Siyasi Düşünceler Tarihi Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fransız Devrimi’nin ilk beş yılına damgasını vurmuş siyasal bir oluşum olan, tüm ülkede örgütlenişiyle ve etkinliğiyle modern bir siyasal partiyi andıran ve ilk adı “Anayasa Dostları Derneği” olan yapılanmanın adı nedir?
Siyasal temsil |
Ulus egemenliği |
Jakobenler kulübü |
Siyasal temsil |
Cumhuriyet rejimi |
Soruda açıklaması verilen yapılanma, Jakobenler Kulübü’dür. Bu kulübe Jakoben sözcüğünün yakıştırılmasının nedeni, Paris’te Jakobenler diye bilinen eski bir Dominiken manastırını dernek binası olarak kullanmış olmalarıdır.
2.Soru
İnsanların devlet öncesi yaşadıkları kabul edilen, özel mülkiyetin, köleliğin, eşitsizliğin olmadığı doğal toplumsal duruma ne ad verilmektedir?
Kilise |
Altın çağı mitosu |
Katholikos |
Patristik |
Potestas |
İnsanların devlet öncesi yaşadıkları kabul edilen, özel mülkiyetin, köleliğin, eşitsizliğin olmadığı doğal, toplumsal duruma ‘altın çağı mitosu’ adı verilmektedir. Buna göre, bu doğal toplumsal durumdan çıkılması çoğu kötülüğün ana nedenidir. Bu mitosu siyasal düşünce içinde en iyi ifade eden isim Jean-Jacques Roussaue’dur.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aydınlanmacıların despotizmi eleştirip siyasal liberalizmi desteklemek amacıyla önerdikleri düzenlemeleri içeren dört çerçeveden birisi değildir?
Yasaların Egemenliği |
İktidarın Sınırlanması |
Güçler Ayrımı |
Siyasal Temsil ve Katılım |
Güçler birliği |
Güçler birliği aydınlanmacıların despotizmi eleştirip siyasal liberalizmi desteklemek amacıyla önerdikleri düzenlemeleri içeren dört çerçeveden birisi değildir.
4.Soru
Spinoza’ya göre devletin gerçek amacı nedir?
İktidar |
Özgürlük |
Eşitlik |
Egemenlik |
Reform |
Spinoza’ya göre devletin gerçek amacı özgürlüktür.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aydınlanma Çağı’nın en önemli düşünürlerinden birisi değildir?
Locke
|
Voltaire
|
Diderot
|
Kant
|
Mendelssohn
|
6.Soru
Montesquieu’nün “ulusun ruhu” ya da dediği şey aşağıdakilerden hangisiyle doğru açıklanmıştır?
Kültürel miras |
Ulusların milli birlik ve beraberlik duygusu |
Monarşiyi oluşturan gücün kaynağı |
Ulusun kaderini tayin eden yönetme gücü |
Zaman içinde topluluğu şekillendiren maddi ve manevi etkenlerin toplamı |
Ulusun Ruhu: Amerikalı antropologların bir ulusun kültürü dedikleri şeydir, yani belirli bir yaşam biçimi ile ortak ilişkilerdir. Zaman içinde topluluğu şekillendiren maddi ve manevi etkenlerin toplamının sonucu olan ulusun ruhu, yasaların, dolayısıyla yönetim biçiminin nedenidir.
7.Soru
Montesquieu’nun göre temel yasaların bağlı olduğu, kral ile halk arasındaki ara-erkler’den biri aşağıdakilerden hangisidir?
Burjuvalar |
Ruhban sınıfı |
Dilenciler |
Hizmetkarlar |
Yoksullar |
Montesquieu, temel yasalar kavramını hukuksal değil, toplumsal bir içerikle donatır. Ona göre temel yasalar, kral ile halk arasındaki “ara-erkler”dir; krala bağlıdırlar ama kral da onlara bağlıdır. Bu ara-erkler başta soylular olmak üzere, ruhban sınıfı, ayrıcalıklı kentler ve yüksek yargı kurumları olan parlamentolardır. Daha açıkçası, kralın karşısında soylular ile ruhbanın ayrıcalıklı hakları, kent (yerel) yönetimleri ile parlamentoların yetkileri bulunmaktadır.
8.Soru
Fransız devrimcilerinin ya da Jakobenlerin el attıkları ilk konu aşağıdakilerden hangisi olmuştur?
Vergi |
Medeni hukuk |
Kültür |
İnanç ve ibadet özgürlüğü |
Yoksulluk |
Devrimcilerin el attıkları ilk konu, inanç ve ibadet özgürlüğünün tam anlamıyla gerçekleştirilmesidir. Mirabeau, Ulusal Kurucu Meclis’teki konuşmasında, hoşgörüyü değil de din özgürlüğünü savunarak, bu yönde izlenecek politikanın temelini ortaya koyar. Böylece Katolikler dışında Protestanlar ile Yahudiler de inançlarını özgürce uygulama olanağına kavuşacaklardır.
9.Soru
I. Yasama
II. Yürütme
III. Yargı
Hangisi ya da hangileri Hobbes’a göre egemenin haklarındandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Egemen, egemenliğinin özelliklerinden ötürü yasama hakkını elinde bulundurur. Bundan sonra gelen haklarının başında, yaptığı yasaların iyi bir biçimde uygulanmasını sağlamak (yani yürütme gücü) ve bu yasalarla ya da olaylarla ilgili olarak ortaya çıkabilecek bütün anlaşmazlıkları dinleyip karara bağlamak (yani yargı gücü) gelir.
10.Soru
Kutsal söz adına hiçbir kimsenin otoriteyi tekelleştiremeyeceğini düşünen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Martin Luther |
Ulrich Zwingli |
Niccolo Machiavelli |
Jean Calvin |
Thomas Münzer |
Zwingli’ye göre, kutsal söz adına hiç kimse, hiçbir din adamı otoriteyi tekelleştiremez, ayrı bir otorite sahibi olamaz. Din adamlarının nasıl seçileceği, tapınma ritüelleri, disiplin ve öğretiyle ilgili tüm sorunlar, cemaatin oluşturduğu bir meclis tarafından kararlaştırılır.
11.Soru
Commonwealth sözcüğü ne anlama gelir?
Devlet ve Cumhuriyet anlamına gelir.
|
Halkın gücü anlamına gelir.
|
Kralın mutlak gücü anlamına gelir?
|
Kilisenin Kutsal gücü anlamına gelir?
|
Papanın kendi kurmak istediği düzen anlamına gelir.
|
12.Soru
Montesquieu'nun yönetim biçimini belirlemede önemli olduğunu söylediği etkenler nelerdir?
Siyasal değişimin gerekliliği
|
Ülkenin din tercihi
|
Toplum sözleşmesinin şartları
|
Ülkenin coğrafi konumu ve boyutu
|
Fiziki ve ahlaki etkenler
|
13.Soru
Yazarın iradesi ve arzusunun hiçbir sınır tanımaksızın kendini ortaya koyduğu metinler hangi tür içinde yer alır?
Düşsel geziler |
Bilim kurgu |
Fantezi |
Ütopya |
İki Gül |
Yazarı ya da üreticisinin iradesi ve arzusunun hiçbir sınır tanımaksızın kendini ortaya koyduğu metinler fantezi türünün içinde yer alır. Bir fantezi ürününde, örneğin yazar dilerse köpek balıklarını karada, yüzgeçlerinin üzerinde yürüyerek yaşayan hayvanlar olarak sunabilir.
14.Soru
- İnsanların temel erekleri mutluluktur.
- Mutluluk, savaş ile sağlanabilir.
- Devletin başında birden fazla kişi bulunmalıdır.
Dante’ye göre, devlet düzeni konusunda yukarıdakilerden hangisi doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
İnsanların bu yeryüzündeki temel erekleri mutluluktur. Mutluluk ise ancak barışın sağlanmasıyla olasıdır. Bu ise devlet tarafından gerçekleştirilebilir. Bu amacın tam anlamıyla gerçekleştirilmesi için, devletin evrensel bir nitelik taşıması ve başında da tek kişinin bulunması kaçınılmazdır. Bu durumda, yukarıdaki ifadelerden sadece I doğrudur.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Utopia’nın özelliklerinden biri değildir?
Özel mülkiyetin olmaması |
Kölelerin olması |
Tanrı tanımazlığın yasak olmaması |
Nüfusun sınırlandırılması |
Toplumun aile olarak görülmesi |
Thomas More’un ütopyasında her çeşit görüşe yer vardır. Bu bakımdan, dinlerarası hoşgörü ve vicdan özgürlüğü Utopia’da esastır. Ancak bu vicdan özgürlüğü ateizmi kapsamaz. Aksine yurttaşların en büyük korkusu dinsizlik cezasına çarptırılmaktır.
16.Soru
Rousseau'ya göre egemenliğin özellikleri aşağıdakilerden hangisi değildir?
Egemenlik devredilemez.
|
Egemenlik temsil edilemez.
|
Egemenlik birdir ve bölünemez.
|
Egemenlik ilkeleri değişebilir.
|
Egemenlik mutlak ve doğrudur.
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi liberal siyasal yapının gerçekleşmesi için gerekli olan düzenlemelerden biri değildir?
Devrim ihtiyacı
|
Yasaların egemenliği
|
İktidarın sınırlanması
|
Güçler ayrımı
|
Siyasal temsil ve katılım
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, 1640 Devrimi’ndeki iç savaşı Parlamentocuların kazanmasında etkili olmuş faktörlerden birisi değildir?
Parlamentocuların krala karşı geniş bir sınıflar ittifakı oluşturması
|
Parlamentocuların Fransa’nın askerî desteğini sağlaması
|
Parlamentocuların disiplinli bir ordu kurması
|
Parlamentocuların farklı sınışardan parasal destek alması
|
Parlamentocuların başarılı askerî komutanlarının olması
|
19.Soru
Tek kişinin yasa ve kural tanımayan keyfi yönetimi olarak tanımlanabilecek ve ilkesi korku olan yönetim biçimi Montesquieu’ya göre aşağıdakilerden hangisidir?
Tiranlık |
Aristokrasi |
Despotluk |
Monarşi |
Demokrasi |
Tek kişinin yasa ve kural tanımayan keyfi yönetimi olarak tanımlanabilecek despotluğun ilkesi korkudur. Diğer yönetimler gibi despotluk da belli koşulların ürünü ise de Montesquieu onu kapkara bir tablo biçiminde sunar. Despotluk, akla, insan doğasına aykırıdır; tam anlamıyla bir yönetim biçimi bile değildir çünkü burada hiçbir yapı yoktur, ne siyasal ne de toplumsal. Devlet despotla özdeşleşmiştir.
20.Soru
I. Yasa geriye işleyemez.
II. Yasa adaletin kendisidir.
III. Yasa açık ve gerekli olmalıdır.
IV. Yasa mutlak monarşinin sözüdür.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Hobbes’a göre pozitif yasaların özelliklerindendir?
I, II ve IV |
II ve III |
II, III ve IV |
I, II ve III |
I ve IV |
Hobbes’a göre pozitif yasaların çeşitli özellikleri bulunmaktadır: “Yasanın olmadığı yerde adaletsizlik olmaz” diyen Hobbes daha açıkçası, pozitif yasalar adaletin ta kendisidir demek ister. Ayrıca yasa geriye işleyemez ve yasa açık ve gerekli olmalıdır şeklinde özellikler sıralar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ