Radyo ve Televizyonda Program Yapımı Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bireyin yaşamı boyunca çevresinden edindiği bilgi ve deneyimleri kapsamakta ve bu bilgi ve deneyimler de yazı, dil, çizgi ve görüntü gibi çeşitli anlatım araçlarıyla yansıtılmasıyla oluşturulan yapım unsuru hangisidir?
Değer |
Kişisellik |
Merak |
Gerçeklik |
Yenilik |
Gerçeklik, bireyin yaşamı boyunca çevresinden edindiği bilgi ve deneyimleri kapsamakta ve bu bilgi ve deneyimler de yazı, dil, çizgi ve görüntü gibi çeşitli anlatım araçlarıyla yansıtılmaktadır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir senaryo yazarının birinci elden veriler elde etmesi için kullandığı tekniklerden değildir?
Gazete ve kitaplardan yararlanmak
|
Deney yapmak
|
Anket düzenlemek
|
Gözlemde bulunmak
|
Mülakat yapmak
|
3.Soru
Televizyonda sayısal yayının analog yayına kıyasla temel farkı nedir?
Teknolojik olarak daha üstündür |
Yayın kalitesi düşüktür |
Belirli bir ücretle izlenebilmektedir |
Sadece ulusal kanallar tarafından kullanılabilir |
Sayısal yayın 4K teknolojisinin yaygınlaşmasına bağlıdır |
Sayısal yayınların mutlaka ücretli olması gerekemez. 4K teknolojisi için sayısal yayın şarttır fakat her sayısal yayın 4K kalitesinde görüntü sunmaz. Sayısal yayın; analog televizyon yayıncılığının teknolojik olarak yenilenmiş ve gelişmiş türüdür. Sayısal platformlar, analog yayın sistemine göre radyo ve televizyon yayıncılığında ses ve resim kalitesinde üstünlük yaratmakta ve çeşitli bilgilerin eş zamanlı ve programların daha ekonomik iletilmesi, yayıncılığa avantaj sağlamaktadır. Ayrıca sayısal radyo ve televizyon yayıncılığında, kaynak olarak bilgisayarın kullanılması ile aynı anda binlerce izleyiciye ulaşabilmektedir. Etkileşimin bilgisayar aracılığıyla sağlanması, etkileşim düzeyini sınırlı tutsa da, etkileşim ve program türlerini, dolayısıyla izleyici sayısını arttırmaktadır. Sayısal radyo televizyon yayınları, karasal ve uydudan yayın yapan, yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası kanallar, kodlu ya da şifreli yayın yapan paralı kanallar ile yapılabilmektedir.
4.Soru
Televizyonda daha geniş bir izleyiciyi yakalamak ve etkin bir geri besleme alabilmek amacıyla hedef kitlenin özelliklerine göre programların haftanın belli günlerinde ve günün belli saatlerinde belirli bir sistematik içerisinde ardı ardına sıralanmasına ne ad verilir?
Yayın Akışı
|
Yayın Planlaması
|
Yayın formatı
|
Yayın geri bildirimi
|
Yayın sürekliliği
|
5.Soru
Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında yapılan bir araştırmada kitle iletişim araçlarının izler kitlenin gereksinimlerini dört şekilde karşıladığı belirtilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
Kültürel olarak izler kitlenin yaşam tarzının yeniden üretilmesini sağlamak.
|
Gündelik yaşamın sıkıntılarından, gerginliklerinden ve sorunlarından kaçmak ve duygusal rahatlama sağlamak.
|
Kişisel ilişkiler, dostluk ve arkadaşlık kurarak toplumsal yarar gereksinimini karşılamak.
|
Kişisel değerlerin pekişmesini, gerçekliğin araştırmasını ve kişiliğe ilişkin referans noktalarının bulunmasını sağlayarak, kişisel kimlik gereksinimini karşılamak.
|
Çevreyi gözetim altında tutarak, yaşanılan dünyaya ilişkin bilgi sahibi olmak.
|
6.Soru
Güçlü bir diziyi daha zayıf bir dizinin önüne yerleştirme işlemi aşağıdaki kavramlardan hangisi ile açıklanmaktadır?
Bloklamak
|
Köprü Kurmak
|
Çapraz Programlamak
|
Öncelemek
|
Başı Çekmek
|
7.Soru
Televizyon programlarının yayın akışları hangi kuşaklardan oluşur?
Gündüz ve gece yayın kuşağı |
Hafta içi ve hafta sonu yayın kuşağı |
Sabah ve akşam yayın kuşağı |
Gündüz ve ana yayın kuşağı |
Yaz dönemi ve kış dönemi yayın kuşağı |
Yayın akışları, gündüz ve ana yayın kuşağı olmak üzere farklı iki yayın kuşağına ayrılmakta, her yayın kuşağının içinde de farklı kategoriler bulunmaktadır.
8.Soru
Bir radyo programının yayınlanabilir hale gelmesi sürecinde izlenmesi gereken ilk aşama aşağıdakilerden hangisidir?
Öneri Aşaması |
Planlama Aşaması |
Araştırma Aşaması |
Seslendirme Aşaması |
Kurgu Aşaması |
Bir programın yapım sürecinin başlangıcı olan araştırma aşaması iki basamaktan oluşmaktadır. Bunlarda ilki; program konu ve türüne bakmaksızın ele alınacak program konusu hakkında genel bir araştırma yapmaktır. Genel araştırmada, program çerçevesini belirlemeye yardımcı olacak genel bilgiler toplanmaktadır. Araştırma aşamasının ikinci basamağı, özel araştırmadır. Bu özel araştırmada ise, program konusu ile ilgili materyaller toplanmaktadır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi televizyon programlarının yapımında, yapım ve izler kitle beklentilerini belirlemek için kullanılan yaklaşımlardan biridir?
İçerik Yaklaşımı
|
Üslup Yaklaşımı
|
Form (Biçim) Yaklaşımı
|
Dolaylı Yaklaşım
|
Doğrudan Yaklaşım
|
10.Soru
Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımını geliştiren kişi kimdir?
Elihu Katz |
Roger Walters |
Harrold Laswell |
Marconi |
George Gabner |
Kullanımlar ve Doyumlar konusundaki ilk çalışmalar, 1950’li yıllarda Elihu Katz ile başlamıştır.
11.Soru
Radyo ve televizyon programları, izleyici ya da dinleyicilerinin ilgilerine , beklentilerine düşünce ve duygularına yanıt vermek durumundadır. Bu durum aşağıdakilerden hangisi ile açıklanmaktadır?
Hatırlatıcı özellik
|
Faydaların gösterimi
|
Zaman kullanımı
|
Duyguların sunumu
|
İmaj yaratma
|
12.Soru
Programları haber bültenleri gibi gündelik akışa göre parçalama işlemi aşağıdaki kavramlardan hangisi ile açıklanmaktadır?
Bloklamak
|
Köprü Kurmak
|
Çapraz Programlamak
|
Öncelemek
|
Parçalamak
|
13.Soru
Bir televizyon programın bütünlüğü içerisinde yeri olmayan yani gereksiz olan unsurlara yer verilmemesini ifade eden anlatı unsuru aşağıdakilerden hangisidir?
Birlik |
Çeşitlilik |
Akıcılık |
Doruk nokta |
Bloklama |
Televizyon programının gövdesinin bir unsuru olan birlik; programın bütünlüğü içerisinde yeri olmayan yani gereksiz olan unsurlara yer verilmemesini ifade etmektedir. Televizyon programlarında birlik duygusunu sağlamak ve güçlendirmek için; programda tek bir fikir ele alınmalı, programın bütününde belli bir tema kullanılmalı, programda kullanılan kişiler değişmemeli (örneğin ana haber bültenlerinde en fazla bir ya da iki haber spikeri kullanılması gibi), programın bütünlüğünün sağlanmasına özen gösterilmeli ve ele alınan konular dağıtılmamalıdır.
14.Soru
Programın temasının öyküsel anlatımına ne ad verilir?
Geliştirilmiş öykü (Treatment)
|
Özgün Düşünce (taslak)
|
Kısa öykü (synopsis)
|
Aksiyon
|
Diyalog senaryosu
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, piyano biçimindeki tuşlarla yönetilen ve doğal seslerin, efektlerin toplandığı araçlara verilen isimdir?
Meletron
|
Podcast
|
Cast
|
İntro
|
Cıngıl
|
16.Soru
Özel televizyonlarda etkili yapım unsurlarından olan "cinselliğin" çok kullanılmama nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumun tepkisi nedeniyle
|
Yasaların kısıtlamaları nedeniyle
|
Programcıların kararları nedeniyle
|
Yapım şirketlerinin kuralları nedeniyle
|
Yayıncılar Birliğinin kararları nedeniyle
|
17.Soru
Analog modülasyon tekniği kullanılarak kablo, uydu, karasal ve benzeri ortamlardan yapılan yayın hizmetlerine ne denir?
Dijital yayın |
Senkron yayın |
Analog yayın |
Kesintisiz yayın |
Şifreli yayın |
Analog modülasyon tekniği kullanılarak kablo, uydu, karasal ve benzeri ortamlardan yapılan yayın hizmetlerine “Analog yayın” denir.
18.Soru
Televizyon programları yapım ve yönetim ekibinde aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
Avukat |
Yönetmen |
Yapımcı |
Ses tasarımcısı |
Mekan sorumlusu |
Televizyon programları yapımında programın türüne, yapımın özelliğine, bütçesine, senaryonun yapısına göre çok sayıda alanında uzman teknik eleman görev yapmaktadır. Yapımcı ve yönetmenin görevi, bu ekibin senaryonun amaçlarına göre uyumlu bir şekilde çalışmasını sağlayacak şekilde motive edilmesini sağlamaktır. Bir program yapımının başarılı olabilmesi için, tüm yapım ekibinin program tamamlanana ve yayınlanıncaya kadar hep birlikte uyumlu bir şekilde çalışması gerekir. Televizyon programlarında görev alan kişiler genel olarak;Yapım ve yönetim ekibi (Yönetmen, yapımcı, görüntü yönetmeni, yönetmen ve yapım yardımcıları, ses tasarımcısı, yapım sekreteri, mekan sorumlusu, yiyecek içecek sorumlusu, ulaşım sorumlusu), yazım ekibi ( Senaryo yazarı, araştırmacı, diyalog yazarı, dil uzmanları), görsel ekip (Storyboard yapımcısı, ışık yönetmeni, kameraman, kamera asistanı, fotoğrafçı, elektrikçi vb ), ses ekibi (sesçi, ses asistanı, boom operatörü), sanat yönetim ekibi (set tasarımcısı, aksesuar sorumlusu, stilist, makyaj, kostümcü, kuaför, vb), stüdyo ekibi (teknik yönetmen, stüdyo şefi, kamera kontrol, resim seçici, yayın sorumlusu, altyazı, grafik vb., kayıtçı,vb.) ve diğer görevliler ( muhasebe, sekretarya, ulaştırma sorumluları, avukat vb.) olarak sıralanabilir.
19.Soru
I. Treatment
II. Çekim senaryosu
III. Snopsis
IV. Aksiyon ve diyalog senaryosu
V. Taslak
Yukarıda belirtilen senaryo yazım evreleri aşağıdakilerden hangisinde doğru bir sıralamayla verilmiştir?
I-II-III-IV-V |
V-II-I-III-IV |
V-III-I-IV-II |
I-IV-II-V-III |
V-IV-III-II-I |
Senaryo yazım evreleri özgün düşünce (taslak), kısa öykü (snopsis), geliştirilmiş öykü (treatment), aksiyon ve diyalog senaryosu ve son olarak çekim senaryosundan oluşur.
20.Soru
Programda neden o fikrin yer alacağının açıklandığı senaryonun yaratıcı fikrinin yazıldığı senaryo yazım evresine ne ad verilir?
Özgün Düşünce (taslak)
|
Geliştirilmiş öykü (Treatment)
|
Kısa öykü (synopsis)
|
Storyboard oluşturma
|
Diyalog senaryosu
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ