Siyaset Felsefesi 1 Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aristoteles Politika adlı yapıtının hemen başında insanı “zoon politikon” olarak tanımlamaktadır. Zoon politikon ile kastedilen aşağıdakilerden hangisidir?
Düşünen bir varlık |
Siyasal bir varlık |
Sorgulayan bir varlık |
Meraklı bir varlık |
Araştıran bir varlık |
Aristoteles Politika adlı yapıtının hemen başında insanı “zoon politikon” olarak tanımlar. Bununla kastettiği şey insanın toplumsal bir varlık, devlet kuran bir varlık, siyaset yapan bir varlık olduğudur. Başka bir deyişle belirli bir amaç uğruna bir arada yaşamak uğruna bir araya gelmiş insanlar bütünü olarak bir toplum ve devlet anlayışı görülür burada.
2.Soru
Ortaçağın devlet anlayışı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Ortaçağ filozofları Hıristiyan dininin dogmalarının etkisinde kalmıştır. |
Ortaçağın siyaset felsefesini şekillendiren en önemli düşünürlerden birisi Macchiavelli’dir. |
Platon’un ideal devlet anlayışı Ortaçağ’ın siyaset düşüncesi üzerinde etkili olmuştur. |
Ortaçağın düşünürlerinin asıl derdi inancı akıl yoluyla temellendirmek olmuştur. |
Ortaçağ devlet anlayışını Tanrı-devleti anlayışı temsil eder. |
Ortaçağ Avrupası bir vahiy dini olan Hristiyanlığın etkisinde bir felsefe geliştirir. Ortaçağın düşünürlerinin asıl derdi inancı akıl yoluyla temellendirmek olmuştur. Bunun için de felsefeyi teolojinin hizmetine koşmuşlardır. Ortaçağ filozofları üzerinde Platon ve Aristoteles’in büyük bir etkisi olsa da Hristiyan dininin dogmalarının da etkisi vardır. Ortaçağ’ın siyaset felsefesini şekillendiren en önemli düşünürlerden birisi Augustinus’dur. Ortaçağ’ın devlet anlayışını Augustinus’un Tanrı-devleti anlayışı temsil etmektedir.
3.Soru
Fransız filozofu Montesquieu, siyaset teorisini, 1748’de yayınlanan........................ adlı yapıtında dile getirmiştir. Buna göre yukarıdaki boşluğa aşağıdaki seçeneklerden hangisi getirilmelidir?
Yönetim (Hükumet) |
Yasaların Ruhu |
Leviathan |
Romalıların Yükselişi ve Çöküşü |
İran Mektupları |
Fransız filozofu Montesquieu (1689-1755) siyaset kuramnı, 1748’de yayınlanan Yasaların Ruhu adlı yapıtında dile getirmiştir. Doğru cevap B'dir.
4.Soru
Türkçede “siyasal canlı” anlamına gelen tanım aşağıdakilerden hangisidir?
Tinsel |
Genel istenç |
Moral |
Arkhe |
Zoon politikon |
Zoon politikon kavramı Türkçede “siyasal canlı” anlamına gelir.
5.Soru
- Eski çağda para karşılığı ders verirlerdi.
- Bilgi konusunda mutlak ya da nesnel hakikatlere ulaşmanın olanaksız olduğunu düşünürler.
- Başlıca temsilcileri Protagoras ve Gorgias'tır.
Yukarıda özellikleri yazılan insanlara ne ad verilir ?
Realistler |
Sofistler |
Varoluşçular |
Materyalistler |
Faydacılar |
- Eski çağda para karşılığı ders verirlerdi.
- Bilgi konusunda mutlak ya da nesnel hakikatlere ulaşmanın olanaksız olduğunu düşünürler.
- Başlıca temsilcileri Protagoras ve Gorgias'tır. Yazılmış olan bu bilgiler sofistlere ait bilgilerdir. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Siyaset felsefesi felsefi olarak neleri araştırır?
Siyaset sorunlarını |
Siyaset olgularını |
İnsanın siyasi etkinliklerini |
Siyaset sistemlerini |
Hepsi |
Çözüm: Bir siyaset kuramı, siyaset ya da siyasetle ilgili herhangi bir konu üzerinde kavramsal bir düşünmedir. Siyaset felsefesi kendi sorunlarına kavramsal açıklamalarla yaklaşır. Başka bir deyişle siyaset kuramı siyasal olguların ya da kurumların temellendirilmesiyle ilgilidir. O hâlde siyaset felsefesi siyaset sorunlarını, siyaset olgularını ve sistemlerini, insanın siyasi etkinliklerini felsefi olarak araştıran bilgi etkinliğidir.
7.Soru
Ortaçağ devlet anlayışını temsil eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sınıfsız toplum |
Dünyacılık (Sekülarizm) |
Tanrı-devleti |
Ulus devlet |
Pragmatizm |
Ortaçağ devlet anlayışını Augustinus’un Tanrı-devleti anlayışı temsil eder. Bu anlayışa göre Tanrı-devleti ideal bir model oluştururken, yeryüzü devleti kötü yönetim örneğidir. Tanrı-devleti kalıcıdır, oysa yeryüzü devleti geçicidir.
8.Soru
Etik aşağıdaki sorulardan hangisine yanıt arayan bir felsefe dalıdır?
Nasıl yaşamalı? |
Niçin yaşamalı? |
Devlet nasıl oluştu? |
İyilik kavramı nedir? |
Kötülük kavramı nedir? |
Etik insan eylemlerini belirleyen ilkeleri ve insan için iyi bir yaşamın ne türden bir yaşam olduğunu soruşturan, “Nasıl yaşamalı?” sorusuna yanıt arayan bir felsefe dalıdır.
9.Soru
''Bir Adalet Kuramı'' isimli yapıt kime aittir ?
Thomas Hobbes |
Jean Jacques Rousseau |
John Locke |
John Rawls |
Aristoteles |
''Bir Adalet Kuramı'' isimli yapıt John Rawls'a aittir. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Niccolo Machiavelli ile ilgili olarak aşağıdaki iadelerden hangisi yanlıştır?
Devletin, hükümdarın ya da egemenin gücünü bir ulusa dayanmaktan alması gerektiğini öne sürer. |
Ona göre, bir devlet kurmak, kurulmuş bir devleti korumak, bir krallığı yönetmek, bir ordu toplamak, bir savaş yürütmek ya da adalet dağıtmak için Eskiçağ’ın bilge ve erdemli yöneticilerini örnek almak gerekir. |
Ona göre devletin başındaki hükümdarın tek amacı devleti yaşatmak ve devletin gücünü artırmak olmalıdır. |
Ona göre devletin ya da hükümdarın kendisinden başka bir ahlaki amaç ya da ortak iyi koyması uygun değildir. |
Ona göre mutlak güç kendi başına egemendir, bu yüzden de Tanrı ve doğa yasası dışında başka bir güce bağlı değildir. |
"Mutlak güç kendi başına egemendir, bu yüzden de Tanrı ve doğa yasası dışında başka bir güce bağlı değildir." düşüncesi Bodin'e aittir. Doğru yanıt E şıkkıdır.
11.Soru
Savaş ve Barış Hukuku Üzerine adlı yapıtında doğal hukuk ile pozitif hukuk ayırımı yaparak doğal hukuku pozitif hukuktan önce gelen ve daha üstün olan bir hukuk olarak belirleyen filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Machiavelli |
Hugo Grotius |
Aristoteles |
Jean Bodin |
Campanella |
Savaş ve Barış Hukuku Üzerine adlı yapıtında doğal hukuk ile pozitif hukuk ayırımı yaparak doğal hukuku pozitif hukuktan önce gelen ve daha üstün olan bir hukuk olarak belirleyen filozof Hugo Grotius'tur. Doğru yanıt B şıkkıdır.
12.Soru
Tinsel kavramının felsefedeki anlamı nedir?
Kültürel |
Dinsel |
İyi |
Uslamsal |
İde |
Çözüm: Tinsel kavramı sözcük olarak manevi teriminin Türkçesi olsa da felsefedeki özel anlamıyla “kültürel” anlamına gelmektedir. Ama bu “kültürel” kavramından belirli bir toplumun kültürünü anlamamak gerekir. Daha çok insana ait olan, insan yapıp etmesi olan anlamında düşünülmelidir.
13.Soru
"Rönesans’ta çeşitli düşünceler ortaya çıkmıştır. Kuşkusuz bunlardan en önemlisi İtalya’da ortaya çıkan _______ akımı olmuştur. Rönesans siyasal öğretilerine de temel olmuş ve bu dönemde laik devlet anlayışları ortaya çıkmıştır."
Verilen cümle aşağıdakilerden hangisi ile tamamlanmalıdır?
"Rönesans’ta çeşitli düşünceler ortaya çıkmıştır. Kuşkusuz bunlardan en önemlisi İtalya’da ortaya çıkan _______ akımı olmuştur. Rönesans siyasal öğretilerine de temel olmuş ve bu dönemde laik devlet anlayışları ortaya çıkmıştır."
Verilen cümle aşağıdakilerden hangisi ile tamamlanmalıdır?
Laik devlet |
Tanrı devleti |
Hümanizm |
Doğal hukuk |
Toplum sözleşmesi |
Rönesans’ta çeşitli düşünceler ortaya çıkmıştır. Kuşkusuz bunlardan en önemlisi İtalya’da ortaya çıkan Hümanizm akımı olmuştur. Hümanizm Rönesans siyasal öğretilerine de temel olmuş ve bu dönemde laik devlet anlayışları ortaya çıkmıştır.
14.Soru
"(...) siyasal bütün olarak siyasal bir varlık olarak (...) koyucu bir birliktir."
yukarıdaki tümcede boşluk bıraklan yerlere hangi ifadeler getirilmelidir?
birey / kural |
devlet /yasa |
devlet / düzen |
iktidar / yasa |
devlet / amaç |
Devlet siyasal bütün olarak siyasal bir varlık olarak yasa koyucu bir birliktir.
15.Soru
Platon’un toplum ve devlet öğretisi onun hangi kuramı üzerine şekillenmektedir?
Oluşçuluk |
İdealar |
Öz-görüngübilim |
Olguculuk |
Sezgicilik |
Platon’un toplum ve devlet öğretisi onun idealar kuramı olarak bilinen kuramı üzerinde temellenir. Bu öğretiye göre varolanlar bilinmeleri bakımından ikiye ayrılırlar. Bu bağlamda doğru seçenek B seçeneğidir.
16.Soru
Hangi düşünüre göre devletin kökeni bireylerin özgür ve eşit oldukları doğa durumundan çıkmak için yapılmış bir sözleşmedir?
Jean-Jacques Rousseau |
Montesquieu |
Hugo Grotius |
John Locke |
Thomas Hobbes |
John Locke’a göre devletin kökeni bireylerin özgür ve eşit oldukları doğa durumundan çıkmak için yapılmış bir sözleşmedir.
17.Soru
Aristoteles insanın “erdemli” olmasının koşulunu nasıl tanımlamaktadır?
- Toplum içinde yaşaması
- Devlet düzeni içinde yaşaması
- Sahip olunan olanakları toplum yaşamı içinde gerçekleştirmesi
- Tinsel olmaması
I, II, III ve IV |
I, II, ve IV |
I, II ve III |
I ve III |
II ve IV |
Aristoteles insanın “erdemli” olmasının koşulu, Toplum içinde yaşaması, devlet düzeni içinde yaşaması ve sahip olunan olanakları toplum yaşamı içinde gerçekleştirmesidir.
18.Soru
Yasa koyma yetkisi kime aittir?
Kilise |
Devlet |
İnsan |
Hukuk |
Filozof |
Yasa koyma yetkisi siyasal bir birlik oluşturan devlettedir. Devlet siyasal bütün olarak siyasal bir varlık olarak yasa koyucu bir birliktir. Yasa koyucunun koyduğu yasaların toplumsal varlık alanında belirlenim gücü vardır. Çünkü yasalar zorlayıcı olarak karşımıza çıkarlar.
19.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi sofistlerin düşüncelerindendir?
Hak ve adalet toplumda güçsüzün işine gelendir. |
Din ve ahlak kuralları zeki ve kurnaz yöneticiler tarafından toplumun itaat etmesini sağlamak üzere oluşturulmuşlardır. |
Toplumda güçlüler kendilerini korumak için yasaları, adalet ve ahlak gibi kural ve değerleri oluşturur. |
Yasalar nesnel bir hak ve adalet kavramına göre konmuştur. |
Ortak ve evrensel bir insan doğası vardır. |
Thrasymakhos’a göre hak ve adalet toplumda güçlünün işine gelendir. Bir anlamda adalet iktidarı elinde tutanlar tarafından belirlenir ve yasalar gücü elinde tutanlar tarafından konulmuştur. Kallikles ise toplumdaki güçsüzlerin kendilerini korumak için yasaları, adalet ve ahlak gibi kural ve değerleri oluşturduklarını ileri sürmüştür. Bütün bu anlayışlarda ortak olan insanlar tarafından konulmuş olan yasaların nesnel bir hak ve adalet kavramına göre değil, toplumdaki kimi sınıfların çıkarına göre oluşturulduğunu ileri sürmeleridir. Sofistlere göre ortak ve evrensel bir insan doğası olmadığından, insan doğasına uygun bir toplumsal düzen aramak da boşunadır.
20.Soru
Hangi düşünüre göre doğa durumunda insanlar tam bir eşitlik hâlinde özgür olarak yaşarlarken, mülkiyetin ortaya çıkışı bu doğal eşitliği de ortadan kaldırmıştır?
Hugo Grotius |
Montesquieu |
Thomas Hobbes |
Jean-Jacques Rousseau |
John Locke |
Rousseau’ya göre doğa durumunda insanlar tam bir eşitlik hâlinde özgür olarak yaşarlarken, mülkiyetin ortaya çıkışı bu doğal eşitliği de ortadan kaldırmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ