Restorasyon ve Koruma İlkeleri Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi endüstri mirası ve arkeolojisi üzerine çalışan ulusal ve uluslararası topluluklardan biri değildir?
EUREKA |
SIA |
CILAC |
AIA |
NEKTAR |
Avrupa Görsel-İşitsel Gözlemevi (EUREKA) bahsedilen konuda çalışma yapan bir kuruluş değildir.
2.Soru
18.yy dan günümüze koruma politikalarında kesinti ve büyük değişim görülmemiştir. Jokilehto bu uygulamaları ve dönemleri dört başlıkta toplamıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu gruba girmez?
Tarih olarak anıtlar |
Stilistik restorasyon dönemi |
Modern restorasyon |
Modern koruma dönemi |
Geleneklerin sürdürülmesi |
18.yy dan günümüze koruma politikalarında kesinti ve büyük değişim görülmemiştir. Jokilehto bu uygulamaları dört başlıkta toplamıştır. Modern restorasyon bunlar arasında yer almamaktadır.
3.Soru
Tarihi eserslerin en az müdahale ile korunmasını ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sağlamlaştırma |
Ayıklama |
Bütünleme |
Yenileme |
Olduğu gibi koruma |
Olduğu gibi koruma, taşınmazın en az müdahale ile korunmasıdır.
4.Soru
Tarihi kent merkezlerinde geleneksel sokak genişlikleri büyük kasalı ve ağır taşıtlara yasaklanmıştır. Yerel yönetimler bu durumu göz önünde bulundurarak önlemler alırsa hangi dış etkenden söz edilmektedir?
Nem |
Trafik |
Yangın |
Malzeme |
Turizm |
Yerel yönetimler motorlu araç trafiğini göz önünde bulundurarak önlemler alırlar.
5.Soru
I Yapı sahipleri
II Kat adetleri
III Tescilli yapılar, anıt eserler
IV Yapıların siluetler
V İmar planları
Tarihi dokuyu analiz yapılırken dikkat edilmesi gereken unsurlar hangileridir?
I,II ve III |
II,IV ve V |
II,III ve IV |
I,III ve V |
II,III ve IV |
Bu araştırma süreci, tarihi dokuyu analiz etmenin başlıkları da şu biçimde içeriklendirilmelidir: Tarihi dokunun geçmişi, varoluş süreci ve günümüzdeki sosyal ve demografik göstergeleri, Tarihi dokudaki tescilli yapılar, anıt eserler, Tarihi dokudaki mevcut işlevler, Tarihi dokudaki yapıların kat adetleri, Tarihi dokudaki parsel büyüklükleri, Tarihi dokudaki yapıların siluetleri, Tarihi dokudaki yapıların doluluk- boşluk (pencere) oranları, Tarihi dokudaki yapıların mimari özellikleri. Doğru cevap E'dir.
6.Soru
Modern mimarlık ürünlerini kapsayan ve kabul gören zaman aralığı hangi tarihler arasındadır?
1910-1960 |
1925-1975 |
1930-1980 |
1920-1970 |
1900-1950 |
Modern mimarlık ürünlerini kapsayan zaman aralığı 1920-1970 tarihleri arasıdır.
7.Soru
Tarihi dokuda yapılacak yapıyı yok etme, hissettirmeme, dokuda bir ayna gibi kullanma veya geçirgenlik sağlama hangi kavramla açıklanabilir?
Etkisizleştirme |
Yenileme |
Taklit |
Karşıtlık |
Koruma |
Nötrlük/etkisizleştirme,tarihi dokuda yapılacak yapıyı yok etme, hissettirmeme, dokuda bir ayna gibi kullanma veya geçirgenlik sağlama biçiminde düşünülmelidir. Bu uygulamalar yapıyı bir duvar gibi tarihi dokunun devamı niteliğinde ele almak, yansıtıcı cam kullanarak tarihi dokuyu ve yapıları yansıtmak, şeffaf cam kullanarak geçirgen bir yüzey elde etmek veya yapıyı tarihi çevrede göze batmayacak biçimde zemin kotunun altında tasarlamaktır.Doğru cevap A'dır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tarihi kentlerin ve kentsel alanların korunması ile ilgilidir?
Washington Tüzüğü |
Venedik Tüzüğü |
Paris Tüzüğü |
Floransa Tüzüğü |
Nara Özgürlük Belgesi |
Washington Tüzüğü tarihi kentlerin ve kentsel alanların korunması ile ilgilidir.
9.Soru
Modern mimarlık hareketine özgü birikimin yitirilme tehlikesine karşı kurulan DoCoMoMo örgütü hangi yılda kurulmuştur?
1987 |
1989 |
1989 |
1990 |
1991 |
Modern mimarlık hareketine özgü birikimin yitirilme tehlikesi Avrupa’da 1980’li yıllarda kapsamlı biçimde tartışılmıştır. 1988’lerde başlatılan örgütlenme düşüncesi Documentation and Conservation of Modern Movement DoCoMoMo (Modern Hareketin Korunması ve Belgelenmesi) adıyla 1990 yılında somutlaştırılmıştır.
10.Soru
1960’lı ve 1970’li yıllarda gerçekleşen yıkımlarının ardından, teorisyenler tarafından modern mimarlığın kültür mirası olarak tanımlanması meselesinde önemli bir etken olarak nitelendirilen eserler arasında sayılmayan aşağıdakilerden hangisidir?
Frank Lloyd Wright’in Tokioter Imperial Oteli |
Ludwig Mies von der Rohe ait Crown Hall yapısı |
Auguste Perret’in Esder Fabrikası |
Mendelsohn’un Kaufhaus Schoken binası |
Louis Kahn’ın Philadelphia Sağlık Müdürlüğü |
Frank Lloyd Wright’in Tokioter Imperial Oteli, Auguste Perret’in Esder Fabrikası, Mendelsohn’un Kaufhaus Schoken binası, Louis Kahn’ın Philadelphia Sağlık Müdürlüğü gibi yapılarının 1960’lı ve 1970’li yıllarda gerçekleşen yıkımlarının ardından, St. Louis Missouri’deki Pruitt-Igoe konut kompleksinin 1972’de dinamitle yıkılmasını teorisyenler modern mimarlığın kültür mirası olarak tanımlanması meselesinin başlangıcı olarak nitelerler.
11.Soru
Hangisi antik bir yerleşimde turizme bağlı olarak gelişen sorunlara örnek olamaz?
Yapıların gereğinden fazla yüke maruz kalması |
Ziyaretçilerin bıraktığı çöp ve atıklar |
Kalıntıların duvar yüzeylerinde yosunlanma |
Gereksinim sonucu yeni yolların açılması |
Yapıların özgün işlevleri dışında kullanımı |
Turizm arkeolojik ve tarihi çevreler için bir potansiyel olarak da görülebilir. Ancak turizmin gerektirdiği altyapı çalışmaları ve gereğinden fazla kullanımın doğurduğu sonuçlar yapılar ve yerleşmelerde bozulmaya yol açar. Ziyaretçilerin fazlalığından kaynaklı yapıların belirli zamanlarda fazla yüke maruz kalması, ziyaretçilerin bölgeyi kirletmesi dolayısıyla yapılara zarar vermesi, ziyaretçilerin fazlalığı nedeniyle tarihi çevrelerde yapılan yeni yol ve altyapı çalışmaları, turizm gereksinimi sonucu yapıların yeni işlevlerle kullanımı bunlara örnektir. Ancak yapı yüzeylerinde yosunlanma fiziksel bir bozulma biçimi olup, turizm kaynaklı değildir.
12.Soru
Kültürel mirasın eskiliğini ifade eden zaman boyutu aşağıda verilen örneklerden hangisinde öncelikli korunma sebebi değildir?
Side antik kenti |
Aspendos tiyatrosu |
Safranbolu evleri |
Ayvalık’ta zeytinyağı fabrikası |
Topkapı Sarayı |
Kültürel mirasın eskiliğini ifade eden zaman boyutu, tarihi yapı ya da yerleşmelerin eskilliğinden dolayı korunmaya değer olduğunu savunur. Ancak modern dönem üretimi olan ya da sanayi döneminde üretilen yapılar bu bağlamda ele alındığında korunmaya değer değiller gibi algılanmaktadır. Zaman boyutu bu tip yapılarda öncelikli koruma sebebi değildir. Bu yapıların üretildikleri dönem özelliklerini yansıtmaları nedeniyle, teknik değerleri yüksektir. Yeni malzemeleri yeni yapım teknikleri ve yeni yapı tipleri modern dönem yapılarının korunma nedenlerinde öncelikli sırada yer alır.
13.Soru
Taşınmazın fiziksel varlığını sürdürebilmesi sorun olduğunda başvurulan koruma yönteme ne ad verilir?
Taşınmazın fiziksel varlığını sürdürebilmesi sorun olduğunda başvurulan koruma yönteme ne ad verilir?
Yeniden Yapma |
Taşıma |
Taklit |
Olduğu Gibi Koruma |
Restorasyon |
Restorasyon, taşınmazın tasarım, yapım teknolojisi ve malzemesi vb. yapıldığı dönem ya da dönemlere özgü niteliklerini korumak amacı ile yapılan kapsamlı koruma müdahalesidir. Restorasyon çeşitli yöntemleri içermektedir. Bunlar sağ- lamlaştırma/consolidation, ayıklama/liberation, bütünleme/reintegration, yenile- me/renovation yöntemleridir.
Sağlamlaştırma (Consolidation), taşınmazın fiziksel varlığını sürdürebilmesi sorun olduğunda başvurulan koruma yöntemdir. Taşınmazdaki soruna bağlı olarak çeşitli uygulama biçimleri içerir.
14.Soru
Rölöve çiziminde “hortum terazi” ne için kullanılır?
Restorasyonda kural olduğu için |
Metre kare ölçümünde |
Bina boyunun tespitinde |
Poligon kurmada |
Yatay düzlemin belirlenmesinde |
Yatay düzlemin belirlenmesinde kullanılabilecek en basit yöntem ince, şeffaf bir hortum içine doldurulan su ile uygulanan “hortum terazi” yöntemidir. Mekânın karşılıklı iki duvarı veya köşesinde tutulan hortumun iki ucunda su hareketi durduğunda yatay düzlemin iki noktası belirlenmiş olur; diğer duvar ve köşelerde de işlemin tekrar edilmesiyle tüm mekânda yatay bir düzlem belirlenmiş olur.
15.Soru
Restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanmasında kültür varlığının mevcut durumuyla özgün durumunu karşılaştırılmasında sıklıkla kullanılan görsel belge aşağıdakilerden hangisidir?
Eski fotoğraflar |
Gravürler |
Edebiyat eserleri |
Ressamların resimleri |
Gezgin notları |
Restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanmasında teknolojinin gelişmesiyle eskisi kadar güvenilir olmasa da yine de eski fotoğraflar diğer görsel malzemeye göre daha güvenilir bulunarak sıklıkla kullanılmaktadır.
16.Soru
TICCIH ( Uluslararası Endüstriyel Mirası Koruma Komitesi ) ne zaman ve nerede kurulmuştur?
ABD-1973 |
İngiltere-1973 |
İspanya-1975 |
Fransa-1980 |
Belçika-1982 |
TICCIH İngiltere’de 1973 yılında kurulmuştur.
17.Soru
Uzun odaklı objektiflerin verdiği görüntüler için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Daha az derinlik, perspektif etkisi uzak görüntüler |
Daha çok derinlik, perspektif etkisi çok görüntüler |
Daha az derinlik, perspektif etkisi az görüntüler |
Daha çok derinlik, perspektif etkisi az görüntüler |
Daha az derinlik, perspektif etkisi çok görüntüler |
Uzun odaklı objektiflerin (tele objektif) verdiği görüntüler ise daha az derinlikli, perspektif etkisi az olan görüntülerdir. Özellikle konudan uzak bir konumda kullanıldıklarında elde edilen fotoğraflarda nesneler teknik resim kurallarına daha yakın bir görünümde belgelenmiş olurlar. Bu yöntemle kamera konuya iki düzlemde de paralel olarak tutulduğunda az kaçışlı, mimari cephe çizimlerine yakın görüntüler alınabilir.
18.Soru
Mimari belgeleme amaçlı çekilen fotoğraflarda konu nesne genelde bir yapı ya da yapının bir mekânı olduğu için birbirinden uzak ve farklı düzlemleri bir arada görüntülemek gerekecektir. Böyle bir durumda aşağıdakilerden hangisi önem kazanır?
Netlik çözümü |
Netlik derinliği |
Netlik uzaklığı |
Netlik ayarı |
Netlik alçaklığı |
Netlik derinliği kısaca netlik ayarı yaptığımız nesnenin önünde ve arkasında bir miktar alanın daha, net görünmesi şeklinde tanımlanabilir. Yukarıda açıklanan durumda netlik derinliği önem kazanır.
19.Soru
Eğer belgeleme konusu olan birbirinden farklı uzaklıkta düzlemler varsa, bunların tümünü net görmek amacıyla aşağıdakilerden hangileri yapılmalıdır?
Diyafram ayarını kısmak, geniş açılı objektif kullanmak, konudan uzaklaşmak |
Diyafram ayarını kısmak, dar açılı objektif kullanmak, konudan uzaklaşmak |
Diyafram ayarını açmak, dar açılı objektif kullanmak, konudan uzaklaşmak |
Diyafram ayarını kısmak, geniş açılı objektif kullanmak, konuya yaklaşmak |
Diyafram ayarını açmak, geniş açılı objektif kullanmak, konuya yaklaşmak |
Eğer birbirinden farklı uzaklıkta düzlemler varsa, bunların tümünü net görmek amacıyla, diyafram ayarını kısmak, geniş açılı objektif kullanmak, konudan uzaklaşmak gerekebilir. Bazen bu seçimlerden birkaçını bir arada kullanmak da gerekli olabilir. Tersine konu olan düzlem veya nesneleri netlik yardımıyla birbirinden ayrıştırmak gerektiği durumlarda ise diyafram ayarını açmak, teleobjektif kullanmak ya da konuya yaklaşmak gerekli olur.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir yapının özgün konumunu ve yakın çevresiyle olan ilişkisine ait bilgileri en net biçimde verebilir?
Taşıyıcı sistem raporları |
Eski haritalar |
Rölöve raporları |
Narh defterleri |
Tespit fişleri |
Taşınmazın yer aldığı bölgeye ait eski haritalar en önemli çizili belgelerden sayılabilir. Yapının özgün konumuna ve yakın çevresi ile ilişkisine ait veriler ancak bu haritalar sayesinde elde edilir ve yorumlanır. Diğer seçeneklerdeki belgeler yapının doğrudan kendisiyle ilgilidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ