Radyo ve Televizyonda Program Yapımı Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Ana Çatışma” olay örgüsünü geliştiren hangi öğenin içinde yer almaktadır?
Serim |
Gelişim |
Çatışma |
Düğüm |
Çözüm |
Öykülemede olaylar örgüsünü geliştiren temel ögeler arasında yer alan serimde, önemli bir öge olan ‘ana çatışma’ yer alır ve öyküyü başlatır. Çatışma, işlenmeyen bir suç, üstesinden gelinmesi gereken bir felaket ya da iç çatışmaları olan ilginç bir kişiliğin sunumu olabilir. Çatışma yalnızca ana öykü için değil ikincil öykü için de geçerlidir.
2.Soru
I. İzleyiciye ulaştırılacak bilgi, haber ve mesajlarda güvenilir kaynakların adı verilerek aktarılmalıdır.
II. Şiddet unsuru taşıyan ses ve görüntüler aşırıya kaçmadan kullanılmalıdır.
III. Trafik kazaları, çeşitli doğal afetlerin yarattığı yıkım, ölümle sonuçlanan gelişmeler gerçek görüntüler ile olduğu gibi gösterilmelidir.
IV. Cinsel çağrışımlar yapabilecek deyimler programlarda özenli olarak kullanılmalıdır.
V. Yayıncı görüntüsünü aktaracağı kişilere karşı tarafsız olmalı ve rahatsız edici ya da kuşku uyandırıcı vurgulamalara yer vermemelidir.
Yukarıdakilerden hangileri yapımcıların (prodüktör, muhabir, spiker) radyo ve televizyon yapım ve yayınlarında ortak olarak uygulaması gereken ilke, kural ya da esaslar içerisinde yer alır?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
I, II, IV ve V |
Yapımcıların (prodüktör, muhabir, spiker) radyo ve televizyon yapım ve yayınlarında ortak olarak uygulaması gereken bazı ilke, kural ya da esaslar şöyle belirtilmektedir: • Doğruluk • Tarafsızlık • Uygun Dil ve Anlatım • Değişlik Kesimlerin Yadırgamayacağı Yayın Yapma Zorunluluğu • Sıkıntı ve Üzüntü Verebilecek Unsurları Özenle İşleme • Kötü Alışkanlıkların Yayınında Duyarlı Yaklaşım • Yapımda Şiddete Yer Vermenin Zararını Değerlendirme. Radyo ve televizyon yapımlarında hayatın sevindirici yanlarının yanı sıra sıkıntı ve acı veren yönleri de gösterilmektedir. Bu nedenle, yapımlarda trafik kazaları, çeşitli doğal afetlerin yarattığı yıkım, ölümle sonuçlanan gelişmeler de gösterilmekte ve yapımların içerisinde bunlarla ilgili ses ve görüntülere yer verilmektedir. Bu tür yayınlarda konuyla ilgili bilgi, haber ve mesaj izleyicide panik yaratmayacak bir anlatımla iletilmeli; can kaybı ve yıkım gibi tehlikelerle ilgili sunuşlar ise yatıştırıcı ve yeni gelişmelere karşı uyarıcı bir düzende hazırlanmalıdır.
3.Soru
Yayın sorumlusu hangi ekip içinde yer almaktadır?
Stüdyo
|
Yapım Yönetim
|
Yazım
|
Görsel
|
Ses
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi senaryonun içsel yapısı ile ilgilidir?
Kamera hareketleri |
Konuşma örgüsü |
Oyuncular |
Dramatik öyküleme |
Çekim ölçekleri |
Senaryonun içsel yapısı televizyonun kuralları ve koşulları dikkate alınarak dramatik öykü yapısının kurulmasıdır. Dışsal yapı ise kamera hareketleri, konuşma örgüsü, görsel efektler, oyuncular, çekim ölçekleri ve müziği kapsamaktadır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dizi türlerinden değildir?
durum güldürüsü |
eylem güldürüsü |
komik güldürü |
aile kişilik güldürüsü |
dramatik güldürü |
Diziler türlerine göre, bölüklü ve uzun soluklu olmak üzere iki ana başlık altında sınıflandırırılır. Bölüklü diziler; durum güldürüsü, eylem güldürüsü, aile kişilik güldürüsü ve dramatik güldürü olmak üzere ayrım gösterir. Uzun soluklu diziler ise; gündüz ve gece kuşağında yayınlanan pembe dizilerdir.
6.Soru
Konuşma programları hangi sunuş biçimi içerisinde yer almaktadır?
Karma programlar |
Dramatik programlar |
Düz programlar |
Çok sesli programlar |
Müzik formatı |
Düz Programlar, haber ve sohbet, konuşma programları, söyleşi, röportaj, soru-yanıt türü program türü içinde yer almaktadır.
7.Soru
Temaya uygun konunun tasarlanması ve taslak öykü (synopsis)’nün yazılması dizi senaryosunun hangi evresinde tamamlanır?
İlk evre |
İkinci evre |
Üçüncü evre |
Dördüncü evre |
Beşinci evre |
Temaya uygun konunun tasarlanması ve taslak öykü (synopsis)’ nün yazılması ikinci evrede gerçekleşir. Taslak öykü, yazılması düşünülen senaryonun ana hatlarını, öykünün akışını sağlayacak kişileri açıklayan ve dizinin her bölüm için uzunluğuna bağlı olarak yazılan 1-3 sayfalık, yapıtın konusu üzerinde ilgilileri (yapımcı/yönetmen) aydınlatan metindir.
8.Soru
I. Dolgu ışık, ana ışık kaynağının arka tarafına
yerleştirilir.
II. Dolgu ışığın şiddeti ışık ölçer yardımı ile ayarlanır.
III. Işığın şiddetinin ayarlanmasında ışık kaynağının
nesneye olan mesafesinin değiştirilmesi de bir yöntem olarak kullanılabilir.
IV. Dolgu kaynağının şiddetinin ayarlanmasında ana ışık kaynağının da açılması gerekir.
Ana ışık kaynağı ile ilgili yukarıda verilenlerden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
Dolgu ışık, ana ışık kaynağının karşı tarafına yerleştirilir. Dolgu ışığın şiddeti de yine ışık ölçer yardımı ile ayarlanır. Işığın şiddetinin ayarlanmasında yumuşatıcı filtrelerden yararlanılabileceği gibi, ışık kaynağının nesneye olan mesafesinin değiştirilmesi de bir yöntem olarak kullanılabilir. Dolgu ışık kaynağının şiddetinin ayarlanması sırasında ana ışık kaynağının kapatılması gerekir.
9.Soru
Çekimde yönetmenin isteğine göre sahnenin aydınlatma planının ve aydınlatmanın yapılmasından kim sorumludur?
Görüntü yönetmeni
|
Işık asistanı
|
Işık yönetmeni
|
Kameraman
|
Sanat yönetmeni
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi senaryonun içsel yapısını oluşturan öğelerden birisi değildir?
Mekan |
Kulis |
Zaman |
Öyküleme |
Tema |
Senaryonun içsel yapısını tema, öykü/öyküleme, kişileştirme, zaman ve mekan ve konuşturma örgüsü (diyalog) oluşturmaktadır
11.Soru
Bir televizyon yönetmeni ünlü bir şarkıcının yeni çıkan albümündeki bir şarkısına video klip çekecektir. Yönetmen bu video klipi çekerken, aksiyon, merak, heyecan ve mutluluk gibi duyguların yaratılmasını sağlamak istemekte ve bunu izleyiciye hissettirmek için kısa çekimlerden ve geçiş türü olarak kesmelerden ve özel efektlerden yararlanmaktadır Yukarıdaki ifadeler doğrultusunda yönetmen yapacağı kurguda aşağıda belirtilen kurgu türlerinden hangisini kullanmalıdır
Montaj Kurgu
|
Akıcı Kurgu
|
Çapraz Kurgu
|
Atlamalı kurgu
|
Ritmik Kurgu
|
12.Soru
Bir radyo programını oluşturan müzik, efekt ve insan sesi unsurlarından, insan sesinin programa olan katkısı nasıl oluşmaktadır?
Katkısı önemli değildir |
Üç öge dengeli olmalıdır |
İnsan sesi en temel materyaldir |
Metne uygun olmalıdır |
Müziği ve efektleri destekler |
İnsan sesi, bir radyo programının en temel materyallerinden biridir. Sözcükler, dilin kullanımı, seslendirme, programın ana hatlarını oluşturan metinde nasıl olacağı ve mikrofon kullanımı tüm programlarda öne çıkmakta ve belirleyici olmaktadır. Seslendirme aşaması, daha sonra yayımlamak üzere hazırlanan programlarda, önemli bir aşamadır. Radyo metni spiker veya yapımcının kendisi tarafından seslendirilmektedir. Zaman zaman uygun niteliklere sahip olduğunda, program metnini yazan uzman tarafından da seslendirilebilmektedir. Her iki durumda da, program metninin konusuna uygun seslendirme yapmaları, birden fazla seslendirecek kişi olduğunda da bunların birbirine uyumuna dikkat edilmesi gerekmektedir.
13.Soru
Dizi senaryosu yazımında tretman yazımı hangi evrede olmaktadır?
3
|
1
|
2
|
4
|
5
|
14.Soru
I. Teknik ekip ve ekipman, oyuncular, dekor, kostüm, çekim saatinden önce hazır duruma getirilir.
II. Ses ekibi hazırlığını yapar.
III. Işıklar ilk çekilecek sahne ve çekimlere uygun olarak kurulur.
IV. Oyuncu kostümleri, makyajları ve saçları hazırlanır.
V. Sahnenin çekim provası yapılır. Sonra çekim gerçekleştirilir.
VI. Kamera ve diğer yardımcı malzemelerin hazırlığı yapılır.
Yukarıdaki televizyon programının aşamalarına göre aşağıdakilerin hangisi bu sürecin genel olarak doğru sıralanışıdır?
I-II-III-IV-V-VI |
II-III-IV-I-V-VI |
I-III-VI-IV-II-V |
V-VI-I-II-III-IV |
I-IV-VI-III-V-II |
Son aşamanın çekim provası olduğunu ve ardından çekim gerçekleştirildiğini göz önünde bulundurursak diğer seçenekleri eleyebiliriz.
15.Soru
I. Kesme, program yapımında nadir olarak kullanılan bir geçiş türüdür.
II. Eşlenmiş kesme, aynı hareketin ya da aksiyonun farklı açılardan alınmış görüntüleri arasında sürekliliği bozmadan yapılan bir kesme türüdür.
III. Zincirleme, bir çekimden diğerine yapılan sert geçiş türüdür.
IV. Silme, genellikle elektronik olarak gerçekleştirilen çeşitli geçiş yöntemlerinden biridir.
V. Görüntünün siyahtan başlayarak giderek belirginleşmesi açılma diye adlandırılır.
Kurguda görsel geçişlerle ilgili yukarıda verilenlerden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
II, IV ve V |
I, II, IV ve V |
I, II, III, IV ve V |
Kesme, program yapımında yaygın olarak kullanılan bir geçiş türüdür. Eşlenmiş kesme, aynı hareketin ya da aksiyonun farklı açılardan alınmış görüntüleri arasında sürekliliği bozmadan yapılan bir kesme türüdür. Zincirleme, bir çekimden diğerine yapılan yumuşak bir geçiş türüdür. Silme, genellikle elektronik olarak gerçekleştirilen çeşitli geçiş yöntemlerinden biridir. Görüntünün siyahtan başlayarak giderek belirginleşmesi açılma diye adlandırılır.
16.Soru
Bir televizyon dizisinde ve ya filminde ekranda en çok görülen kişi kimdir?
Asal kişiler |
Kahraman |
Karşıt kahraman |
Yardımcı kişiler |
Yan kişiler |
Ekranda en çok görülen eksen/ana kişi kahramandır. Kahraman öykünün odağındaki sorunla ve bu sorunu ateşleyen karşıt kahraman ile karşı karşıyadır. Kahraman öncelikle iç güdüsü ile sorunu çözme girişim ve çabaları çatışmayı yaratır, öykünün ileri akışını sağlar, öyküyü bir sonuca doğru götürür.
17.Soru
Hangisi “bilişsel” gereksinimi karşılayan televizyon programlarında görülen özelliklerden biridir?
Enformasyon |
Cinsel çekicilik |
Güldürü |
Kişisellik |
Yenilik |
Gerilim, aksiyon, cinsel çekicilik ve güldürü televizyon programlarında izler kitleye en fazla “kaçış” olanağı sağlayan özellik olarak belirlenmiştir. Bununla birlikte “bilişsel” gereksinimi karşılayan televizyon programlarında görülen özellikler ise enformasyon, önem ve değer olarak belirtilmektedir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi set amirinin sorumluluklarından birisi değildir?
Kameraların konumlandırılması
|
setin kurulması
|
Oyuncu hareketlerinin işaretlenmesi
|
Çevre düzeninin korunması
|
Aksesuar trafiği
|
19.Soru
Dar mekânlarda yapılan genel çekimlerde kullanılması gereken mercek aşağıdakilerden hangisidir?
Geniş Açılı Mercekler |
Orta Odaklı Mercekler |
Normal Açılı Mercekler |
Dar Açılı Mercekler |
Zoom Mercekler |
Geniş açılı mercek, dar mekânlarda ve küçük stüdyolarda genel çekim yapabilmek için tercih edilirler. Geniş açılı merceklerde perspektif oldukça abartılıdır. Uzaktaki nesneler gerçekte olduğundan daha uzakta ve küçük görünürken, kameraya yakın nesneler olduğundan daha büyük ve yalın görünürler. Geniş açılı merceğin, mesafeyi, derinliği ve mekânı büyütme özelliği, küçük bir odayı doğal olmayan bir biçimde büyük veya geniş göstermesine neden olabilir.
20.Soru
İzleyicinin dikkatinin belli bir noktaya odaklanması istendiğinde kullanılan çekim ölçeği hangisidir?
Yakın çekim |
Orta çekim |
Genel çekim |
Uzak çekim |
Yavaş çekim |
Yakın çekimler, izleyicinin dikkatinin belli bir noktaya odaklanması istendiğinde kullanılır. Oyuncunun yüz tepkilerinin vurgulanmasında, psikolojik durumunun anlatılmasında ya da oyuncu önemli bir söz söylediğinde bu çekim ölçekleri kullanılır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ