Siyaset Felsefesi 1 Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Leviathan adlı yapıtında devleti doğal olmayan yapma bir cisim olarak belirleyen ve yapıtının adını kutsal kitapta geçen Leviathan adlı bir devden alan ve devlet denilen varlığı ona benzeten düşünür kimdir?
Nicolo Machiavelli |
JJ. Rousseau |
Jean Bodin |
Hugo Grotius |
Thomas Hobbes |
İngiliz filozofu Thomas Hobbes (1588-1679) Leviathan adlı yapıtında devleti doğal olmayan yapma bir cisim olarak belirler.
2.Soru
"Kritias’a göre din ve ahlak kuralları zeki ve kurnaz yöneticiler tarafından toplumun itaat etmesini sağlamak üzere oluşturulmuşlardır. Thrasymakhos’a göre hak ve adalet toplumda güçlünün işine gelendir. Kallikles ise toplumdaki güçsüzlerin kendilerini korumak için yasaları, adalet ve ahlak gibi kural ve değerleri oluşturduklarını ileri sürmüştür." Bu durumda, sofistlere göre toplum kurallarının oluşmasındaki temel etken aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Din |
Sınıfsal çıkarlar |
Doğa |
Ahlak |
Felsefe |
Bütün bu anlayışlarda ortak olan, insanlar tarafından konulmuş olan yasaların nesnel bir hak ve adalet kavramına göre değil, toplumdaki kimi sınıfların çıkarına göre oluşturulduğunu ileri sürmeleridir.
3.Soru
T. Hobbes, J. Locke, J.J. Rousseau hangi kuramın baş savunucuları olarak gösterilmektedir?
Devlet Sözleşmesi Kuramı |
Toplum Öğretileri Kuramı |
Mutlak Devlet Kuramı |
Toplum Sözleşmesi Kuramı |
Doğa Kuramı |
Yeniçağ’ın toplum ve devlet öğretileri toplum sözleşmesi kuramına dayanmaktadır. Toplum sözleşmesi kuramı devletin temeli olarak bir toplum sözleşmesi varsayımından yola çıkarlar. Toplum sözleşmesinin varoluş nedenini de doğa durumu dedikleri başka bir varsayıma dayandırırlar. Bu kuramın en başta gelen savunucuları T. Hobbes, J. Locke, J.J. Rousseau’dur.
4.Soru
Politeia, hangi filozofun eseridir?
Aristoteles |
J. J. Rousseau |
John Locke |
Thomas Hobbes |
Platon |
Platon'un eseridir.
5.Soru
Mutlak monarşi uygar toplumla bağdaşmaz ve uygar bir yönetim biçimi olarak görülmemelidir düşüncesi hangi filozof tarafından öne sürülmüştür?
Decartes |
John Locke |
J. J. Rousse |
Montesquieu |
Aristoteles |
Locke’un siyaset görüşünde bir başka önemli nokta da kendinden öncekilerin
hep övdüğü bir yönetim biçimi olan monarşinin eleştirisidir. Locke’a göre mutlak
monarşi uygar toplumla bağdaşmaz ve uygar bir yönetim biçimi olarak görülmemelidir. Locke’a göre kimse onu yargılamayacağı için yasalara bağlı olmayan bir hükümdar doğa durumunda kalmış demektir. Uygar toplumun amacı doğa durumundaki sakıncaları gidermektir. Bu sakıncalar da her insanın kendi davası söz konusu olduğunda yargıç olması özgürlüğünden doğmaktadır.
6.Soru
Platon var olan yönetim biçimleri içinde en iyi yönetim biçimi olarak hangisini öne çıkarmaktadır?
Cumhuriyet |
Demokrasi |
Timokrasi |
Oligarşi |
Monarşi |
Platon’a göre ideal yönetim biçimi, ideal devlet baştakilerin en iyiler olduğu, en iyilerin yönettiği devlettir. Böyle bir devlette yöneticiler filozof ya da filozoflar yönetici olmalıdır. Platon var olan yönetim biçimleri içinde en iyi iki yönetim biçimi olarak monarşiye ve aristokrasiye vurgu yapar. Devleti yöneten bir kişi varsa bu monarşidir, devleti yöneten bir grupsa bu aristokrasidir.
7.Soru
Savaş ve Barış Hukuku Üzerine adlı yapıtında doğal hukuk ile pozitif hukuk ayrımını yapan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Jean Bodin |
Hugo Grotius |
Aristoteles |
Lev Tolstoy |
Augustinus |
Hugo Grotius Savaş ve Barış Hukuku Üzerine adlı yapıtında doğal hukuk (ius naturale) ile pozitif (konulmuş) hukuk (ius civile) ayırımı yapar.
8.Soru
Hangi düşünüre göre göre devlet varlığı zorunlu olan ve insanların bir araya gelmesinden oluşan doğal olmayan, yapma bir cisimdir?
Hugo Grotius |
John Locke |
Thomas Hobbes |
Montesquieu |
Jean Bodin |
Hobbes’a göre devlet varlığı zorunlu olan ve insanların bir araya gelmesinden oluşan doğal olmayan, yapma bir cisimdir.
9.Soru
Devlet varlığını zorunlu olan ve insanların bir araya gelmesinden oluşan doğal olmayan, yapma bir cisim olarak tanımlayan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Hobbes |
Locke |
Rousseau |
Bacon |
Campanella |
Devlet varlığını zorunlu olan ve insanların bir araya gelmesinden oluşan doğal olmayan, yapma bir cisim olarak tanımlayan filozof T. Hobbes'tur. Doğru yanıt A şıkkıdır.
10.Soru
Aristoteles’in toplum ve devlet anlayışı da onun insan anlayışına bağlıdır. Aristoteles’e göre insan her şeyden önce bir “zoon politikon”dur.Zoon politikon nedir?
Zorunlu varlık |
Toplumsal varlık |
Akıl sahibi |
Yurttaş |
Doğaya yönelik |
Aristoteles’in toplum ve devlet anlayışı da onun insan anlayışına bağlıdır. Aristoteles’e göre insan her şeyden önce bir “zoon politikon”dur, toplumsal bir varlıktır.
11.Soru
Augustinus Tanrı-devleti kavramını ortaya atarken hangi Eskiçağ düşünüründen etkilenmiştir?
Sokrates |
Platon |
Aristoteles |
Thales |
Anaksimandros |
Augustinus’un devlet anlayışını ve genel olarak Ortaçağ’ın devlet anlayışını gösteren yapıtı Tanrı Devleti Üzerine’dir. Platon Devlet adlı yapıtında ideal devletin bu
dünyanın hiçbir yerinde bulunamayacağını, oysa gökyüzünde bu devletin bir örneğinin bulunduğunu söyler. Augustinus Platon’un bu benzetmesini alarak Tanrı
devleti düşüncesini ileri sürer. Augustinus’a göre de hukuk ve toplum düzeninin
temelini adalet oluşturur. Ama bu adalet tanrısal bir adalettir. Başka bir deyişle
yasa koyucu olmadan hiçbir yasa olamaz ve bu yüzden de adalet sadece bir uzlaşım
sorunu olarak rastlantısal bir şey olamaz, insanüstü bir kaynağı olmalıdır.Doğru yanıt B şıkkıdır.
12.Soru
Presokratik felsefe aşağıdakilerden hangisiyle ilgilenmemiştir?
Doğa felsefesi |
İnsan |
Toplum |
Din |
Toplum uyumu |
Presokratikler için doğada olduğu kadar toplumda da bir uyum ve düzen olması gerekliydi. Presokratik felsefenin asıl ilgisi doğa felsefesiydi. Bununla birlikte Eskiçağ’ da presokratik düşünürler insan ve toplum sorunuyla da ilgilenmişlerdir. İnsan ve toplumla ilgili düşünceler içinde en önemlisi de insanın ve toplumun mutluluğu düşüncesi olmuştur.
13.Soru
Jean Bodin’e göre en iyi yönetim biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Demokrasi |
Aristokrasi |
Monarşi |
Oligarşi |
Meritokrasi |
Bodin üç tür yönetim biçiminden söz eder: Demokrasi, aristokrasi ve monarşi. Monarşi tek kişinin egemenliği, aristokrasi birkaç kişinin egemenliği, demokrasi ise herkesin egemenliğidir. En iyi yönetim biçimi monarşidir. Bunun nedeni egemenliğin bölünemez olduğu yollu anlayışıdır ve buna uygun tek yönetim de monarşidir. Tanrı’nın yasalarına ve doğa yasalarına en uygun olan yönetim monarşidir.
14.Soru
Tommaso Campanella’nın Güneş Devleti (Civitas Solis) ideal devlet tasarımını sunması yönünden hangi niteliğe sahiptir?
Distopya |
Haber |
Ütopya |
Bildiri |
Sunum |
Rönesans döneminde ideal devlet tasarımları olarak ütopyalar yazılmıştır. Bu ütopyalar edebi bir dille roman biçiminde yazılmış yapıtlardır. Bu ütopyalardan başlıcaları Thomas More’un Ütopya’sı, Tommaso Campanella’nın Güneş Devleti (Civitas Solis) ve Francis Bacon’un Yeni Atlantis (Nova Atlantis) adlı yapıtlarıdır. Her üç ütopyada da ideal toplum ve devlet tasarımları karşımıza çıkar.
15.Soru
Siyaset felsefesi tarihinde ilk laik devlet kuramını hazırlamış düşünür kimdir?
Machiavelli Machiavelli |
Jean Bodin |
Hugo Grotius |
Thomas More |
Tommaso Campanella |
Ortaçağ’ın Tanrı merkezli düşüncesine karşı siyasal olguların doğasını ortaya koymak yeterlidir. Dolayısıyla
Machiavelli’nin temel ilgisini laik “yeryüzü devleti” oluşturmaktadır. Machiavelli’ye göre dinin değeri bile siyasal yaşama katkıda bulunduğu ölçüde ve büyüklüktedir. Böylece Machiavelli laik devletin kuramsal temelini atmış bir düşünür olarak karşımıza çıkar.
16.Soru
Modern siyaset felsefesi 17. ve 18. yüzyıllarda ortaya çıkmış toplum ve devlet öğretilerini kapsar. Aşağıdakilerden hangisi bu dönemde toplum ve devlet öğretilerini ortaya koyan düşünürlerden birisi değildir?
Hobbes |
Locke |
Augustinus |
Montesquieu |
Rousseau |
Modern Siyaset Felsefesi 17. ve 18. yüzyıllarda ortaya çıkmış toplum ve devlet öğretilerini kapsar. Bu dönemde toplum ve devlet öğretilerini ortaya koyan belli başlı düşünürler Hobbes, Locke, Montesquieu ve Rousseau’dur.
17.Soru
Thomas More’un Ütopya adlı eseriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Eserde Ben Salem adındaki bir adada kurulmuş olan ve bilime dayalı ideal bir toplum ve devlet tasarımı sunulur. |
Bu toplum ve devlet düzeninde toplumdaki her tek birey ahlaken olgunlaşmıştır ve adil bir toplum düzeni vardır. |
Ahlaken olgunlaşmış olmanın ve adil toplumun temelini özel mülkiyetin bu toplumda yeri olmaması oluşturur. |
Para kullanılmadığından mal değiş tokuşu ile gereksinimler karşılanmaktadır. |
Böyle bir toplum ve devlet düzeninde bilim ve sanat gelişmiştir. |
Ben Salem adındaki bir adada kurulmuş olan ve bilime dayalı ideal bir toplum ve devlet tasarımı sunulan eser Francis Bacon’un Yeni Atlanttis (Nova Atlanttis) adlı yapıtıdır. Doğru yanıt A şıkkıdır.
18.Soru
Hükümdarın yetkisi ve hakları Tanrı ve doğa yasalarına bağlıdır. Bu yüzden de bu yasalardan bağımsız olarak mutlak güce sahip bir egemen olamaz. Dünyanın tüm hükümdarları Tanrı’ya ve doğa yasalarına bağlıdır. Düşüncelerinin sahibi aşağıdakilerden hangisidir?
Hükümdarın yetkisi ve hakları Tanrı ve doğa yasalarına bağlıdır. Bu yüzden de bu yasalardan bağımsız olarak mutlak güce sahip bir egemen olamaz. Dünyanın tüm hükümdarları Tanrı’ya ve doğa yasalarına bağlıdır. Düşüncelerinin sahibi aşağıdakilerden hangisidir?
Machiavelli |
J.J. Rousseau |
Jean Bodin |
Hugo Grotius |
Thomas More |
Jean Bodin’e göre hükümdarın yetkisi ve hakları Tanrı ve doğa yasalarına bağlıdır. Bu yüzden de bu yasalardan bağımsız olarak mutlak güce sahip bir egemen olamaz. Dünyanın tüm hükümdarları Tanrı’ya ve doğa yasalarına bağlıdır.
19.Soru
"Kim hangi haklara sahip olacak?" ve "Egemenlik kimde olacak?" soruları felsefenin hangi alt dalıyla ilgilidir?
Bilgi felsefesi |
Siyaset felsefesi |
Varlık felsefesi |
Estetik felsefesi |
Ahlak felsefesi |
Siyaset Felsefesinin iki temel sorusu olduğu söylenir: “Kim hangi haklara sahip olacak?” ve “Egemenlik kimde olacak?” soruları Siyaset Felsefesi için yararlı bir başlangıç noktasıdır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles'in öne sürdüğü 6 tür yönetim biçimi arasında yer almaz?
Monarşi |
Demokrasi |
Aristokrasi |
Teokrasi |
Tiranlık |
Aristoteles'in altı tür olarak belirlediği yönetim biçimleri monarşi, aristokrasi, politeia, tiranlık, oligarşi ve demokrasidir. Aristoteles'te "teokrasi" adıyla tanımlanmış bir yönetim biçimi yoktur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ