Radyo ve Televizyonda Program Yapımı Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aksiyonu araya girmeden bir gözlemci gibi kaydetmeyi amaçlayan kamera konumudur?
Öznel kamera konumu
|
Nesnel kamera konumu
|
Bakış açısı konumu
|
Kameranın dikey gözlemdeki konumu
|
Kameranın yatay düzlemdeki konumu
|
2.Soru
Sayısal kurguda kaydedilen ses ve görüntünün kesin yerini belirleyen ve ses ile görüntünün senkronlanmasını sağlayan sisteme ne ad verilir?
Time Code
|
Fire Wire
|
İnsert
|
Assemble
|
NTSC
|
3.Soru
Çekim sürecindeki aydınlatma işleminin başlangıcında ana ışık yüzde kaç oranında kullanılır?
%10 |
%20 |
%30 |
%40 |
%50 |
Çekim sürecinde, ayındlatma işleminde genellikle başlangıç noktası olarak ana ışık %50, dolgu ışık %30 ve arka ışık ise %20 oranında kullanılır.
4.Soru
Senaryonun görüntü diliyle anlatılması ve yorumlanmasında yönetmenin en büyük yardımcısı konumunda olan kişiyi tanımlayan görev hangisidir?
Işıkçı
|
Kameraman
|
Görüntü Yönetmeni
|
Senarist
|
Yapımcı
|
5.Soru
Çekim sırasında ve kurgu aşamasında sesle ilgili tüm işlemlerden sorumlu olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Ses Yönetmeni
|
Görüntü Yönetmeni
|
Kameraman
|
Kamera asistanı
|
Yapımcı
|
6.Soru
Televizyonun programlarının yapımında temelde iki yaklaşımdan bahsetmek mümkündür. Aşağıdakilerden hangisinde bu iki yaklaşım doğru olarak verilmiştir?
İçerik yaklaşımı ve etkiden-nedene yaklaşımı
|
Programın dili ve içerik yaklaşımı
|
Programın biçimi ve etki yaklaşımı
|
Etkiden- nedene yaklaşımı ve programın yayın süresi
|
İçerik yaklaşımı ve ekonomik yaklaşım
|
7.Soru
Çeşitli görüntü kaynaklarından gelen görüntüleri yönetmenin direktifleri doğrultusunda hazırlayan, kayda ya da yayına gönderen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Kamera control
|
Resim seçici
|
Stüdyo şefi
|
Teknik yönetmen
|
Senaryo yazarı
|
8.Soru
Oyuncu kameraya doğru yürümeye başladığında; çerçeveyi kaybetmeden hareket izlenmek istenirse kameramanın yapması gereken hareket aşağıdakilerden hangisidir?
Kamera dikey yükselir. |
Kamera dikey alçalır. |
Kamera geriye doğru kaydırılır. |
Kamera ileriye doğru kaydırılır. |
Kamera yana doğru kaydırılır. |
Kaydırma Hareketi: Kameranın herhangi bir araç üzerinde gövdesi ile birlikte ileriye, geriye, sağa, sola doğru sürekli hareket ettirilmesidir. Kaydırma hareketi, aydınlatma ve görüntü düzenlemesi bakımından son derece güç yapılmaktadırlar. Kaydırma hareketi, dramatik etki yaratmak, oyuncuları vurgulamak, zaman ve mekânda sürekliliği sağlamak, nesnelerin hareketini izlemek ve çerçeveye girişini-çıkışını göstermek ve mekânı tanıtmak amacıyla kullanılır. Kaydırma hareketi ile bir sahnenin bakış açısı ve ritmi değişir.
9.Soru
Aşağıdaki görsel geçişlerden hangisi oyuncunun bir şey karşısında gösterdiği tepkiyi gösterebilmek için kullanılan geçiş türüdür?
Tepki Çekim |
İçe Kesme |
Dışa Kesme |
Eşlenmiş Kesme |
Sıçramalı Kesme |
Tepki çekimde oyuncunun tepkisi çekilir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi televizyon programlarında kurgu işleminin basamaklarından birisi değildir?
Görüntülerin izlenmesi, kütüklenmesi ve aktarılması |
Senaryodaki sıradan bağımsız olarak çekimlerin eklenmesi |
Kaba kurgunun yapılması |
Ses kurgusu ve eşlemesinin yapılması |
İnce kurgunun yapılması ve yayın kopyasının çıkarılması. |
Televizyon programlarında kurgu işleminin basamaklarında; senaryodaki sıraya göre çekimlerin arka arkaya eklenmesi gerekir.
11.Soru
“Siyaset Meydanı” gibi bir televizyon programında ünlü kişilerin ekrana çıkması bu programın hangi yapım unsurunu taşıdığının bir göstergesidir?
Kişisellik |
Yenilik |
Önem |
Aksiyon |
Gerçeklik |
Televizyonda izleyicinin herhangi bir programın içeriğine önem vermesi, o programın izleyici için doyum unsuru taşıdığı anlamına gelmekte, izleyici için önemli bir konunun işlendiği ya da önemli bir kişinin katıldığı program izlenmeye değer olarak görülmektedir. Televizyon programlarında önem unsurunun önemli bir kullanım biçimi bir televizyon programında “isim değeri” bulunan bir yetkilinin bulunmasıdır. Programlarda “yıldız” kişiliklerin bulunması izleyicileri ekrana çekmenin önemli bir yoludur. Örneğin “Siyaset Meydanı”nda ünlü kişilerin ekrana çıkması bu programın önem unsuru taşıdığının bir göstergesidir.
12.Soru
I. Biçimsel olarak tümceleri kısa, yalın ve öz olmalıdır.
II. Üzerinde çalışılabilir, değiştirilebilir esneklikte olmalıdır.
III. Gereksiz yazınsal ve biçimsel dil iletinin ortaya konulmasını güçleştirir.
IV. Her dizi senaryosunun biçemi benzer olmalıdır.
Dizi senaryosunun özellikleri ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
I, II ve III |
II, III ve IV |
Dizi senaryosunun özellikleri şu şekilde sıralanabilir: Biçimsel olarak tümceleri kısa, yalın ve öz olmalıdır. Çünkü yalını izlemek, karmaşık olanı izlemekten daha kolaydır. Dizi senaryosu üzerinde çalışılabilir, değiştirilebilir esneklikte olmalıdır. Her dizi senaryosu, kendi özellikleri nedeniyle değişik biçemi gerektirir. Kişilerin ve olayların konudan kopukluğu, anlatımda süreksizlik, kısaltmalar, geriye dönüşler, ileri gidişler, eylemin aşırı hızlılığı ve yavaşlığı gibi biçimsel zorlamalar, ruhsal durumların anlatım ya da çatışmaların yerini almaması; sözcüklerin görüntü ve konuşma örgüsünde gelişi güzel kullanılması ya da ağır, gereksiz yazınsal ve biçimsel dil iletinin ortaya konulmasını güçleştirir. Bu nedenle dizi senaryosu, ilgiyi diri tutarak, verilmek istenen iletinin izleyici tarafından anlaşılmasını sağlamalıdır.
13.Soru
Hazırlık aşamasında görüntü kasetlerini kurguya hazırlamak aşağıdakilerden hangi ikisinin görevidir
Yapımcı ve Yönetmen
|
Yapımcı ve Senarist
|
Senartist ve yönetmen
|
Senarist ve yönetmen yardımcısı
|
Senarist ve görüntü yönetmeni
|
14.Soru
Olay örgüsündeki doruk noktası ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Geciktikçe izleyicinin ilgisi artar. |
İzleyiciye kuşku verir. |
İzleyiciye ipuçları verir. |
Ana olayı güçlendirir. |
Olayların çözüme ulaştığı yerde yer alır. |
Doruk Nokta: Doruk nokta, genellikle çatışmaların son bulduğu ‘çözüm’ denilen son bölümdedir. Doruk nokta, değişim ya da coşkunun doruğa ulaştığı noktadır. Doruk noktası, dizi bölümünün bitmesine yakın bir yerde, olayların çözüme ulaştığı yerde yerini alır.
15.Soru
Magazin programları televizyonun hangi işlevlerini yerine getirmektedir?
İnandırma ve Harekete Geçirme İşlevi |
Mal ve Hizmetlerin Tanıtımını Sağlama İşlevi |
Haber Verme İşlevi |
Eğitme İşlevi |
Eğlendirme İşlevi |
Eğlendirme İşlevi: Radyo ve televizyonun eğlendirme işlevi; kişileri gündelik yaşamın tekdüzeliğinden ve sıkıntılarından uzaklaştırmada önemli bir özellik olarak karşımıza çıkmaktadır. Radyo ve televizyonun bu işlevi ile izleyenler modern yaşamın sıkıntılarından ve sıradanlıktan bir anlamda kurtulmaktadır. Eğlendirme işlevi, her ne kadar diğer işlevlerin yerine getirilmesinde yardımcı bir unsur olarak görülse de, dinleyici/ izleyiciyi sıkıntılarından alıkoymak, hoş zaman geçirmesini sağlamak günümüz yayın ilkeleri içinde ilk hedef olmaktadır. Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde senaryo yazım evreleri doğru şekilde sıralanmıştır?
Sinopsis - tretman - çekim senaryosu
|
tretman - sinopsis - çekim senaryosu
|
Tretman - çekim senaryosu - sinopsis
|
Çekim senaryosu - tretman - sinopsis
|
Sinopsis - çekim senartosu - tretman
|
17.Soru
Genellikle, nesne aydınlatmasında dolgu ışık oranı başlangıçta yüzde kaçtır ?
10
|
20
|
30
|
40
|
50
|
18.Soru
Çok yaygın kullanılmayan bir sistem olan ve özellikle dış çekimlerde çok uzak mesafelerden ses kaydı yapabilmek için kullanılan mikrofon türü nedir?
Kondanser mikrofonlar |
Cardioid mikrofonlar |
Shotgun mikrofonlar |
Parabolik mikrofon sistemi |
Şerit mikrofonlar |
Çok yaygın kullanılmayan bir sistem olan ve özellikle dış çekimlerde çok uzak mesafelerden ses kaydı yapabilmek için kullanılan mikrofon türü parabolik mikrofon sistemidir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi senaryonun içsel yapısı içerisinde yer almaz?
Öyküleme |
Kişileştirme |
Çekim ölçeği |
Diyalog |
Zaman ve mekan |
Senaryonun içsel yapısını tema, öykü/öyküleme, kişileştirme, zaman ve mekan ve konuşturma örgüsü (diyalog) oluşturmaktadır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üçlü çekim tekniği ile ilgili doğru değildir?
Aksiyon sürekliliğinin sağlanmasında kullanılan basit bir yöntemdir. |
Aksiyonun sonu ve başlangıcı tekrarlanarak çekime başlanır. |
Arka arkaya gelen çekimler düşünülmek zorundadır. |
Her çekimde ışık ses ve oyuncu provası yapılır. |
Uygulaması en kolay tekniktir. |
Üçlü çekim tekniği, aksiyon sürekliliğinin sağlanmasında kullanılan basit bir yöntemdir ve aksiyonun sonu ve başlangıcı tekrarlanarak çekime başlanır. Üçlü çekim tekniğinde arka arkaya gelen çekimler düşünülmek zorundadır ve bu teknik uygulaması en kolay tekniktir. Her çekimde ışık, ses ve oyuncu provası yapılan çekim tekniği ise tek kamera çekim tekniğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ