Radyo ve Televizyonda Program Yapımı Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi konuşma örgüsü yazarken dikkat edilecek noktalar arasında yer alır?
Bir tümce içinde çok bilgi yer alabilir. |
Söz oyunlarına yer verilir. |
Yineleme yapılarak kelimeler güçlendirilir. |
Kısa cümleler kurulur. |
Gösterme yoluna başvurulmaz. |
Konuşma örgüsü yazarken, bir tümce içerisinde çok fazla bilgi yer almaz ve söz oyunları yapılmaz. Aynı anlama gelecek kelimelere yinelenmez ve konuşmadan çok gösterme yoluna başvurulur. Konuşma örgüsünde kısa cümlelere yer verilir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yapım öncesi çalışmalar içinde yer almaz?
Gösterim
|
Yapım dosyasının hazırlanması
|
Bütçenin çıkarılması
|
Teknik araç ve gereçlerin seçimi
|
Senaryo yazımı
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Sanat Yönetim Ekibinde" yer almaz?
Kostüm tasarımcısı ve sorumlusu
|
Set amiri
|
Senaryo yazarı
|
Makyajcı
|
Kayıtçı
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi televizyonda yayınlanan “Muhteşem Süleyman” adlı tarihsel dizinin senarist/senaristlerinin dizinin inanılır ve güvenilirliğini sağlamada kullandığı unsurlardandır?
Amaçların belirlenmesi
|
Mekanların seçimi
|
Araştırmanın yapılması
|
Dekorların seçimi
|
Zamanın gerçekliği
|
5.Soru
"Kişileri ortaya çıkartmak için senaryoda sık sık başvurulan yöntemlerden biridir. Değişik kişilerin, aynı durum karşısında bu kişiliklerin değişik tepkileri ile gösterdiğinde, kişilikler daha iyi vurgulanır. Kişilerin davranışları, durumları izleyicinin bunları daha iyi değerlendirmesi sağlanır."
Tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
karşıtlık |
ikincil kişiler |
zaman ve mekan |
iç hareket |
zamanlama |
Karşıtlık Kişileri ortaya çıkartmak için senaryoda sık sık başvurulan yöntemlerden biri karşıtlıklar yaratmaktır. Değişik kişilerin, kişilikleri arasında karşıtlıklar, aynı durum karşısında bu kişiliklerin değişik tepkileri ile gösterdiğinde, kişilikler daha iyi vurgulanır. Kişilerin davranışları, durumları arasında karşıtlıklar yaratılarak izleyicinin bunları daha iyi değerlendirmesi sağlanır. Doğanın temelinde aydınlık ve karanlık, kış ve yaz, doğum ve ölüm gibi karşıtlıklar var oldukça, insan ilişkilerinde de karşıtlık hep olacak; kişi ise kaçınılmaz bir biçimde kendini çatışmalar dizisi içinde bulacaktır. Kahramanın, karşı güçle çatışmasını umutsuzluğu ölçüsüzlüğünde ısrarla sürdürmesi dramatik olanı yaratır.
6.Soru
Aynı kişiler ve aynı mekan içinde geçen, bir olayı gösteren bir ya da birbirini izleyen çekimlerden oluşan görüntüler dizisine ne ad verilmektedir?
Bölüm
|
Ayrım
|
Sahne
|
Çekim
|
Sekans
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi izler kitle beklentileri içerisinde yer alan yaklaşımlardan biridir?
İçerik Yaklaşımı
|
Biçim Yaklaşımı
|
Etkiden- Nedene Yaklaşımı
|
Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı
|
Gündem Oluşturma Yaklaşımı
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi görsel geçiş yöntemlerinden değildir?
Kesme |
Zincirleme |
Açılma-Kararma |
Silme |
Diyagram |
Görsel geçiş yöntemleri; kesme, zincirleme, açılma-kararma, silme ve bindirmedir.
9.Soru
Hangisi kitle iletişim araçlarının temel işlevlerinden biri değildir?
Yenilikler konusunda haber ve bilgi vermek |
Kültürlerarası ve kuşaklararası etkileşimi sağlamak |
Politik ve siyasi olayları yorumlayarak kamuoyu oluşturmak |
Toplumsal yaşamda yönetenler ve yönetilenler açısından denetim ve eleştiri yapmak |
Toplumun ayrıştırılmasını sağlamak |
Kitle iletişim araçlarının temel işlevlerini şu şekilde sıralamak mümkündür;
- Toplumsal değişikliklerin getirdiği gerilimlerden uzaklaşmak için çeşitli programlarla ve dizilerle düş dünyası yaratmak,
- Yenilikler konusunda haber ve bilgi vermek,
- Toplumsal yaşamda yönetenler ve yönetilenler açısından denetim ve eleştiri yapmak,
- Toplumun eğitilmesini sağlamak,
- Kültürlerarası ve kuşaklararası etkileşimi sağlamak,
- Politik ve siyasi olayları yorumlayarak kamuoyu oluşturmak.
Doğru cevap E'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde üç nokta aydınlatmasının ışık kaynakları doğru şekilde verilmiştir?
Ana ışık-sert, Dolgu ışık-yumuşak, Arka ışık-sert
|
Ana ışık - sert, Dolgu ışık - sert, arka ışık sert
|
Ana ışık - yumuşak, Dolgu ışık - yumuşak, arka ışık sert
|
Ana ışık -sert, Dolgu ışık - yumuşak, arka ışık yumuşak
|
Ana ışık - yumuşak, Dolgu ışık - sert, arka ışık yumusşak
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi televizyon dizilerinin yapısal özelliklerindendir?
Televizyon dizilerinin zamanı kısıtsızdır. |
Diziler genellikle prime-time kuşağı yayınlanır. |
Diziler herhangi bir gün ve saatte yayınlanabilir. |
Dizilerde sadece ana öyküye odaklanılır. |
Dizilerde giriş, gelişme ve sonuç bölümleri olma zorunluluğu yoktur. |
Televizyon dizilerinin zamanı kısıtlıdır ve genellikle haftanın aynı gün ve saatinde yayınlanırlar. Dizilerde ana öykü ile beraber yan öykülerde yer alır ve giriş, gelişme ve bölüm sonuçları içerir. Diziler genellikle prime-time kuşağında yayınlanır.
12.Soru
Ana ışık kaynağının neden olduğu sert gölgeleri hangi ışık kaynağı yumuşatır?
Ön ışık
|
Yan ışık
|
Tepe ışığı
|
Fon ışığı
|
Dolgu ışık
|
13.Soru
Çekim sürecinde görüntü yönetmeni aynı zamanda aşağıdaki ekiplerden hangisinden sorumludur?
Aydınlatma ekibi |
Görsel ekip |
Yazım ekibi |
Sanat yönetim ekibi |
Yapım ve yönetim ekibi |
Görüntü yönetmeni, aydınlatma ekibinin de sorumlusudur. Birlikte çalışacağı ışıkçılara her sahne için nasıl bir aydınlatma istediğini açık ve seçik bir şekilde anlatabilmelidir.
14.Soru
Çekimlerin tamamlanmasından sonra yönetmenle birlikte programın amacına ve süresine göre senaryoya bağlı kalarak görüntüleri ve sesleri seçen, teknik ve sanatsal açıdan onları birbirine ekleyerek kurgulayan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Kurgucu |
Sanat yönetmeni |
Senaryo yazarı |
Yapımcı |
Set amiri |
Kurgucu, çekimlerin tamamlanmasından sonra yönetmenle birlikte programın amacına ve süresine göre senaryoya bağlı kalarak görüntüleri ve sesleri seçen, teknik ve sanatsal açıdan onları birbirine ekleyerek kurgulayan kişidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi stüdyo ekibi arasında yer almaz?
Teknik yönetmen |
Resim seçici |
Kayıtçı |
Kamera control |
Işık şefi |
Teknik yönetmen, resim seçici, kayıtçı, ve kamera control stüdyo ekibi arasında yer alır. Işık şefi ise görsel ekip içinde yer alır.
16.Soru
Öyküyü anlaşılır kılmak için, izleyiciye duyumsatılmadan ve öykünün gelişimi içinde, konu ve kişileri canlı tutmak amacıyla verilen ek bilgilere ne denir?
Giriş |
Gelişim |
Çatışma |
Düğüm |
Çözüm |
Giriş (Serim): Serim, öyküyü anlaşılır kılmak için, izleyiciye duyumsatılmadan ve öykünün gelişimi içinde, konu ve kişileri canlı tutmak amacıyla verilen ek bilgilerdir. Bu ek bilgiler ya öykünün başında çabuk, en ekonomik biçimde verilir ya da öykünün akış süreci içine yayılır. Giriş, olay ve kişi tanıtımının en yoğun ilk kesimdir.9-10 dakika sürer. Çoğu kez bir-iki dakika süren bu bölüm, bölümde işlenecek soruna ilişkin bir soruyla başlar. Bu süre içinde, öykünün akışı için gerekli büyük ve küçük sorunlar geçici kişiliklerin katılımıyla, dizinin türüne uygun bir karmaşıklıkta sergilenir. İzleyiciye, böylelikle ilk reklam arasından sonra neler olacağını merak ettirilir.
17.Soru
Kameranın önündeki kişi veya nesneye objektif yardımıyla yaklaşma veya uzaklaşmaya ne ad verilir?
Optik kaydırma
|
Dolly
|
Steadycam
|
Omuz üstü
|
Çevrinme
|
18.Soru
Stüdyo aydınlatmasındaki en güçlü ve en sert ışık kaynağının adı nedir?
Üç nokta aydınlatması |
Dolgu Işık |
Ana Işık |
Arka ışık |
Fon ışığı |
Stüdyo aydınlatmasında ki en güçlü ve en sert ışık kaynağı Ana Işıktır.
19.Soru
Aşağıdakilerin hangisi Ses Kurgusunun basamaklarından olan baskın ya da seçici sesin özelliğidir?
Seyircinin dikkatini programda belli bir yere çekmek |
Doğal konuşma örgüsü yaratmak |
Çekimler arasında doğal geçişi sağlamak |
Sahneye derinlik vermek |
Seyircinin dikkatini dağıtmak |
Baskın veya seçici sesin özelliği seyircinin dikkatini dağıtmak değildir, aksine seyircinin dikkatini belli bir yere çekmektir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ses yönetmeninin görevlerinden birisi değildir?
Ses öğelerini kullanarak programın daha etkili bir hale gelmesini sağlamak |
Diyalogları, doğal sesleri, müziği ve ses efektlerini bir anlatım aracı gibi kullanmak |
Müzik ve efektler gibi programa zenginlik ve derinlik sağlayacak öğeleri eklemek |
Çekimleri ve diğer tüm öğeleri parçalara ayırmak |
Ses miksini yaparken diyaloglar ile diğer seslerin düzeyini eşitlemek |
Ses yönetmeni diyalogları, doğal sesleri, müziği ve ses efektlerini bir anlatım aracı gibi kullanarak bunu gerçekleştirmeye çalışır. Programın niteliğinin arttırılmasını sağlar. Ses miksini yaparken diyaloglar ile diğer seslerin düzey ve şiddetlerini eşitlemeye, müzik ve efektler gibi programa zenginlik ve derinlik sağlamaktır. Çekimleri ve diğer tüm öğeleri parçalara ayırmak kurgucunun görevidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ