Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda altı şapkalı düşünme tekniklerinden hangi renk duyguları ve hisleri temsil eder?
Kırmızı |
Siyah |
Yeşil |
Mavi |
Sarı |
Altı şapka düşünme tekniği olarak da adlandırılan bu teknikte, yaratıcı fikir bulma sürecinde, sırasıyla
değiştirilerek giyildiği varsayılan, farklı renklerde, farklı düşünme biçimlerini temsil eden altı adet şapka
bulunmaktadır. Bu şapkalardan kırmızı renk, duyguların rengidir. Konuya, kavramları nitelendirmeden ya da haklı çıkarmaya çalışmadan duyguların ve hislerin penceresinden yaklaşır.
2.Soru
Aşağıda özellikleri verilen yaratıcı fikir bulma tekniği hangisidir?
- Altı şapka düşünme tekniği olarak da adlandırılır.
- Edward De Bono tarafından ortaya atılmıştır.
- Tekniğinin amacı takım çalışmalarında üretim ve verimliliğin arttırılmasıdır.
Beyin fırtınası |
Nitelik sıralama |
Sinektik |
Rol yapma |
Özellik listeleme |
Altı şapka düşünme tekniği olarak da adlandırılan nitelik sıralama tekniğinde, yaratıcı fikir bulma sürecinde, sırasıyla değiştirilerek giyildiği varsayılan, farklı renklerde, farklı düşünme biçimlerini temsil eden altı adet şapka bulunmaktadır. Edward De Bono’nun 1985 yılında yayınladığı bir kitabında ortaya atılan bir yöntemdir. Her bir şapkanın rengi bir işlev ile ilişkilidir.
3.Soru
Reklamın tamamen müzik konsepti içine oturtulduğu ve ürünün temel yararlarının bahsedildiği reklam müziğine aşağıdakilerden ne ad verilir?
Fragman |
Video |
Klip |
Nakarat |
Cıngıl |
Reklamın tamamen müzik konsepti içine oturtulduğu müzik kullanma reklam taktiğinde, ürünün temel yararları genelde cıngıl adı verilen reklam müziği ile anlatılır. Bu cıngıllar, mesajın akılda kalmasını kolaylaştırmanın yanı sıra dikkat de çekerler.
4.Soru
Yaratıcı düşünme tekniklerinden biri olan sinektik kim tarafından geliştirilmiştir?
Henri Poincaré |
William J. Gordon |
Lloyd Morgan |
Alex Osborn |
Edward De Bono |
William J. Gordon tarafından geliştirilen, yaratıcı düşünme tekniklerinden biri olan sinektikte, metafor (benzetme) ve analojilerle (eşleştirme) çalışılır.
5.Soru
Yaratıcılığın en önemli parçaları aşağıdakilerden hangisidir?
Duygular |
Maddi çıkarlar |
Olaylar |
Olgular |
Fikirler ve düşünceler |
Bir fikrin “yaratıcı” olarak nitelendirilebilmesi için özünde mutlaka bir sonucu barındırması ve bu
sonucun özgün olması gerekmektedir. Fikirler ve düşünceler, yaratıcılığın en önemli parçalarıdır
(Bentley, 2004).
6.Soru
Bir fikrin “yaratıcı” olarak nitelendirilebilmesi için özünde mutlaka aşağıdakilerden hangisini bulundurması gerekmektedir?
Yenilik |
Özgün Sonuç |
Mantık |
Duygu |
Farklılık |
Bir fikrin “yaratıcı” olarak nitelendirilebilmesi için özünde mutlaka bir sonucu barındırması ve bu
sonucun özgün olması gerekmektedir.
7.Soru
Yaratıcı kişinin başkalarına ilişkin tutumları ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Daha az katılımcı |
Çok sayıda yakın dostu olan |
Daha bağımsız |
Girişken, cesur, atılgan |
Baskı altında, bağımsız yargılama yeteneği olan |
Yaratıcı kişinin başkalarına ilişkin tutumlarında az sayıda yakın dostu olduğu görülmüştür. Doğru yanıt B seçeneğidir.
8.Soru
Unique, selling ve proposition olmak üzere üç kavramdan oluşan strateji aşağıdakilerden hangisidir?
Duygusal strateji |
Jenerik strateji |
Marka imajı stratejisi |
Temel satış vaadi stratejisi |
Erken davranma stratejisi |
Temel Satış Vaadi, yapısal bazda irdelendiğinde üç kavramdan oluşmaktadır: Bunlar unique (Farklı, Özgün, Tek Olmak), selling (Satış) ve Proposition (Vaat, Öneri)dır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi esinlenme, farklılaştırma, sentez, fikir bulma/yaratma, dönüşüm,
işlevsel çözüm bulma, aydınlanma şeklinde de tanımlanan yaratıcı düşünme sürecidir?
Analiz aşaması |
Üretim aşaması |
Değerlendirme aşaması |
İletişim aşaması |
Aydınlanma evresi |
Yaratıcı fikrin aşamalarından üretim aşaması, kimi uzmanlar tarafından kuluçka, esinlenme, farklılaştırma, sentez, fikir bulma/yaratma, dönüşüm, işlevsel çözüm bulma, aydınlanma gibi yaklaşımlarla da tanımlamaktadırlar. Bu nedenle doğru cevap B şıkkıdır.
10.Soru
Aşağıda yaratıcı süreci engelleyen durumlardan hangisi bireyin ortaya atılan bir fikrin doğruluğuna inanıp başka fikirlere açık olamamasından kaynaklanan bir olgudur?
Sınıflandırmalar |
Saplantılar |
Maliyet odaklılık |
Yasal engeller |
Süre kısıtlılıkları |
Yaratıcılık sürecinde ortaya atılan fikrin doğruluğuna inanarak farklı fikirlere sıcak bakmayan birey saplantılara takılmaktadır. Bu nedenle doğru cevap B şıkkıdır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi CPSS ölçeğinin yenilik boyutu alt başlıkları arasında yer alır?
Uygun |
Titiz-özenli |
Özgün |
Mantıklı |
İyi yapılmış |
Yenilik Boyutu – Özgünlük alt başlığı
Çok kullanılmış (eskimiş) -Taze
Beklendik- Yeni
Olağan -Olağan dışı
Eşsiz- Sıradan
Özgün- Geleneksel
12.Soru
Yaratıcılığın temel kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Bilgi |
Olaylar |
Duygular |
Deneyimler |
Fikir |
İnsan ne kadar fazla ve farklı bilgi ile dolu olursa yaratıcı fikirler geliştirme olasılığı da o denli yüksek olacaktır. Çünkü yaratıcılık, kaynağını bilgiden almaktadır ve bilgi insan beyninin en önemli düşünme gerecidir. Herhangi bir konuda bilgisi olmayan insanın o konuda fikri de olamayacaktır.
13.Soru
Lloyd Morgan’ın ‘Kendinizi konunuzla tıka basa doyurun. Sonra bekleyin’ ifadesi yaratıcı fikrin hangi aşaması için söylenmiştir?
Lloyd Morgan’ın ‘Kendinizi konunuzla tıka basa doyurun. Sonra bekleyin’ ifadesi yaratıcı fikrin hangi aşaması için söylenmiştir?
Analiz Aşaması |
U¨retim Aşaması |
Kuluçka Evresi |
Aydınlanma/Fikrin Bulunması Evresi |
Değerlendirme Aşaması |
Lloyd Morgan’ın "Kendinizi konunuzla tıka basa doyurun. Sonra bekleyin.” ifadesi yaratıcı fikrin Kuluçka Evresi için söylenmiştir. Buna göre doğru Cevap C’dir.
14.Soru
Ürünün belirli bir faydasını ve/veya öz niteliğini ilk olarak öne sürerek rakipleri zorlamayı hedefleyen strateji aşağıdakilerden hangisidir?
Yankılama Stratejisi |
Konumlandırma stratejisi |
Temel satış vaadi stratejisi |
Erken davranma stratejisi |
Marka imajı stratejisi |
Erken davranma stratejisinde pazar açığını yakalamak ve buna göre strateji belirlemek ön plana alınmaktadır. Ürünün belirli bir faydasını ve/veya özniteliğini ilk olarak öne sürerek rakipleri zorlamayı hedefleyen bir girişimdir.
15.Soru
Fayda ya da işe yararlılık yaratıcılığın bileşenlerinden biridir. Bir sanat eserinde yaratıcılığın nasıl bir fayda sağlaması gereklidir?
Uluslararası düzeye ulaşması |
Korkuyla karışık bir hayranlık yaratabilmesi |
Sanatsal eğitime teşvik etmesi |
Yaratıcılığı öğretmesi |
Yaratıcılığın yalnız sanata özgü olmadığını göstermesi |
Yaratıcılığın bileşenlerinden ikincisi fayda ya da işe yararlıktır. O¨rneğin, tekerlekleri olmayan bir araba gibi hiçbir yaratıcı değeri olmayan yeni bir şey düşünüp bulmak mümkündür. Ancak yine de, faydanın tanımı en geniş anlamda yapılmalıdır çünkü örneğin sanat açısından yaratıcılığın her zaman için gözle görülür, elle tutulur bir işe yararlığı yoktur. Faydası her şeyden önce başkalarında yeni duygular uyandırması, esin yaratması ya da insan zihninin ulaşabileceği korkuyla karışık bir hayranlık yaratabilmesinde yatar.
16.Soru
Yalnız kalabileceği için farklı olmaktan korkan kişi hangi engelle karşı karşıyadır?
Mükemmeliyetçilik |
Sürüden Ayrılma Korkusu |
Garantici Olma Engeli |
Korkular |
Sosyal Engeller |
Sürüden Ayrılma Korkusu: Farklı olma, benzerlerinin arasından ayrılma yaratıcılığın
doğasında var olan en önemli özelliktir çünkü farklı olan yaratıcıdır. Yaratıcı birey ön plana çıkmaktan çekiniyor; yalnız kalabileceği için farklı olmaktan korkuyorsa yaratıcı sürecin önünde büyük bir engel oluşturmaktadır
17.Soru
Yaratıcı düşünme tekniklerinden sinektik tekniği hangi durumlarda daha çok tercih edilir?
Problemin tanımlanması |
Problemin çözümü |
Problemin içselleştirilmesi |
Problemin değerlendirilmesi |
Problemle yüzleşilmesi |
Yaratıcı düşünme tekniklerinden sinektik özellikle problemin çok fazla içselleştirildiği durumlarda,
probleme farklı bir bakış açısıyla bakılmasının gerektiği durumlarda yararlanılır. Bu nedenle doğru cevap C şıkkıdır.
18.Soru
Başka bir varlığı ya da düşünceyi anlatmak için onun yerine kullanılan, böylece onunla arasında bir bağ kurulan varlığa ne ad verilir?
Bilişsel düzey |
Retorik |
Metafor |
Sosyal tecrübe |
Hayalgücü |
Metafor bir düşüncenin başka bir düşünce aracılığıyla sunulmasıdır. Diğer bir deyişle metafor; başka bir varlığı ya da düşünceyi anlatmak için onun yerine kullanılan, böylece onunla arasında bir bağ kurulan varlıktır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi reklamcılık alanında etkili olan bir yaratıcılık tekniği olarak ön plana çıkmaktadır?
Morfolojik Sentez |
Sinektik |
Rol Yapma |
Nitelik Sıralama |
Beyin Fırtınası |
bir yaratıcılık tekniği olarak nitelendirilen morfolojik sentez, bir diğer adıyla birleşim (kombinasyon), reklamcılık alanında, reklamı gerçekleştirilen birleşim ürününün öz niteliği bağlamında reklamın başarısına katkı sağlaması nedeniyle reklamcılık alanında etkili olan bir yaratıcılık tekniği olarak ön plana çıkmaktadır.
20.Soru
Tüketicilerin metafor mesajlarından nasıl anlam çıkardıklarının anlaşılmasına yardımcı olmak amacıyla metaforları soyut ve somut metaforlar olarak ikiye ayıran kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Phillips |
Sullivan |
McCabe |
Geary |
McQuarrie |
McCabe, tüketicilerin metafor mesajlarından nasıl anlam çıkardıklarının anlaşılmasına yardımcı olmak amacıyla metaforları soyut ve somut metaforlar olarak ikiye ayırmıştır. Somut metaforlar beş duyumuz aracılığıyla deneyimlenip tanımlanabilen karşılaştırmalara dayanır. Soyut metaforlar ise doğrudan deneyimlenemeyecek, fiziksel varlığı olmayan ancak duyumsanabilen karşılaştırmaları içerir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ