Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Metafor için söylenen özelliklerden hangisi doğrudur?
Sözel metaforlar tüketicilerin düşüncelerini etkilemede görsel metaforlara göre daha etkilidirler. |
Bir düşüncenin bir görsel aracılığıyla sunulmasıdır. |
Kültürel farklılıkları anlamak için de kullanılabilir. |
Metaforlar tüketicilerin ürünle ilgili negatif düşüncelere sahip olmasına neden olur. |
Metafor birbiriyle ilişkili olması beklenmeyen iki öğe arasında bir benzerlik öne sürer. |
Metaforlar kültürel farklılıkları anlamak için de kullanılabilir.
Metafor bir düşüncenin başka bir düşünce aracılığıyla sunulmasıdır.
Metaforlar tüketicilerin ürünle ilgili pozitif düşüncelere sahip olmasına neden olur.
Görsel metaforlar tüketicilerin düşüncelerini etkilemede sözel metaforlara göre daha etkilidirler.
Metafor birbiriyle ilişkili olması beklenmeyen iki öğe arasında bir benzerlik öne sürer.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı reklamın özelliklerinden biridir?
Yaratıcı reklam umulmayandır |
Yaratıcı reklamın, marka ve hedef kitle arasında bir ilişkisi yoktur. |
Yaratıcı reklamlar her zaman çok yüksek bütçe gerektirir. |
Yaratıcı reklam herkes tarafından anlaşılamaz. |
Yaratıcı reklam popülerdir. |
Yaratıcı strateji ile vücuda gelen sıra dışı fikirler, yaratıcı reklamda hayat bulmaktadır. Yaratıcı reklamın başlıca özellikleri şunlardır:
- Yaratıcı reklam, marka ve hedef kitle arasında ilişki kurar
- Yaratıcı reklam, bir satış fikri sunar.
- Yaratıcı reklam, umulmayandır.
3.Soru
- Yaratıcılığın önündeki bazı engeller
- Yasal Engeller
- Mükemmeliyetçilik
- Cam Tavan Sendromu
- Huzursuz Bacak Sendromu
Yukarıdakilerden hangileri yaratıcı düşünme sürecinin önündeki engellerdendir?
III, IV, V |
I, III, V |
I, II, III, IV |
II, IV, V |
I, II, V |
Huzur Bacak Sendromu, yaratıcılığın önündeki bazı engellerden biri değildir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Stein'in yaptığı kaynak taramasında göre yaratıcı bireyin kişilik özellikleri arasında yer almaz?
Yaratıcı insan düzen gereksinmesi ile güdülür. |
Bağımsızlık ve özerkliğe önem verir. |
O¨nsezilere sahiptir, ama empati duygusu gelişmemiştir. |
İnsanlar arası ilişkilerde çok girişken değildir, daha içe dönüktür. |
Yargıları ve diğer eğilimleri estetiğe doğru kaymaktadır. |
Yaratıcı bireyin kişilik özellikleri Stein (1968)’in yaptığı kaynak taramasında aşağıda sunulan listeye göre sıralanmıştır:
-
Başarılı insandır.
-
Yaratıcı insan düzen gereksinmesi ile güdülür.
-
Meraklı ve bu merakını gidermeye çalışandır.
-
O¨z kanıtlama gereksinimi içindedir. Baskın, saldırgan ve kendi kendine yeterlidir. O¨nderdir ve kişisel girişimlerde bulunur.
-
Baskı mekanizmasını geri iticidir. Daha az engellenmiş, daha az geleneklere bağlıdır.
-
Güdülerinde süreklilik, iş yapma yeteneği ve sevgisi, kendini disipline sokabilme, yüksek üretim
gücüne sahip, bir işi tamamına erdirendir.
-
Bağımsızlık ve özerkliğe önem verir.
-
Yapıcıdır.
-
Bilgisi geniş, ilgileri çeşitli olan, çok yönlü bir kişidir.
-
Duygu ve heyecanlara açıktır. Ona göre duygu, düşünmeden daha önemli ve özneldir. Canlı ve coşkulu kişidir.
-
Yargıları ve diğer eğilimleri estetiğe doğru kaymaktadır.
-
Ekonomik değerlere önem vermediğinden “kötü” iş adamı sayılır.
-
Daha az saldırgandır.
-
İnsanlar arası ilişkilerde çok girişken değildir. Daha içe dönüktür.
-
Duygusal yönden durulmamış, bununla beraber istikrarsızlığını etkili biçimde kullanabilendir.
-
Kendisini yaratıcı olarak görür.
-
O¨nsezilere sahiptir ve empati kurabilir.
-
Kendini daha az eleştirir. Kendisi hakkında olumsuz ve küçültücü sıfatlar kullanma eğilimi yoktur.
-
Diğer kişileri etkileyebilmektedir.
5.Soru
Reklamda yaratıcılık sürecinde problemin çözümüne yönelik çabaların başlatıldığı evre aşağıdakilerden hangisidir?
Gösterim ve sonuçların değerlendirilmesi |
Problemin tanımlanması |
Kuluçka ve aydınlanma |
Problemle yüzleşme |
Problemin algılanması |
Reklamda yaratıcılık sürecinin üçüncü aşaması olan problemle yüzleşme aşaması problemle yüzleşilen, bir diğer deyişle problemin çözümüne yönelik çabaların başlatıldığı aşamadır. Çalışmanın önceki bölümünde yer verilen yaratıcı fikrin bulunmasında kullanılan teknikler (beyin fırtınası, nitelik sıralama, sinektik, rol yapma, özellik listeleme, morfolojik sentez vb.) bu aşamada kullanılmaktadır.
6.Soru
Rekabet stratejileri kapsamında işletmelerin izleyebileceği stratejiler hangileridir?
Toplam Maliyet - Farklılaştırma - Odaklanma |
Erken davranma - Odaklanma - Farklılaştırma |
Toplam maliyet - Yankılama - Farklılaştırma |
Konumlandırma- Yankılama - Erken davranma |
Yaratıcılık - Farklılaştırma - Odaklanma |
Rekabet stratejileri kapsamında işletme üç tür strateji izleyebilir. Bunlar ;
• Toplam Maliyet Stratejisi
• Farklılaştırma Stratejisi
• Odaklanma Stratejisi
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı düşüncenin önündeki kurumsal sorunlardan biridir?
Yanlış yapma ve eleştirilme korkusu |
Gülünç olma endişesi |
Yaratıcılığın çocuk işi olarak düşünülmesi |
Normlara aşırı değer verilmesi |
Şirket ya da organizasyon yapısı |
Yaratıcı düşüncenin önündeki kurumsal sorunlar:
• Değişime direnen yönetim
• Şirket ya da organizasyon yapısı
• Eski modellerin baskısı
• Üstlerin astlara güvensizliği
• Otoriter yönetim anlayışı
• Kusursuzluk isteği olarak sıralanmaktadır
8.Soru
I. Reklam tüketiciye maddi açıdan hitap ediyor mu?
II. Reklam tüketicileri ödüllendiriyor mu?
III. Reklam doğru ve zevkli mi?
IV. Yaratıcı yöntem, yaratıcı strateji ve hedefleriyle uyumlu mu?
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri başarılı reklamın değerlendirilmesinde tartışılan temel kriterler arasındadır?
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve IV |
II, III ve IV |
Günümüzde bir çok reklamın sorunu, tüketicilerin isteklerine ve ihtiyaçlarına sesleniyor olmamasıdır. Başarılı reklam, öncelikle belirlediği hedef kitlenin istek ya da ihtiyaçlarına yönelik yapılmış reklamdır. Tüketiciler sadece bir tek nedenle satın alma kararı vermektedir: Sahip oldukları probleme çözüm bulmak için. Reklam dünyası büyük bir hata yaparak kendilerinin satmak istedikleriyle aynı nedenden, örneğin düşük fiyat, kalite, ürün farklılıkları ya da diğer rekabetçi faktörler gibi nedenlerden tüketicilerin satın alma kararı verdiğini düşünmektedir. Oysa tüketiciler sahip olduklarını düşündükleri problemi çözmek ya da problemi oluşmadan önlemek için satın almaktadır. Dolayısıyla tüketiciler reklama öncelikle problemini çözmek için bakar, ürün özellikleri, farklılıkları ya da fiyatı için değil.
Bu sebeple I. soru yanlıştır.
9.Soru
“Mecaz”ın Türk Dil Kurumu’ndaki anlam karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
“Mecaz”ın Türk Dil Kurumu’ndaki anlam karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Metafor |
Teşbih |
Abartma |
Temsil etme |
Betimleme |
Mecaz’ın sözlük anlamı ise şöyledir; “bir ilgi veya benzetme sonucu gerçek anlamından başka anlamda kullanılan söz- bir kelimeyi veya kavramı kabul edilenin dışında başka anlamlara gelecek biçimde kullanma, metafor. Buna göre doğru Cevap A’dır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı fikrin bulunmasında kullanılan tekniklerden biri değildir?
Beyin fırtınası |
Nitelik sıralama |
Sinektik |
Rol yapma |
Kuluçka |
Yaratıcı fikrin bulunmasında kullanılan tekniklerden en işlevsel olanları rol yapma, sinektik, beyin fırtınası, nitelik sıralama, özellik listeleme ve morfolojik sentezdir. Kuluçka yaratıcı fikrin doğuş sürecindeki evrelerden biridir.
11.Soru
Bir ayakkabı reklamında kullanılan kelebek metaforuyla tüketiciye verilmek istenen mesaj aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Ayakkabının kaliteli olduğu |
Ayakkabının deriden yapılmış olduğu |
Ayakkabının kısa ömürlü olduğu |
Ayakabının pahalı olduğu |
Ayakkabının kalitesiz olduğu |
Kelebek en kısa ömürlü canlılardan biri olduğundan. Ayakkabı reklamında kullanılan kelebek metaforuyla tüketiciye verilmek istenen mesaj ayakkabının kısa ömürlüğü olduğudur. Buna göre doğru Cevap C’dir.
12.Soru
I. Uygunluk
II. Özgünlük
III. Etki
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri reklam yaratıcılığının temel başlıklarıdır?
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Reklam yaratıcılığı uygunluk, özgünlük ve etki olarak üç temel başlıkta özetlenebilir. Doğru yanıt E seçeneğidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi reklamcılıkta kullanılan metaforların özelliklerinden biri değildir?
Ürünün algılanan değerini zenginleştirmek |
Marka imajının oluşmasına katkıda bulunurlar |
Reklamda metafor kullanımı reklamın tüketici tarafından beğenilirliğini artırır |
Metaforlar bir reklamda sadece görsel olarak kullanılır |
Metaforların süsleme ve gizleme yetenekleri reklama olan ilgiyi artırır |
Reklamcılıkta metaforlar ürünün algılanan değerini zenginleştirmek için kullanılırlar. Aynı zamanda marka imajının oluşmasına da katkıda bulunurlar. Metaforlar bir reklamda görsel olarak veya bir başlık ya da metinde sözlü olarak kullanılabilirler. Reklamda metafor kullanımı reklamın tüketici tarafından beğenilirliğini artırır, olumlu tutum oluşturur, katılım sağlar. Aynı zamanda metaforların süsleme ve gizleme yetenekleri reklama olan ilgiyi artırır. Buna göre doğru Cevap D’dir.
14.Soru
I. Alışılmamış ilişkileri algılayabilmektir.
II. Yeninin hazırlanması ve eskinin elden geçirilmesidir.
III. Her insanın sahip olamayacağı bir özelliktir.
IV. Akılcılık, esneklik ve özgünlük içeren bir süreçtir.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri yaratıcılığı doğru bir şekilde tanımlamaktadır?
I ve II |
I ve III |
II ve IV |
II, III ve IV |
I, II ve IV |
Yaratıcılık kavramına yönelik diğer tanımlamaları şöyle sıralayabiliriz:
-
Alışılmamış ilişkileri algılayabilmektir.
-
Yeninin hazırlanması ve eskinin elden geçirilmesidir. Yani yaratıcılık, hem yeniyle hem de eskiyle uğraşan, yeniyle eskiyi kesiştiren bir özelliktir.
-
Yeni ve özgür bir şey bulma, tasarlama yetisi, gücüdür.
-
Alışılmışları bırakmak, başkalarının yaşantılarına açılmak, herkesin izlediği ana yolun dışına çıkmak, bilinmeyenlere doğru bir adım atmak, yeni bir düşünce çizgisi çizmek, var olan problemin çözümü için alternatifler üretmek, başka şeylerin icadına yol açabilen yeni şeyler bulmak, var olan düşünceler arasında bir ilişki kurmak ya da yeni ve orijinal bir düşünceye varmaktır.
-
Yaratıcılık bazı insanların sahip olduğu, diğerlerinin yoksun olduğu bir özellik değildir. Zekanın bir işlevidir. C¸ok çeşitli biçimleri vardır, çok çeşitli kaynaklardan yararlanır ve hepimizin çok çeşitli yaratıcı güçlerimiz vardır.
-
Yaratıcılık, insan zekasının etkin bir biçimde katıldığı tüm faaliyetlerde mümkündür. İnsan zekasının belirleyici öğesi, imgelem ve simgesel düşüncenin gücüdür.
-
Yaratıcılığın temelinde, akıcı, özgün ve esnek düşünebilme, dolayısıyla sorun çözebilme becerisi yatmaktadır. Akıcı düşünebilmek, kısa sürede, ardı ardına bir çok düşünce ve görüş öne sürebilmektir.
-
Yaratıcılık, sınırları olmayan, geliştirilebilen bir eylemdir.
-
Akılcılık, esneklik ve özgünlük içeren bir süreçtir. Yaratıcılık; alternatifli düşünme, problem çözme gibi zihinsel süreçleri de içerdiğinden, yalnızca bir süreç değil, süreçler dizisi olarak düşünülmelidir.
- İnsan doğası gereği tüm insanlarda değişik derecelerde, değişik boyutlarda var olan ve geliştirilebilen özel bir yeti olarak ele alınıp, yaratma eyleminin somutlaşması olarak ortaya çıkabilmektedir. Bu nedenle yaratıcılık sosyo-kültürel çevreyle yakından ilgili bir güç olarak düşünülebilir. Ayrıca bilimsel araştırmalar sonucunda bazı bilim adamları tarafından yaratıcılığın insanın genetik yapısıyla da ilgili olduğu iddia edilmektedir.
15.Soru
Reklam görselleri kaça ayrılıır?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Reklam görselleri düz anlamlı ve sembolik olarak ikiye ayrılırlar.
16.Soru
Yaratıcı süreçte kuluçka evresi …………… aşamasını tanımlamaktadır.
Yukarıdaki ifadenin doğru bir cümle olması için, boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Yeniden değerlendirme |
Farkları bulma |
Hazırlık |
Fikrin bulunması |
Zihnin dinlendirilmesi |
Analiz sürecinin tamamlanmasının ardından üretim aşamasının başlangıcında, yaratıcı sürecin sağlıklı işleyebilmesi için kuluçka evresine gereksinim duyulmaktadır. Kuluçka evresinde yaratıcı sürece konu olan unsura ilişkin hiçbir şey düşünülmez. Bu şekilde zihnin dinlendirilmesi sağlanır ve konunun dışında kalınır. Kuluçka bir anlamda zihnin “deşarj” edilmesidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı kişilerin özelliklerinden biri değildir?
Dışarıdan dayatılan kurallara göre hareket ederler. |
Dünyaya, önyargılarla şekillenmemiş taze ve özgün bir şekilde yaklaşma eğilimindedir. |
Keşfetmeyi seven maceraperest kişiliktedirler. |
Dayanıklı ve ısrarcı olmalarını sağlayan özelliklere sahiptir. |
Fazlasıyla meraklı olma eğilimindedirler. |
Yaratıcı insanlar dışarıdan dayatılan kuralları sevmezler, kendi içlerinden gelen yönelimlerle hareket ederler. Doğru yanıt A seçeneğidir.
18.Soru
‘En mükemmel fikirlerim tıraş olduğum sırada aklıma gelirler.’ Albert Einstein'ın bu sözü yaratıcı sürecin hangi aşamasının önemli olduğunu vurgular?
Aydınlanma evresi |
Analiz aşaması |
Üretim aşaması |
Kuluçka evresi |
Değerlendirme aşaması |
Bir problemin çözülemediği, çıkmaza girdiği noktada problemi bir süre için bir kenara bırakarak kuluçka evresine geçilmesi ve diğer problemlere odaklanılması temel problemin çözümünde kolaylaştırıcı bir etken olarak görülmektedir. Bu bağlamda Einstein'ın problemin çözümüne bir süre ara verdiği kuluçka evresinde olduğu söylenebilir. Bu nedenle doğru cevap D şıkkıdır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi reklamda yaratıcı süreçde proplemin algılanmasını etkileyen iç etkenlerden biridir?
Ajans felsefesi |
Çalışma arkadaşları |
Bütçe |
Geçmiş deneyimler |
Medya |
İç etkenlerde tanımlanan değişkenler, yaratıcı grup üyelerinin yaratıcılık yetenekleri, geçmiş deneyimleri ve psikolojik durumlarına bağlı olarak şekillenen unsurlardır. Dış etkenler ise yaratıcı grubun çalıştığı ajansın felsefesi, kurum kültürü, vizyonu; yaratıcı ekibin çalışma arkadaşları; maddi imkanların sınırlılıkları, zamanın kısıtlılığı ve medya baskıları olarak tanımlanmaktadır. Buna göre doğru Cevap D’dir.
20.Soru
Tüketicinin bir ürün, hizmete ya da markaya yönelik olarak geliştirdiği çağrışım, duygu ve tutumlara ne ad verilir?
Marka imajı |
Bilinçli tüketici |
Yaratıcı reklam |
Satış vaadi |
Pazar açığı |
Marka imajı, tüketicinin bir ürün ya da hizmete ya da markaya yönelik olarak geliştirdiği çağrışım, duygu ve tutumların toplamı olarak tanımlanabilmektedir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ