Siyasi Düşünceler Tarihi Ara 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Dante
- Ockhamlı William
- Padovalı Marsilius
Hangisi ya da hangileri kilise-krallık çatışmasında imparatorların safında yer alan düşünürlerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Bu çatışma sürecinde, imparatorların safında yer alıp Roma Kilisesi’nin savlarına karşı yapıtlar yayımlamış çeşitli düşünürlerle karşılaşılır. Bu düşünürler arasında öne çıkan üç isim vardır: Dante, Ockhamlı William ve Padovalı Marsilius.
2.Soru
- Kişinin en üstün uğraşısı politika ya da devlet adamlığı olmalıdır.
- Bilge kişiler politikayla uğraşmalıdır.
- Yurttaş, gerektiğinde kendini devlet için feda etmeyi bilmelidir.
Hangisi ya da hangileri Cicero’nun görüşlerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Cicero kişinin en üstün uğraşının politika ya da devlet adamlığı olduğu düşüncesindedir. Bu düşüncenin gerisinde ise kişinin kendini kamu hizmetine adaması gerektiği biçimindeki eski Roma cumhuriyet geleneği yatmaktadır. Cicero, iç çalkantılar döneminde siyasetten soğumayı ve uzaklaşmayı ifade eden özellikle Epikuroscu görüşlere şiddetle karşı çıkar. Bilge kişiler politikayla uğraşmalıdır. Yurttaş, gerektiğinde kendini devlet için feda etmeyi bilmelidir. Çünkü yurttaşın kişisel çıkarıyla kamusal çıkar arasında bir birlik vardır. Bu yaklaşım Cicero’nun devlete ilişkin temel görüşlerinin anahtarıdır da.
3.Soru
Antik Yunan döneminde yaşamış ve sözlü destan geleneğini yazıya geçirmiş ünlü ozan aşağıdakilerden hangisidir?
Hesoidos |
Herodot |
Augustus |
Aristoteles |
Homeros |
Homeros: İÖ 850’lerde, Smyrne’de (İzmir) doğan ve Khios (Sakız) adasında yaşadığı sanılan, sözlü destan geleneğini yazıya geçiren ünlü ozandır.
4.Soru
De potestate ecclesastica (Kilise iktidarı üzerine) adlı yapıtın yazarı kimdir?
Jacobus |
Romanus |
Aquniumlu Thomas |
Parisli Jean |
Dante |
VIII. Bonifacius’un en önemli savunucusu, 1295’te Bourges piskoposluğuna atanan Aegidius Colonna Romanus’tur. 1301’de kaleme aldığı De potestate ecclesastica (Kilise İktidarı Üzerine) adlı yapıtına göre bu yeryüzündeki her şey Tanrı’dan gelmektedir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Parisli Jean’ın düşüncelerinden değildir?
Devlet, insanlar tarafından ve insanlar için yaratılmıştır. Bu nedenle kendisini oluşturan insanların hakları ile özgürlüklerini korumakla yükümlüdür.
|
İmparatorun ya da kralın iktidarı Tanrı tarafından geliyorsa da burada bir aracı vardır. Bu aracı, Kilise değil, halktır.
|
Kilise’nin ruhani görevlerini yerine getirebilmek için dünyevi alanda sahip olduğu mal ve mülkleri, tabii ki kralın güvencesi altındadır. Ama kral, kamusal çıkar amacıyla bunları denetlemek ve vergilendirmek hakkını elinde bulundurur.
|
Papa, tıpkı kral gibi kendi yetki alanı içinde sınırlıdır. Ruhani iktidar yalnız papaya değil, bütün Kilise’ye verilmiştir.
|
Gerek papa, gerek kral, kendi alanlarında mutlak egemen değillerse de her biri diğerine karşı kendi alanı içinde üstün konumdadır.
|
6.Soru
- Dünyevi iktidarın kiliseye ait olması gerektiğini savunur.
- Kilisenin artık auctoritas’la yetinmeyip potestas’ı da istemesini ifade eder.
- Papa’nın yetkilerinin kısıtlanması anlamına gelir.
Hangisi ya da hangileri plenitudo potestatis savına ilişkin doğru ifadelerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Kilise artık dünyevi iktidarla dinsel iktidar arasındaki farklılığı ve ayrışmayı ortadan kaldırma peşindedir. İki ayrı iktidarı temsil eden iki ayrı kılıç, tek bir elde, Papalığın elinde birleşmelidir. Yani artık Kilise, plenitudo potestatis savını ileri sürmektedir. Bu bakımdan Kilise, artık auctoritas’la yetinmemekte, potestas’ı da istemektedir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, çatışma sürecinde imparatorların safında yer alıp Roma Kilisesi’nin savlarına karşı yapıtlar yayımlamış düşünürlerden biridir?
Dante
|
Socrates
|
Parisli Jean
|
Aquinumlu Thomas
|
Salisburyli John
|
8.Soru
“Devlet, birçok ailenin ve bu ailelere ortak olan şeylerin egemen erk tarafından doğrulukla yönetilmesidir.” cümlesi ile başlayan Devletin Altı Kitabı isimli yapıtın sahibi aşağıdakilerden hangisidir?
Jean Bodin |
Stephanus Junius Brutus |
George Buchanan |
Théodore de Bèze |
François Hotman |
Jean Bodin düzenin yeniden kurulması için kralın mutlak iktidarını savunduğu ve egemenlik kavramıyla pekiştirdiği başyapıtını, Les six livres de la République’i (Devletin Altı Kitabı) 1576’da yayımladı. Bodin, yapıtının ilk tümcesinde devleti şöyle tanımlamıştır: “Devlet, birçok ailenin ve bu ailelere ortak olan şeylerin egemen erk tarafından doğrulukla yönetilmesidir.”
9.Soru
I. François Hotman
II. Theodere de Beze
III. Francis Bacon
Hangisi ya da hangileri Monarkomak yazarlardandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Francis Bacon ütopyacı yazarlardandır.
10.Soru
Jean Bodin 'in kargaşa ortamındaki egemenlik anlayışı için aşağıda yer verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
Halkın egemenliğini savunur.
|
Karma bir meclisin egemenliğini savunur.
|
Egemenliği, tek kişinin elinde bulunan mutlak monarşi olarak savunur.
|
Kilise ile kralın ortak egemenliğini savunur.
|
Soylular ile papanın egemenliğini savunur.
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Pavlus'un Hristiyanlık ile ilgili görüşlerinden biridir?
Köleler cemaate dahil değildir
|
Eşitsizliklere karşıdır
|
Kadınlar cemaatin bir parçası olamazlar
|
Yahudilerin üstün olduğunu düşünür
|
Hristiyanlığı evrensel bir din olarak görür
|
12.Soru
Yurttaşlık haklarına sahip Roma halkı nasıl adlandırılmaktaydı?
Populus Romanus |
Tribus |
Curia |
Pleb |
Client |
Yurttaşlık haklarına sahip olan Roma halkı, populus romanus olarak adlandırılmaktaydı ve üç temel kabilede (tribus) toplanmıştı. Her tribus, on fratriye (curia), her curia ise 10 klana (gens) ayrılmıştı. Böylece populus romanus, üç tribus, 30 curia ve 300 gensten oluşmaktaydı.
13.Soru
I. İnsani yasa
II. Sonsuz yasa
III. Tanrısal yasa
IV. Doğal yasa
Aquinumlu Thomas’a göre, yukarıda verilen yasaların doğru sıralanması hangi şıkta doğru verilmiştir?
I – II – III – IV |
II – IV – I – III |
III – II – I – IV |
III – IV – I – II |
IV – II – I – III |
Thomas için başlıca dört yasa vardır. Sonsuz yasa, doğal yasa, insani yasa ve tanrısal yasa.
14.Soru
Hristiyanlıkta, “sınırlamak, belirlemek, tanımlamak, sürgün etmek, dışlamak” gibi anlamlara gelen Yunanca kaynaklı terim aşağıdakilerden hangisidir?
Veto |
Yaptırım |
Tasfiye |
Aforoz |
Patronaj |
Veto, bir yetkinin, bir yasanın, bir kararın yürürlüğe girmesine karşı çıkıp engelleme ya da erteleme hakkıdır. Yaptırım, yasaların, ahlaki buyrukların yerine getirilmesini sağlayan güçtür. Tasfiye, arıtma, ayıklama, temizleme anlamında kullanılmaktadır. Patronaj ise, kayırmacılık, korumacılık, özellikle siyasal kayırmacılığı ifade eder. Yunanca kaynaklı, sınırlamak, belirlemek, tanımlamak, sürgün etmek, dışlamak anlamlarına gelen Aforozun İngilizce ve Fransızca karşılığı excommunication; birini bir çevrenin dışında bırakma ya da dışarı atmadır.
15.Soru
- İnsani yasa
- Sonsuz yasa
- Tanrısal yasa
- Doğal yasa
Aquinumlu Thomas’a göre, yukarıda verilen yasaların doğru sıralanması hangi şıkta doğru verilmiştir?
I – II – III – IV |
II – IV – I – III |
III – II – I – IV |
III – IV – I – II |
IV – II – I – III |
Thomas için başlıca dört yasa vardır. Sonsuz yasa, doğal yasa, insani yasa ve tanrısal yasa.
16.Soru
I. İnsanların temel erekleri mutluluktur.
II. Mutluluk, savaş ile sağlanabilir.
III. Devletin başında birden fazla kişi bulunmalıdır.
Dante’ye göre, devlet düzeni konusunda yukarıdakilerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
İnsanların bu yeryüzündeki temel erekleri mutluluktur. Mutluluk ise ancak barışın sağlanmasıyla olasıdır. Bu ise devlet tarafından gerçekleştirilebilir. Bu amacın tam anlamıyla gerçekleştirilmesi için, devletin evrensel bir nitelik taşıması ve başında da tek kişinin bulunması kaçınılmazdır. Bu durumda, yukarıdaki ifadelerden sadece I doğrudur.
17.Soru
Aşağıdaki açıklamalardan hangileri Machiavelli'nin, "Kilise, Ulusal Din ve Siyaset" ilişkisi içinde savunduğu görüşler arasında yer almaktadır?
1. Dini siyasetin ve dolayısıyla tamamen devletin hizmetinde olmalıdır.
2. Dinin teolojik anlamı üzerinde durmaya gerek yoktur. Zira o, salt sosyolojik bir ögedir.
3. Din bir amaç değil, tamamen bir araçtır.
4. İyi yasalar ve iyi silahlar yanında bir devletin sacayağını iyi bir din oluşturur.
1 ve 2 |
2 ve 3 |
1, 3 ve 4 |
1, 2 ve 3 |
1, 2, 3 ve 4. |
Aşağıdaki açıklamalardan hepsi, Machiavelli'nin, "Kilise, Ulusal Din ve Siyaset" ilişkisi içinde savunduğu görüşler arasında yer almaktadır.
1. Dini siyasetin ve dolayısıyla tamamen devletin hizmetinde olmalıdır.
2. Dinin teolojik anlamı üzerinde durmaya gerek yoktur. Zira o, salt sosyolojik bir ögedir.
3. Din bir amaç değil, tamamen bir araçtır.
4. İyi yasalar ve iyi silahlar yanında bir devletin sacayağını iyi bir din oluşturur.
18.Soru
- Martin Luther
- Thomas Münzer
- Jean Calvin
Hangisi ya da hangileri Reform hareketinin öncülerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Reform ateşini yakan ve kesin bir biçimde dünyevi iktidarın yanında saf tutan Martin Luther, dinsel yenilenmeyi ezilenler lehine toplumsal ve siyasal bir yenilenmeye dönüştürmeye çalışan Thomas Münzer ve güçlenen yeni sınıfların çıkarlarıyla çelişmeyen yeni bir dindarlığın peşinde koşan Jean Calvin’dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Thomas More’un 1516 yılında Latince yayınlattığı kitabın adıdır?
Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev
|
Utopia
|
Hegemonya
|
Devletin Altı Kitabı
|
İlahi Komedya
|
20.Soru
Hristiyan öğretisini Antik felsefenin kavramlarıyla birleştirerek daha sistemli bir dünya görüşü ortaya koymak için yapılan girişimlere ne ad verilir?
Sezaropapizm |
Patristik düşünce |
Civitas Dei |
Potestas |
Feodalite |
Sezaropapizm, Doğu Roma’da imparatorun kutsallaştırılarak aynı zamanda kilisenin başı sayılmasını ifade eder. Civitas Dei (Tanrı Devletin Üstüne) Aurelius Augustinus’un siyasal düşünce bakımından en önemli yapıtıdır. Potestas, bir uygulama gücü olarak iktidarı işaret eder. Feodalite (Derebeylik), Orta Çağ Avrupa’sında uygulanmış sosyo-ekonomik ve siyasal düzendir. Pavlus’un ardından, Hristiyan öğretisini Antik felsefenin kavramlarıyla biçimlendirerek sistemli bir dünya görüşü ortaya koymak amacıyla kilisenin o dönemdeki ileri gelenlerinin daha sonra Roma Kilisesi tarafından aziz sayılmış olanların düşünsel girişimlerinin tümüne verilen ad Patristik düşüncedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ