Radyo ve Televizyonda Program Yapımı Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir öyküde, olaylar dizisinin gelişimi sırasında, gerilimin ve merakın arttığı, işlerin karıştığı, çapraştığı yerlerde bir takım duygusal odak noktalarının ortaya çıktığı bölüm aşağıdakilerden hangisidir?
Giriş |
Gelişme |
Çatışma |
Düğüm |
Çözüm |
Düğüm: Bir öyküde, olaylar dizisinin gelişimi sırasında, gerilimin ve merakın arttığı, işlerin karıştığı, çapraştığı yerlerde bir takım duygusal odak noktaları ortaya çıkar. Bunlara bunalım ya da düğüm noktaları denilir. Düğüm öğesi, çatışmalardan, çevrilen dolaplardan, gizlerden ya da kişilerin kişilik özellikleriyle yaratılır. Düğümlerin yoğunluğu kahramana, duruma ve devinime göre değişir.
2.Soru
Filmsel zaman kaç temel süreklilik boyutunda ortaya konulur?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Filmsel zaman dört temel süreklilik boyutunda ortaya konulur. Bunlar; Şimdiki, Geçmiş, Gelecek ve Durumsal (Düşsel) Zaman’dır.
3.Soru
Televizyon programı yapım sürecinin en önemli kişisi aşağıdakilerden hangisidir
Boom operatörü |
Yazar |
Stilist |
Yönetmen |
Sekreterya |
Televizyon programı yapım sürecinin en önemli kişisi yönetmendir. Görsel düşünme yeteneği olan yönetmen, senaryoyu televizyon programına dönüştüren, yapımı tüm yönleri ile denetleyen, yapımın istenilen amaçlar doğrultusunda yaratıcı bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlayan kişidir. Bu nedenle yönetmenin rolü ve sorumluluklarının neler olduğunun bilinmesi önemlidir. Yönetmenin, estetik olarak görüntü dilini, televizyon yayın ve yapım tekniğini, teknik araçların olanaklarını, sınırlılıklarını ve anlatım olanaklarını çok iyi bilmesi gerekir. Yönetmen, yapım öncesi tüm hazırlıklardan, programın çekiminden ve yapım sonrası çalışmalardan, programın teknik ve estetik açıdan mükemmel bir şekilde gerçekleştirilmesinden, kısacası yapımın her aşamasından sorumludur. Yönetmen senaryo üzerinde çalışarak yapımın formatını belirler, çekimleri ayrıntılı olarak planlar, çekim ekibini belirler, oyuncu seçimini gerçekleştirir, kamera, ışık, ses, dekor ve kostüm ile ilgili isteklerini ilgili ekiplerle paylaşır, tamamlanmasını sağlar, sahnelerin çekime hazır hale getirilebilmesi için en küçük ayrıntıya kadar her şeyi kendi çalışma yöntemine göre planlar ve düzenler. Çekim sırasında oyuncuları yönetir, kamera konumlarını, açılarını, mikrofonların yerlerini belirler, kameralı ve kamerasız prova yapar. Her çekimi, aksiyon, süreklilik, yön, ritm, zamanlama ve süre açısından denetleyerek çeşitli açılardan alternatifi olarak çeker. Programın kurgusunu gerçekleştirir ve yayın kopyalarını kontrol eder.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri yapımcının görevleri arasındadır? I- Senaryo yazarını ve yönetmeni belirlemek II- Yönetmenle birlikte oyuncu seçmek III- Oyuncuları ulaşımını bizzat sağlamak IV- Yapımın genel planlamasını ve bütçesini yapmak V- Çekim setinin ışık düzenlemesini yapmak
I ve III
|
II- III- V
|
III-V
|
I- II-IV
|
I-II-V
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öykülemede olaylar örgüsünü geliştiren öğelerin kapsamında yer almaz?
Gerilim |
Karşıt ikincil olay |
Doruk Nokta |
Kuşku |
Kişileştirme |
Çünkü kişileştirme; televizyon dizilerinde, düşünsel, duygusal ve kişilerarası ilişkileri karmaşık günlük yaşamdan süzülerek alınan, yapıtın türüne bağlı olarak eylem ya da düşünceleri tanımlayan iki tür kişi ile karşılaşır: Bunlar; tip ya da kukla kişiler/ kişilik/ Karakterdir.
6.Soru
Dudak senkronu sağlanarak kimi konuşmaların stüdyo ortamında kaydedilmesi işlemine ne ad verilmektedir?
Dublaj
|
Görüntü Üstü Ses
|
Müzik
|
Senkronize Ses
|
Senkronsuz Ses
|
7.Soru
Öykünün tamamlanıp, olaylar dizisinde sergilenen sorunlar ve çatışmaların belirgin bir şekilde anlaşılmaya başlandığı bölüm hangisidir?
Giriş |
Gelişim |
Çatışma |
Düğüm |
Çözüm |
Öykünün tamamlanıp, olaylar dizisinde sergilenen sorunlar ve çatışmaların belirgin anlaşılır, ilginç bir biçimde çözüme ulaştırıldığı bölüm Çözüm bölümüdür. Bozulan düzen eski durumuna getirilir. Olay / öykü inandırıcı, mantıksal bir yolda ve genel çizgileri içinde, tüm izleyiciyi doyuracak bir biçimde, “Bu nasıl oldu?” gibi bir soru sormasına fırsat verilmeden çözüme ulaştırılır. Bu kesim, çoğu kez olaya ilişkin bir espri ile biter. Dizinin gelecek haftadaki yeni bölümünü izlemeleri için izleyiciler etkilenmeye çalışılır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi analog kurgu sistemi içerisinde yer almaz?
Oynatıcı cihaz |
Kurgu kontrol cihazı |
Kayıt cihazı |
Monitör |
Bilgisayar |
Bilgisayar, sayısal kurguda kullanılan bir araçtır. Analog kurguda yer almaz.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde sahneler senaryodaki sıraya göre çekimi yapılmaktadır?
Üçlü çekim tekniği
|
Stüdyo çekim tekniği
|
Çoklu kamera tekniği
|
Master çekim tekniği
|
Tek kameralı çekim tekniği
|
10.Soru
Hangi açıdan yapılan çekim sahnedeki hareketin daha hızlı görünmesini sağlar?
Alt açı
|
Üst açı
|
Göz hızası
|
Ters açı
|
Geniş açı
|
11.Soru
I. Görüntü Kasetlerini Kurguya Hazırlamak
II. Bant Kayıt Formlarını Toplamak
III. Görüntüleri İzlemek ve Dökümünü Yapmak
Yukarıdakilerin hangisi/hangileri yapımcı ve yönetmenin hazırlık aşamasında yapması gereken işlerdendir?
Yalnız II |
Yalnız III |
I-II |
I-II-III |
I-III |
Hazırlık aşamasında bütün işler yapımcı ve yönetmenin yapması gerekenler arasındadır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ana ışığın amaçları arasında değildir?
Biçimini ortaya çıkarmak |
Yapısını ortaya çıkarmak |
Yüzeyini ortaya çıkarmak |
Boyutunu ortaya çıkarmak |
Derinliğini ortaya çıkarmak |
Ana ışığın amacı, nesnenin biçimini, yapısını, yüzeyini ve boyutunu ortaya koymaktır. Mekanın derinliğini ortaya çıkarmaya yarayan ışık fon ışığıdır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çekim sürecinde yapım ve yönetim ekibi üyelerinden biridir?
Ses yönetmeni |
Ses operatörü |
Diyalog yazarı |
Yapımcı |
Hiçbiri |
Yapım ve yönetim ekibi (Yapımcı, yönetmen, görüntü yönetmeni, yönetmen ve yapım yardımcıları, devamlılık yazmanı, mekan sorumlusu, yiyecek içecek sorumlusu, ulaşım sorumlusu).
14.Soru
I. Kişiler Tanıtılır
II. Önemli Diyaloglar Yazılır
III. Yazınsal Süsleme Yapılmaz
Yukarıda verilen özellikler, dizi senaryosu evrelerinden hangisine aittir?
Geliştirim Senaryosu |
Ayrımlama Senaryosu |
Çekim Senaryosu |
Taslak Öykü (Synopsis) |
Temanın Belirlenmesi |
Geliştirim/treatment yazımıdır. Taslak öyküde önerilen kısa konunun daha ayrıntılı olarak -kırk, elli sayfa- genişletilip, işlenmesiyle elde edilir. Geliştirimin her şeyden önce televizyonun koşullarına uygun olarak hazırlanması gerekir. Geliştirim içeriği somutlaştıran, tüm ayrıntıları içeren, geniş zaman kipiyle yazılan dizi öyküsüdür. Dizi öyküsünün çatısı olan öyküleme (dramatik yapı) geliştirimde tamamen kurulur. Öykü geliştirilirken, sonuçta çekilecek programın akışı, her görüntüsü bu evrede tasarlanmış olur.
15.Soru
Elektrik devrelerinde gerilimi belirli sınırlar içinde ayarlamaya yarayan direnç elemanlarına ne ad verilir?
Dimmer
|
Jeneratör
|
Görüntü kontrol masası
|
Ses masası
|
Renk anahtarı
|
16.Soru
Sahnenin genel atmosferini vermek ve oyuncuların sahnede bulundukları yerleri, sahne içindeki hareketlerini, sahneye giriş çıkışlarını seyirciye göstermek amacıyla yapılan çekim ne olarak adlandırılır?
Stüdyo çekimi
|
Dış çekim
|
Master çekim tekniği
|
Tek kameralı çekim
|
Üçlü Çekim Tekniği
|
17.Soru
I. Öykünün akışını oluşturur.
II. Çekim senaryosunun yazım aşamasıdır.
III. Öykünün biçimini oluşturur.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri ayrımlama senaryosunun özelliklerini oluşturur?
I, II ve III |
II ve III |
Sadece I |
I ve III |
Sadece II |
Öykünün bölümlere, ayrımlara, sahnelere ayrıldığı ayrımlama evresidir. Ayrımlama senaryosu, öykünün akışını, biçimini ve biçemini oluşturur. Ayrımlama senaryosu, televizyon/sinema tekniğine ve gereklerine göre, senaryonun dış yapısının (biçim) oluşturularak, çekim senaryosu aşamasında çalışma kolaylığı sağlamak amacıyla bir mantık çerçevesinde parçalanarak düzenlenir. Geliştirimde ayrıntılı işlenen öykü bu evrede bölümlere, bölümler ayrımlara (sequence), ayrımlar da sahnelere, sahneler de çeşitli açılardan, çeşitli ölçeklerden, çeşitli kamera hareketleri ile alınacak bir dizi çekimden oluşan birimlere bölünür.
18.Soru
Tüm reji grubu, kameramanlar, stüdyo şefleri ve sunucular arasındaki iletişimi sağlayan bir tür telsiz sistemine ne ad verilir ?
Boom
|
Dimmer
|
Fader
|
Chroma key
|
İntercom
|
19.Soru
Renkler özellikleri bakımından düşünüldüğünde; tehlike, aşk, hareket, canlılık ve sevgi duygusu uyandıran renk hangisidir?
Mavi |
Sarı |
Kırmızı |
Turuncu |
Siyah |
Renklerin anlamları kültürlerden kültüre değişiklik gösterir. Ancak uyandıracağı etkilere göre; Kırmızı: Tehlike, aşk, hareket, canlılık ve sevgi duygusu uyandırır.
20.Soru
Analog kurguda VTR’leri kontrol etmeye, görüntü ve ses üzerinde düzenlemeler yapılabilmesini sağlayan araç aşağıdakilerden hangisidir?
Kurgu kontrol ünitesi
|
Video efekt jeneratörü
|
Telesine
|
Monitör
|
Oynatıcı
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ