedirler. Görüldüğü üzere radyo internet yayıncılığına rağmen karasal yayın da varlığını sürdürmektedir. Doğru cevap C’dir.
4.Soru
Aşağıdaki unsurlardan hangisi bir radyo yapımının önerisinde bulunması şart değildir?
Program türü |
Programın sunucusu |
Programın konusu |
Hedef kitle |
Programın gerekçesi |
Doğru cevap B şıkkıdır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yönetmen ve teknik ekibin baştan sona programın görsel tasarımını denedikleri prova türüdür?
Soğuk prova |
Kamera provası |
Sıcak prova |
Okuma provası |
Reji provası |
Kamera provası, yönetmen ve teknik ekibin başta sona programın görsel tasarımını denetledikleri prova türüdür.
6.Soru
Aşağıda stüdyo programlarında yapım aşaması ile ilgili verilen eşleşmelerden hangisi doğrudur?
Stüdyo şefinin, stüdyonun sahne düzenlemesini ve gerekli teknik donanımını kontrol etmesi- Yapım-yayın öncesi hazırlık |
Teknik yönetmenin, stüdyo içerisindeki, ana kumanda ve yapım kontrol odasındaki teknik donanımın yapım/yayına hazır olup olmadığını denetlemesi-Yayının gerçekleştirilme aşaması |
Ses teknisyeninin, sunucu ve konuklar başta olmak üzere yapımda kullanılacak diğer mikrofonların hazırlıklarını (kurulumunu) tamamlaması ve testlerini gerçekleştirmesi-Yayının gerçekleştirilme aşaması |
Yönetmen, yapım kontrol odasında monitörler üzerinden programın planlanan akış içeresinde yürütülmesi için stüdyo içerisindeki ekibe interkom (dahili haberleşme cihazı) aracılığı ile yapım kontrol odasındaki ekibe sözlü olarak talimatlarını vermesi- Yapım-yayın öncesi hazırlık |
Yönetmenin, yapım kontrol odasındaki monitörler aracılığı ile yayına gönderilecek görüntüye ilişkin talimatlarının çekim ve kamera numaralarına göre kameramanlara iletmesi-Yapım-yayın öncesi hazırlık |
Stüdyo şefinin, stüdyonun sahne düzenlemesini ve gerekli teknik donanımını kontrol etmesi-Yapım-yayın öncesi hazırlık doğru seçenektir.
7.Soru
Televizyon ve sinema yapımlarında yapılan çekimlerin senkronizasyonu ve tanımlanması için kullanılan zaman bilgisine ne denir?
Foreground |
Rendering |
Compositing |
Kroma Anahtar |
Zaman Kodu |
Televizyon ve sinema yapımlarında yapılan çekimlerin senkronizasyonu ve tanımlanması için kullanılan zaman bilgisine zaman kodu denir. Doğru cevap E'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gerçek insan hayatlarından yola çıkılarak oluşturulan program alt türlerinden biri değildir?
Reality show |
Direnç yarışmaları |
Magazin programları |
Gerçek hayat hikayeleri |
Yaşam tarzı ve eğilimlerle ilgili yapımlar |
Gerçek insan hayatlarından yola çıkılarak oluşturulan programlar şu alt türlere ayrılır:
• Reality Show
• Direnç Yarışmaları
• Gerçek Hayat Hikayeleri
• Magazin Programları
9.Soru
Dijital halde yayına hazır edilen paket radyo programlarına ne ad verilir?
Kayıt yapım |
Paket yayın |
Yayın otomasyonu |
Dijital radyo |
Kurgu yayın |
Dijital halde yayına hazır edilen radyo programı, canlı yayın stüdyolarındaki yayın otomasyonlarına yüklenir ve zamanı geldiğinde otomatik veya manuel olarak yayına sunulur. Kayıt yapımlara “paket programlar” da denilmektedir.
10.Soru
I. Stüdyo şefi, stüdyonun sahne düzenlemesini ve gerekli teknik donanımını kontrol eder
II. Teknik yönetmen, stüdyo içerisindeki, ana kumanda ve yapım kontrol odasındaki teknik donanımın yapım/yayına hazır olup olmadığını denetler
III. Ses teknisyeni, sunucu ve konuklar başta olmak üzere yapımda kullanılacak diğer mikrofonların hazırlıklarını tamamlar ve testlerini gerçekleştirir
IV. Işık yönetmeni (şefi), ışık kontrol masası üzerinden program için planlanan ışık tasarımına uygun ışık kaynaklarının çalışmasını sağlayarak kontrollerini gerçekleştirir
V. VTR operatörü programda kullanılacak kayıtları kontrol eder
Yukarıdakilerden hangileri bir stüdyo programında yapım/yayın öncesi gerçekleştirilecek temel kontroller arasında yer almaktadır?
I ve II |
I, II, III |
I, II, V |
I, III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
Bir stüdyo programında yapım/yayın öncesi gerçekleştirilecek temel kontroller şu şekilde sıralanabilir: Stüdyo şefi, stüdyonun sahne düzenlemesini ve gerekli teknik donanımını kontrol eder. Ekibin, sunucunun, konukların var ise seyircilerin stüdyo içerisindeki hazırlıklarını denetler. Teknik yönetmen, stüdyo içerisindeki, ana kumanda ve yapım kontrol odasındaki teknik donanımın yapım/yayına hazır olup olmadığını denetler. Kamera kontrol operatörlerinden, ses teknisyenlerinden, KJ operatörü ve prompter operatörlerinin gerçekleştirdikleri teknik ayarlamaları ve yayına/kayda gidecek olan görüntü ve ses sinyallerini seviyelerini kontrol eder. Ses teknisyeni, sunucu ve konuklar başta olmak üzere yapımda kullanılacak diğer mikrofonların hazırlıklarını (kurulumunu) tamamlar ve testlerini gerçekleştirir. Farklı ses kaynaklarından (VTR, CD vb.) gelecek seslerin hazır olup olmadığını kontrol eder. Işık yönetmeni (şefi), ışık kontrol masası üzerinden program için planlanan ışık tasarımına uygun ışık kaynaklarının çalışmasını sağlayarak kontrollerini gerçekleştirir. Monitörler üzerinden ışık düzenini ve görüntü niteliğini test eder. VTR operatörü programda kullanılacak kayıtları kontrol eder. Resim seçme masasından gönderilen renk çubuklarının (color bar) görüntüsüyle beraber 1kHz test ton sinyalini kaydederek test kaydını gerçekleştirir. Son olarak yönetmen bütün hazırlıkların tamamlandığının bilgisini alır. Görüldüğü üzere verilen maddelerin tamamı soruda geçen temel kontroller arasında bulunmaktadır. Doğru cevap E’dir.
11.Soru
Televizyon ekranında yer alan altyazı, grafik, logo gibi unsurların oluşturulduğu, yayına gönderildiği cihaz aşağıdakilerden hangisidir?
Pormpter |
Karakter Jeneratörü (KJ) |
Video Disk Kaydedici (VDR) |
Video Bant Kaydedici (VTR) |
Kontur |
KJ (Karakter Jeneratörü): Televizyon ekranında yer alan altyazı, grafik, logo gibi unsurların oluşturulduğu, yayına gönderildiği cihazdır.
12.Soru
Gerçek hayatta yaşanmamış olmasına rağmen televizyon programlarında yaşanıyormuş gibi
tasarlanan kurgusal eserlere ne denmektedir?
Aktüalite |
Belgesel |
Kurmaca |
Haber programı |
Talk show |
Gerçek yaşamda olmamasına rağmen televizyon programlarında varmış gibi tasarlanan ve yapıntı niteliği taşıyan kurgusal eserlere kurmaca denir.
13.Soru
Ses stüdyosu olarak düşünülen mekanda seslerin mümkün olduğunca mekan içinde yansımasını önleyebilmek ve olabildiğince temiz bir ses kaydedebilmek amacıyla aşağıdakilerden hangisi yapılmaktadır?
Stereo yalıtım |
Akustik yalıtım |
Yankı yalıtımı |
Ses geçirmezlik yalıtımı |
Dolby yalıtım |
Akustik yalıtımdaki amaç; ses stüdyosu olarak düşünülen mekanda seslerin mümkün olduğunca mekan içinde yansımasını önleyebilmek ve olabildiğince temiz bir ses kaydedebilmektir.
14.Soru
Sağlıklı bir insan kulağı hangi aralıktaki sesleri işitebilir?
2 hz - 20 hz |
0.2 hz - 2 hz |
20 hz - 20000 hz |
200 hz - 2000 hz |
2000 hz - 20000 hz |
Frekans olarak sağlıklı bir insan kulağı 20Hz ile 20.000Hz (20kHz) arasındaki sesleri işitebilir.
15.Soru
Telif hakları TBMM tarafından kaç yılında yasal bir zemine oturtulmuştur?
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Telif hakları konusu 3.Mart.2004 tarihinde TBMM’de kabul edilerek yürürlüğe giren 5101 sayılı yasa, 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkındaki Kanun ile 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunuyla birlikte yasal bir zemine oturtulmuştur.
16.Soru
Ses kayıt stüdyolarında bağlantısı yapılan ses sinyalinin seviyesini ayarlamak için kullanılan araç aşağıdakilerden hangisidir?
Ses karıştırıcısı |
Mikrofon |
Hoparlör |
Kulaklık |
Ses kartı |
Ses mikserlerine mikrofon ve org gibi ses sinyali üreten cihazlar bağlanır. Ses mikserlerinin en temel işlevleri şunlardır: • Bağlantısı yapılan ses sinyalinin seviyesini ayarlamak.
• Sesin dinlemesini yapmak.
• Sesleri birbirine karıştırmak.
• Sesi mikser çıkışına göndermek (kayıt ya da yayın gibi).
17.Soru
Radyo sinyalleri üzerinden sayısal bilgi aktarmaya yarayan donanım aşağıdakilerden hangisidir?
CD |
MD |
AIFF |
RDS |
WAV |
Yayının gerçekleştirilmesi için mikrofon, yayın masası (radyo yayınları için üretilmiş ses mikseri), CD çalar, kasetçalar, MD çalar, yayın bilgisayarı, telefon bağlantıları için hibrit, yayının dinlenebilmesi için radyo alıcısı ve ses monitörleri gerekmektedir. Bu donanımlardan CD çalar, kaset çalar ve MD çalarlar artık radyo istasyonlarında nostaljik cihazlara dönüşmüş ve yayınlarda bilgisayar sistemleri ile ilgili sorunlar yaşandığı taktirde kullanılır hale gelmişlerdir. Diğer tüm süreçlerde yayın, bilgisayar sistemleri üzerinden ilerlemektedir. Bu donanımların dışında radyo istasyonlarında «RDS» (Radio Data System, Radyo Veri Sistemi) ismi verilen ve radyo sinyalleri üzerinden sayısal bilgi aktarmaya yarayan bir donanım da stüdyolarda bulunmaktadır. Alıcılarında RDS özelliği bulunan kullanıcılara bu vasıtayla bilgi aktarımı söz konusudur. Bilgi aktarımı yazı ile gerçekleştirilir. Radyo sinyali içinde başka bir yayın olarak düşünülmesi gereken RDS yayını ile radyonun ismi, o an hangi programın ne olduğu, reklam, hava durumu, ekonomik veriler vb. verilerin yazı yoluyla alıcıya ulaştırılması sağlanmaktadır. Bazı radyo istasyonları ise o an çalan müziğin ismini RDS sistemleri ile ulaştırmaktadır. Bu sistem hem anında müdahale ile hem de programlanarak kullanılabilmektedir. Doğru cevap D’dir.
18.Soru
Televizyon programlarından dış çekimler hangi açılardan dezavantajlar içermektedir?
Programların tekdüze olmaktan kurtulması |
Daha gerçekçi bir atmosfer |
Maliyetin düşmesi |
Gerçek mekanın sağladığı doğallık |
Hava durumunda öngörülemeyen değişimlerin ortaya çıkması |
Dış çekimlerin avantajları yadsınmayacak kadar çoktur ancak bunun yanında bazı dezavantajlara da sahiptirler. Kimi durumlarda dış çekim yapmak olanaksız hale gelir. İlk
akla gelebilecek dezavantaj, hava durumunda öngörülemeyen değişimlerin ortaya çıkması
durumudur. Bu değişkenleri kontrol altına almak mümkün değildir.
19.Soru
Programda kullanılacak kayıtları kontrol eden VTR operatörü, aşağıdakilerden hangisi ile beraber 1kHz test ton sinyalini kaydederek test kaydını gerçekleştirir?
Farklı ses kaynaklarından (VTR, CD vb.) gelecek sesler |
KJ operatörü ve prompter operatörlerinin gerçekleştirdikleri teknik ayarlamalar |
Yayına/kayda gidecek olan görüntü ve ses sinyallerini seviyeleri |
Renk çubuklarının (color bar) görüntüsü |
Monitörler üzerindeki ışık düzeni |
VTR operatörü programda kullanılacak kayıtları kontrol eder. Resim seçme masasından gönderilen renk çubuklarının (color bar) görüntüsüyle beraber 1kHz test ton sinyalini kaydederek test kaydını gerçekleştirir.
20.Soru
I. Canlı yayınlanan programların dış çekimlerinde sahne-dekor planlaması türünden hazırlıklara gereksinim duyulmaz
II. Diğer program türlerinde olduğu gibi çekimlerin tamamlanmasının ardından kurgusal işlemler gerçekleştirilmez
III. Canlı yayında kullanılması gerekli görülen donanımın niteliği ve niceliği de programın içeriğine bağlıdır
IV. Canlı yayınlanan bir yarışma programında tek bir kameranın kayıt yapması mümkün değildir
V. Canlı yayınlanan bir söyleşi programında, izleyiciye röportajı aktarılacak kişinin birden fazla kamerayla görüntülenmesi anlamsızdır
Yukarıdakilerden hangileri dış çekim canlı yayın programlarının özellikleri arasında bulunmaktadır?
I ve II |
I, II, III |
III, IV, V |
II, III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
Canlı yayınlanan programların dış çekimlerinde sahne-dekor planlaması türünden hazırlıklara gereksinim duyulmaz. Diğer program türlerinde olduğu gibi çekimlerin tamamlanmasının ardından kurgusal işlemler gerçekleştirilmez. Canlı yayında kullanılması gerekli görülen donanımın niteliği ve niceliği de programın içeriğine bağlıdır. Örneğin canlı yayınlanan bir yarışma programında tek bir kameranın kayıt yapması mümkün değildir. Buna karşılık bir söyleşi programında, izleyiciye röportajı aktarılacak kişinin birden fazla kamerayla görüntülenmesi de anlamsız olur. Bu tip programların dış çekimleri için, bu çekimlerin sağlanabilmesi tam donanımlı canlı yayın araçları ile gerçekleşmektedir. Bu araçlar, televizyon merkezi ile bağlantı halindedir ve kaydedilen görüntüyü kimi zaman televizyon merkezi bağlantılarıyla, kimi zaman da doğrudan kendisi izleyiciye aktarır. Görüldüğü üzere verilen maddelerin tamamı dış çekim canlı yayın programlarının özellikleri arasındadır. Doğru cevap E’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ