Reklamda Yaratıcılık ve Yazarlık Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı kişinin iş tutumlarındaki özellikleri arasında yer almaktadır?
Grup çalışmalarına yüksel ilgi |
Eleştiriye kapalı |
Belirsizliği tolere edememe |
Başat |
Kuşkucu |
İş tutumlarında;
-
Zihinsel çalışmalara yüksek ilgi
-
Ayrıntılı ve rutin çalışmalardan daha az doyum sağlama
-
Kaynak kişi olmadan yüksek yeterlilik ve uyum
-
Kuşkucu
-
Açık, eleştirici
-
Dürüstlük
-
Belirsizliğe karşı yüksek hoşgörü
-
Dayanıklılık ön plana çıkar.
2.Soru
Soyut bir kavramın kendisiyle biraz benzerlik taşıyan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasına ne ad verilir?
Sözel Metafor |
Görsel Metafor |
Birincil Özne |
İkincil Özne |
Bileşen |
Soyut bir kavramın, kendisiyle biraz benzerlik taşıyan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasıdır (Messaris, 1997). Diğer bir deyişle bir fikrin veya düşüncenin, görsel bir imge ile benzerlikler kurarak tanımlanmasıdır. Örneğin kartal resminin özgürlük konsepti için görsel bir metafor olarak kullanılabilmesi gibi.
3.Soru
İyi oluşturulmuş bir yaratıcı strateji, yaratıcı kişilere reklamın kime hitap edeceği ve............. konusunda hatırlatmalarda bulunmaktadır. Cümlesinde noktalı yerlere aşağıdaki şıklardan hangisi gelmelidir?
nasıl davranacağı |
ne söyleyeceği |
ne üreteceği |
ne kullanacağı |
ne bekleyeceği |
İyi oluşturulmuş bir yaratıcı strateji, yaratıcı kişilere reklamın kime hitap edeceği ve............. konusunda hatırlatmalarda
bulunmaktadır.Cümlesinde noktalı yerlere aşağıdaki şıklardan B ne söyleyeceği gelmelidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi morfolojik sentez ürününe örnek olarak verilebilir?
Tartı |
Buzdolabı |
Akıllı Telefonlar |
Çamaşır Makinesi |
Ütü |
Morfolojik sentez, yaratıcı çalışmalarda, farklı çıktıların yapısal olarak tek çıktıda birleştirilmesi olarak tanımlanabilmektedir. Günümüzde internet erişimi, telefon, fotoğraf makinesi, hesap makinesi, kronometre, alarm, ajanda vb. pek çok özelliği bir arada sunan akıllı telefonlar morfolojik sentez ürünü olarak tanımlanabilmektedir.
5.Soru
Aşağıdaki reklam sloganlarından hangisinde metafor yoktur?
Lezzet güneşi (Banvit) |
Eğlenceyi paylaş (Fanta) |
Ateşte açan çiçekler (Kütahya Porselen) |
Amerika’nın kalp atışı (Chevrolet) |
Biraların Kralı (Budweiser) |
Reklamcılıkta sözel metaforlar sloganlarda da sıklıkla karşımıza çıkar. Bunlara örnek vermek gerekirse: • “The King of Beers” (Budweiser) Budweiser’ın sloganı olan “Biraların Kralı” ifadesinde kral olmanın bütün özellikleri biraya aktarılmıştır. • “The Heartbeat of America” (Chevrolet) Chevrolet’nin sloganı “Amerika’nın kalp atışı”dır. • Lezzet güneşi (Banvit) Banvit güneşe ait olan tüm olumlu özellikleri kendi markasına aktarmak için güneş metaforunu kullanmıştır. • Ateşte açan çiçekler (Kütahya Porselen) Kütahya Porselen çiçeklerle arasında bir benzerlik kurarak çiçeğe ait olan özellikleri kendi markasına aktarmıştır.
6.Soru
Beyin fırtınası kaç kişi arasında yapılabilir?
6-10 |
5-9 |
7-10 |
4-8 |
5-8 |
Yaratıcı fikrin bulunmasında takım sürecinin en bilinen ve sık kullanılanı “beyin fırtınası”dır. Beyin fırtınası, BBDO Reklam Ajansı Başkanı Alex Osborn tarafından geliştirilmiş bir tekniktir. Bu teknikte altı ila on kişi yaratıcı fikir üretmek amacıyla bir araya gelmektedir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı reklamın şartlarından biri değildir?
Güçlü bir satış fikri |
Belirli bir vaat ve yarara odaklanma |
Sıradan olma |
Marka imajını taşıma |
Tüketici gereksinimlerini yansıtma |
Yaratıcı reklamın şartları arasında sıradan olmak yerine yaratıcı ve beklenmedik olma vardır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
8.Soru
Yaratıcılık ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Daha önce hiç bir araya gelmemiş iki kavram ya da nesneyi üçüncü bir kavram ya da nesneye dönüştürme becerisidir. |
Farklı düşünceler ortaya çıkarmak için her zaman hazırdır. |
Paralel düşüncelerden beslenip bunları potadan geçirir ve yaratıyı ortaya koyar. |
Yeni bir estetik nesne yaratmaktır. |
Özgün ve yeniyi bulmada yaratıcı sürecin pekişmesi mümkündür. |
Yaratıcılık paralel değil zıt düşüncelerden beslenip bunları potadan geçirir ve yaratıyı ortaya koyar. Doğru yanıt C seçeneğidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kişinin yaratıcılığını engelleyen psikolojik bir süreç değildir?
Garantici olma |
Mükemmeliyetçilik |
Korkular |
Sürüden ayrılma korkusu |
Sosyal engeller |
Yaratıcı düşünceyi engelleyen unsurlar kişinin psikolojik, zihinsel, fiziksel ve çevresel süreçleriyle ilgili
olabilir. Seçeneklere bakıldığında garantici olma, mükemmeliyetçililik, korkular içerisinde yer alan fobiler ya da kişinin yalnız kalma korkusuyla bir sürüye bağlı olma daha çok psikolojik engelleri yansıtırken sosyal engeller kişinin çevresiyle ilgili engelleri içerir. Bu nedenle doğru cevap E şıkkıdır.
10.Soru
Bulunan fikrin doğrulanması, ayrıntılandırılması, çözüme ulaştırılması yaratıcı fikrin hangi aşaması ile ilgilidir?
Bulunan fikrin doğrulanması, ayrıntılandırılması, çözüme ulaştırılması yaratıcı fikrin hangi aşaması ile ilgilidir?
Analiz Aşaması |
Kuluçka Evresi |
Aydınlanma/Fikrin Bulunması Evresi |
İletişim/Uygulama Aşaması |
Değerlendirme Aşaması |
Değerlendirme, bulunan fikrin doğrulanması, ayrıntılandırılması, çözüme ulaştırılmasıdır. Bulunan fikir her durumda kabul edilmeyebilir, değerlendirme sırasında fikrin geçerliliği sorgulanabilir. Bu durumda da yeniden üretim, hatta belki de gerekiyorsa analiz aşamasına dönmek gerekebilir ve yaratıcı süreç en başından yeniden işletilir. Fikrin nitelikleri sınandıktan, doğruluğu kabul edildikten sonra iletişim / uygulama aşamasına geçilebilir. Buna göre doğru Cevap E’dir.
11.Soru
Görsel metafor aşağıdakilerden hangisinde doğru bir şekilde tanımlanmıştır?
Somut bir kavramın, kendisiyle biraz benzerlik taşıyan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasıdır. |
Soyut bir kavramın, kendisiyle biraz benzerlik taşıyan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasıdır. |
Somut bir kavramın, kendisiyle benzerlik taşımayan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasıdır. |
Soyut bir kavramın, kendisiyle benzerlik taşımayan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasıdır. |
Soyut bir kavramın, kendisiyle benzerlik taşımayan somut olarak yazı aracılığı ile tanımlanmasıdır. |
Görsel metaforu şu şekilde tanımlayabiliriz; soyut bir kavramın, kendisiyle biraz benzerlik taşıyan somut bir görsel imge aracılığı ile tanımlanmasıdır (Messaris, 1997). Diğer bir deyişle bir fikrin veya
düşüncenin, görsel bir imge ile benzerlikler kurarak tanımlanmasıdır. Örneğin kartal resminin özgürlük konsepti için görsel bir metafor olarak kullanılabilmesi gibi. Reklam bağlamında görsel metafor reklamı yapılan ürün ve bir imge arasında ima edilen karşılaştırmanın sonucu olarak anlamı belirler.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı kişinin kendine karşı tutumu ile ilgili özelliklerden biridir?
Başat |
Az sayıda yakın dostu olan |
Zihinsel çalışmalarda yüksek ilgi |
İçe dönük, ben merkezci, içsel kaygıları olan |
Daha az katılımcı |
Yaratıcı kişinin kendine karşı tutumu ile ilgili özellikleri sıralanmıştır:
• İçe dönük, ben merkezci, içsel kaygıları olan
• Yeni deneyimlere açık olan
• Kendini korumaya daha az istekli
• Kendi kendinin farkında olan
• İçsel olgunluk
• Güçlü bir karaktere sahip
• Aşırı heyecansal tepkileri olan
• Düşük heyecansal tutarlılık gösteren
• Kendini kabule daha az istekli bireylerdir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcılıkla ilgili yanlış bilinen bir tanımlamadır?
Yaratıcılık özel insanlara özgü onlarla sınırlı bir niteliktir ve öğretilemez |
Yaratıcılık problem çözmek kadar problem bulma sürecedir |
Yaratıcılık yalnızca özgür bırakmak değil, belirli bir konu üzerinde yoğunlaşmaktır |
Yaratıcılığın kapsamı sanatla ya da belirli tür etkinliklerle sınırlandırılamaz |
İnsanların çoğunluğu yaratıcılıktan yoksun değildir |
Robinson aşağıdaki soruları yanıtlayarak yaratıcılıkla ilgili genel yanılgıları ortaya koymuştur:
•Özel insanlar mı?: “Bunalımlı yaratıcı dahi”, batı dünyasının güçlü bir imgesidir. Çok sayıda şirketin, yaratıcı elemanlarının yoğun olarak bulunduğu varsayılan yaratıcı bölümleri vardır. Onlara ‘yaratıcı’ denir; işe geliş gidiş saatleri düzensizdir, kravat takmazlar, bir fikirle boğuştukları için işe geç kalabilirler. Ancak tüm bunlar, yaratıcı insanların ayrı bir tür olduğu ve insanların çoğunluğunun da bundan yoksun olduğu anlamına gelmez.
•Özel etkinlikler mi?: İkinci bir yanılgı da, yaratıcılığın yalnızca belirli tür etkinliklerde, özellikle sanatta ortaya çıktığı görüşüdür. Ancak gerçekte, bilim adamları, teknoloji uzmanları, iş adamları, eğitimciler, herkes kendi yaptığı işte yaratıcı olabilir. Yaratıcılık yalnızca belirli tür etkinliklere özgü bir kavram değildir. İnsan zekasının etkin bir biçimde katı ldığı her faaliyette yaratıcılık mümkündür. Yaratıcılık, belirli bir tip etkinlik değil, zekanın bir niteliğidir. Yaratıcılık, sanatçının olduğu kadar bilim adamının, estetikçinin olduğu kadar düşünürün de emeğinde görülmeli; ve yaratıcılığın kapsamı belirli sınırlar içerisinde çizilip, sınırlandırılmamalıdır.
•Özgür bırakmak mı?: Üçüncü yanılgı, yaratıcılığın özgür ifadeyle bağlantılı olduğudur. Bu konuya eleştirel yaklaşanlar, çocukların içten gelen davranışlar sergilediklerinde ve özgür bırakıldıklarında, ciddi akademik çalışmalar yapacakları yerde, sağa sola koşuşarak, etrafı dağıtabileceklerini s.ylüyor. Dolayısıyla, yaratıcılık yalnızca özgür bırakmak değildir: aynı zamanda ciddi biçimde belirli bir konu üzerinde yoğunlaşmaktır. Neye yoğunlaştığınız ise, sonuçların niteliğini ciddi biçimde etkiler.
•Problem çözmek mi?: Yaratıcılık, özellikle iş dünyasında problem çözmek olarak düşünülür. Problem çözmek yaratıcı sürecin bir öğesidir. Ancak yaratıcılığı, yalnızca problem çözmekle eşdeğer kabul etmek hatalı olur. Yaratıcılık, problem çözmek kadar problem bulma sürecidir.
•Yaratıcılık öğretilebilir mi?: Çoğu yerde yaratıcılığın öğretilemeyeceği söylenir. Bu, yalnızca belirli insanların yaratıcı olduğu, diğerlerinin olmadığı düşüncesinden kaynaklanır. İnsanları yaratıcı olan, olmayan diye ayırdıktan sonra, yaratıcılığın öğretilemeyeceğini ileri sürmek mümkündür. Yaratıcılık özel insanlara özgü, onlarla sınırlı bir nitelik değildir ve öğretilebilir.
14.Soru
Yaratıcı çalışmaların değerlendirilmesinde önemli ölçeklerden biri olan CPSS hangi temelde geliştirilmiştir?
Anlamsal farklılık |
Beklendik |
Olağan |
Geleneksel |
Özgün |
Reklam profesyonelleri, öğrenciler ve toplumun yaratıcılığı değerlendirmesi arasındaki farkları araştıran bir çalışmanın “Creative Product Semantic Differential Scale (CPSS)” olarak adlandırılan ölçeği temel alınabilir. CPSS, “anlamsal farklılık” temelinde geliştirilmiştir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi reklamda yaratıcılık aşamasının süreçlerinden biri değildir?
Fikrin yaratılması |
Metnin yazılması |
Eldekilerin resmedilmesi |
Ayrıntılı bir ön hazırlığın yapılması |
Benzeşenlerin eşleştiririlmesi |
Reklamda yaratıcılık aşaması, fikrin yaratılması (idea generation) süreci, metnin yazılması (copywriting) süreci, eldekilerin resmedilmesi (illustrating) süreci ve reklamın ayrıntılı bir ön hazırlığının yapılması (layout) süreçlerinden oluşmaktadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yaratıcı kişinin başkalarına ilişkin tutumu ile ilgili özelliklerinden biridir?
Zihinsel çalışmalara yüksek ilgi |
Daha az katılımcı |
Rutin çalışmalardan daha az doyum sağlama |
Dayanıklılık |
Belirsizliğe karşı yüksek hoşgörü |
Yaratıcı kişinin başkalarına ilişkin tutumları
• Daha az katılımcı
• Az sayıda yakın dostu olan
• Daha bağımsız
• Başat
• Girişken, cesur, atılgan
• Baskı altında, bağımsız yargılama yeteneği olan kişilerdir.
17.Soru
Pepsi’nin “Yeni Neslin Seçimi”,cümlesindeki yaratmak istediği imaj Hangi Reklam stratejisinin Başlığı altındadır?
Yankılama Stratejisi |
Marka İmajı Stratejisi |
Temel Satış Vaadi Stratejisi |
Erken Davranma Stratejisi |
Konumlandırma Stratejisi |
Pepsi’nin “Yeni Neslin Seçimi”,cümlesindeki yaratmak istediği imaj, marka imajı stratejisini desteklemektedir.
18.Soru
yaratıcı fikrin bulunması sürecine ilişkin tüm modeller temelde dört ana aşama üzerinde şekillendirilebilmektedir. Aşağıdakilerden hangisinde bu aşamalar doğru bir şekilde verilmiştir?
Bilgi, değerlendirme ve iletişim/uygulama |
Analiz, üretim ve iletişim/uygulama |
Analiz, üretim, değerlendirme ve iletişim/uygulama |
Analiz, değerlendirme ve iletişim/uygulama |
Bilgi, Analiz, üretim, değerlendirme ve iletişim/uygulama |
Tüm modeller temelde dört ana aşama üzerinde şekillendirilebilmektedir. Bu dört ana aşama analiz, üretim, değerlendirme ve iletişim/uygulama aşamasıdır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi metaforu “Beyin sembollerle çalışır, işler, düşünür ve hayal görür” şeklinde tanımlamıştır?
Zaltman |
McQuarrie |
Forceville |
Sullivan |
Ang ve Lim |
Beyin sembollerle çalışır, işler, düşünür ve hayal görür (Sullivan, 1998). Metaforlar bilinçaltı düşünceleri bilinçli farkındalığa taşırlar. Etrafımızdaki dünyada algıladığımız şeyleri yorumlamamıza yardım ederler. Aslında, kelimenin tam anlamıyla dünyayı algılamamıza yardım ederler. Metaforlar aynı zamanda hayalgücümüzü de etkiler. Metaforlar olmadan hayal kurmak mümkün değildir.
20.Soru
Kullanılan resme bağlı olarak 4 tip görsel metafor tanımlanmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
Tek resimle oluşturulan metaforlar |
İki resimle oluşturulan metaforlar |
Üç resimle oluşturulan metaforlar |
Resimsel temsiller (benzetmeler) |
Sözel – Resimsel metaforlar |
Forceville, ikincil öznenin doğasına dayanarak görsel metafor sınıflandırması yapmıştır. Kullanılan resme bağlı olarak 4 tip görsel metafor tanımlar: 1. Tek resimle oluşturulan metaforlar 2. İki resimle oluşturulan metaforlar 3. Resimsel temsiller (benzetmeler) 4. Sözel – Resimsel metaforlar
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ