Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yaratıcı fikrin ilk üç evresi doğru sırayla verilmiştir?
Üretim - Kuluçka - Analiz |
Analiz - Üretim - Kuluçka |
Kuluçka - Analiz - Üretim |
Üretim - Kuluçka - Analiz |
Yaratıcı fikrin ilk üç evresi Analiz - Kuluçka - Üretim biçimindedir. Buna göre doğru Cevap B’dir. |
Analiz - Üretim - Kuluçka
2.Soru
Bir spor ayakkabı reklamında ayakkabıların kelebek şekline benzetilerek görsel metafor kullanılmışsa, ayakkabının hangi özelliği vurgulanmak istenmemiştir?
Hafiflik |
Canlılık |
Renklilik |
Güzellik |
Kısa ömürlülük |
Bu reklamda birincil özne reklamı yapılan ürün yani ayakkabıdır. İkincil özne ise kelebektir. Reklam metaforik bir ifadeye dönüştürüldüğünde ikincil özne olan “kelebek”ten birincil özne olan “ayakkabı”ya aktarılabilecek özellikler hafiflik, canlılık, renklilik gibi olumlu özelliklerdir. Reklamcı da bu reklamda kullandığı kelebek metaforuyla ayakkabının hafifliğini vurgulamak istemiştir. Bunu aynı zamanda reklam metninden de anlayabiliyoruz. Kelebeklerin kısa ömürlü olması gibi olumsuz özelliklerin aktarılmamasının nedeni de reklamcının pozitif iddiada bulunacağının bilinmesidir.
3.Soru
Yaratıcı stratejiye örnek olarak verilebilecek reklam aşağıdakilerden hangisidir?
Araba Lastiği reklamları |
Hazır Çorba Reklamları |
Gazete reklamları |
Eti'nin Çukulata Reklamları |
Komili’ nin zeytinyağının yararlarını anlattığı reklamlar |
Jenerik reklamda ürün kategorisi temel alınmaktadır. Söz konusu stratejiler kullanılarak ürün kategorisindeki tüketimin artırımı ve pazarın büyümesi amaçlanmaktadır. Sözgelimi, Solo’ nun tuvalet kağıdı kullanımın önemini anlattığı reklam ve Komili’ nin zeytinyağı pazarını genişletmek için zeytinyağının yararlarını anlattığı reklamlar bu bilgisel jenerik yaratıcı stratejiye örnek olarak verilebilmektedir.
4.Soru
Özgün-geleneksel, eşsiz-sıradan, beklendik-yeni gibi bileşenler CPSS ölçeğinin hangi boyutu altında toplanmaktadır?
Yenilik |
Kararlılık |
Ayrıntılandırma ve Sentez |
Etki |
Uygunluk |
CPSS, “anlamsal farklılık” temelinde geliştirilmiştir. U¨ç temel boyut ve alt bileşenlerden oluşmaktadır. Bu boyutlar şöyledir:
-
Yenilik
-
Kararlılık
-
Ayrıntılandırma ve Sentez
Yenilik Boyutu – O¨zgünlük alt başlığı
C¸ok kullanılmış (eskimiş) | Taze |
Beklendik | Yeni |
Olağan | Olağan dışı |
Eşsiz | Sıradan |
O¨zgün | Geleneksel |
5.Soru
Rekabet stratejileri kapsamında işletme üç tür strateji izleyebilir.
Aşağıdakilerden Hangisinde bu stratejiler verilmiştir?
• Çıkarım Maliyet Stratejisi |
• Toplam Maliyet Stratejisi |
• Çıkarımsal Maliyet Stratejisi |
• Toplam Maliyet Stratejisi |
• Toplam Maliyet Stratejisi |
Rekabet stratejileri kapsamında işletme üç tür strateji izleyebilir.• • Toplam Maliyet Stratejisi
• Farklılaştırma Stratejisi
• Odaklanma Stratejisi
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi markayı hedeflenen kitlenin zihninde rekabetçi bir üstünlük taşıyan bir konuma yerleştirme amacında olan marka konumlandırma stratejileri arasında değildir?
Pazarda ürünü tek hale getirmek |
Pazarda ilk olmak |
Karşı görüş |
Üretici işletmenin imajını kullanmak ya da üretim dalının genişletilmesi |
Adlandırma |
Markayı hedeflenen kitlenin zihninde rekabetçi bir üstünlük taşıyan bir konuma yerleştirme amacında olan marka konumlandırma stratejileri şu şekilde ayrıntılandırılabilmektedir:
• Pazarda ilk olmak,
• Pazarda ürünü tek hale getirmek,
• Pazarda lider olarak konumlandırmak,
• Pazar liderine göre konumlandırma,
• Karşı yer,
• Rakibi yeniden tanımlamak,
• Üretici işletmenin imajını kullanmak ya da üretim dalının genişletilmesi,
• Adlandırma.
7.Soru
Yaratıcı bireyleri gerçekçiler, soyut düşünceliler ve hayalciler olmak üzere üç temel sınıfa ayıran psikolog kimdir?
Nancy C. Andreasen |
Théodule-Armand Ribot |
Cesare Lombroso |
Ken Robinson |
Francis Galton |
Fransız psikolog Théodule-Armand Ribot, yaratıcı bireyleri gerçekçiler, soyut düşünceliler ve hayalciler olmak üzere üç temel sınıfa ayırmıştır (Eriç, 1998).
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi görsel metafora örnek olarak verilebilir?
Süt reklamlarında inek görseli kullanılması |
Çikolata reklmanda kakao görseli kullanılması |
Çamaşır detarjanı reklamında beyaz gömlek kullanılması |
Bulaşık detarjanı reklamında limon görseli kullanılması |
Çamaşır yumuşatıcısı reklamında peluş oyuncak görseli kullanılması. |
Çamaşır yumuşatıcısı reklamında peluş oyuncak görseli kullanılması görsel bir metafordur. Tüketiciyi çamaşırların pelış bir oyuncak kadar yumuşak olacağına ikna etmek için böyle bir metafor tercih edilebilmektedir. Buna göre doğru Cevap E’dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Forceville’e göre ikincil öznenin doğasına dayanarak yapılan görsel metafor sınıflandırması değildir?
Tek resimle oluşturulan metaforlar |
İki resimle oluşturulan metaforlar |
Resimsel temsiller (benzetmeler) |
Sözel-Resimsel metaforlar |
Resimsel temsil |
Forceville, ikincil öznenin doğasına dayanarak görsel metafor sınıflandırması yapmıştır. Kullanılan resme bağlı olarak 4 tip görsel metafor tanımlar:
1.Tek resimle oluşturulan metaforlar
2.İki resimle oluşturulan metaforlar
3.Resimsel temsiller (benzetmeler)
4.Sözel – Resimsel metaforlar
10.Soru
Altı şapka düşünme tekniği olarak da adlandırılan tekniğin diğer adı nedir?
Özellik Listeleme |
Rol Yapma |
Sinektik |
Beyin Fırtınası |
Nitelik Sıralama |
Nitelik Sıralama : Altı şapka düşünme tekniği olarak da adlandırılan bu teknikte, yaratıcı fikir bulma sürecinde, sırasıyla değiştirilerek giyildiği varsayılan, farklı renklerde, farklı düşünme biçimlerini temsil eden altı adet şapka bulunmaktadır.
11.Soru
Matematikçiler ve metafizikçiler Fransız psikolog The´odule-Armand Ribot'un hangi yaratıcı birey sınıfına dahildir?
Hayalciler |
Gerçekçiler |
Maceracılar |
Soyut düşünceliler |
Pasifler |
İkinci türden olan yaratıcılar kendilerinde kavramların bileşkesi şeklinde içsel bir yaşamın baskın olduğu soyut düşüncelilerdir. Dünyayı, işaret ve sembollerle gösterilmiş ve genel fikirlerin basamakları çerçevesinde sıralanmış, şematik hayaller şeklinde görürler. Bu kişiliklerin özünde sembolleştirme ve genelleştirme düşünceleri yatar. Salt matematikçiler ile salt metafizikçiler bu sınıfta gösterilebilir. Bu iki yönelimin birlikte bulunması veya karşıtlık olmadan birbirlerine kaynaşması halinde ise soyut düşünce, en üstün boyuta ulaşacaktır.
12.Soru
- Soyut bir kavram somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanır
- Uzun cümlelerle açıklanabilecek şeyleri tek bir görselle anlatmak mümkündür
- Görsel metaforun yorumlanmasında bağlam önemli değildir
- Birincil özne reklamı yapılan üründür
- Reklamcının niyetini bilmek reklam metaforunun yorumlanmasını etkiler
Yukarıdakilerden hangileri görsel metaforlar için söylenebilir?
I, II, III |
I, II |
II, III, IV, V |
I, IV, V |
I, II, IV, V |
Görsel metaforlar için şunlar söylebnebilir;
- Soyut bir kavram somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanır
- Uzun cümlelerle açıklanabilecek şeyleri tek bir görselle anlatmak mümkündür
- Görsel metaforun yorumlanmasında bağlam önemlidir
- Birincil özne reklamı yapılan üründür
- Reklamcının niyetini bilmek reklam metaforunun yorumlanmasını etkiler
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir metafor örneği değildir?
Ahmet arslan gibi çocuk olmuş maşallah. |
Eskiden çok kiloluydu, hırs yapmış belli kürdan gibi olmuş. |
Bu güllerin kokusu cennet kokusu sanki. |
Agaclar sonbaharda elbiselerinden soyunur. |
İlk kez pilav yapıyor diye annesi çok karıştırmasına bir şey söylemedi. |
Metafor’un Türk Dil Kurumu’ndaki anlam karşılığı mecaz’dır. Mecaz’ın sözlük anlamı ise şöyledir; “bir ilgi veya benzetme sonucu gerçek anlamından başka anlamda kullanılan söz- bir kelimeyi veya kavramı kabul edilenin dışında başka anlamlara gelecek biçimde kullanma, metafor.” Metafor kelimesi Grekçe’de “transfer” anlamına gelen metaphora kelimesinden türemiştir. . Metaporadan gelen “metafor” kelimesi, taşımak, yüklenmek kelimelerinden oluşmaktadır ve “bir yerden başka bir yere götürmek” anlamına gelir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi doğru yönlü veya bilgi yönlü yaklaşımlar doğrultusunda
belirlenen, reklam formatına ilişkin taktikler arasında değildir?
Karşılaştırma yapma |
Yaşam kesiti |
Tanıklık |
Sosyal medyayı kullanma |
Uzman desteği |
Doğru yönlü veya bilgi yönlü yaklaşımlar doğrultusunda belirlenen, reklam formatına ilişkin şu taktikler mevcuttur:
- Tanıklık
- Uzman desteği
- Ünlü kişi desteği
- Karşılaştırma yapma
- Yaşam kesiti
- Müzik kullanma
15.Soru
Pazar açığını yakalayarak buna göre strateji belirlemenin ön plana alındığı strateji aşağıdakilerden hangisidir?
Rekabet |
Erken davranma |
Konumlandırma |
Temel satış vaadi |
Marka imajı |
Erken davranma stratejisinde pazar açığını yakalamak ve buna göre strateji belirlemek ön plana alınmaktadır. Doğru yanıt B seçeneğidir.
16.Soru
- Terimlerden biri sözlü olarak sunulurken, diğeri resimsel olarak sunulur.
- Resimsel bağlamın kaldırılması iki terimin tanımlanmasını etkilemez.
- Metni kaldırmak terimlerden birinin ve dolayısıyla da metaforun kaybolmasına yol açar.
- Çoğu durumda resimsel olarak ifade edilen terim, reklamı yapılan üründür.
- Sözlü sunulan terim metaforun sözel desteğini oluşturur.
Yukarıda verilen bilgiler görsel metafor türlerinden hangisi için yapılmıştır?
Tek resimle oluşturulan metaforlar |
İki resimle oluşturulan metaforlar |
Resimsel temsiller (benzetmeler) |
Sözel – Resimsel metaforlar |
Soyut metaforlar |
Sözel-resimsel metaforlar. Burada terimlerden biri sözlü olarak sunulurken, diğeri resimsel
olarak sunulur. Resimsel bağlamın kaldırılması iki terimin tanımlanmasını etkilemez. Metni
kaldırmak terimlerden birinin ve dolayısıyla da metaforun kaybolmasına yol açar. Çoğu
durumda resimsel olarak ifade edilen terim, reklamı yapılan üründür. Sözlü sunulan terim
metaforun sözel desteğini oluşturur.
17.Soru
Herhangi bir reklamda görülen kaplumbağanın güçlü çıkarımı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
Güvenirlik |
Sağlamlık |
Yavaşlık |
Rahatlık |
Uygunluk |
Güçlü bir çıkarım bir mesajdaki başlıca veya açık anlamdır. Bu sonuçlar o kadar güçlüdür ki dinleyicinin onları kaçırması imkansızdır. Örneğin, herhangi bir reklamda görülen kaplumbağanın güçlü çıkarımı “yavaşlık” olabilir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘özgürlük’ konsepti için görsel bir metafor olarak uygun değildir?
Kartal |
Okyanus |
Muhabbet kuşu |
Yunus |
Gökyüzü |
Görsel metaforu şu şekilde tanımlayabiliriz; soyut bir kavramın, kendisiyle biraz benzerlik taşıyan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasıdır (Messaris, 1997). Diğer bir deyişle bir fikrin veya düşüncenin, görsel bir imge ile benzerlikler kurarak tanımlanmasıdır. Örneğin kartal resminin özgürlük konsepti için görsel bir metafor olarak kullanılabilmesi gibi. Reklam bağlamında görsel metafor reklamı yapılan ürün ve bir imge arasında ima edilen karşılaştırmanın sonucu olarak anlamı belirler.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi reklamda yaratıcı stratejiyi etkileyen unsurlar arasında değildir?
Reklam ajansına hakim olan genel yapı |
Yaratıcı grubun yetenek ve yeterlilik düzeyi |
Rakip mal ya da hizmetlerin ajansa karşı tutumları |
Yaratıcı grubun motivasyon düzeyi |
Reklamverenin talepleri |
Yaratıcı strateji; reklam ajansına hakim olan genel yapı, reklam ajansı yöneticisinin çalışanlara yönelik tutumu, yaratıcı grubun yetenek ve yeterlilik düzeyi, yaratıcı grubun motivasyon düzeyi, reklamverenin talepleri, reklamverenin pazarlama iletişimi ve reklam stratejisi, reklam bütçesi, pazar koşulları, rakip mal ya da hizmetlerin reklam stratejileri gibi unsurların etkisiyle şekillenmektedir. Rakip mal ya da hizmetlerin ajansa karşı tutumunun bu durumla bir ilişkisi yoktur.
20.Soru
Yaratıcılığın var olan değerlerden katma değer elde etmenin en ucuz ve en iyi yolu olduğunu belirten ünlü yaratıcılık eğitmeni kimdir?
Ellis Paul Torrance |
Théodule-Armand Ribot |
Francis Galton |
Edvard de Bono |
Cesare Lombroso |
Bu tanımlardan da anlaşılabileceği gibi yaratıcılık, sihirli güçlere, çok üstün bir zekaya ya da doğuştan gelen bir yeteneğe bağlı değildir. Çünkü yaratıcılık öğrenilebilen ve geliştirilebilen bir kişilik özelliğidir. Ünlü yaratıcılık eğitmeni Edvard de Bono, yaratıcılığın var olan değerlerden katma değer elde etmenin en ucuz ve en iyi yolu olduğunu belirtmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ