Siyasi Düşünceler Tarihi Ara 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Ütopyacı düşünüş nedir?
Var olan bozuk siyasal düzenlere karşı, iyi bir siyasal düzenin ya da toplumun mümkün olduğunu, insan aklının en önemli kılavuz ve insan iradesiyle eyleminin en başta gelen araç olduğunu savunan düşünceler grubu.
|
Kamusal şey, kamusal çıkar, kamusal işler, olaylar, vb. gibi anlamlara gelmektedir.
|
İktidarı bir şeyi yapabilme, uygulama gücü olarak düşünürsek, ütopyacı düşünüş bu gücün hayata geçirilebilmesidir.
|
Capitalist sistem içinde iki ana sınıftan biri bu adı taşır; ütopyacı düşünüş.
|
Ütopyacı düşünüş; ortak çıkarlar, tabi olunan ortak bir hukuk sistemi, özel mülkiyetin yanı sıra kamusal mülkiyetin varlığı gibi özelliklerde kendini gösterir.
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde sofist-filozof karşılaştırmasıyla ilgili doğru bilgi verilmiştir?
Sofistler kendilerine bilgi seven derler
|
Filozoflar kendilerini öğretmen olarak nitelerler
|
Filozoflar güzel konuşmanın önemini vurgularlar
|
Filozoflar sofistlerin aşağılanmasına karşı çıkar
|
Sofistler ifade etme biçimine önem verirler
|
3.Soru
Monarkomaklar için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Monarkomaklar, kral ile krallığı birbirinden ayırmazlar. Hem krallığa hem de tiranlaşan krala karşı çıkarlar
|
Monarkomaklar, mutlak monarşiye karşı üçüncü tepkiyi oluşturmaktadırlar
|
Monarkomaklar feodal değerleri ve kurumları yeniden canlandırmayı savunurlar
|
Monarkomak yazarların özellikle Machiavelli ‘yle hesaplaştıkları görülür
|
Monarkomaklar için meşruluğu kendiyle koşullu prens, tiranın ta kendisidir
|
4.Soru
“Haklı Savaş Düşüncesi” ile anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
Her siyasalın sistem kendi koydukları ölçüler üzerinden bazı savaşların haklı bazılarının ise haksız olduğu düşüncesi |
Savaşın erkler için her daim haklı ve zorunlu olduğunu düşüncesi |
Toplumsal ve yönetimsel anlamda savaşın başvurulacak en son yöntem olması gerektiği düşüncesi |
Savaş durumunda olan yönetimlerin neden savaştıklarını belgeleyerek savaşma durumlarını haklı gösterme sorumluluklarının olması düşüncesi |
İmparatorların kamuoyu oluşturarak arkalarına toplum desteğini alması ve bu desteği toplum ileri gelenleri ile birlikte imzalı bir sözleşmeye dönüştürmesi |
Haklı Savaş Düşüncesi: Her siyasal sistem ve bu sistemin bileşenleri, kendi koydukları ölçüler üzerinden bazı savaşların haklı ve meşru, başkalarının ise haksız ve gayrimeşru olduğu düşüncesine sahiptir. Örneğin anti-emperyalist bir bakış açısıyla emperyalizme savaş haklı ve meşrudur.
5.Soru
Pasif direniş olarak da bilenen, siyasal iktidara karşı aktif bir karşı çıkışı içermeyen akıma ne ad verilir?
Hegemonya |
Sivil itaatsizlik |
Kulluk arzusu |
Eğlence ve siyaset |
Tiranlık |
Sivil itaatsizlik, pasif direniş olarak da adlandırılır. Pasif direniş, siyasal iktidara karşı aktif bir karşı çıkışı içermekten çok, siyasal iktidarın, yap ya da yapma biçimindeki buyruklarını boşa çıkartan, kimileyin kendiliğinden örgütlenen, şiddet içermeyen, yasaların düzenlemediği boşluklara yerleşen ya da yasayı lafzıyla alıp uygulayan, bu nedenle biçimsel olarak yasa dışı olmasa da, esasta yasanın dışında konumlanan eylemlere verilen addır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rönesans ve Reform hareketlerine ilişkin doğru bir ifade değildir?
Çoğulculuğa giden yolu açtılar. |
Ulusallığın doğuşunu kolaylaştırmışlardır. |
Ulusal bütünlükler içinde dinsel çeşitlenmeye vesile oldular. |
Dindarlıktan tümüyle kopuş anlamına gelmektedirler. |
Siyasal ve kültürel parçalanmaya yol açtılar. |
Rönesans ve Reform Orta Çağ dünyasının temsil ettiği dinsel evrenselliğin, dinsel insanın kesin bir biçimde çözülüşüyse de evrensellik arayışından ve dindarlıktan tümüyle kopuş anlamına gelmemektedir.
7.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi Monarkomak yazarlar arasında yer almaz?
Francis Bacon
|
Théodore de Bèze
|
Stephanus Junius Brutus
|
George Buchanan
|
François Hotman
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Jean Bodin’in egemenlik anlayışını yansıtmaz?
En mutlak güçtür |
En yüksek makamdır |
Süreklidir |
Birdir ve bölünemez |
Devredilebilir |
Bodin’e göre, egemenlik siyasal toplumun özünü oluşturur. Egemenlik, yurttaşlar üzerindeki en yüksek, en mutlak ve en sürekli güç olarak tanımlanır. Mutlaktır, en yüksek makamdır ve süreklidir. Birdir, bölünemez ve bu nedenle devredilemez.
9.Soru
Toprağa bağımlı kılınmış, hukuken toprağı terk etmesi yasaklanmış köylülüğü ifade eden terim aşağıdakilerden hangisidir?
Serflik |
Manor lordu |
Fief |
Primus inter pares |
Feodalite |
Feodalite (Derebeylik), Orta Çağ Avrupa’sının bir kısımında uygulanmış sosyo-ekonomik ve siyasal düzendir. Fief, sözleşmesi ve Fief, Feodal düzende bir tür bağlılık sözleşmesini ve sözleşmenin konusu olan hakları ifade etmektedir. Feodal üretim tarzının temelini oluşturan örgütlenmenin en üstünde yer alan beye Manor lordu adı verilir. Primus inter pares (eşitlikler arasında birinci), kralın kendisine bağlı senyörler dışında kalan senyörlere doğrudan buyuramamasını ifade eden ‘adamımın adamı adamım değildir’ ilkesine işaret eder. Feodal toplumun en önemli bileşenlerinden biri olan serflik, toprağa bağımlı kılınmış, yani hukuken toprağı terk etmesi yasaklanmış köylülüğü ifade eder. Toprak köleliği olarak adlandırılsa da kölelikle karıştırılmamalıdır. Serfler, toprağa bağlı kılınmakla beraber, küçük işletme sermayelerine toprağın tasarruf hakkına ve küçük üretim araçlarına sahiptir.
10.Soru
Ülke ya da vatan toprağı duygusunun temelinde yatan sebep aşağıdakilerden hangisidir?
Büyük imparatorlukların ayakta duramayacağının anlaşılması |
Kilisenin vatan toprağı ile ilgili vaazlar vermesi |
Toprak sahiplerinin kendi geleceklerini düşünerek bu ülküye kendilerini adamaları |
Kentlerin özgürleşmesiyle, kente bağlılık yani toprak temelli aidiyet duygusunun yeşermesi |
Feodal yapılanmayla beraber hukuk sistemlerinin o yönde gelişmesi sebebi ortaya çıkan doğal sonuç olması |
Kentlerin kendi kurumsal yönetim mekanizmalarını oluşturmaları, aynı zamanda feodal bağlılık, sadakat ve sözleşme ilişkilerini de ciddi bir biçimde sarsmış, farklı bir ifadeyle “kent havası özgür kalmaya başlamıştır.” Artık kişisel bağlılık ilişkilerinin yerini, bizzat kente bağlılık almaya, yani toprak temelli aidiyet duygusu yeşermeye başlamıştır ki toprak temelli bu aidiyet duygusu giderek ülke ya da vatan toprağı duygusuna giden yolu açar.
11.Soru
Siyasal düşünce denildiğinde Antik Yunan’ı niteleyen temel sözcük nedir?
Krallık
|
Polis
|
Ordu
|
Fetih
|
Kilise
|
12.Soru
I. Protagoras
II. Gorgias
III. Kallikles
IV. Hippias
Yukarıda verilen Sofistlerden hangileri Birinci Kuşak Sofist olarak kabul edilirler?
Yalnız II |
I ve III |
II ve IV |
III ve IV |
I, II ve IV |
Birinci Kuşak Sofistlerden bazıları şunlardır. Protagoras ve Gorgias. V. Yüzyılda yaşadığı kabul edilen Prodikos ve yine aynı yüzyılla ilişkilendirilen Hippias.
13.Soru
Birden fazla soyun bulunduğu bir toplulukta belirli bir soyun, doğuştan, diğer soylara göre üstün kabul edildiği, bu nedenle bu soyun iyilik, yetenek, bilgi, beceri, erdem, cesaret vb. bakımlardan ayrıcalıklı sayılmasıyla yönetme hakkının da bu soy tarafından üstlenildiği azınlığın yönetimine verilen addır.
Aşağıdaki kavramlardan hangisi yukarıdaki tanımı karşılamaktadır?
Polis |
Aristokrasi |
Politeia |
Demokrasi |
Oligarşi |
Birden fazla soyun bulunduğu bir toplulukta belirli bir soyun, doğuştan, diğer soylara göre üstün kabul edildiği, bu nedenle bu soyun iyilik, yetenek, bilgi, beceri, erdem, cesaret vb. bakımlardan ayrıcalıklı sayılmasıyla yönetme hakkının da bu soy tarafından üstlenildiği azınlığın yönetimine aristokrasi denir.
14.Soru
Platon’un “organizmacı devlet” bağlamında aşağıdakilerden hangisi devletin bozulmasına neden olan dört etkenden biri değildir?
Toplumdaki iç birliğin, uyumun bozulması |
İş bölümü ilkesine uyulmaması |
Demokratik toplum yapısının zedelenmesi |
Toplumsal çatışmalar ya da sınıf mücadelesi |
Ahlaksal çözülmeyle birlikte yönetici kesimlerin kendi iç birliklerinin ortadan kalkması |
Platon’a göre demokrasi “görünüşte” eşitlik esasına dayansa da gerçekte adil bir devlet biçimi değildir çünkü siyaseti bilip bilmediğine, yeteneklerine, toplum içindeki yerine hiç bakılmaksızın herkes her işe talip olabilir; kurayla iş başına gelebilir. Oysa Platon’a göre, farklılıkları yüzünden gerçekte eşit olmayanların eşit sayılması adaletsizliğe yol açar. Gerçek eşitlik, kişilere erdemleri, yetenekleri ve soylarıyla ilişkili olarak bir paylaşım gerçekleştirir. Demokrasinin sayısal eşitlik ilkesi gereği, herkes eşit olacağından tam bir otorite boşluğu doğar; hiyerarşi yıkılır ve toplumu ayakta tutan iş bölümü zarar görür. Bu zarar toplumu özgürlük adı altında kaosa ve düzensizliğe sürükler.
15.Soru
Fransa’ya özgür dinsel ve siyasal öğretilerin tümüne verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Gallikanizm |
Anglikanizm |
Protestanlık |
Egzistanyelizm |
Kapitalizm |
Fransa’da, Papalık’ın dinsel alanda yetkilerini sınırlandıran, dünyevi iktidarını kabul etmeyen, kralın ve ona bağlı yöneticilerin Papalık buyruklarına uyma yükümlülüğünü ortadan kaldıran, Kilise’nin devlet işlerine karışamayacağını ama kralın gerektiği zaman Kilise’ye müdahale edebileceğini savunan, Fransa’ya özgü dinsel ve siyasal öğretilerin tümüne verilen addır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisini Machiavelli söylememiştir?
Savaş kimlere gerekli ise onlar için haklıdır ve silahlar tek umut olduğunda kutsaldır. |
Bütün devletlerin temel ilkeleri, iyi yasalar ev iyi silahlardır. |
Orduların iyi olmadığı bir yerde iyi yasalar olamaz. |
Saldırmayan saldırıya uğrar. |
Siyasetin düşmesi savaş getirmez. |
Savaşın kaçınılmazlığı söz konusu olduğunda, Machiavelli’nin siyaset anlayışı savaşın hayati önemini gözler öüne sermektedir. Ona göre, savaş gerçekleşmesi gereken bir şeydir ve her siyasal özne, güç ilişkileri sisteminin bir parçası olduğundan kendisini sürekli bir savaş ortamı içinde bulur.
17.Soru
De potestate ecclesastica (Kilise iktidarı üzerine) adlı yapıtın yazarı kimdir?
Jacobus |
Romanus |
Aquniumlu Thomas |
Parisli Jean |
Dante |
VIII. Bonifacius’un en önemli savunucusu, 1295’te Bourges piskoposluğuna atanan Aegidius Colonna Romanus’tur. 1301’de kaleme aldığı De potestate ecclesastica (Kilise İktidarı Üzerine) adlı yapıtına göre bu yeryüzündeki her şey Tanrı’dan gelmektedir.
18.Soru
Toprağa bağımlı kılınmış, hukuken toprağı terk etmesi yasaklanmış köylülüğü ifade eden terim aşağıdakilerden hangisidir?
Serflik |
Manor lordu |
Fief |
Primus inter pares |
Feodalite |
Feodal toplumun en önemli bileşenlerinden biri olan serflik, toprağa bağımlı kılınmış, yani hukuken toprağı terk etmesi yasaklanmış köylülüğü ifade eder. Toprak köleliği olarak adlandırılsa da kölelikle karıştırılmamalıdır. Serfler, toprağa bağlı kılınmakla beraber, küçük işletme sermayelerine toprağın tasarruf hakkına ve küçük üretim araçlarına sahiptir.
19.Soru
Hristiyanlığın evrensel bir din olarak görülmesinde önemli çalışmalar yapmış ve onu uygun bir şeriatla donatılmasını sağlamış, Hristiyanlığın gerçek kurucusu sayılan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
İgnatios |
Petrus |
Eusebius |
Anastasyus |
Pavlus |
Hristiyanlığı, ona uygun bir şeriatla donatan asıl kişi Pavlus’tur. Pavlus, adeta bu dinin gerçek kurucusudur. Hristiyanlığı seçtikten sonra hem bu yeni inancın yaygınlaşması hem de kurumlaşarak bir şeriat oluşturması için en önemli çalışmaları yapan kişidir. Pavlus faaliyetlerini, Yahudilerin İsa’nın mesajını reddetmesi nedeniyle diğer topluluklara yönelerek başlatır. Bu dönüm noktasından itibaren Pavlus Hıristiyanlığı bir kavim dini olarak değil, dünya cemaatine ait (evrensel) bir din olarak görür.
20.Soru
“Devletin kötülüğünden hareketle, insanların devlet olmadan daha eşitlikçi, adil ve mutlu bir düzen içinde yaşayacağını kabul eden, bu nedenle devleti ele geçirmek gibi hedefleri önemsemeyen yaklaşımların tümü” şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Kapitalizm |
Komünizm |
Sosyalizm |
Vandalizm |
Anarşizm |
Anarşizm, Yunanca an arkhos sözcüğünden türetilen ve yönetimsiz anlamına gelen terime bağlanan düşünceler grubudur. Genel olarak devletin kötülüğünden hareketle, insanların devlet olmadan daha eşitlikçi, adil ve mutlu bir düzen içinde yaşayacağını kabul eden, bu nedenle devleti ele geçirmek gibi hedefleri önemsemeyen yaklaşımların tümüne verilen addır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ