Sanat Tarihi Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mısır uygarlığında her her alanda etkileyici ve belirleyici unsur nedir?
Firavunlar |
İnanç |
Mısır yazısı |
Mimari |
Sanatsal figür ve biçimler |
Mısır uygarlığında her alanda inanç etkili ve belirleyicidir. Mısır insanı için, yaşadığı
bu dünya ve ölümden sonra yaşayacağı dünya, inancının temel eksenini oluşturmaktadır.Onlara göre, insanbu dünyaya ait ölümlü beden ile ölümsüz ruhun birleşiminden oluşmaktadır.
2.Soru
Genel Türk hamamı planında hangisi yer almaz?
Su Deposu |
Halvet Odaları |
Soyunmalık |
Masajlık |
Külhan |
Genellikle Türk hamamları 1-soyunmalık, 2-ılıklık, 3-sıcaklık, 4-halvet odaları, 5-su deposu 6- külhân olarak isimlendirilen altı bölümden oluşurlar.
3.Soru
Taksim Cumhuriyet Anıtını aşağıdaki heykeltıraşlardan hangisi yapmıştır?
Heinrich Krippel |
Pietro Canonica |
Rudolf Beling |
İhsan Özsoy |
İsa Behzat |
Taksim Cumhuriyet anıtı Pietro Canonica (1869-1962)’nın eseridir.
4.Soru
Rönesans kavramını, ilk kez araştırmalarında ve kuramlarında "Antik Çağ felsefe ve düşüncesi ile kültür ve sanatının yeniden doğuşu" anlamında kullanan sanat tarihinin kavramsal olarak babası sayılan ressam ve mimar aşağıdakilerden hangisidir?
Lorenzo Ghiberti
|
Masaccio
|
Giorgi Vasari
|
Donatello
|
Andrea Palladio
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Otto dönemi mimarisini etkilenmiştir?
Mısır ve Bizans |
Roma ve Bizans |
Hellenistik ve Yunan |
Karolenj ve Bizans |
Bizans ve Yunan |
Otto dönemi mimarisi Karolenj ve Bizans mimarisinden etkilenmiştir.
6.Soru
Bilinen en erken tarihli Osmanlı camiisi aşağıdakilerden hangisidir?
İznik Hacı Özbek Camii |
İznik Yeşil Camii |
Edirne Üç Şerefeli Camii |
Bursa Yeşil Camii |
İstanbul Fatih Camii |
7.Soru
Melikşah zamanında inşa edilen İsfahan Mescidi Cumasının mimarisi aşağıdakilerden hangisine aittir?
Timurlu Mimarisi |
Büyük Selçuklu Mimarisi |
Gazneli Mimarisi |
Karahanlı Mimarisi |
Tolunoğlu Mimarisi |
Melikşah zamanında inşa edilen İsfahan Mescidi Cuması Büyük Selçuklu mimarisiyle inşa edilmiştir.
8.Soru
Orta Çağ’dan günümüze gelen en eski tarihli manastır planı hangi yılda çizilmiştir?
814 yılında |
816 yılında |
818 yılında |
820 yılında |
822 yılında |
814 yılında manastır görevlileri ile toplantılar yapmıştır Reichenau Manastırı başrahibi Haito, Sant Gall Manastırı rahibi Gozbertus’a toplantıda alınan kararları özetlediği bir mektupla çizdiği ideal manastır planını göndermiştir. 112 x 77 cm boyutlarındaki parşömen üzerine yapılan bu çizim, bir manastırın nasıl ve hangi planda olması gerektiğinin anlatıldığı,Orta Çağ’dan günümüze gelen en eski tarihli manastır planıdır.
9.Soru
Nasri mimarisinin en başta gelen eseri olan ve avlusunun tam ortasında, on iki aslan heykelinin taşıdığı bir havuz bulunan sarayda, her saat bir aslanın ağzından su akar ve suyun akışı diğer aslana geçer. Bu saray aşağıdakilerden hangisidir?
Sevilla Alcazar Sarayı |
Balkuvara Sarayı |
Elhamra Sarayı |
Rusafa (Arruzafa) Sarayı |
Cevsakü’l-Hakani Sarayı |
Elhamra Sarayı’nın temeli 1232 yılında, Nasri Devleti’ni kuran I. Muhammed Nasri (Muhammed bin Ahmer) zamanında atılmıştır. Sarayın geneli ve önemli salonları, iki uzun avlunun çevresinde toplanmıştır. Bunlardan, 36 m uzunluğundaki el-Bürke Avlusu’nun tamamını kaplayacak ölçülerde dikdörtgen bir havuz bulunmaktadır. Avlunun kuzeyinde Elçiler Salonu, güney galerinin üstünde harem daireleri, kuzeydoğusunda hamam, kuzeybatısında da cami yer almaktadır. Aslanlı Avlu’nun tam ortasında, on iki aslan heykelinin taşıdığı bir havuz bulunmaktadır. Havuzun özelliği, bağlı olduğu bir sistemle her saat bir aslanın ağzından su akmasıdır. Böylece, her saat başı, suyun akışı bir diğer aslana geçmektedir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri Abbasiler Dönemine ait mimari eserler arasında sayılır? I-Samarra (Mütevekkiliye) Camii II-Kurtuba Camii III-Ukbaydır Sarayı
I, II ve III
|
Sadece III
|
I ve III
|
Sadece II
|
II ve III
|
11.Soru
Pablo Picasso hangi sanat akımının önde gelen temsilcisidir?
Rokoko |
Ekspresyonizm |
Kübizm |
Klasisizm |
Neoklasisizm |
Kübizmin en önemli temsilcisi İspanyol Ressam Pablo Picasso’dur. Sanatçının önce İspanya’da daha sonra Paris’te sürdürdüğü çalışmaları üç döneme ayrılarak incelenmiştir. Mavi Dönem olarak adlandırılan hüznün ve mavi rengin hakim olduğu 1901-1904 arasındaki birinci döneminde; daha çok göçebeler, körler, sakatlar, sokak kadınları, serseriler, dilenciler gibi büyük kentlerde zor yaşam koşullarında çalışan sıradan insanları resmetmiştir. Pembe, gri ve açık kahverengi renkleri ağırlıklı olarak kullandığı 1904-1906 yılları arasındaki -anneler ve çocuklar, palyaçolar, akrobatlar, ip canbazları gibi sirk insanlarını konu edindiği- ikinci dönemi Pembe Dönem olarak tanımlanmıştır. Zenci dönem olarak adlandırılan 1907-1914 yılları arasındaki üçüncü döneminde ilkel sanattan ve Afrika heykellerinden esinlenerek yaptığı heykelimsi figürlü eserlerle kübizmin öncü eserlerini gerçekleştirmiştir. 1907 yılında yaptığı Les Demoiselles d’Avignon / Avignonlu Kadınlar adlı tablosu kübist sanat anlayışının ilk örneği, modern resmin başlangıcı sayılan eseridir.
12.Soru
Hitit uygarlığının anıtsal heykellerinden "insan başlı, aslan vücutlu" heykelin adı nedir?
minotaur
|
sfenks
|
kentaur
|
ortostad
|
fibula
|
13.Soru
İber Yarımadası olarak da bilinen İspanya, aşağıdaki dönemlerin hangisinde ele geçirilmiştir?
Bizans dönemi |
Anadolu dönemi |
Emeviler dönemi |
Doğu Anadolu dönemi |
Romalılar dönemi |
İber Yarımadası olarak da bilinen İspanya, daha Emeviler Dönemi’nde ele geçirilmiştir. 711’de Emevi komutan Tarık b. Ziyad, bugün onun adından dolayı Cebelitarık olarak anılan yerde İspanya’ya ayak basmıştır.
14.Soru
Hangisi Otto Dönemi mimarisinin özelliklerinden bir değildir?
|
Otto’nun Kutsal-Roma Germen İmparatorluğu’nun başına geçmesiyle başlamıştır |
Karolenj ve Bizans mimarisinden etkilenmiştir |
En önemli örneği Alsace’daki Ottmarscheim Kilisesi’dir. |
Kiliselerde apsise yer verilmemesi karakteristiktir |
Alman yerel beğenisine göre inşa edilen dönemin bazilikal planlı kiliselerinde transept ve koro yerinin belirmeye başlaması, çift apsis, kripta ve üç nef uygulaması karakteristiktir.
15.Soru
Ölü Bir Tavşana Resimleri Nasıl Açıklarsınız? (1965), adlı performansında kendi kafasına bal, altın yaldızlı pudra ve yağ sürüp, içi doldurulmuş bir kır tavşanını kucağına alarak ona duvardaki modern resimleri, modern sanatı fısıldamıştır. Üç saat süren eyleminde her şeyin geçiciliğine, değişim içinde olduğuna dikkat çeken sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Vito Hannibal Acconci |
Joseph Beuys |
Bruce Nauman |
Robert Raushenberg |
Claes Oldenburg |
Joseph Beuys, Ölü Bir Tavşana Resimleri Nasıl Açıklarsınız? (1965), adlı performansında kendi kafasına bal, altın yaldızlı pudra ve yağ sürüp, içi doldurulmuş bir kır tavşanını kucağına alarak ona duvardaki modern resimleri, modern sanatı fısıldamıştır. Üç saat süren eyleminde her şeyin geçiciliğine, değişim içinde olduğuna dikkat çekmiştir.
16.Soru
Usturlap nedir?
Seramiklerin üzerine sır kaplama işlemine verilen ad |
Mozaik yapımında kullanılan taş |
Astronomi ölçümlerinde kullanılan bir alet |
Camilerde yüksek kemerlere verilen ad |
Resim sanatında bir çeşit renklendirme biçimine verilen ad |
Usturlap: Astronomi ölçümlerinde kullanılan bir alettir. Güneş, Ay, gezegen ve yıldızların konumları ile yerel saati belirlemenin yanı sıra bazı matematik problemlerinin çözümlenmesinde de kullanılmıştır.
17.Soru
Genellikle kent dışlarında inşa edilen hükümdarlara ait yüksek duvar ve burçlarla tahkim edilmiş korunaklı şato benzeri yapılara verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Maristan |
Türbe |
Eyvan |
Kümbet |
Kasır |
Kasır, genellikle kent dışlarında inşa edilen hükümdarlara ait yüksek duvar ve burçlarla tahkim edilmiş korunaklı şato benzeri yapılara denilmektedir. Doğru cevap E' dir.
18.Soru
Küfe tipi camii ne demektir?
Direksiz ve bölümleri olmayan basit olarak yapılmış ibadethane |
Minaresiz ve üstü açık çöl tipi cami |
Tek veya çok Kubbeli olarak yapılan cami |
Açık avlu bölümleri şekillendirmiş ve çok sütun ya da payeli cami |
Ahşap ve kerpiçten yapılan cami |
Açık avlu bölümleri şekillendirmiş ve çok sütun ya da payeli cami
19.Soru
- Ankara Palas
- Çırağan Sarayı
- Şehzade Camii
Verilen eserlerin dönemi sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
|
|
|
|
|
Mimar Vedat Tek ve Mimar Kemalettin’in yaptıkları Ankara Palas Cumhuriyet dönemi, Sarkis Balyan’a yaptırılan Çırağan Sarayı (1871) Geç dönem, Mimar Sinan’ın çıraklık eserimdir dediği Şehzade Camii (1544-1548) Klasik dönem eserleridir. Doğru cevap A'dır.
20.Soru
İslamiyet'in kabulünden önce Türk mimarisinde önce Hun mimarisinde sonrasında Göktürk mimarisinde görülmüş yapı şekli nedir?
Balık
|
Külliye
|
Yurt tipi çadır
|
Kurgan
|
Ordu balık
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ