Siyasi Düşünceler Tarihi Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Ockhamlı William’a göre, aşağıdakilerden hangisi dünyevi iktidarı sınırlandıran faktörlerden birisidir?
İktidarın kutsallığı |
Feodal haklar |
Bireysel çıkarlar |
Kilisenin çıkarları |
Roma hukuku |
Ockhamlı William, siyasal iktidarın kökenine halkı yerleştirerek bir yanda çeşitli iktidar düzeyindeki otoritelerin özerkliğini güvence altına almayı, öte yanda bu otoritelerin aşırıya kaçmalarını önlemeyi amaçlamaktaydı. Ama bu iktidarı sınırlayan faktörler arasında feodalite yoktu.
2.Soru
Siyaset felsefesinin kurucusu olan filozof kimdir?
Sokrates |
Platon |
Aristoteles |
Thales |
Demokritos |
Siyaset felsefesinin kurucusu ve en büyük isimlerinden biri Platon’dur. Hocası Sokrates’ten felsefenin yüzünün insana dönük olması, merkezde insanın yer alması gerektiğini çok iyi öğrenmiştir.
3.Soru
- Devleti reddetmek için en başta siyaseti reddeder.
- İnsanın “zoon politikon” olduğu savına karşı çıkar.
- İnsanın sonradan siyasal bir hayvan haline geldiğini savunur.
Hangisi ya da hangileri La Boetie’nin siyasete ilişkin görüşlerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II, III |
XVI. yüzyılda iktidarlar mutlak biçimler almaya başladıkça ortaya çıkan tepkilerin İkincisini Etienne de La Boetie ve yapıtı Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev temsil etmektedir. İlk tepkiyi temsil eden ütopyacı düşünüşten farklı olarak, La Boetie siyaset sorununu siyasetin ta kendisini eleştirerek tartışır. Siyaseti devlet merkezli kavrayan La Boetie, devleti reddetmek için en başta siyaseti reddeder ve siyasal düşüncenin en temel savlarından birine, insanın “zoonpolitikon” olduğu savma karşı çıkar. La Boetie’ye göre, insan doğuştan ya da doğal olarak siyasal bir hayvan değildir; insan sonradan siyasal bir hayvan hâline gelir.
4.Soru
Ütopya’nın Thomas More’dan önceki öncüsü düşünür kimdir?
Sokrates |
Aristotheles |
Seneca |
Platon |
Cicero |
More’dan çok önce, ütopyanın öncüsü olarak Platon ve Devlet adlı yapıtı sayılabilir.
5.Soru
“Devletin ya da dünyevi otoritenin hiçbir biçimde dini otoritenin altında olmaması, kendi eylemlerinde ve kararlarında dinsel buyrukları ve iradeyi referans olarak kabul etmemesi” olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Aforoz |
Laiklik |
Cumhuriyetçilik |
Feodalite |
Engizisyon |
Siyasal iktidarın dinden bağımsızlaşması olarak laiklik ya da iktidarın dünyevileşmesi, yani siyasal iktidarın kendi kararlarında, dinsel olan yerine dünyevi olanı amaç, kaynak ve ölçüt olarak kabul etmesidir. Laiklik hangi biçimde kendini gösterirse göstersin, değişmeyen şey, devletin ya da dünyevi otoritenin hiçbir biçimde dini otoritenin altında olmaması, kendi eylemlerinde ve kararlarında dinsel buyrukları ve iradeyi referans olarak kabul etmemesidir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Monarkomaklara ilişkin doğru bir ifade değildir?
Mutlak monarşiye karşı üçüncü tepkiyi oluşturmaktadırlar. |
Monarkomak terimi ilk kez Barclay tarafından kullanılmıştır. |
Feodal değerleri ve kurumları yeniden canlandırmaya karşı çıkıyorlardı. |
Soylu sınıfını yeniden işlevsel kılmaya çalışıyorlardı. |
Tiranlaştığını savundukları krala karşı çıkıyorlardı. |
Monarkomaklar, mutlak monarşiye karşı üçüncü tepkiyi oluşturmaktadırlar. Genel olarak monarşinin mutlak monarşiye evrilmesine karşı çıkan, bunu tiranlaşmak olarak okuyan ve tiranlaşan krala karşı direnişi ve tiranın öldürülmesini savunan bu görüş sahipleri Monarkomak olarak adlandırılmıştır. Monarkomak sözcüğü ilk kez 1600 yılında Guillaume Barclay tarafından bir grup yazarı dile getirmek için kullanılmıştır. Monarkomaklar feodal değerleri ve kurumları yeniden canlandırmayı savunuyor, artık ölmeye yazgılı olduğu apaçık belli olan soyluluğu diriltmenin ötesinde, bu sınıfı siyasal olarak yeniden işlevsel kılmaya çalışıyordu.
7.Soru
I. Özgürlüğü siyasal olarak ele almaz.
II. Siyasetten uzaklaşmanın, soğumanın adıdır.
III. En önemli temsilcilerinden biri Seneca’dır.
Hangisi ya da hangileri Stoacı düşünceye ilişkin doğru ifadelerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Stoacı düşünce özgürlüğü siyasal olarak ele almaz. Özgürlük daha çok bilinçsel, ruhsal, içsel bir durum olarak kavranır. Stoacılık siyasetten uzaklaşmanın, soğumanın adıdır. Bunun en önemli temsilcilerinden biri ise Seneca’dır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Seneca’nın köleliği meşrulaştırabilmek için ortaya attığı savlardan biridir?
Köleliğin doğallığı doğum yoluyla geçmesinden gelir
|
İşbölümü zorunlu olarak köleliği doğurur
|
İnsanın bedeni satın alınabilir; ruhu değil
|
Köleliğin varlığı devletin doğal oluşundandır
|
Kölelik özel mülkiyetten önce doğmuştur
|
9.Soru
Çoluk çocuktan başka serveti olmayan kimseler’ anlamına gelen terim aşağıdakilerden hangisidir?
Res publica |
Imperium |
Comitia |
Proletarii |
Auctoritas |
Çoluk çocuklarından başka bir serveti olmayanlar, sadece çocuk üretebilenler, çocuk emzirmekten başka bir mahareti olmayanlar anlamına gelen proletarii kelimesi, o zamanlarda toplumun en yoksullarını ifade etmek için kullanılırdı.
10.Soru
Hegemonya kavramı aşağıdakilerden hangisinde doğru açıklanmıştır?
Siyasal yönetimin şiddet ile kurduğu otoritesi |
Siyasal sistemin, toplum içinde kurumlar eliyle onaylanması ve kabul edilmesi |
Siyasi yönetim içerisinde küçük bir grubun yetkiyi elinde bulundurması |
Sivil toplum örgütleri tarafından sosyal görüş birliği sağlama durumu |
Bir ülkenin diğer bir ülke toprakları üzerinde kurmaya çalıştığı manda ve himaye sistemi |
Hegemonya, bir siyasal sistemin, rejimin ya da ideolojinin, genel olarak toplum içinde ve toplum tarafından, çeşitli araçlar, yöntemler ve kurumlar eliyle onaylanmasını, yeniden üretilmesini özetle, toplumsal sistem tarafından kabul edilmesini ifade eder. XX. yüzyılda Antonio Gramsci (1891-1937) bu konu üzerinde durmuş en önemli düşünürlerin başında gelir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Monarkomak yazarlardan biridir?
François Totman
|
Aristoteles
|
Polybius
|
Dante
|
Thales
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Atina demokrasisinin özelliklerindendir?
Atina’da bütün yurttaşlar aynı siyasal haklara sahiptir
|
Soylular yönetimden tümüyle uzaklaştırılmıştır
|
Demos’un yoksul üyeleri siyasette etkin biçimde yer almaz
|
Atina’da yaşayan herkes yurttaşlık haklarına sahiptir
|
Köleler, metoikos’lar ve kadınlar sınırlı siyasal haklara sahiptir
|
13.Soru
Toplumsal düzeyde kentlerin ve yeni kentli sınıfların belirmeye başlamasıyla meşruluğu sorgulanan şey nedir?
Yönetim mekanizmaları
|
Feodal toplum tabakaları
|
Sadakat ilişkileri
|
Kişisel bağlılık ilişkileri
|
Kurumsal-kentsel kimlikler
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristotales' e göre devrimlerin nedenlerinden biri değildir?
Devrimlerin en temel nedeni topluluğu oluşturan farklı bileşenlerin eşitliğe ilişkin algılarıdır.
|
Bir siyasal yönetimin aşırı güç kullanımına yönelmesi ve korkuyla zulmü bir yönetim aracı olarak sürekli kılması.
|
Topluluk içi farklılaşmanın yanı sıra, topluluk içindeki denge durumu.
|
Devletteki uyum.
|
Anayasaların dışarıdan müdahalelerle değiştirilmesi.
|
15.Soru
Ütopyacı düşüncenin başta gelen ismi kimdir?
Thomas Hobbes
|
John Locke
|
Jean Bodin
|
Étienne de La Boétie
|
Thomas More
|
16.Soru
Ütopyacı düşüncenin klasik metni olan Utopia’nın yazarı kimdir?
Campanella |
More |
Bacon |
Makyavelli |
Dante |
Ütopyacı düşüncenin klasik metni olan Utopia’nm yazarı Ingiliz hukuk ve siyaset adamı Thomas More (1478-I535)’dur.
17.Soru
“Filozof Kral” ın ideal devletin temel yasalarına uygun bir zemin oluşturması için üç temel işlevi yerine getirmesi gerekmektedir.Bu üç temel işlevden hangisi aşağıdaki şıklarda mevcut değildir?
Her yurttaşı toplum içinde üstleneceği işleve göre tanımlamak ve sınıflandırmak.
|
Her bir sınıfı kendi içinde ve nihayet sınıfları kendi aralarında bir bütün hâline getirmek üzere çeşitli biçimlerde, gerekirse zorla birleştirmek.
|
Toplumu mutluluğa götürmek. Tıpkı filozofun yönetimi gibi, bu yasalar da meşruluğunu (meşruiyetini) doğrudan hukuk ve yasanın bilgisinden alır.
|
İnsanlar arasındaki iş bölümünün doğal oluşu, aynı zamanda herkesin iş bölümüne uymasını da gerektirmektedir.
|
Toplum içerisinde her vatandaşın yapacağı işe göre bölümlere ayrılması ve bu bölümlerde tanımlanmasıdır.
|
18.Soru
I. Anayasada hem sayısal hem orantılı eşitlik sağlanmalıdır. II. Belirli kesimlerin ya da kişilerin orantısız büyümesi önlenmelidir. III. Orta sınıfa ağırlık verilmelidir. IV. Yasaların çiğnenmesine izin verilmemelidir. V. Sınıflardan birinin aşırı büyüyüp güçlenmesi sağlanmalıdır. Yukarıdaki bilgilerden hangileri devrimi önlemek için Aristoteles tarafından önerilmiştir?
I, III, IV
|
I, II, III, IV
|
III, IV, V
|
I ve V
|
II, III, IV, V
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ikinci kuşak Sofistleri, birinci kuşak Sofistlerden ayıran bir düşüncedir?
Düşüncenin merkezine insanı koymuşlardır. |
Yasalar doğadaki özgürlüğü engellemektedir. |
Dikkatlerini doğadan ve evrenden daha çok, topluma ya da polise yöneltirler. |
Siyaset sanatı bakımından herkes eşittir, o hâlde, hiç kimse yurttaş olmadığı için siyasetten, siyasal haklardan mahrum edilemez. |
Polis, insanlarının gereksinimi ve arzuları doğrultusunda, bir tür sözleşmeyle kurulmuş, yapay yani insan yapısı bir varlıktır; bu nedenle “doğal” ya da “kutsal” değildir. |
İkinci kuşak Sofistler, insanların doğal olarak kardeş olduğunu savunan, insanlar arası eşitsizliğin doğal olmadığını, yasalardan kaynaklandığını ileri süren Sofist düşünceden hareket eder. Buna göre, yasa yasaklayıcı iken doğada özgürlük vardır. O hâlde yasalar doğadaki özgürlüğü engellemektedir. Yani yasalar özgürlüklerini gerçekleştirmek isteyen güçlü insanların önünde engeldir. Böylece güçsüzlerin işine gelmektedir.
20.Soru
Eski Yunan’da “tiran” kelimesi ne anlama gelmektedir?
Gücünü doğadan ve özellikle yılanlardan aldığına inanılan güçlü imparator |
İktidarı mevcut yasal düzenlemelere aykırı bir biçimde ele geçirmiş kimselere verilen ad |
Antik Yunan imparatorlarının fethetmek uğruna büyük savaşlar başlattığı Pers şehri |
Toplumda ezilen kesimlerin başlattığı imparatorluğu tehlikeye sokacak büyüklükte isyanlara verilen ad |
Eski Yunan’ın ilk anayasası olduğuna inanılan ve uzun süre küçük değişiklerle yürürlükte kalan yönetim kitabı |
Tiran: Lydia kökenli bir sözcüktür. Tiran, günümüzde özellikle yönetimini baskı ve eziyet sayesinde sürdüren yöneticilere denmektedir. Oysa Yunan dünyasında tyrannos, iktidarı mevcut yasal düzenlemelere aykırı bir biçimde ele geçirmiş kimseleri nitelemektedir. Tiranlığın olumsuz içeriği öne çıktıkça, tiranların öldürülmesi, yani tyrannicide genellikle olumlu bir eylem olarak karşılanır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ