Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Metaforik bir ifadenin kaç tane belirgin öznesi vardır?
Metaforik bir ifadenin kaç tane belirgin öznesi vardır?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Metaforik bir ifadenin iki belirgin öznesi vardır. Bunlar ‘birincil özne’ ve ‘ikincil özne’dir. Metaforda bir ya da daha fazla özellik ikincil özneden birincil özneye aktarılır. Bu özellik aktarımı birincil öznede düzenleme gerektirir. Buna göre doğru Cevap B’dir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı düşüncede klasik bölümleme aşamalarından değildir?
Gerçekleşme |
Hazırlık |
Aydınlanma |
Kuluçka |
İçe dönme |
Yaratıcı düşüncede klasik bir bölümleme vardır. Hazırlık, kuluçka, aydınlanma ve gerçekleşme. Burada kilit noktası, yaratıcılığın bir olay değil, bir süreç olduğudur.
3.Soru
Her gün yüzlerce mesajla karşılaşan beyinlerimiz, çevredeki dünyayı filtre ederek belirli mesajları almamayı öğrenmiş durumdadır. Bu nedenle, tüketicilerin beyinlerinde yer alabilmek için Reklam mesajların nasıl olması gereklidir?
Karmaşık ve o oranda dikkat çekici biçimde sunulması gereklidir. |
Yalın ve o oranda dikkat çekici biçimde sunulması gereklidir. |
Sıradan ve o oranda dikkat çekici biçimde sunulması gereklidir. |
durağan ve o oranda dikkat çekici biçimde sunulması gereklidir. |
Sıkıcı ve o oranda dikkat çekici biçimde sunulması gereklidir. |
Temel Satış Vaadi'nin yaratıcısı Reeves, reklamcılığın aslında belleklerde yer kazanmaya yönelik bir uğraş olduğunu ve belleklere girmenin pazara girmenin tek yolu olduğunu ifade etmektedir. İnsan beyninin kendini sürekli olarak
gelişen koşullara uyumlaştırdığı bilinmektedir. Her gün yüzlerce mesajla karşılaşan beyinlerimiz, çevredeki dünyayı filtre ederek belirli mesajları almamayı öğrenmiş durumdadır. Bu nedenle, tüketicilerin beyinlerinde yer alabilmek belirlenen tüketici faydasının yalın; ancak yalın olduğu oranda dikkat çekici biçimde sunulması ile olanaklıdır.
4.Soru
Yaratıcı unsurlar içeren reklam stratejisinde, mesajın nasıl sunulacağı, nasıl söyleneceği ya da nasıl gösterileceğine ne ad verilir?
Yaratıcı reklam |
Yaratıcı fikir |
Slogan |
Kurumsal imaj |
Yaratıcı taktik |
Yaratıcı unsurlar içeren reklam stratejisinde, mesajın nasıl sunulacağı, nasıl söyleneceği ya da nasıl gösterileceğine yaratıcı taktik adı verilir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcılık tekniği olarak nitelendirilen morfolojik sentez ürünüdür?
Televizyon |
İnternet |
Fotoğraf Makinesi |
Akıllı telefonlar |
Sosyal medya |
Pek çok özelliği bir arada sunan akıllı telefonlar morfolojik sentez ürünü olarak tanımlanabilmektedir.
6.Soru
Metaforun yorumlanmasını değerlendirmede önemli rol oynayan Uygunluk Prensibi kim tarafından tanımlanmıştır?
Sperber ve Wilson |
McCracken ve Phillips |
Ang ve Lim |
Tanaka |
Forceville |
Uygunluk prensibi, Sperber ve Wilson (1986) tarafından tanımlandığı şekliyle, metaforun yorumlanmasını değerlendirmede önemli bir rol oynar. Tüketiciler çıkarımda bulunurken mesajın bağlamını incelemek için problem çözme stratejilerini kullanırlar ve daha önceden depoladıkları uygun bilgileri çekip çıkarırlar (Sperber and Wilson 1986).
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi jenerik stratejilerinin temelini oluşturur?
İşletme stratejisi |
Özgünlük stratejisi |
Geleneksellik stratejisi |
Rekabet stratejileri |
Güven stratejisi |
Jenerik stratejilerin temelini, Michael Porter tarafından geliştirilen rekabet stratejileri oluşturmaktadır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcılığın önündeki engellerden biri değildir?
Cesaret |
Süre Kısıtlılıklar |
Sosyal Engeller |
Yasal Engeller |
Mükemmeliyetçilik |
Cesaret engel teşkil etmez.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sinektik teknikte kullanılan analojilerinden biridir?
Doğal Analoji |
Toplu Analoji |
Dolaylı Analoji |
Dolaysız Analoji |
Kurallı Analoji |
Kamile Ün Açıkgöz, bu teknikte kullanılan analojileri şu şekilde açıklamaktadır; Kişisel Analoji,Dolaysız Analoji,Bastırılmış Çatışma
10.Soru
Pepsi’nin “Yeni Neslin Seçimi”, Marlboro’nun “Kovboylar ve Maçolar İçin” ve Levi’s 501 blue-jeanları “Modayı İzleyenler İçin” sloganları ile aşağıdaki hangi reklam stratejisi kullanılmaktadır?
Temel Satış Vaadi |
Marka İmajı Stratejisi |
Konumlandırma Stratejisi |
Yankılama Stratejisi |
Duygusal Strateji |
Temel satış vaadi stratejisi, reklamverenin ürünü ile rakiplerin ürünleri arasındaki fiziksel ve fonksiyonel özelliklerin farklılıklarının vurgulanmasına dayanırken, marka imajı stratejisi daha çok psikolojik özelliklerin veya farklılıkların üzerinde durur veya farklılaştırmaya çalışır. Bu da ürüne ayrımlı bir kimlik kazandırmakla olur. Özellikle bira, meşrubat, blue-jean, sigara vb. homojen ürünler alanında daha çok başvurulur. Buna göre doğru yanıt B'dir.
11.Soru
- İzleyiciyi reklama dahil ettiği için akılda kalıcıdır
- Marka imajının oluşmasına katkıda bulunur
- Tüketicilerin ürünle ilgili pozitif düşüncelere sahip olmasına neden olur
- Reklama olan ilgiyi artırır
- Satın almaya yöneltir
Yukarıda reklamda metafor kullanımı ile ilgili verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
IV ve V |
I, II, III |
I, II, III, IV |
III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
Reklamcılıkta metaforlar ürünün algılanan değerini zenginleştirmek için kullanılırlar. Aynı zamanda marka imajının oluşmasına da katkıda bulunurlar. Sözel ve görsel metaforlar tüketicilerin ürünle ilgili pozitif düşüncelere sahip olmasına neden olur. Reklamda metafor kullanımı reklamın tüketici tarafından
beğenilirliğini artırır, olumlu tutum oluşturur, katılım sağlar. Satın almayı arttırmaz.
12.Soru
Yaratıcı fikrin bulunmasında takım sürecinin en bilinen ve sık kullanılan tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Sinektik |
Nitelik Sıralama |
Rol Yapma |
Beyin Fırtınası |
Özellik Sıralama |
Yaratıcı fikrin bulunmasında takım sürecinin en bilinen ve sık kullanılanı “beyin fırtınası”dır. Beyin
fırtınası, BBDO Reklam Ajansı Başkanı Alex Osborn tarafından geliştirilmiş bir tekniktir. Bu teknikte altı ila on kişi yaratıcı fikir üretmek amacıyla bir araya gelmektedir. Beyin fırtınası yönteminin özünde, bir kişinin bir fikrinin grupta yer alan diğer bireylerin düşünce sisteminde tetikleyici olabilmesi bulunur.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sözel metafor örneği sayılmaz?
Eşiyle ömrünün sonbaharında tanıştı. |
Dünya bir sahnedir. Kadınlar ve erkekler de oyuncular. |
Yaşam bir yolculuktur, nereye varmak istediğine sen karar verirsin. |
Arabası hayatımda bindiğim en hızlı arabaydı. |
Benim temizleyicim içeriyi güneş ışığıyla doldurur. |
Sözel metafor reklamcıya ilginç bir şey söyleme fırsatı verirken aynı zamanda da okuyucunun ya da izleyicinin hayal gücünün işin geri kalanını yapmasına olanak tanır. Örneğin “benim temizleyicim en iyisidir” demek yerine “benim temizleyicim içeriyi güneş ışığıyla doldurur” veya “benim arabam harikadır” yerine “arabam rüzgar gibi sürmenizi sağlar” diyebilir.
14.Soru
Sözel metaforlarla ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Birincil özne düz anlamlıdır |
“A, B’dir”, “B, A’dır”dan tamamen farklı bir metafordur |
Birincil öznenin hedef, ikincil özne kaynaktır |
Birincil özneden ikincil özneye özellik aktarılır |
İkincil özneden birincil özneye özellik aktarılır |
Max Black sözel metaforlar için etkileşim teorisi geliştirmiştir. Metaforik bir ifadenin iki belirgin öznesi vardır. Bunlar ‘birincil özne’ ve ‘ikincil özne’dir. Metaforik ifade ikincil özneden birincil özneye bir takım özelliklerin aktarılması şeklinde işler. Metaforik ifadenin yaratıcısı aktarılacak özellikleri seçer,
vurgular, organize eder. Son olarak metaforik ifadenin bağlamında iki özne şu şekillerde ‘etkileşirler’: (a)birincil öznenin varlığı dinleyiciyi ikincil öznenin bazı özelliklerini seçmek üzere kışkırtır; ve (b) onu birincil özneye uyabilecek paralel anlamlı bir yapı kurmaya davet eder; ve (c) karşılıklı olarak ikincil öznede paralel değişikliklere neden olur (Forceville, 1996).
Metaforda bir ya da daha fazla özellik ikincil özneden birincil özneye aktarılır. Bu özellik aktarımıbirincil öznede düzenleme gerektirir. Karşılığında bu düzenleme ikincil öznede yeni düzenlemelerle sonuçlanır. Temel olarak burada tanımlanan iki öznenin eşleştirilmesi ya da uyumu sürecidir. Birincil ve ikincil özne arasında bir salınım vardır. Bu karşılıklı düzenleme süreci birincil özne ve ikincil özne yer değiştirebilir anlamına gelmemelidir. “A, B’dir”, “B, A’dır”dan tamamen farklı bir metafordur, ve prensipte bağlam içerisinde neyin birincil ve neyin ikincil özne olduğu ile ilgili herhangi bir karışıklık yoktur.
15.Soru
Aşağıadkilerden hangisi yaratıcı düşünce sürecinin klasik bölümlemelerinden biri değildir?
Hazırlık |
Kuluçka |
Aydınlanma |
Gerçekleşme |
Pazarlama |
Yaratıcı düşüncede klasik bir böümleme vardır. Hazırlık, kuluçka, aydınlanma ve gerçekleşme. Burada kilit noktası, yaratıcılığın bir olay de il, bir süreç olduğudur.
16.Soru
Sinektik tekniğinde kullanılan analojiler aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
Bilgi toplama - Kişisel analoji - Bastırılmış çatışma |
Doğrudan analoji - Sabit girdi - Dolaysız analoji |
Esinlenme - Kişisel analoji - Dolaysız analoji |
Kişisel analoji - Dolaysız analoji - Bastırılmış çatışma |
Bastırılmış çatışma - Keşif - Kişisel analoji |
Sinektik tekniğinde kullanılan analojiler kişisel analoji, dolaysız analoji ve bastırılmış çatışma'tır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı sürecinin önündeki engellerden biri değildir?
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı sürecinin önündeki engellerden biri değildir?
Farklı olma |
Sürüden Ayrılma Korkusu |
Yasal Engeller |
Süre Kısıtlılıkları |
Garantici Olmak |
Farklı olma, benzerlerinin arasından ayrılma yaratıcılığın doğasında var olan en önemli özelliktir çünkü farklı olan yaratıcıdır. Buna göre doğru Cevap A’dir.
18.Soru
Altı şapka düşünme tekniği olarak da adlandırılan tekniğin diğer adı nedir?
Altı şapka düşünme tekniği olarak da adlandırılan tekniğin diğer adı nedir?
Sinektik |
Nitelik Sıralama |
Beyin Fırtınası |
Rol Yapma |
O¨zellik Listeleme |
Nitelik Sıralama ; Altı şapka düşünme tekniği olarak da adlandırılan bu teknikte, yaratıcı fikir bulma sürecinde, sırasıyla değiştirilerek giyildiği varsayılan, farklı renklerde, farklı düşünme biçimlerini temsil eden altı adet şapka bulunmaktadır. Buna göre Cevap B’dir.
19.Soru
“Sinektik” tekniğinde kullanılan analojiler aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru şekilde
verilmiştir?
Kişisel-Dolaysız-Bastırılmış Çatışma |
Öznel-Nitel-Nicel |
Dolaylama-Direkt-Seçmeli |
Yakın-Uzak-Temellendirilmiş |
Etkin-Etken-Komplike |
Yaratıcı düşünme tekniklerinden biri olan sinektikte, metafor (benzetme) ve analojilerle (eşleştirme) çalışılır. Özellikle problemin çok fazla içselleştirildiği durumlarda, probleme farklı bir bakış açısıyla bakılmasının gerektiği durumlarda sinektik tekniğinden yararlanılır.
Analojiler ve metaforların sinektik tekniğinin temelini oluşturmasından hareketle, teknikte kullanılan
analoji türlerinin ne şekilde kullanıldıklarının tanımlanması gerekmektedir. Sinektik tekniğini “yaratıcılık grubu” olarak adlandıran Kamile Ün Açıkgöz, bu teknikte kullanılan analojileri şu şekilde açıklamaktadır: Kişisel-Dolaysız-Bastırılmış Çatışma.
20.Soru
"Ayçiçek yağının kolesterol içermediğine ilişkin kolesterolsüz ifadesi Türkiye’de ilk kez kullanıldığında, diğer firmalar dava açmak ve gazetelerde toplu ilanlar vermek zorunda kalmış fakat daha sonra kendileri de bu özelliği etiketlerine dahil etmişlerdir."
Yukarıdaki örnek ile hangi reklam stratejisi kullanılmıştır?
Temel Satış Vaadi Stratejisi (USP) |
Marka İmajı Stratejisi |
Konumlandırma Stratejisi |
Erken Davranma (Tıkama veya Önünü Kesme) Stratejisi |
Yankılama Stratejisi |
Erken davranma stratejisini uygulayan firmadan sonraki firmalar ya aynı şeyleri söyleyecek ve taklitçi durumuna düşecekler ya da başka bir reklam alternatifi bulmak zorunda kalacaklardır. Buna göre doğru yanıt D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ