Siyasi Düşünceler Tarihi Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fransa’da, Papalık’ın dinsel alanda yetkilerini sınırlandıran ve dünyevi iktidarını reddeden görüşe verilen ad nedir?
Anglikanizm |
Gallikanizm |
Karşı-reform |
Endülans Belgesi |
Dokşan beş tez |
Fransa’da papalığın dinsel alanda yetkilerini sınırlandıran, dünyevi iktidarını kabul etmeyen, kralın ve ona bağlı yöneticilerin papalık buyruklarına uyma yükümlüğünü ortadan kaldıran, kilisenin devlet işlerine karışamayacağını ama kralın gerektiği zaman kiliseye müdahale edebileceğini savunan, Fransa’ya özgü dinsel ve siyasal öğretilerin tümüme verilen ad ‘Gallikanizm’dir.
2.Soru
Hristiyan öğretisini Antik felsefenin kavramlarıyla birleştirerek daha sistemli bir dünya görüşü ortaya koymak için yapılan girişimlere ne ad verilir?
Sezaropapizm |
Patristik düşünce |
Civitas Dei |
Potestas |
Feodalite |
Pavlus’un ardından, Hristiyan öğretisini Antik felsefenin kavramlarıyla biçimlendirerek sistemli bir dünya görüşü ortaya koymak amacıyla kilisenin o dönemdeki ileri gelenlerinin daha sonra Roma Kilisesi tarafından aziz sayılmış olanların düşünsel girişimlerinin tümüne verilen ad Patristik düşüncedir.
3.Soru
Aristoteles'in iyi-kötü olarak sınıflandırdığı yönetim biçimleri aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru sırayla verilmiştir ?
I)Monarşi-Tiranlık II)Politeia-Demokrasi
|
I)Tiranlık-Demokrasi II)Oligarşi-Monarşi III)Aristokrasi-Politeia
|
I)Aristokrasi-Demokrasi II)Monarşi-Tiranlık
|
I)Monarşi-Tiranlık II)Aristokrası-Oligarşi III)Politeia-Demokrasi
|
I)Monarşi-Oligarşi II)Politeia-Demokrasi
|
4.Soru
XV. Ve XVI. yüzyıllarda Avrupa da toplumsal, siyasal, kültürel ve dinle ilgili alanlarda meydana gelen değişimleri ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Fransız Devrimi |
Rönesans ve Reform |
Yeni Dünya Düzeni |
Özgür Düşünce Devrimi |
Seküler Reform |
XIV. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Rönesans, XV. yüzyılın ikinci yarısından itibaren dinde yenilenme olarak Reformla iç içe geçerek genel olarak Avrupa’ya, özel olarak dine ve siyasete yepyeni bir görünüm kazandırır. Reform, XVI. yüzyılda, Avrupa Katolik dünyasının parçalanmasıyla Hristiyanlığın üçüncü büyük ana akımı olan Protestanlığın doğuşuyla sonuçlanan dinsel değişimi ve bu değişimi mümkün kılan dinsel, toplumsal hareketleri ifade eder. Rönesans ise yine kökleri daha geriye gitmekle birlikte, etkilerini özellikle XV. ve XVI. yüzyıllarda gösteren, Eski Yunan ve Roma kültürünün yeniden canlandırılması ve hümanist dünya görüşüyle karakterize olan kültürel hareketi içermektedir.
5.Soru
Constantinus Milano Fermanı ile neyi amaçlamıştır?
Yahudiliğin Roma'da sonsuz egemenliği.
|
Halkın tamamen siyasi özgürlüğü.
|
Hristiyanlığın özgürleştirilmesi.
|
Meclisin halka açılması.
|
Köleliğin kaldırılması.
|
6.Soru
Padovalı Marsilius’un kuramında civitas kavramı, aşağıdakilerden hangisiyle ilgili olarak kullanılmaktadır?
Dini ve dünyevi toplumları ayırmak için
|
Dini toplumun eksikliği için
|
Dünyevi toplumun eksikliği için
|
Dünyevi toplumun mükemmelliği için
|
Dini toplumun mükemmelliği için
|
7.Soru
XVI. yüzyılda mutlak iktidara bir tepki olarak ortaya çıkan Monarkomak hareket, tiranlaştığı için krala karşı çıkarken feodal değerleri ve kurumları yeniden canlandırmayı savunmuş ve bu aşamada yeniçağ Avrupa'sının önemli düşünürlerinden birisiyle resmen hesaplaşmışlardır. Aşağıdakilerden hangisi Monarkomakların karşı olduğu düşünürdür?
Machiavelli |
Thomas More |
Guillaume Barclay |
Jonathan Swift |
Daniel Defoe |
XVI. yüzyılda mutlak iktidara bir tepki olarak ortaya çıkan Monarkomak hareket, tiranlaştığı için krala karşı çıkarken feodal değerleri ve kurumları yeniden canlandırmayı savunmuş ve bu aşamada yeniçağ Avrupa'sının önemli düşünürlerinden birisiyle resmen hesaplaşmışlardır. Machiavelli, Monarkomakların karşı olduğu düşünürdür.
8.Soru
Bodin’e göre egemenlik hangi temeller üzerine oturtulmamıştır?
Devredilebilir
|
Sınırlı
|
Bir
|
Sürekli
|
Mutlak
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Platon’un eserlerinden birisidir?
Araç |
Devlet |
Metafizik |
Nikomakhos Etiği |
Atinalıların Devleti |
A, C, D ve E şıklarında belirtilen eserler Aristoteles’e aittir.
10.Soru
İÖ 335 yılında, Aristoteles’in kurduğu okulun adı aşağıdakilerden hangisidir?
Organon |
Lykeion |
Telos |
Zoon Politikon |
Politeia |
Aleksandros’un Makedonya kralı olması üzerine, tekrar Atina’ya dönem Aristoteles, burada İÖ 335’te Lykeion adıyla kendi felsefe okulunu açmıştır. Bu okulda, dersler oturarak değil, ayakta dolaşarak anlatılırdı. Bu yüzden bu okullara dolaşan okullar da denir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Platon’un eserlerinden birisidir?
Araç |
Devlet |
Metafizik |
Nikomakhos Etiği |
Atinalıların Devleti |
A, C, D ve E şıklarında belirtilen eserler Aristoteles’e aittir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Atina polisindeki yurttaş sınıflarından biri değildir?
Eupatrides |
Geomeres |
Demiurgos |
Metoikos |
Thetes |
Atina polisinin siyasal haklara sahip nüfusu, yani yurttaşları dört ana sınıfa ayrılmıştır. Bunlar eupatrides (iyi doğmuşlar, soylular), geomeres (küçük çiftçiler), demiurgos (zanaatkârlar) ve thetedler yani emekçiler, en yoksullardır. Ayrıca özgür olmakla birlikte yurttaş olmadığından, herhangi bir siyasal hakka sahip olmayan, çoğunlukla ticaret ve zanaatla uğraşan yerleşik yabancılar, yani metoikoslar ve köleler nüfusun diğer ana parçalarını oluşturmaktadır.
13.Soru
Martin Luther’ in (1483-1546) 31 Ekim 1517’de Wittenberg Saray Kilisesi’nin kapısına astığı ünlü Doksan Beş Tez’i neyi anlatmaktadır?
Doksan Beş Tez, kralın siyasal iktidarını kullanırken yeryüzündeki hiçbir otoriteye karşı sorumlu olmadığını savunur.
|
Doksan Beş Tez, Kilise’yi ağır bir dille eleştiren ve onun yeniden düzenlenmesi gerektiğini savunan düşünceleri içerir.
|
Doksan Beş Tez, esasta iman konularını öne çıkaran maddelere sahiptir.
|
Doksan Beş Tez, Dünyevi iktidar ya da prensin, halkın kolektif iradesinin bir ifadesi olması gerektiğini anlatır.
|
Doksan Beş Tez esasta halkın dünyevi isteklerini anlatan bir bildiridir.
|
14.Soru
“Doksan Beş Tez” ile Katolik dünyayı parçalayarak Reform ile birlikte yeni bir dinin öncülüğünü yapan kişi kimdir?
Thomas Münzer |
Jean Calvin |
Michelangelo |
Martin Luther |
Montaigne |
Martin Luther (1483-1546) 31 Ekim 1517’de Wittenberg Saray Kilisesi’nin kapısına astığı ünlü Doksan Beş Tez’le Katolik dünyayı parçalayarak yeni bir din olan Protestanlığın öncülüğünü yapmıştır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi düşünce tarihinin başlangıcına yerleştirilen üç doğa filozofundan birisidir?
Heredotos
|
Perikles
|
Anaksimenes
|
Hesiodos
|
Homeros
|
16.Soru
- Kutsal Kitap’la temellenmeyen tüm vergilerin kalkması
- Toprak köleliğinin lağvedilmesi
- Makul bir vergilendirme
Hangisi ya da hangileri 1525’teki Köylü Ayaklanmalarında köylülerin taleplerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Köylüler özetle kilisenin demokratik yönetimini, ruhbanın keyfi davranışlarının sona ermesini, Kutsal Kitap’la temellenmeyen bütün vergilerin kalkmasını, toprak köleliğinin lağvedilmesini, senyörlerin haksız gaspıyla kaybedilen toprakların topluluklara iadesini, makul bir vergilendirmeyi ve makul bir yargı düzenini talep ediyorlardı.
17.Soru
Aristoteles’in yönetim sınıflandırmasına ilişkin aşağıdaki eşleşmelerden hangisi doğrudur?
Ortak iyiliği amaçlayan tekin yönetimi-Tiranlık |
Ortak iyiliği amaçlayan azınlığın yönetimi- Oligarşi |
Ortak iyiliği amaçlayan çoğunluk yönetimi-Demokrasi |
Tekin çıkarını gözeten tekin yönetimi; monarşinin bozulmuş hâli-Tiranlık |
Zenginlerin çıkarlarını gözeten azınlığın yönetimi; aristokrasinin bozulmuş hâli-Oligarşi |
Aristoteles, yönetimleri sınıflandırırken iki ana ilkeye başvurur: Öncelikle devlette gerçekleşen adalet ilkesini, yasayı yani aslında yönetimin amacı olması gereken ortak iyiliği gözetir. İkinci olarak ise yönetimi elinde bulunduran kişilerin sayısına bakar. Böylece üç iyi, üç de bunların bozulmuş hâli olan kötü, toplam altı yönetim biçimi ortaya çıkar. Buna göre: Ortak iyiliği amaçlayan tekin yönetimi monarşi ve tekin çıkarını gözeten tekin yönetimi, yani monarşinin bozulmuş hâli olarak tiranlık. Ortak iyiliği amaçlayan azınlığın yönetimi aristokrasi ve zenginlerin çıkarlarını gözeten azınlığın yönetimi, yani aristokrasinin bozulmuş hâli olarak oligarşi. Ortak iyiliği amaçlayan çoğunluk yönetimi politeia ve yalnızca yoksulların çıkarını gözeten çoğunluğun yönetimi, yani politeia’nın bozulmuş hâli olarak demokrasi.
18.Soru
Wittenberg Saray Kilisesi’nin kapısına astığı ünlü Doksan Beş Tez’le Katolik dünyayı parçalayarak yeni bir dinin öncülüğünü yapan kimdir?
Thomas Münzer |
Martin Luther |
Jean Calvin |
Dante |
Ockhamlı William |
Martin Luther (1483-1546) 31 Ekim 1517’de Wittenberg Saray Kilisesi’nin kapısına astığı ünlü Doksan Beş Tez’le Katolik dünyayı parçalayarak yeni bir dinin öncülüğünü yapacağının muhtemelen farkında değildi.
19.Soru
Fransa’da 1572 yılında Fransız Protestanları’na karşı, aşırı Katoliklerin devlet desteğinde giriştiği büyük katliam aşağıdakilerden hangisidir?
Nanking Katliamı |
Saint-Barthélemy Kıyımı |
Srebrenitsa Katliamı |
Holokost Kıyımı |
Taejon Katliamı |
Fransa’da 1572 yılında Fransız Protestanları olan Huguenotlara karşı, aşırı Katoliklerin devlet desteğinde giriştiği büyük katliam, Saint-Barthélemy Kıyımıdır. 24 Ağustos 1572’de Saint-Barthélemy Yortusu günü, bizzat Kral IX. Charles ve annesi Catherine de Médicis’nin onayıyla Katolikler, Paris’te, Protestanları kılıçtan geçirmeye başladılar. Paris’ten çevreye de yayılan bu kıyımda çeşitli tahminlere göre 30 ile 70 bin arası Huguenot öldürüldü.
20.Soru
- Kilise içindeki mutlak egemenliğe karşı çıkıyorlardı.
- Kilisenin servet edinmesini eleştiriyorlardı.
- Kilise mallarından vergi alınmamasını savunuyorlardı.
Hangisi ya da hangileri Ingiltere’de John Wycliffe ile Bohemya’da Jan Hus’un savunduğu görüşlerdendir?
I, II, III |
II, III |
I, II |
Yalnız I |
Yalnız II |
Ingiltere’de John Wycliffe (1320-1384) ile Bohemya’da Jan Hus (1373-1415), ortaya attıkları düşüncelerle Avrupa’yı geri dönülemez bir süreç içine sokmuşlardı. Her iki düşünürün reform tasarılarında kendi ülkelerine özgü “ulusal” çıkarların gözetilmesi önemli bir yer tutuyordu fakat aynı zamanda birçok konuda tam bir görüş birliği içindeydiler. Wycliffe ile Hus, bir yanda papanın Kilise içindeki mutlak egemenliğine karşı çıkıyorlar, öte yanda Kilise’nin servet edinmesini eleştirip Kilise mallarından vergi alınmasını, Kilise’ye ödenen vergilerin kısıtlanmasını ya da kaldırılmasını ve endüljans satışlarının yasaklanmasını savunuyorlardı.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ