Siyasi Düşünceler Tarihi Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 6 Soru1.Soru
“Altın çağ mitosu” ne anlama gelmektedir?
Roma İmparatorluğu’nun tekrar eski gücüne kavuşacağı günleri özlemle bekleyen Romalıların kullandığı söylem |
Temelde Res Romana’nın uygulanmasını öğütleyen ilkeler bütünü |
Roma’da matematik ve fizik biliminde yaşanan bilimsel gelişmeler dönemini niteleyen kavram |
İnsanların devlet öncesi yaşadıkları kabul edilen, özel mülkiyetin, köleliğin, eşitsizliğin olmadığı doğal toplumsal duruma verilen ad |
Roma İmparatoru Neron’un etkili hükümdarlık dönemine verilen ad |
Altın çağ mitosu: insanların devlet öncesi yaşadıkları kabul edilen, özel mülkiyetin, köleliğin, eşitsizliğin olmadığı doğal toplumsal durum. Buna göre, bu doğal toplumsal durumdan çıkılması çoğu kötülüğün ana nedenidir. Bu mitosu siyasal düşünce içinde en iyi ifade eden isim Jean-Jacques Rousseau’dur.
2.Soru
Thomas More eserinde Utopia adasını aşağıdaki coğrafi bölgelerden hangisinde kurmuştur?
Doğu Roma'da
|
Abraxa yarımadasında
|
Fransa'da
|
İngiltere'de
|
Almanya'da
|
3.Soru
“Doğal toplumsallaşmanın zorunlu bir sonucu olan devlet, yalnızca maddi sorunlarla ilgilenmeyip iyi bir yaşam için gerekli olan ahlaki ilkeleri de ortaya koyar. Dolayısıyla devlet gerek bu yönüyle, gerek Kilise’den önce olması nedeniyle, Papalık’tan bağımsızdır.”
Bu görüşü dile getiren en önemli krallık savunucusu kimdir?
Jacobus |
Romanus |
Aquniumlu Thomas |
Parisli Jean |
Dante |
Bu görüşü dile getiren, en önemli krallık savunucusu, 1302 tarihli Depotestate regia etpapali (Krallık ve Papalık İktidarı Üzerine) adlı kitabın yazarı Parisli Jean’dır.
4.Soru
Platon’un “ideal devlet”i tanımlarken sıraladığı üç temel meslek grubuna bölünmüş sınıflı toplum yapısı içerisinde her bir sınıfa atfettiği erdemlere ilişkin aşağıdaki eşleşmelerden hangisi doğrudur?
Üreticiler-Yiğitlik |
Koruyucular-Ölçülülük |
Yöneticiler-Bilgelik |
Üreticiler-Bilgelik |
Yöneticiler-Ölçülülük |
Platon, devlet anlayışı gereği, iş bölümünden hareketle ideal devleti, üç temel meslek grubuna bölünmüş, sınıflı bir toplumsal zemine yerleştirir. Zemin üç temel iş alanıyla, üretim, koruma ve yönetim işleriyle inşa edilir ve her bir iş ayrı bir sınıfa karşılık gelir. Bu üç sınıf üreticiler, koruyucular ve yöneticilerdir. Hiyerarşik olarak en altta bulunan üreticiler sınıfına ait insanların ruhlarında, maddi istekler hâkimdir. Bunların erdemi ölçülülüktür. İkinci ana sınıf olan koruyucular sınıfında hâkim olan ruhsal kısım soylu isteklerle ilgilidir ve buna bağlı olarak bu sınıftaki insanlar şan, onur, alkış peşinde koşan ün sever insanlardır. Bu nedenle bunlara karşılık gelen erdem, yiğitlik erdemi olacaktır. Hiyerarşik olarak en üstte yer alan sınıf yöneticiler sınıfıdır ve bunların ruhlarında akıl, başlıca hâkim özellik olarak kabul edilir. Bu sınıftaki insanlar bilginin peşinde koşan, dolayısıyla erdemi bilgelik olan, bilgi sever insanlar, yani filozoflar olacaktır. Bu erdemlere sahip sınıflardan oluşan ideal bir devlette böylece bilgelik, yiğitlik ve ölçülülük olmak üzere üç temel erdemin olduğu görülür. Ancak bu üç ayrı sınıfın her birinin kendine özgü işlevsel alanda faaliyet yürütmesi, bunun dışına çıkmaması, birbirleri arasındaki ilişkilerin buna göre biçimlenmesiyle dördüncü bir erdem, doğruluk ya da adalet erdemi de ideal devlette cisimleşmiş olur. Bu sayededir ki ideal devlet adaletin ta kendisidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gönüllü kulluğun kurulabilmesi için tiranın uyguladığı yöntemlerden değildir?
Dine başvurarak, cehaleti ve hurafeleri yaymak.
|
Halka arada sırada maddi çıkarlar sağlamak.
|
Bilginin ve kültürel üretimi denetlemek.
|
Halkı kiliseden uzaklaştırmak.
|
Çeşitli eğlencelere bağımlı hale getirerek, halkı oyalamak.
|
6.Soru
Birden fazla soyun bulunduğu bir toplulukta belirli bir soyun doğuştan, diğer soyalara göre üstün kabul edildiği, bu sebeple diğer soylardan üstün sayıldığı ve yönetimi elinde bulundurduğu yönetim biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Polis |
Aristokrasi |
Doğrudan demokrasi |
Tiran |
Oligarşi |
Birden fazla soyun bulunduğu bir toplulukta belirli bir soyun, doğuştan, diğer soylara göre üstün kabul edildiği, bu nedenle bu soyun iyilik, yetenek, bilgi, beceri, erdem, cesaret vb. bakımlardan ayrıcalıklı sayılmasıyla yönetme hakkının da bu soy tarafından üstlenildiği azınlığın yönetimine ‘aristokrasi’ adı verilmektedir.