Siyasi Düşünceler Tarihi Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Özgürlüğü siyasal olarak ele almaz.
II. Siyasetten uzaklaşmanın, soğumanın adıdır.
III. En önemli temsilcilerinden biri Seneca’dır.
Hangisi ya da hangileri Stoacı düşünceye ilişkin doğru ifadelerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Stoacı düşünce özgürlüğü siyasal olarak ele almaz. Özgürlük daha çok bilinçsel, ruhsal, içsel bir durum olarak kavranır. Stoacılık siyasetten uzaklaşmanın, soğumanın adıdır. Bunun en önemli temsilcilerinden biri ise Seneca’dır.
2.Soru
Reform ve Rönesans hareketlerinin temel destekleyici güçleri kimler olmuştur?
Köylüler
|
Askerler
|
Din Adamları
|
Krallar
|
Oligarklar
|
3.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Augustinus’un devlet görüşüyle çelişir?
Devlet Tanrı sevgisine dayanır
|
Devlet amacı bakımından iyidir
|
Devletin nihai nedeni Tanrı’dır
|
Devlet kökeni bakımından kötüdür
|
Devletin nihai amacı yeryüzünde adalettir
|
4.Soru
Aşağıdaki cümleyi, Sokrates’in düşüncesine göre, doğru bir biçimde tamamlamayan ifade hangisidir? “Polis’in içinde bulunduğu yönetim biçiminin önemi yoktur, çünkü____________”
Önemli olan polis ’in kendisidir
|
Polis’in amacı mutluluğu sağlamaktır
|
Polis ’in varlığı doğaldır
|
Esas olan polis ’in devamlılığıdır
|
Polis ’i, doğal olarak erdemliler yönetir
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde ikinci kuşak sofistler birlikte verilmiştir?
Antiphon ve Kritias |
Hippias ve Prodikos |
Protagoras ve Lykophron |
Gorgias ve Euthydemos |
Kallikles ve Protagoras |
İkinci Kuşak Sofistler için ise yine İÖ V. yüzyılda yaşadığı düşünülen Antiphon, Kritias, Khalkedonlu (Kadıköylü) Thrasymakhos, Lykophron, Euthydemos ve Kallikles sayılabilir.
6.Soru
Her varlığın kendi varoluşuna içkin olan, onun en yetkin haliyle olduğu şey haline gelmesine sağlayan, inanın içinde olan en temel ereği anlamına gelen tanım aşağıdakilerden hangisidir?
İklimler Kuramı |
Statis |
Helenistik Çağ |
Kozmopolitizm |
Telos |
Her varlığın kendi varoluşuna içkin olan, onun en yetkin haliyle olduğu şey haline gelmesini sağlayan, var olanların nihai olarak yöneldiği hedefi içeren ve ancak bu hedef gerçekleştiğinde kendi mahiyeti anlaşılan, ilgili şeyin varlık nedeni ya da oluşumunun nihai hedefi olan erek. Örneğin, insanın ereği, ancak insanların en mükemmel birlik biçimi olan devlet ortaya çıktığında anlaşılabilir. Çünkü devlet olmaksızın insan uzun yürüyüşünde hep eksik ve yetersizdir; tek başına kendine yetemem ve mutlu olamaz. Bunu mümkün kılan şey devlet olduğuna göre, demek ki insanın ereği, onu insan kılan şey devlettir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Antik Yunan' da demokrasinin savunucusu olan düşünürlerdendir?
Demokritos
|
Ksenephon
|
Lykurgos
|
Herodotos
|
Miletos
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bilim ve teknolojinin mevcut gelişme ve ilerleme seviyesini gözeterek, bu gelişimin sürmesi halinde dünyanın nasıl dönüşeceğini ve neye benzeyeceğini ya da ne gibi yeni sorunlar ortaya çıkacağını içeren anlatı türüdür?
Seyahatname
|
Fantezi
|
Düşsel Geziler
|
Bilim-Kurgu
|
Robinsonade
|
9.Soru
I. Doğrudan devlet ve krallıkla sınırlı bir tartışma içerir.
II. Yeni bir siyasal toplumun nasıl olması gerektiğine ilişkin düşünsel bir arayış mahiyetindedir.
III. Öncü ismi Thomas More’dur.
Hangisi ya da hangileri ütopyacı düşünceye ilişkin doğru ifadelerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Ütopyacı düşünüş doğrudan devlet ya da krallıkla sınırlı bir tartışma içermekten çok, yeni bir siyasal toplumun nasıl olması gerektiğine ilişkin düşünsel bir arayış mahiyetindedir. Ütopyacı düşüncenin başta gelen ismi olan More, aynı zamanda klasik ütopyacıların da öncü ismidir.
10.Soru
Eski Roma'da Cumhuriyetten imparatorluğa doğru gerçekleşen kriz döneminde aşağıdakilerden hangisi yaşanmamıştır?
İdeolojik çöküş gerçekleşmiştir
|
Roma değerleri bozulmaya başlamıştır
|
Rejim sivilleşmiştir
|
Şiddet siyasi faaliyetlerin içine sızmıştır
|
Rejim askerileşmiştir
|
11.Soru
I. Kişinin en üstün uğraşısı politika ya da devlet adamlığı olmalıdır.
II. Bilge kişiler politikayla uğraşmalıdır.
III. Yurttaş, gerektiğinde kendini devlet için feda etmeyi bilmelidir.
Hangisi ya da hangileri Cicero’nun görüşlerindendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Cicero kişinin en üstün uğraşının politika ya da devlet adamlığı olduğu düşüncesindedir. Bu düşüncenin gerisinde ise kişinin kendini kamu hizmetine adaması gerektiği biçimindeki eski Roma cumhuriyet geleneği yatmaktadır. Cicero, iç çalkantılar döneminde siyasetten soğumayı ve uzaklaşmayı ifade eden özellikle Epikuroscu görüşlere şiddetle karşı çıkar. Bilge kişiler politikayla uğraşmalıdır. Yurttaş, gerektiğinde kendini devlet için feda etmeyi bilmelidir. Çünkü yurttaşın kişisel çıkarıyla kamusal çıkar arasında bir birlik vardır. Bu yaklaşım Cicero’nun devlete ilişkin temel görüşlerinin anahtarıdır da.
12.Soru
Anarşizm terimini olumlu anlamda ilk kez kullanan ve siyasal bir yaklaşımın adı haline getiren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Pierre J. Proudhon
|
Théodore de Bèze
|
Jean Bodin
|
Antonio Gramsci
|
Jan Hus
|
13.Soru
Atina polis’indeki siyasi kurumlarla ilgili aşağıdaki eşleşmelerden hangisi doğrudur?
Arkhon-komutanlık |
Strategos-yürütme işleri |
Ekklesia-halk meclisi |
Areopagus- ekklesia’nın gündemini hazırlamak/yasa önerilerini taslak haline getirmek |
Bule-devlet işlerini denetlemek/suçlu bulunan bireyleri yurttaşlıktan atmak |
Arkhon’luk yürütme işleriyle görevli olan ve soyluların elinde olan makamdır. Strategos’luk ise komutanlık rütbesidir. Areopagus’luk, görevini tamamlayan arkhon’ların yaşam boyu üyesi olduğu, soyluların tekelinde olan ve devlet işlerini denetleyip gerektiğinde suçlu bulunan kişileri yurttaşlıktan atma yetkisine sahip olanların oluşturduğu seçkin bir kurumdur. Dörtyüzler meclisi anlamına gelen bule ise ekklesia’nın gündemini hazırlamak ve yasa önerilerini taslak haline getirmekle yükümlüdür.
14.Soru
“Dünya Devleti” anlamını karşılayan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Komünizm |
Metropolitizm |
Kozmopolitizm |
Totalitarizm |
Sosyalizm |
Zenon’a göre, dünya üzerinde yaşayan insanların başka yasalarla ve başka devletler altında yaşaması doğru değildir. Tek bir hayat ve tek bir kozmos olduğuna göre, insanların tümü yurttaş sayılmalı ve ortak bir yasa altında birleşmiş olarak yaşamalıdır. Dünden bugüne, dünyayı tek bir devlet gibi düşünen ve tüm insanların bunun eşit yurttaşı olması gerektiğini savunan düşünce ve eğilimlere kozmopolitizm adı verilir.
15.Soru
“Yurttaşların, başkalarınca temsil edilmediği, siyasal kararların alınmasında ve uygulanmasında doğrudan yer ve görev aldığı yönetim biçimi” aşağıdakilerden hangisidir?
Doğrudan demokrasi |
Tiranlık |
Oligarşi |
Deme-demos |
Sofizm |
Yurttaşların, günümüzde olduğu gibi, başkalarınca temsil edilmediği, siyasal kararların alınmasında ve uygulanmasında doğrudan yer aldığı, siyasal olarak görev alabilme koşullarına sahip yurttaşların arasında kura ve benzeri yöntemlerle görevlilerin belirlendiği yönetim biçimine doğrudan demokrasi adı verilir.
16.Soru
Marsilius tarafından, insanların yeterlik ve mükemmellik içinde yaşamalarını mümkün kılan topluma verilen ad nedir?
Dünyevi iktidar |
Potestas |
Auctoritas |
Civitas |
Galikanizm |
Marsilius’a göre, insanların kendi gereksinimlerini karşılayarak yeterlik içinde yaşamalarının yanı sıra, iyi yaşamalarını da mümkün kılan, yeterli yaşan için gerekli olan her şeyin üretilip mübadele edildiği, bu bakımdan tümüyle dünyevi olan mükemmel toplum Civitas’tır.
17.Soru
Gönüllü Kulluk kavramını ortaya atan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Thomas More |
Pierre J. Proudhon |
Etienne de La Boetie |
Saint-Barthelemy |
Machiavelli |
XVI. Yüzyılda iktidarlar mutlak biçimler almaya başladıkça ortaya çıkan tepkilerden bir tanesi de Etienne de La Boetie ve yapıtı Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev ile temsil etmiştir. Bir burjuva ailesine mensup olan Etienne’e göre, Fransız monarşisinin temel sorunu ülkedeki din çatışmalarıydı ve eseri de bu temel üzerine kurulmuştur.
18.Soru
Machiavelli’ye göre insanın kötülüğünün nedenini kesinlikle açıklayan ifade hangisidir?
İnsanın arzu duymayan bir varlık oluşu
|
İnsanın sınırsız arzularının iktidarla ilgisiz oluşu
|
İnsanın iktidarsız ama sınırsız arzu duyan bir varlık oluşu
|
İnsanın muktedir ama arzusuz bir varlık oluşu
|
İnsanın arzuları sınırsız, iktidarı sınırlı bir varlık oluşu
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles’in adalet düşüncesiyle uyumludur?
Boş zaman sahibi ile para sahibi eşit sayılmalıdır
|
Köleler hariç, tüccarlar ve zanaatkarlar yurttaş sayılmalıdır
|
Yasa toplumsal-siyasal eşitsizlikleri yok saymalıdır
|
Yasalar kolayca değişebilir nitelikte olmalıdır
|
Yasa toplumsal-siyasal eşitsizlikleri güvence altına almalıdır
|
20.Soru
XV. ve XVI. yüzyıllarda Avrupa’da toplumsal, siyasal, kültürel ve dinle ilgili alanlarda meydana gelen değişimleri ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Fransız Devrimi |
Rönesans ve Reform |
Yeni Dünya Düzeni |
Özgür Düşünce Devrimi |
Seküler Reform |
- XIV. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Rönesans, XV. yüzyılın ikinci yarısından itibaren dinde yenilenme olarak Reformla iç içe geçerek genel olarak Avrupa’ya, özel olarak dine ve siyasete yepyeni bir görünüm kazandırır. Reform, XVI. yüzyılda, Avrupa Katolik dünyasının parçalanmasıyla Hristiyanlığın üçüncü büyük ana akımı olan Protestanlığın doğuşuyla sonuçlanan dinsel değişimi ve bu değişimi mümkün kılan dinsel, toplumsal hareketleri ifade eder. Rönesans ise yine kökleri daha geriye gitmekle birlikte, etkilerini özellikle XV. ve XVI. yüzyıllarda gösteren, Eski Yunan ve Roma kültürünün yeniden canlandırılması ve hümanist dünya görüşüyle karakterize olan kültürel hareketi içermektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ