Siyasi Düşünceler Tarihi Ara 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Fransa Kralı IV. Philippe ile Papa VIII. Bonifacius arasında 1296'da patlak veren çatışmanın nedenidir?


Kral tarafından din adamlarının vergilendirilmesi
Din adamlarının vergi vermemesi.
Roma Kilisesi'nin katı tutumu.
I. Friedrich 'in aforoz edilmesi.
II. Friedrich 'in aforoz edilmesi.

2.Soru

  1. Egemenlik kavramını armağan etmesi.
  2. Monarşiye din dışı bir anlam kazandırması.
  3. Monarşiyi felsefi-hukuksal temeller üzerine oturtması.

Hangisi ya da hangileri Jean Bodin’in siyasal düşünce tarihindeki önemini belirten özelliklerindendir?


Yalnız I

Yalnız II

I, II

II, III

I, II, III


3.Soru

Roma, kimin döneminde bir imparatorluğa dönüşmüştür?


Caracalla

Aurelianus

Constantinus

Augustus

Theodosius


4.Soru

1301 yılında kaleme aldığı Kilise İktidarı Üzerine adlı eserde, yeryüzündeki her şeyin Tanrı'dan geldiğini, dolayısıyla bir kişinin başkaları üzerindeki iktidarının ya da kişinin bir nesne üzerindeki iktidarının Tanrı yolunda kullanılması gerektiğini açıklayan din adamı aşağıdakilerden hangisidir?


VIII. Bonifacius

Thomas Aquinas

Origen

Aegidius Colonna Romanus

Josephus


5.Soru

Yurttaşlık hakları bakımından yasalar nezdinde eşitlik talebini gündeme getiren terim aşağıdakilerden hangisidir?


Deme

İsegoria

İsonomia

Oligarşi

Ekklesia


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Monarkomaklara ilişkin doğru bir ifade değildir?


Mutlak monarşiye karşı üçüncü tepkiyi oluşturmaktadırlar.

Monarkomak terimi ilk kez Barclay tarafından kullanılmıştır.

Feodal değerleri ve kurumları yeniden canlandırmaya karşı çıkıyorlardı.

Soylu sınıfını yeniden işlevsel kılmaya çalışıyorlardı.

Tiranlaştığını savundukları kral karşı çıkıyorlardı.


7.Soru

I. Demokrasi
II. Meritokrasi
III. Philokrasi


Hangisi ya da hangileri Platon’un ideal devlet modelinin yönetim şekli olarak söylenebilir?


Yalnız I

Yalnız II

I, II

II, III

I, II, III


8.Soru

yüzyılda Ütopyacı Düşünüş ve Klasik Ütopyacıların öncülüğünü yapmış düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Tommaso Campanella

Francis Bacon

Thomas More

Aldous Huxley

Yevgeni Zamyatin


9.Soru

Marsilius’tan sonra Mutlak Monarşi’yi savunan düşünür kimdir?


Thomas More
Theodore de Beze
François Hotman
Francis Bacon
Jean Bodin

10.Soru

Ortaya çıkmaya başladığı dönemlerde Hristiyanlık, tanrıdan kaynaklanan otoriteyi (auctoritas) tanrı için kullanmamıştır. Başka bir deyişle her tür otoritenin kaynağını Tanrı olarak görmüş, sadece tüm insanları bu büyük otoriteye uymaya çağırmıştır. Ancak özellikle havariler dönemiyle birlikte Hristiyanlık başka bir çehreye bürünmüş ve zenginlik kazanmıştır. Bu gelişimi sırasında Hristiyanlığa, kendisine uygun bir şeriatla donatan ve kimilerine göre bu dinin gerçek kurucusu sayılan kişi aşağıdakilerden hangisi olmuştur?      


Pavlus

Augustinus

Aquinumlu Thomas

Constantinus

I. Theodosius


11.Soru

İki kılıç kuramına göre devlet karşısında kilisenin durumu ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


İki kılıç kim tarafından kullanılırsa kullanılsın kiliseye aittir
Kilise dünyevi işleri idare etmekle yükümlüdür
Kuramda bahsedilen iki iktidar birbirinden bağımsızdır
Kilise düzen ve adaleti sağlamalıdır
Dinsel alanın idaresinden kilise sorumludur

12.Soru

Roma İmparatorluğu açısından, 313 yılında Milano Fermanı'nın yayınlayan imparator Constantinus ile 392'de iktidarda bulunan I. Thedosius'a kadar geçen süre aşağıdakilerden hangi tarihsel gelişmeyi ortaya koymuştur?  


Roma'da Feodal Yapının Gelişimi

Roma'da Dominatus Sisteminin Sonlanması 

Roma'nın Krallık Döneminden Cumhuriyet Dönemine Geçişi

Roma'da Principatus Sisteminin Başlaması 

Roma'nın Hıristiyanlaşması 


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ockhamlı William'ın papa otoritesi ile ilgili ileri sürdüğü yargılardan biridir?


Kilise’nin başında bulunan papanın otoritesi ruhani alanla sınırlı değildir.
Papanın dinsel iktidarı mutlak değildir.
Kilise’yi sadece din adamlarının toplamı olarak kabul eder.
Papanın dinsel iktidarı mutlaktır.
Papanın keyfiliğe varan mutlak bir dünyevi iktidarı vardır.

14.Soru

Fransa’da Papalık’ın dinsel alanda yetkilerini sınırlandıran, dünyevi iktidarını kabul etmeyen, kralın ve ona bağlı yöneticilerin Papalık buyruklarına uyma yükümlülüğünü ortadan kaldıran, Kilise’nin devlet işlerine karışamayacağını ama kralın gerektiği zaman Kilise’ye müdahale edebileceğini savunan, dinsel ve siyasal öğretilere ne ad verilir?


Reform
Civitas
Gallikanizm
Makyavelizm
İki Kılıç Kuramı

15.Soru

Birden fazla soyun bulunduğu bir toplulukta belirli bir soyun, doğuştan, diğer soylara göre üstün kabul edildiği, bu nedenle bu soyun iyilik, yetenek, bilgi, beceri, erdem, cesaret vb. bakımlardan ayrıcalıklı sayılmasıyla yönetme hakkının da bu soy tarafından üstlenildiği azınlığın yönetimine verilen addır.

Aşağıdaki kavramlardan hangisi yukarıdaki tanımı karşılamaktadır?


Polis

Aristokrasi

Politeia

Demokrasi

Oligarşi


16.Soru

Her siyasal sistem ve bu sistemin bileşenleri, kendi koydukları ölçütler üzerinden bazı savaşların haklı ve meşru, başkalarının ise haksız olduğu düşüncesine sahip olan birisi hangi düşünce akımını desteklemektedir?


Ütopya

Monarşi

Haklı Savaş Düşüncesi

Gönüllü Kulluk

Anarşizm


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles'in İÖ 335'te açtığı okulun adıdır?


Lykeion
Akademia
Eski Stoa
Kepos
Orta Stoa

18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Düşsel Geziler türüne örnek bir eserdir?


Gulliver’in Seyahatleri

Ütopya

Devlet

Act of Supremacy

Güneş Ülkesi


19.Soru

Roma İmparatorluğu hangi tarihte ikiye ayrılmıştır?


212
313
395
420
476

20.Soru

Din söz konusu olduğunda, devletlerin birbirlerine karışabileceklerini savunan düşünür kimdir?


Guillaume Barclay

Thomas More

Geroge Buchanan

Theodere de Beze

François Hotman